Strategiset mitat
Pörssi: Brysseli
Markkina-arvo kirjoitushetkellä: ~2,9€ mrd
Liikevaihto: 964€ milj. (2023)
EBIT: 261€ milj. (2023)
Nettotulos: 209€ milj. (2023)
Maksaako osinkkoa?:
Mitä yhtiö tekee?
Melexis suunnittelee, kehittää, testaa ja markkinoi edistyneitä integroituja puolijohdelaitteita. Yritys on toiminut yli 30 vuotta ja sen ydinosaaminen on peräisin yli 20 vuoden kokemuksesta autoelektroniikkamarkkinoilla. Error - Melexis
Melexis on ulkoistanut mikropiiriensä valmistuksen, merkittävin toimittaja on X-FAB, jossa Melexisin pörssiin tuoneet, ja edelleen mukana olevat henkilöt ovat myös merkittäviä osakkeenomistajia Investor Relations: X-FAB
Tärkeimmät tuotealueet:
- Anturit ja anturiliitännät
- Upotetut ja älykkäät ohjaimet
Melexis toimittaa tuotteitaan useille eri teollisuudenaloille, mutta tärkein asiakaskunta on autoteollisuudessa. Yritys myy tuotteitaan autoteollisuuden asiakkaille Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa (autoalan asiakkaita mm. Tesla, NIO ja BYD).
Vuoden 2023 tilinpäätöksen mukaan Melexisin liikevaihdosta 90% tulee sirujen myynnistä autonvalmistajille. Loput 10% tulee “Beyond Automotive”-segmentistä, jossa keskitytään alueisiin kestävä maailma, vaihtoehtoinen liikkuminen, robotiikka ja digitaalinen terveys.
Melexisin tuotteita käytetään mm. seuraaviin sovelluksiin
- Voimansiirron sähköistäminen
- Lämmönhallinta
- Valaistus
- Sähköinen jarru
- Sähköinen ohjaus
- Akku
Melexis näkee myös paljon mahdollisuuksia vaihtoehtoisessa liikkuvuudessa tulevina vuosina, kuten sähköpyörissä, sähköpotkulaudoissa, droneissa ja sähköisissä pystysuoraan nousevissa ja laskeutuvissa lentokoneissa (eVTOL). Lisäksi Melexisin antureita käytetään myös robotiikassa.
Esimerkkejä Melexisin tuotteiden käytöstä:
- Samsungin Galaxy Watch5 -älykello käyttää Melexisin ainutlaatuista MLX90632-lämpötila-anturia kuukautiskierron seurantaan.
- Melexisin kolmannen sukupolven älykäs LIN-ohjain MLX81330 (0,5 A moottoriohjain) ja MLX81332 (1,0 A moottoriohjain) on suunnattu autojen mekatroniikkasovelluksiin, joiden teho on jopa 10 W, mukaan lukien moottoriohjatut läpät ja venttiilit, pienet puhaltimet ja pumput.
Yhtiön historia ja omistajat
Melexis perustettiin vuonna 1988 nimellä Bulcke Hybrid Technology. Sen osti vuonna 1994 Elex, jonka taustalla oli kolme yrittäjää: Roland Duchâtelet, Rudi Dewinter ja Françoise Chombar.
Jokainen heistä on toiminut Melexisin toimitusjohtajana: ensin Roland Duchâtelet, sitten Rudi Dewinter. Dewinter siirtyi myöhemmin X-FABille. Françoise Chombar nimitettiin operatiiviseksi johtajaksi vuonna 1994, ja hänestä tuli yhteistoimitusjohtaja aviomiehensä Rudi Dewinterin rinnalla vuonna 2004. Chombar toimi yksin toimitusjohtajana vuodesta 2011 vuoteen 2021. Marc Biron, joka liittyi yritykseen vuonna 1997, on nykyinen toimitusjohtaja.
Melexis listautui Easdaq-pörssiin lokakuussa 1997.
