Meltwater (MWTR:Oslo) - Globaalia mediaseurantaa

Meltwater herätti palstalla keskustelua ja on itselle aiemmasta toiminnasta puolittain tuttu toimija, yhdessä silloisten Esmerk ja M-Brain palvelujen lisäksi. Jo aiemmin ollut ajatuksissa ottaa näistä tarkemmin sijoituskohteena selvää ja nyt sain siihen tarvittavan motivaatiopotkun, kun yrityksen nimi tuli esille Osto/myynti ketjussa


Meltwater on alunperin norjalainen, nykyään pääkonttori San Franciscossa. Osa lähteistä näyttää kuitenkin HQ sijainniksi Hollannin :man_shrugging:
Listattu Oslon pörssiin, mahdollinen rinnakkaislistaus tulossa US-markkinalle.
IPO oli 02.12.2020, jonka jälkeen kurssi lasketellut rankasti.

IPO Prospectus, sisältää merkittävästi olennaista tietoa yrityksistä listautumisen yhteydessä:

Luvut, lähde Yahoo finance. Sai tuolta siistiin tiiviseen muotoon. Tarkemmat vuosiraportista

Kannattavuuden osalta siis turskaa tehdään, mutta kehityskulut ja yritysostot sekoittaa lukuja omalta osaltaan. Bruttokate SaaS palveluksi luonnollisesti hyvällä tasolla. Skaalautuvuus tuonee jossain kohtaa plussaa myös viimeiselle riville.


2021 Annual Report

Lähteitä seurannassa, mm.

Hakujen määrä on aika jäätävä :exploding_head:

Epäorgaanista kasvua haettu yritysostoilla, integroitu mukaan palvelukokonaisuuksiin

Expansion via Acquisition and Integration
Meltwater has a proven track record of integrating technology and functionality from newly acquired companies into our flagship media intelligence product, having done this with Sysomos, Infomart, Encore Alert and many more acquisitions over the years.

After the acquisitions of Linkfluence, Klear, Owler and DeepReason.ai in 2021, Meltwater’s product offering now spans far beyond the use cases we have primarily served, and through deeper integration, will give our customers a wider lens and more detailed insights to help them inform and execute on their strategies


CEO Nordnetin haastattelussa 08/2021


Mediaseuranta yleisesti kattaa tiedon keräämisen eri lähteistä ja materiaalin seulonnan ja tiivistämisen loppukäyttäjälle eri tarkoituksia varten. Tyypillisesti käyttö on yrityksen johdon päätöksien tukena, markkinoinnin ja mainonnan vaikuttavuuden seurannassa, liidien keräämisessä myynnille tai toimialan seurannan tiivistetty tieto yrityksen työntekijöille.

Aiemmassa työelämässäni Meltwater oli Suomessa uudempi tekijä ja materiaali kerättiin eri verkkolähteistä skreippaamalla. Mukana oli merkittävä määrä “roskaa”, joka suuressa osassa tapauksia teki palvelusta heikkolaatuisen. Toisilla käyttäjillä ylimääräisen tauhkan määrä oli rajallisempi ja palvelu toimi pääosin hyvin. Vastaavasti hintataso oli edullisempi kuin kotimaisilla kilpailijoilla

Kilpailijoista Esmerk oli tuolloin erityisesti kotimaisessa toimialaseurannassa selkeästi kattavin ja toimiva palvelu. Palvelu tuotettiin tiivistämällä artikkelit ja sitä kautta käyttäjille tuli merkittävästi lisäarvoa paremman ja räätälöidymmän palvelun muodossa.

M-Brain Oy osti Esmerkin Sanoma Oyj:ltä ja toimii nykyäänkin markkinalla. M-Brain Insight on tytäryhtiö ja tuottaa ilmeisesti enemmän räätälöityä Business Intelligence -palvelua.

