McPhy - vetyosaamista Ranskasta

McPhy tuottaa laitteet R-Hynoca projektiin. Ilmeisesti osa isompaa eurooppalaista projektia (Hydrogen Mobility Europe), josko lisää sopimuksia irtoisi.

5 tykkäystä

Piti tulla sama tänne linkittämään. Pieniä toimituksia edelleen ovat ja aivan liian hiljaista projektien osalta ollut mielestäni tänä vuonna.

1 tykkäys

Aika hiljaista ollut McPhyyllä, tänään taitaa nostella tämä Makroonin ilmoitus, ei tosin taida olla opposition mieleen…

  • “France 2030” plan aims to make France a green hydrogen leader
  • Plan foresees smaller nuclear reactors, low-emission plane
  • Opposition dismisses the announcement as electoral campaigning
3 tykkäystä

Pari uutta ja kohtalaisen kokoista projektia mennyt ohi:

Selittänee kurssinousun 15 → 23€

6 tykkäystä
8 tykkäystä

In the hydrogen sector, France would put 3 billion euros in 15 different joint European projects that would benefit French companies, including chemical group Arkema, carmaker Renault, car parts makers Faurecia, Plastic Omnium, hydrogen firm Mcphy and industrial gases group Air Liquide, Le Maire said.

6 tykkäystä

McPhy & Hype :grin:

The French duo on Tuesday (Dec 14) signed a strategic partnership, through which McPhy said it will supply Hype with a 2MW-4MW alkaline electrolyser and an 800kg/day hydrogen station, with more orders expected to follow.

Already eyeing up what the future could bring, a recent statement from McPhy said future orders could include up to 50 hydrogen stations and 15MW-25MW electrolysers by the end of 2025. With this, McPhy will be named Hype’s preferred partner for the supply of electrolysers.

6 tykkäystä

Tässä vielä firman oma tiedote

5 tykkäystä

The GreenH2Atlantic project consists in a 100 MW flexible green hydrogen production to be installed in Sines, Portugal, to supply multiple end-uses
• The consortium is composed of 13 European companies from the full value chain and of research partners, to which McPhy will bring the electrolysis technological brick
• The demonstrator will reduce greenhouse gas emissions by up to 80 kt CO2 equivalent per year

Nyt on se kokoluokan projekti, joita olen odottanutkin.

17 tykkäystä

Vähän pienempi sopimus - 1 MW McLyzer ja McFilling 350 refueling station.

5 tykkäystä

Liikevaihto 2021 oli 13,1M ja putosi edellisvuodesta (13,7M). Marketscreenerin konsensus oli 14,7M. Mitähän markkina huomenna tuumaa lukemista?

Keväällä valmistumassa uusi Grenoblen vetyasematehdas suunnitelmien mukaan.

2 tykkäystä

No jos mcap on melkein 500miljoonaa niin ei tässä ehkä ole vuoden 2021 lv:stä kyse vaan 2025->. Muutenhan arvostustaso on kaikilla mittareilla posketon ollut jo keväästä 2020 asti.

Tässä pitkää olla tolkuttoman pitkällä silmällä liikkeellä ja keskittyä McPhyn projekteihin, joihin se pääsee kiinni ja niiden kokoluokkaan ja projektin mahdollisiin laajennuksiin.

5 tykkäystä

Olisikohan otsikon sisältö ja jutun viimeinen lause yhteydessä tämän päivän pieneen nousteeseen McPhy:lle.

“Macron said France would become a leader in green hydrogen by 2030, announcing “massive investments” for industrial decarbonisation through nuclear power and renewable energy.”

Suomeksikin uutista:

4 tykkäystä

Eikös elektrolyysi ole prosessi jossa sähkön avulla erotetaan vetyä ja happea vedestä kun taas polttokenno on laite joka polttaa vetyä tuottaakseen sähköä? Minkälainen funktio noilla mainituilla polttokennoilla olisi ydinvoimalan yhteydessä?

McPhy ja EDF liittynevät tuohon yhteyteen siten että EDF omistaa siivun McPhy:stä, joka enempi kyllä elektrolyyserivalmistaja. Tuolla jotain ratkaisuista:

…niin ja siis elektrolyyserillä tuotetaan kaasua ja polttokennolla tuotetaan sähköä.

Ja @tusinakassa elektolyyserin ja polttokennon saa kyllä samaan pakettiinkin. Vanhempi uutinen VTT:ltä VTT ratkaisi päästöttömän | VTT
…ja saahan sitä vaikka hyzonin rekkaa tankattua sillä ydinvoimalla tuotetulla kaasulla :joy: joka on vihreää eiku pinkkiä, tai no vetykaasua. …kohta kai se maakaasukin on vihreää, jos ne EU:ssa niin päättää.