Tänä päivänä Melexisin omistajuus jakautuu siten että Elex, (Duchâteletin perheen sijoitusyhtiö ja holdingyhtiö) ja Sensinnovat (De Winter-Chombar perheen vastaava) omistavat yhteensä 50% +1 (kpl) osakkeen Melexisin osakkeista. Jako 25%/25%, ja Sensinnovatilla tuo yksi osake enemmän.
https://www.melexis.com/en/news/2023/financial/14nov2023-changes-to-the-shareholding-structure
X-FABissa omistussuhteet ovat Elex 25%, Sensinnovat 24,2%.
Osake
Vuoden 1998 tilinpäätöksen mukaan osakkeiden lukumäärä oli 45.600.000, josta se laski vuoteen 2012 mennessä 40,4 miljoonaan, ja samassa lukemassa on pysytty siitä saakka.
Osinkohaukoille tiedoksi, että osinkoja on makseltu yhtiön historian aikana lähes 900 miljoonan €:n edestä. (Tarkkaa määrää en ole tarkistanut, tieto yllä olevan linkin takaa, Econopolis).
Kasvutavoitteet
Melexis järjesti pääomamarkkinapäivän marraskuussa 2023, jossa julkistettiin tavoitteet vuoteen 2030 asti. Autosegmentin kasvutavoite on siis annettu oletuksella että globaali ajoneuvotuotanto ei määrällisesti kasva (S&P Global ennustaa 1,7% vuotuista kasvua, lähde: 2023 pääomamarkkinapäivän materiaali). Yhtiön kasvutavoite perustuu liikenteen sähköistymiseen, premiumisaatioon sekä älykkäiden ajoavustinjärjestelmien lisääntymiseen, joiden myötä jokaiseen ajoneuvoon tarvitaan enenevässä määrin myös Melexisin tuotteita.
Beyond Automotiven kasvuajureita ovat mm. robotiikan kehittyminen sekä ikääntyvä väestö.
Kassavirta ja tulos 2019-2023
Melexis on halunnut varmistaa tuotteiden saatavuuden (ilmeisesti koronapandemian aiheuttamien pullonkaulojen vuoksi) ja on neuvotellut pitkäaikaisia sopimuksia toimittajiensa kanssa. Vuoden 2023 kassavirtaa rokotti 189 miljoonan euron ennakkomaksut X-FABille, sillä sopimus Melexisin kanssa edellytti X-FABilta kapasiteetin laajennusta. 2024 helmikuussa maksettiin tähän liittyen viimeinen ~9 miljoonan euron erä.
2023 tilinpäätöksessä kassavirtaa kommentoitiin näin:
Following the Advance Payment for a total amount of around EUR 189.2 million, 2023 will be cash flow negative; 2024 cash should be break even, and 2025 and beyond should be cash positive (all other circumstances remaining the same).
Osakekurssin kehitys
Kuten yhtiön tuloksen ja kassavirran kehityksestä näkee (2023 ylläoleva huomioiden), on eteenpäin menty kuin Timo Jutila konsanaan, paitsi osakekurssissa.
Muuta mielenkiintoista
Terry Smithin perustaman Fundsmith-rahastoyhtiön Smithson Investment Trust, joka sijoittaa small- ja midcap-yhtiöihin, osti Melexisiä kesällä.
Loppusanat
Tässä esittely yhtiöstä, pahoittelut jos on sekavuutta tai puutteita, tätä on kirjoiteltu pitkin päivää joka välissä kun vain ehtii. Myös NotebookLM:ää kokeilin käyttää apuna, ihan soiva peli tähän käyttöön. Arvostukseen, riskeihin taikka mahdollisuuksiin en ota sen kummemmin kantaa, täällä on paljon fiksumpia ihmisiä kommentoimaan niitä, mikäli yhtiö mielenkiintoa herättää.
Omistan osakkeita.
Loppuun se biisi.
Edit. kirjoitusvirhe löytyi