M-Brain on ollut yritys, jota on pitkään odotettu myös kotimaisen pörssin listoille. Tosin kannattavuus olisi hyvä saada paremmalle tolalle ennen listautumista - tai sitten saada nimenomaan pääomia kasvun rahoittamiseen ja mahdollisten velkojen maksuun.

M-Brain Oy
image

M-Brain Insight Oy
image

Ala ei siis välttämättä ole mikään kultakaivos, vaikka palvelut toimivia olisikin. Uutisia ja erilaisia seurantapalveluita on kuitenkin saatavilla mielin määrin. Hyvä palvelu voi kuitenkin olla todella arvokas oikeassa käytössä, kun olennainen saadaan suodatettua loppukäyttäjälle hyödynnetttäväksi

Nykyisellään palvelujen taso lienee hyvin toisenlainen ja Meltwater on mm. hankkinut yritysostolla AI-palveluja tarjoavan yrityksen. Analytiikka ja tiedon seulonta ovat menneet valtavasti eteenpäin muutamien viime vuosien aikana, joten tilanne lienee nykyisellään hyvin erilainen. Meltwater ainakin kasvaa globaalisti, kun taas M-Brainin liikevaihto on laskenut vuodesta toiseen.


@Timo_Huhtamaki täydensi ketjun avausta kiitettävästi 4. viestissä :pray:

10 tykkäystä

25.5.2022 julkaistu Q1 raportti meni aiemman ohjeistuksen yli. Adjusted EBITDA 8% antaa osviittaa kannattavuustasosta jatkossa.

https://newsweb.oslobors.no/message/563418

Meltwater reports first quarter 2022 above revenue guidance with $109m, up 16%, and adjusted EBITDA margin of 8%

Oslo, 25 May 2022: Meltwater (ticker: MWTR) started the year with a strong first quarter. Revenue for the first quarter of 2022 was just over $109m, corresponding to a growth of 16% from the same period last year, and exceeding the guidance provided in February of $105-107m. Adjusted EBITDA for the period was $8.4m, corresponding to a margin of 8%, which positions the Company well to achieve full year guidance.

The positive developments in the first quarter were primarily driven by continued growth in the strategic focus areas of Premium accounts and Social products, in which ARR grew by 35% and 56%, respectively.

Strong customer growth and retention

From Q1 2021 to Q1 2022 Meltwater added 870 Premium Customers to this strategically important segment, including +152 in Q1 2022 alone. Meltwater finished the quarter with 3,961 Premium Customers in total, with an average ARR of over $58k per customer. The Premium Client segment now represents more than 50% of all ARR, up from 45% in Q1 2021.

Reiterates full year 2022 guidance

The Company expects to deliver revenue of $109-110m in Q2 2022 and $450-460m for the full year 2022, driven by targeted ARR of ~$510m. The Company expects an adjusted EBITDA margin of 6-7% for 2022.

Q1 raportti
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=563418&attachmentId=240443&obsvc.item=1

ja sijoittajapresis
https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=563418&attachmentId=240444&obsvc.item=1

3 tykkäystä

Yhtiö on mutantti lokaatio mielessä: HQ jenkeissä, emoyhtiö Hollannissa ja listoilla Norjassa. Luvut eli esittämlsvaluutta $.

1 tykkäys

Kiitos ketjun aloituksesta. Pakko kommentoida, sillä itselläni tämä on top-3-listalla.

Itse olen jo pitkään ollut kiinnostunut Meltwaterista, sillä tuote on työuran ajalta tuttu, eli perinteinen circle of competence -sijoitus omalta osaltani. Ostot aloitin tuossa 20 kruunun tienoilla ja olen jatkuvasti lisäillyt.

