Marimekko - Ajatonta suomalaista designia

Marimekko saattaa hyvinkin kestää mahdollisen laman. Tiukkoina aikoina kuluttaja ostaa mieluummin laadukkaan tuotteen, joka säilyttää arvonsa. Mielikuva laadusta ja tuotteen arvosta on ratkaisevaa. Itse asemoin Marimekon luksusbrandiksi, jolla on hyvää kysyntää myös laskusuhdanteessa.

Toisaalta Marimekon kankaat ja asusteet sijoittuvat alueelle, jossa laman aikana kulutus yleisesti laskee voimakkaasti. Tässä artikkelissa on pohdittu aihetta Examples and Characteristics of Recession-Proof Industries | Toptal®. Erityisen kiinnostava on tämä kuva.

En itse usko kulutuksen vähenemiseen enkä lamaan tällä alueella. Koronan jälkeinen matkailun vapautuminen käsittääkseni nostaa Marimekon vaatteiden ja asusteiden kysyntää. Toisaalta kodin sisustuskankaiden kysyntäpiikki lienee ohi.

8 tykkäystä

Kotiompelijat tekivät hyvää tiliä Marimekon kankaista ommelluilla jutuilla lukuisissa Facebookin-ryhmissä. MM suitsi tämän lakimiehensä välityksellä. Kyllähän MM siitä omansa olisi saanut kankaiden myyntinä. Nyt ei yksikään facen ryhmä taida enää sallia tsi-myyntiä, varmasti tämä näkyy myös Marimekkojen kangasmyynnissä.

Omalle lompakolle Mekon hinnoittelu on karannut jo ajat sitten ja laadussakin on toivomisen varaa, jos pussilakanan pesu vaatii mitä kummallisempia temppuja, että värit pysyisivät paikoillaan.

Pienellä panoksella olen kuitenkin mukana ja sopivaa lisäilypaikkaa kytistelen. Mikäli sitä ei tule, niin panos pysyykin pienenä.

Kerrotko lisää MM pussilakanoiden laadusta eli kummallisista pesuohjeista?

Omaa kokemusta ei ole, mutta lukemani perusteella pesuun tarvitaan värinkeräysliinoja ja mahdollisesti toinenkin pesukerta, mikäli värit leviävät liinasta huolimatta. Meillä ei MM petivaatteita ole, enkä ole tarvinnut värinkeräysliinojakaan.

Marimekon lakanoissa on aivan tyypilliset pesuohjeet, sekin on yleispätevä ohje kaikille vaatteille ja vuodevaatteille, että pese ennen käyttöä ja että värikkäät kannattaa pestä värillisten kanssa ja voivat etenkin parilla ekalla pesulla päästää vielä väriä. Nuo värinkeräysliinajutut jne on ihan vaan hifistelijöiden kaikille värikkäille tekstiileille käyttämiä juttuja, eikä niillä ole varsinaisesti mitään tekemistä juuri Marimekon kanssa.

8 tykkäystä

Marimekon tuotteiden kysynnästä USA:ssa voi hakea viitteitä Macy’s:n Q1-konfasta, josta @Juippi on koostanut hienon yhteenvedon.

6 tykkäystä

Muoti- ja urheilukauppa ry julkaisi vaatekaupan huhtikuun luvut. Vaatemyynnistä tulossa kenties myötätuulta jos sisustus- ja koti-osiot ottavat kotoilutrendin laantumisen myötä osumaa.

Muotikauppa elpyy nyt vauhdilla – verkkomyynti yllättäen laskee - ePressi

Vaatekaupan huhtikuu oli erinomainen, sillä myynnin arvo kasvoi 31,3 % ja nousi jo parilla prosentilla yli koronaa edeltävän huhtikuun myynnin. Epävarman alun jälkeen alkuvuosikin on kokonaisuutena sujunut vauhdikkaasti ja huhtikuun loppuun mennessä muotivaatteiden kaupan arvo on kasvanut +9,0 % ja määrä 4,4 %. Muotikaupan arvon ennustetaan vuonna 2022 kasvavan 13 % noin 3,4 miljardiin euroon.

12 tykkäystä

Marimekon Instagramissa näytillä ensimmäinen ikea x marimekko BASTUA kuvio, Maija Louekarin suunnittelema:

https://www.instagram.com/p/CetGcPbNrpm/

4 tykkäystä
9 tykkäystä

Yhteistyö on vissiin toiminut aiemmin hyvin, kun taas yhdistävät voimansa. Itsekin olen noista tykännyt. :slight_smile:

Marimekko ja maailman johtaviin urheiluvaate- ja varusteyrityksiin kuuluva adidas yhdistävät jälleen voimansa uudessa rajoitetun ajan saatavilla olevassa yhteistyömallistossa. Tämän vuoden syksy- ja talvikokoelmassa on mukana upeita kuvioita kahdelta ikoniselta Marimekon suunnittelijalta, Maija Isolalta ja Annika Rimalalta. Maija Isolan kuosit ovat saaneet inspiraationsa Ihminen-nimisestä kuviosarjasta, joka perustuu naisvartaloa kuvaaviin valokuviin.

