Agree. Stabiililla/kutistuvalla markkinalla kaikki kasvu pitää raapia kilpailijoilta. Tällainen markkinaympäristö on yleisesti ottaen hyvin erilainen kuin se perinteinen kasvava markkina johon on “historiallisesti totuttu”. Ennen stabiililla tai pienentyvälläkin markkinaosuudella olet voinut olla kasvava yritys. Jokainen kasvueuro pitää ottaa suoraan kilpailijalta, jolloin strategiset kilpailuedut (tai niiden puute) korostuvat.
Eli kasvua Suomen ulkopuolelta TAI kilpailuedut Suomessa timanttiseen iskuun.
- Kiertotalous: Miksi yritysten kannattaisi myydä (ja ostaa) huonekalut takaisin juuri Martelalle? Kymmenkunta toimijaa taitaa ostaa & myydä käytettyä Martelaa…
- Mitä sellaista ymmärrystä, tutkimusta ja tietotaitoa (esim. etätyö-lähityöympäristöistä & yrityskulttuurien rakentamisesta toimistoilla) Martelalla on, jotta sen kompetenssin vuoksi kannattaisi maksaa ja valita Martela?
- Millainen valikoima ja millaisella hintapisteellä menee kaupaksi kotitoimistoihin? Tarpeet ja lompakko on varmasti hyvin erilaista kuin yritysasiakkailla…
Sehän tässä Suomen haastavassa markkinassa (ei kasvua, ikääntyvä väestö, velkaantunut valtio) on hyvä puoli, että puoli-ilmaisia lounaita ei ole tarjolla. Strategian pitää olla iskussa, että kasvua tulee. Ja jos strategia on siinä iskussa, että sillä voitetaan markkinaosuuksia Suomessa, sitten sillä strategialla voi pärjätä muuallakin!