Meltwateria SaaS-talona voi parhaiten ymmärtää, jos tuntee isojen yritysten markkinoinnin, viestinnän, IR:n, tuotehallinnan, business developmentin ja/tai strategiatiimien toimintaa. Näillä organisaatioilla on kova tarve pitää yllä tilannekuvaa siitä, mitä markkinassa, kilpailijoilla, kilpailevilla tuotteilla ja kuluttajatrendeissä on tapahtumassa. Lähteinä kaikki perinteisestä mediasta sosiaaliseen mediaan, keskustelupalstoihin, youtube-videoihin, some-vaikuttajiin tai vaikkapa kilpailijoiden jättämiin työpaikkailmoituksiin indikoimaan tulevia liikkeitä ja painotuksia. Mitä suurempi organisaatio, sitä mössööntyneempi ymmärrys ilman kunnollisia, datamössöä yhdistäviä työkaluja ja tiedon jakamiseen liittyviä digitalisoituja ja automatisoituja prosesseja. Peli oli hieman yksinkertaisempaa 2000-luvun alussa, kun sosiaalista mediaa ei ollut, jolloin perinteinen mediaseuranta riitti kattamaan tarpeen (esim. Suomessa Cision ja Esmerk olivat tuolloin vahvoja, ja lukivat palveluna kaikkia Suomen lehtiä, leikkelivät, liimailivat ja lähettelivät lehtileikkeitä Postin kautta pitkin firmojen PR-osastoja, joissa niitä mapitettiin punaisiin kansioihin, joita löytyy monen viestintäjohtajan tammikaapista vielä tänäkin päivänä). Kun sosiaalinen media ja datan määrä on viimeisen vuosikymmenen aikana räjähtänyt käsiin, on tilannekuvaa yhdistävälle työkalulle huutava tarve. Alla oleva kuva hahmottaa Meltwaterin positiota tässä markkinassa, eli koko tilannekuva ja työkalut samalta luukulta, siinä missä perinteiset mediaseurannan yritykset keskittyvät uutisosumiin ja niiden jakeluun eri organisaatioille.

Teknologia on viime vuosina kehittynyt nopeasti, ja nykyään järjestelmässä on mukana jo kuvantunnistus ja kaikenlaisia AI-ratkaisuja. Esimerkiksi jos joku julkaisee Youtube-videon, Meltwaterin työkalut kuulevat brändin nimen tai havaitsevat brändin logon videolla. Samalla kertyy tietoa julkaisijasta: kuka, millainen profiili, millaisia teemoja julkaisee jne. Eli pitkä matka eteenpäin kuljettu perinteisistä scraping tools -tyyppisistä hakusanafarmeista. Jotain kertoo, että muun muassa Google on itse Meltwaterin asiakas.

MUUTAMA SYY MIKSI ITSE OLEN SIJOITTANUT:

  1. Pihvi tässä sijoituscasessa on korkea retentio suurissa asiakkaissa, jotka Meltwater raportoi “Premium Accounts”. Siellä on maailmanluokan brändejä, joilla toimintaa kymmenissä, jopa sadoissa maissa. Korkea asiakaspysyvyys johtuu siitä, että järjestelmän lanseeraus vaikkapa satojen henkilöiden markkinointiorganisaatioon, paikallistiimeihin eri maissa, strategiaosastolle ja konserniviestintään on aikamoinen koulutusprojekti ja sisältää usein myös it-integraatioita, tiedontarpeiden määrittelyä ja muuta kertaluontoista työtä, joten sitä ei huvikseen vaihdeta toiseen järjestelmään ilman äärimmäisen painavaa syytä. Tämä mahdollistaa myös lisämyynnin, ja aika monen asiakkaan tapauksessa Meltwater on käytössä vain osassa maita, jolloin kasvun mahdollisuuksia on asiakkuuksien sisällä vielä merkittävästi.

Tässä vähän asiakaslistaa:

  1. Panostus Social -tuotteeseen, jossa isot kasvumahdollisuudet orgaanisesti ja epäorgaanisesti. Eli käytännössä somen eri kanavien “kuuntelua” & “haistelua” ja tiedon kokoamista yhteen dashboardiin ja älkykästä jakelua tietoa tarvitseville. Alla tuoreesta osarista poimittu visualisointi ristiinmyyntipotentiaalista, jos nykyisille asiakkaille saadaan ajan myötä myytyä Social -tuotteita.