VTT on myös EDF:n kanssa yhdessä jossain konsortioissa, mutta en tiedä onko kuitenkaan juuri tämänkaltaisten tai vetyhommien kanssa ylipäätään…

1 tykkäys

McPhy announces 2021 annual Results
• 2021 Revenue: €13.1 million
• Operating loss: €23.5 million
• Strong cash position of €177.2 million as of December 31, 2021
• Commitment to a strategic and structured CSR approach
• Growth and continuation of industrialization expected in 2022

5 tykkäystä

Nyt alkaa MäkHyilläkin vihdoin tapahtumaan:

Jos ranska sujuu, kannattaa katsoa koko pläjäys, muuten voi kelata läpi vain kalvot, jotka englanniksi.

Eli Hypen tavoitteena saada Pariisiin 10 000 vetytaksia ja muualle Eurooppaan 30 000 taksia seuraavan 2-3 vuoden aikana. Vetyasemia pitäisi tulla 100 kpl 25 loppuun mennessä. Muutakin vetyliikennettä halutaan edistää. Ja McPhy siis hovitoimittaja elektrolyysereissä ja jakeluasemissa, eka tilaus juuri saatu.

10 tykkäystä

Hypelle toinenkin.

Further commercial opportunities are expected to arise from this partnership with the establishment by the end of 2022 of a co-exclusive framework agreement between Hype and McPhy. This agreement covers the deployment by Hype by the end of 2025 of a minimum of 100 stations in France and Europe, of which 50% would be allocated to McPhy, and 15 to 25 MW of alkaline electrolysis.

Edit. Vielä hypen tiedote, jossa tarkemmin tulevasta:

These orders form part of the strategic partnerships established between Hype and McPhy and HRS announced at the end of 2021 (see press release). They will be complemented over the coming months, subject to confirmation of specific subsidies requested in 2021, by a minimum of 4 additional 800kg/day stations from McPhy and one 200 kg/day station from HRS.

With these orders, Hype has confirmed its target of opening at least 26 public stations in the Paris region by the end of 2024 using green hydrogen produced locally (including 20 high-capacity 1 tonne/day stations) and expanding into 15 other regions in France and internationally, creating a network of at least 100 stations.

8 tykkäystä

IPCEI status Mäkille:

McPhy’s French electrolyser Gigafactory project wins IPCEI status (renewablesnow.com)

Erinomainen uutinen firmalle ja osoittaa myös Ranskan hallinnon pitävän huolta siitä, että lyyserivalmistusta on maassa jatkossakin.

EDF saakin sitten jatkaa vetyprojektejaan ilman Rosatomia:

France and Russia form Nuclear Hydrogen Partnership - World-Energy

No EDF ja Mäkki ovat jo tehneetkin yhteistyötä ja nyt voisi kuvitella, että hankkeet Ranskassa nopeutuvat.

7 tykkäystä

Mcphyltä alustavat tulokset viime viikolla. TIlauskirja kasvaa, mutta liikevaihdolta odotetaan tänä vuonna aikaisempaa pehmeämää kehitystä:

Dynamic commercial activity with increased order intake

  • 2022 First-Half Revenue is stable compared to 2021 at €5.2 million. This is mainly due to the repurchase of two old generation stations sold in previous years to German customers, whose related amount has been subtracted from 2022 First-Half Revenue. The buyback of this equipment was deducted from 2022 First-Half Revenue. Adjusted for this effect, revenue would be €7.4 million compared with €5.2 million in the first half of 2021, representing growth of 42%. This solid performance is the result of the completion of the first orders on the major projects in which McPhy is involved, while the market continues to show a wait-and-see attitude regarding the release of public funding.
  • The supply of electrolyzers, either large capacity (McLyzer) or from the Piel range, and McFilling hydrogen stations contribute to this half-year performance and demonstrate their perfect complementarity in generating growth.
  • The Group’s recently won tenders on large-scale projects are beginning to generate substantial revenues, which are expected to increase significantly with new orders received under the framework of these projects:
    • R-Hynoca2, regarding the implementation of the first hydrogen station in Strasbourg;
    • CEOG3, regarding the construction of the West Guyana Power Plant. It will combine photovoltaic energy and massive electricity storage, mainly in the form of hydrogen;
  • McPhy also signed a contract at the beginning of the year with a subsidiary of Eiffage to equip a site in Belfort4 with a 1 MW electrolyzer and a refueling station able to distribute up to 800 kg per day in order to fuel a fleet of hydrogen buses.
  • Finally, McPhy received two first orders under the framework of its strategic partnership with Hype5, consisting in supplying: (i) two 2 MW alkaline electrolyzers whose capacity can be increased to 4MW, and (ii) two Dual Pressure stations with a capacity of 800 kg per day respectively, to be installed in the Paris region.

The commercial dynamism during the first half of the year is reflected in firm orders totaling €16.1 million, bringing the backlog to €29.1 million at 30 June 2022, an increase of 44% compared to 31 December 2021.

Based on 2022 First-Half Results, McPhy observes that the low-carbon hydrogen market is still gradually gaining momentum and anticipates a more moderate growth of its revenue for the year 2022 than initially anticipated.

7 tykkäystä