7 tykkäystä

Täältä voi käydä ihmettelemässä tulevaa mallistoa:

Mitä tulee kaikkiin muihin tuotteisiin, niin ajattelin aikaisemmin, että suht pian tulee raja vastaan kehiteltävissä tuotteissa. Mutta! Olen huomannut, että uutuuksille on yhä tilaa ja rutkasti. Esim. vuodevaatteita ei saa kaikissa printeissä, lautasmallistosta puuttuu tiettyjä osasia ja miehiä ei ole vaatetuksen osalta lähestytty käytännössä ollenkaan.

Tästä syystä tulee aika tiiviisti kytättyä uutuusmallistoja, jotka lähes aina paikkaavat jotain puutetta. Viimeisimpänä tuli “vihdoin” päiväpeitto unikko-kuviossa, mutta sitäkin on vain yhtenä värinä, joten niin sitä taas odottelee uutuuksia.

Firma on onnistunut luomaan positiivisen kierteen, sillä asiakas on pysyvästi utelias ja tarkkailee uusia tuotteita. Kaikissa tuotteissa on katteet kunnossa, ja kun kertaalleen on lähtenyt keräilemään vaikka Oiva-astiastoa, ei siitä vaihda Iittalaan vaikka hinta olisikin vähän kuohkea.

14 tykkäystä

Tässä on vielä analyytikko Thomas Westerholmin kommentit uuteen yhteistyömallistoon. :sunglasses:

15 tykkäystä

"Marimekko avaa palvelun second-hand- ja vintagetuotteiden myyntiin

Marimekko avaa oman second-hand- ja vintagetuotteiden myyntiin keskittyvän Marimekko Pre-loved -palvelunsa 25.8.2022. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset voivat myydä käytettyjä Marimekon tuotteita palvelussa. Jälleenmyyntipalvelun avulla Marimekko pyrkii edelleen pidentämään tuotteidensa käyttöikää, mikä on yksi yhtiön kunnianhimoisen vastuullisuusstrategian tavoitteista.

Marimekko Pre-loved on jatkoa elokuussa 2021 julkistetulle pilottikonseptille. Tuolloin Marimekko toi 70-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tarjolle 60 käytettyä marimekkoa. Marimekko Pre-loved toimii aluksi ainoastaan Suomessa, mutta tavoitteena on laajentaa palvelua lähiaikoina myös muille markkinoille. Marimekko on yksi Suomen halutuimmista brändeistä second-hand-kaupassa, ja sen tuotteet ovat tunnettuja hyvästä jälleenmyyntiarvostaan.

Uusi jälleenmyyntipalvelu toteuttaa yhtä Marimekon vastuullisuusstrategian pääperiaatteista: Ajaton design tuo iloa sukupolvesta toiseen. Tavoitteena on, että Marimekko-tuotteet tuovat iloa elinkaarensa aikana usealle kuluttajalle, jopa sukupolvelle, minkä jälkeen ne kierrätetään uusiksi tuotteiksi. Marimekko Pre-loved kunnioittaa tätä ajatonta suunnittelufilosofiaa, ja sen myötä Marimekon asiakkaat voivat tehdä löytöjä menneiltä vuosikymmeniltä sekä tarjota uuden kodin omille rakkaudella vaalituille marimekoilleen. Marimekko juhlistaa palvelun avautumista tuomalla arkistostaan myyntiin valikoiman vintagemekkoja aina 1960-luvulta 2000-luvulle.

“Marimekon toiminta ja designfilosofia ovat aina pohjanneet vastuulliseen ajatteluun: haluamme tarjota asiakkaillemme ajattomia, käytännöllisiä ja kestäviä tuotteita, jotka tuovat iloa pitkään ja joita ei haluta heittää pois. Marimekko Pre-loved on konkreettinen esimerkki ajattomasta suunnittelustamme – palvelu mahdollistaa osaltaan käytettyjen aarteiden löytämisen ja tarjoaa samalla uuden kestävän ja mutkattoman vaihtoehdon tuoda iloa ihmisten arkeen värien ja kuvioiden kautta”, sanoo Marimekon Innovation Works -yksikön johtaja Suvi-Elina Enqvist.