  1. Houkuttelevuutta lisää se, että Meltwater on laajentanut tarjontaansa myös samojen markkinointi- ja viestintäosastojen käyttämiiin sosiaalisen median hallintatyökaluihin, joilla voi yhdellä liittymällä syöttää moniin eri kanaviin tietoa. Tämä on täysin välttämätön työkalu isoissa firmoissa, joissa kanavia on paljon ja sisällönhallinnan volyymit korkeat. Alla olevan kuvan oikeassa pallurassa näkyy muun muassa Hootsuite, joka on juuri tälläinen itsenäinen työkalu. Esimerkiksi sen ostaminen ja ristiinmyynti Meltwaterin nykyiseen 27 000 yritysasiakkaan kantaan tarjoaisi merkittäviä synergioita. Konserniin on ostettu viime vuoden puolella muun muassa Klear, joka on työkalu influencereiden löytämiseen ja niiden konktatointiin: jos haluat vaikkapa löytää ruoka-aiheista kiinnostuneet somevaikuttajat tietyllä alueella, niin työkalu tarjoaa tähän ratkaisuja. Niin ikään arvokas isoille brändeille. Ja näitä mahdollisuuksia on paljon lisää, ja varmasti siksi strategiassa on otettu voimakas painotus tähän pirstaloituneeseen Social-segmenttiin.

  2. Erittäin houkutteleva arvostus. Tämän vuoden jatkuvaisliikevaihto, ARR, tulee olemaan noin 510 miljoonaa dollaria, ja markkina-arvo eilisen kurssinousun jälkeen 460 meur. Myynnin kulut ovat olleet nousussa, ja nyt aistii selvästi muun muassa Linkedinissä, että myyntivoimaa palkataan isolla kädellä lisää ja kovasti on porukka innoissaan, mikä on hyvä merkki oikeanlaisesta myyntikulttuurista.

  3. Omien osakkeiden ostot ja sisäpiirin ostot ovat olleet isolla kädellä käynnissä puolisen vuotta. Ei ainakaan heikennä luottamusta. IPO:n jälkeinen lock down purkautui tuossa, jolloin oli myös myyntejä, mutta ylin johto ja hallitus ostolaidalla, mikä on hyvä merkki. Itselläni on myös vahva intuitio siitä, että omien ostojen aikana kurssitaso on haluttu pitää alhaalla, jotta niitä saadaan edullisesti ostettua ja käytettyä tulevissa yritysostoissa vaihdon välineenä.

  4. Mitään järkiperustetta kurssilaskulle ei ole. Synkkä markkinasentimentti kasvuosakkeissa ja listoillaolo pohjoismaissa, on lisännyt varmasti painetta alaspäin. Tämä on myös toimiala, josta valtaosa sijoittajista ei käytännössä ymmärrä, joten ei vedä kovin helposti suurta sijoittajayleisöä ostolaidalle.

  5. Meltwaterin pääkonttori on San Franciscossa, ja 50 maassa maaorganisaatio, joten geopoliittinen (lue Venäjä & Kiina) riskikin on erittäin pieni.

  6. Suhdanneherkkyys näissä palveluissa on erittäin matala. Kriisit eivät ole näkyneet luvuissa 20 vuoden toimintahistorian aikana.

  7. Toimari kertoi viime CMD:n Q&A-osiossa, että rinnakkaislistaus Yhdysvalloissa on mahdollinen. Tämä on myös suurin markkina Meltwaterille, joten näkyvyyden kasvu isolla sijoittajamarkkinalla tuo erittäin todennäköisesti ostopainetta ja nostaa valuaatiota.

Ps. Edellä mainittu Meltwaterin kilpailija Cision myytiin Platinum Equitylle vuoden 2020 tammikuussa 2,7 miljardin dollarin hintaan. Adjusted EBITDA oli 8,4% (Meltwaterilla Q1/2021 sama 8,4% taso). Cisionin kauppahinta oli tuolloin noin 3,5 kertaa liikevaihto, eli tällä laskukaavalla Meltwater olisi jo tämän vuoden luvuilla yli 1,6 miljardin euron arvoinen, eli yli 3 kertaa nykyvaluaatiota korkeampi (HUOM! IPO:kin tapahtui 45 euron tasolla, eli 3x nykykurssia korkeammalla). Jos yhtiö pääse alla esitettyihin pitkän tähtäimen tavoitteisiin, eli nostaa adj.ebidan >20% tasoon, voi vain kuvitella valuaatiota. Muutenkin Meltwater on Cisionia paremmin positioitunut ja paremmat kasvunäkyvät Social -segmentin mahdollisuuksien vuoksi. Itse ajattelen niin, että tämä on Pohjoismaiden pörsseissä yksi niistä papereista, joissa aito tenbagger-mahdollisuus on läsnä verrattain pienellä riskillä ja ihan uskottavilla askelmerkeillä. Ja jos jostain syystä alamäki alkaisi, niin yhtenä pääomistajana vuodesta 2012 ollut Altor varmasti neuvottelisi hyvän exit-hinnan.

24 tykkäystä

Kiitos kattavasta palvelun avaamisesta käytön ja sijoituksen näkökulmasta

Myyntistrategia on edelleen jatkunut aggressiivisena niin Suomessa kuin Norjassakin.
Tämä nyt Suomi24 palstaa, mutta vastaava näkemys oli jo aiemmin nähtävissä palautteissa

Myös Norjan puolelta samaa, ajettu Google Translaten läpi

I think the company has a terrible sales pressure. It would probably not suit so well for Norwegian sellers. Some customers find it annoying. You can also read about it online. There are also comments that smaller customers do not find the platform as useful, but the largest customers seem to be relatively satisfied. It is of course quite natural - the large customers will be able to benefit more from good analyzes and all the information Meltwater can offer.

Tuossakin kommentissa mainittu isompien asiakkaiden parempi pito ja varmasti myös tarjottu asiakaspalvelu. Tämä toistuu Q1 -raportissa, jossa Premium -asiakkaat on fokuksessa. Ymmärrettävästi näihin keskitytään, kun palvelusta saatava hinta on merkittävästi suurempi.

image

Peruspalvelu lienee jotain 2-3000€/$ luokkaa vuodessa pienelle yritykselle, jossa ei mukana ole paljon palveluja. Eli hakukone ja filtteröinti omin toimin tehtävää toimintaa. Vai onko @Timo_Huhtamaki parempaa suuntaa antavaa infoa hinta- ja palvelutasosta?


Q1/22 jälkeen Pareton kommentit

Kasvu/tech osakkeiden arvostuksia on reivattu alas, mikä näkyy myös Meltwaterin kurssissa. Pareton kommentti on samassa linjassa, eli ohjausta tultaneen pudottamaan. Kuten Timo edellisessä viestissä mainitsi, niin valuaatiokaan ei enää ihan mahdoton ole, joskaan kannattavuuskaan ei sitä vielä ole sen enempää. Fokus on kasvussa ja markkinoiden konsolidoinnissa.

1 tykkäys

Miten näiden hakujen tekeminen voi olla niin tehotonta, että yhtä liikevaihtodollaria kohden pitää tehdä 50 000 hakua? Eikun anteeksi, se oli per päivä. 18,25 miljoonaa hakua että saa yhden dollarin liikevaihtoa. Onko laskettu ympäristövaikutusta tälle toiminnalle?