”Marimekko Pre-loved on tärkeä askel kunnianhimoisella vastuullisuusmatkallamme tuotteidemme käyttöiän pidentämiseksi edelleen ja kiertotalouden edistämiseksi. Olemme innoissamme, että pääsemme tuomaan tämän uuden palvelun kaikille second-hand- ja vintageaarteiden ystäville, jotka jakavat intohimon Marimekon rohkeisiin väreihin ja kuvioihin”, Enqvist jatkaa.

Palvelu toimii verkossa osoitteessa preloved.marimekko.com ja siihen täysin maksutonta liittyä. Myynneistä ansaitun summan voi joko lunastaa sellaisenaan tai muuntaa lahjakortiksi Marimekon verkkokauppaan. Jälleenmyyntialusta on rakennettu yhteistyössä käytettyjen tuotteiden myyntiin erikoistuneen teknologiayhtiö Archiven kanssa."

21 tykkäystä

Minkälaisena näette riskit/mahdollisuudet sille, että Marimekko ostettaisiin pörssistä pois? Yhtiöhän ei treidaa arvostuskertoimilla edelleenkään historiallisen tasojensa yläpuolella, päin vastoin. Yhtiön tuloksentekokyky on hyvin suunnitellun ja pitkäjänteisen strstegian onnistunutta implementointia. Yhtiön ykköspripriteettinahan on kansainvälinen kasvu ja tunnettuus. Voisiko siis jotain tahoa kiinnostaa Marimekko, joka voisi vauhdittaa Marimekon kansainvälistä kasvua?

1 tykkäys

Mika Ihamuotila on todennut, että Marimekko ei ole kaupan ja visiona on miljardiluokan yritys. Suuromistajana hänellä on myös paljon sanomista myyntiaikeisiin. Toki jos Adidas tuo rekalla rahaa, niin mieli voi muuttua, kukapa tietää.

https://company.marimekko.com/fi/sijoittajat/osaketieto/osakkeenomistajat/suurimmat-osakkeenomistajat/

11 tykkäystä

Tuore raportti Marimekosta oli ainakin omaan silmääni hieman epäselvää ja vaikealukuista tekstiä, joka sisälsi useita kirjoitusvirheitä ja outoja lauserakenteita. Substanssi on varmasti kunnossa, mutta raportin kieliasuun ja lukukelpoisuuteen kannattaa varmasti kiinnittää entistä enemmän huomiota.

1 tykkäys

Näin asia munkin nähdäkseni on, kiinnostuneita varmasti on ollut ja voi olla jatkossakin, mutta Mika voi aika paljon vaikuttaa eteneekö asia sen pidemmälle. Ostajan näkökulmasta korona-aikana reippaasti noussut tulos ja arvo voisi ehkä pistää vähän malttia. Tiivistetysti siis pois osto on mahdollista, mutta kovin isoa todennäköisyyttä en laittaisi enkä siten sen varaan laskisi osakkeeseen sijoittamista.

6 tykkäystä

Kirjotusvirheet pitäisi toki meillä huomata, harmi jos niitä on jäänyt. Jäikö tuosta siis jokin asia epäselväksi vai oliko vaan mielestäsi hankalaa tekstiä? Myönnän kyllä auliisti, että kun on 15v kirjoitellut enkuksi niin suomenkielistä tekstiä ei tule ihan luontevasti.

7 tykkäystä

Asia tuli onneksi hyvin selväksi, kiitos hyvästä sisällöstä. Tarkoitus olikin vain kiinnittää kieliasuun huomiota, että lukijalla olisi miellyttävä kokemus lukea raporttia👍

2 tykkäystä

Tämä preloved on kyllä mielenkiintoinen ja tosiaan myös Marimekon brändiin sopiva konsepti. Jos edes pienen osan some ym. kirpputorialustoilla Marimekon tuotteilla käytävästä kaupasta saa siirretty firman viralliseen alustaan niin tässä on varmasti kyllä pitkässä juoksussa ja globaalit markkinat huomioiden iso potentiaali.

Tänään juuri osui silmään miten second handiin erikoistunut sovellus Tise keräsi 20 miljoonaa dollaria viimeisimmältä rahoituskierrokselta eli second handin digitalisointiin ja uusiin alustoihin ainakin isommat pojat ja tytöt näyttäisivät uskovan: Second hand -sovellus Tise sai 20 miljoonaa dollaria maailman johtavilta sijoittajilta – Ongelmia tuo silti pikamuoti, jota saa kotiovelle vain muutamalla eurolla | Kauppalehti

12 tykkäystä