Skaalautuvuus. Jos yhtiö ei kasva orgaanisesti, vaan yritysostoilla, se ei ole silloin skaalautuva. Asset turnover (1,07 vuonna 2021) ollut laskusuunnassa viimeiset vuodet.

Tulevaisuuden kannattavuus. Yhtiö ilmoittaa olevansa markkinajohtaja. Se on ollut olemassa jo 20 vuotta. Tappiollisuus sallittakoon pienelle kasvuyhtiölle, mutta missä vaiheessa “benefit of the doubt” pitää lunastaa? Viime vuoden kassavirtakin oli positiivinen vain siksi että kuluja maksettiin osakkeilla. Työntekijän tuottavuus 202k varsin alhainen (= investointi ei tuota). Esim. Microsoftilla miljoona / työntekijä. FedExilläkin 316k. Eli tarinaosake jota luvut eivät valitettavasti tue.

4 tykkäystä

Tämä on varmasti juuri näin pienasiakkaiden osalta. Nämä ovat todennäköisesti niitä raporteissakin mainuttuja self service -segmentin asiakkaita, joilla retentio on raporteissakin mainuttuna alhaisempi, ja myydään telesales-kanavan kautta. Henkilökohtaisesti olen näitä käyttänyt pian 12 vuotta ja ajattelen niin, että perinteisen mediaseurantatyökalun myyminen telesales-tyyppisesti pienyritykselle sisältää ison riskin siitä, että palvelusta ei saa hyötyä irti ja 60 päivän sopimusklausuuli varmasti vielä harmittaa monia. Nämä ovat palveluita, jotka pitää ottaa käyttöön huolella ja mielellään asiantuntija-avun kanssa, jotta haut toimivat hyvin (ja sitten yleensä vielä ensimmäiset kuukauset hinkata kuntoon epäkohtien osalta, eli kunnon ns expert onboarding oltava). Eli minusta ei ole vielä paras mahdollinen self service -tuote. Aktiivista myyntityö kyllä todella on, minkä voi tosin sijoittajan näkökulmasta nähdä myös vahvuutena, sillä myyntikulttuuri (tai sen puute) on monessa firmassa myös iso haaste. Tämä pienasiakassegmentin haaste (erityisesti perinteisen mediaseurannan osalta) on varmasti myös syy, miksi Meltwaterin fokus on isossa firmoissa ja Social -tuotteessa. Tuossa perinteisessä mediaseurannassa on ollut jo pitkään kaikilla toimijoilla haasteita (esimerkiksi sisäänkirjautumistunnusten takana olevien sisältöjen kanssa jne).

En tunne hinnoittelua tarkasti etenkään isoissa asiakkaissa (ovat yleensä räätälöity tarjous riippuen käyttäjämääristä jne), mutta aika tyypillinen setti, jossa pk-yritys saa tietyn kokoisen oman toimialan & kilpailijoiden seurannan, omien media- ja sosiaalisen median mainintojen seurannan ja lisäksi työkalun, jolla voi lähettää lehdistö- ja influencer-tiedotteita (sisältäen siis päivittyvät kontaktilistat tuhansista mediakontakteista), maksaa vuodessa about 4000-5000 euroa. Itse ajattelen niin, että jos tällä pysyy kartalla joka aamu siitä, mitä omalla alalla tapahtuu ja saa läpi vuosittain muutaman lehdistötiedotteen media-artikkeliksi saakka, niin maksaa helposti itsensä takaisin. Mutta edellyttäen, että organisaatio osaa työkalua käyttää ja lähettää myös tiedotteita, joissa on uutispotentiaalia (eli eihän työkalu kenellekään näkyvyyttä tuo). Ymmärtääkseni myös viestintätoimistot käyttävät näitä, kun seuraavat asiakkaitaan ja lähettävät palveluna mediatiedotteita (lähetystyökaluja on muuten muillakin, esim ePressi ja STT:llä omat listat). Ehkä joku viestintätoimiston konsultti olisi paras arvioimaan laajasti asiakastyytyväsyyttä eri kokoisilla asiakkailla.

Mutta itselläni ainakin tämä sijoituscase nojaa ihan täysin Premium-asiakkaille tarjottavaan palveluun ja erityisesti Social -tuoteperheen penetraation kasvuun nykyasiakkaille ja mahdollisiin tätä kasvattaviin synergisiin yritysostoihin. Näiden osalta viimeisenkin raportin niin orgaaniset kuin epäorgaaniset kasvuluvut olivat hyvässä kehityksessä.

3 tykkäystä

Orgaanista kasvua liikevaihdon osalta ollut 7-8% / kvartaali, ainakin mikäli Q1 raportin graafeihin on uskominen. ARR kasvanut nopeammin viime kvartaalit, joten lv seuraa perässä.

Yritysostot on selkeästi määritetty strategiaksi kasvun vauhdittamiseksi. Näiden kautta palveluvalikoima kasvaa ja niiden ristiinmyynti mahdollistuu paremmin. Asiakaskohtainen laskutus saadaan suuremmaksi. Toki olettaen, että yritysostot ja integraatiot ovat onnistuneita ja asiakkaat saavat niistä lisäarvoa, josta ovat halukkaita maksamaan.

Näyttäisi toimivan ainakin graafien perusteella

1 tykkäys

Velkaa on kertynyt

Ja yritysostojen mukana Goodwilliä samoin. Tätä on melko reilusti suhteessa markkina-arvoon, 79,5M USD

image

Tästä kun aloitetaan alaskirjaamaan, niin tulee ikäviä yllätyksiä osakkeenomistajille.

On sellainen sanonta, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Kun katsotaan liikevaihtoa, ei pitäisi siis katsoa vain sen kasvua, vaan analysoida liikevaihtoa suhteessa johonkin joka mittaa panostuksen tehokkuutta. Liikevaihto suhteessa investoituun pääomaan tai liikevaihto suhteessa työntekijämäärään. Totta kai liikevaihto kasvaa kun konserniin konsolidoidaan jatkuvasti uusia yhtiöitä, joilla on jotain liiketoimintaa.

Tässä yhtiössä ja teknoyhtiöissä yleensäkin on se perusongelma, että asiakkailta perityt maksut eivät kata yhtiön kustannuksia. Taloustiedon kurssilta muistetaan, että kun hyödykkeen hinta laskee, sen kysyntä kasvaa. Siksi jos palvelun hinnoittelee liian matalalle, on helpompi saada uusia asiakkaita ja säilyttää hyvä retentioaste. Samasta syystä nämä metriikat eivät ole minusta kovin kiinnostavia. “Jatkuvalaskutteinen” kiertää kysymyksen, onko hyödyke asiakkaan liiketoiminnan kannalta kriittinen vai enemmän harkinnanvarainen, jolloin sen voi leikata pois kustannuksista, kun paha paikka tulee. Jatkuvalaskutteinen kuulostaa siltä, että sopimus on toistaiseksi voimassaoleva.

Jos tuotteesta peritään liian vähän, se on skaalautuva, erittäin hyödyllinen asiakkaalle eikä alalla ole kovasti kilpailua, kysynnän ja liikevaihdon pitäisi räjähtää. Jokin tässä tarinassa ei siis päde. Tulos pitäisi saada plussalle, jolloin voitaisiin alkaa tarkastella mikä investoidun pääoman tuotto on ja luoko yhtiö olemassaolollaan omistaja-arvoa. Se tuntuu olevan jatkuvasti 5 vuoden päässä.

4 tykkäystä

Bruttokate oli nyt 70,8%.

Jos ARR on ennustettu 510M$ vuoden lopussa ja siitä 70% kate, niin päästään 357M$. Kvartaalille jaettuna 89M$. Tämä on kutakuinkin sama kuin Q1/22 operatiiviset kustannukset.

Sitten niistä kustannuksista:
Q1 tappiot 12,4M$

Näistä 12,9M€ on osakesidonnaisia palkkioita :exploding_head: Ja kyllä, tämä on olennainen osa listatun yhtiön palkitsemista, mutta määrä on aika iso suhteessa muihin kustannuksiin.

image

Mutta näistä 8,9M$ kertakuluja raportin mukaan, kun rajoitettujen osakkeiden (RSU) lunastusta muutettiin.

Tosin, koko 2021 aikana osakepalkkioita 60,4M$. Eli arvoltaan samassa suhteessa kuin Q1/22.
Kuinka kertaluonteisia nämä palkkiot ovat tässä mittakaavassa?

Vuosiraportista, 2021 vs 2020


Väkeä tulee taloon koko ajan lisää, mikä on oletettavaa yritysostojen ja kasvun myötä. Voidaan siis olettaa myös operatiivisten kustannusten kasvavan entisestään.


Edit: lisätään tähän vielä omien osakkeiden ostoista ja henkilöstön osakkeiden ostoista joulukuussa

Menossa oleva omien osakkeiden osto-ohjelma 17.1. - 31.5.2022
https://newsweb.oslobors.no/message/551435

The repurchases hereunder will be conducted in the period from 17 January 2022 until and including 31 May 2022. The repurchases will be up to a maximum of 11,960,000 shares, and an aggregate maximum amount of USD 25 million.

Any shares acquired as part of the buyback will be used as consideration in future acquisitions by the company or, absent this, be cancelled. Any shares purchased will be held in treasury until used for the above purposes.

23.5.2022 päivitys ostoista

Under the program, Meltwater has in the period from 16 May to 20 May 2022 repurchased 499,356 own shares on Oslo Børs at an average price of NOK 12.41 per share. Following the repurchases, Meltwater owns 13,839,755 own shares.

The duration of the buyback program is 31 May 2022. Following the repurchases made since 17 January 2022, 1,331,263 shares remain under this part of the buy back program

Ja aiempi, joka alkoi 1.12.2021 ja päättyi 11.1.2022 liittyi pääasiassa palkitseminjärjestelyihin.
Liittynee tuohon RSU järjestelyyn

https://newsweb.oslobors.no/message/548244

Additionally the company intends, in connection with the expiry of agreed lock-ups, to facilitate an opportunity for employee holders to sell up to 25% of their total holdings through an employee offer. The employees who participate will then be subject to a further 3-month lock-up. The price per share to be paid in the offer, to be carried out in December 2021, will be equal to the volume weighted average trading price in a 5-trading day period starting 10 trading days after launch. The buyback offer to employees will be capped at 25m USD.

1 tykkäys

Heitetään tänne, kun alussa oli M-Brainista mainintaa.

Monterra ostaa siis M-Brainin.

M-Brain Insight olikin näköjään jo aiemmin siirtynyt toisaalle, joka näkyy myös liikevaihdon putoamisena.

3 tykkäystä

Meltwater Trading Update Q2 2022

Kasvu jatkuu vaikka toimintaympäristö on haastava. Tämä siis vain väliaikatieto myynnin edistymisestä. Q2 raportti tulossa elokuun lopussa.

The Q2 2022 report is scheduled for release on August 30th, 2022. Revenue guidance for Q3 2022 will be provided as part of this release; the report will include development in both actual currency and using 2021 FX rates for YoY comparison. The full Income Statement will be shared as part of the Q2 2022 report.

Pareton kommentit

1 tykkäys

Eipä ihme, että indikaatioita on tullut. Markkina-arvo noin 230 miljoonaa ja pitkälti jatkuvaisliikevaihtoon pohjaava revenue tänä vuonna 440-445 miljoonaa dollaria : “Meltwater announces review of strategic alternatives and reiterates third quarter and full year 2022 guidance”

https://newsweb.oslobors.no/message/571237

3 tykkäystä