Meriaura Group (entinen Savosolar)

Jaa, mä olen lukenut jutun jossa hän on itse ollut “yötöissä” asennuspaikalla ja esim. Ettenheimin projektia itse luovuttamassa kun antaa Peterille avaimet…vieläkö lisää?

Esimerkki sarjasta “pörssiyhtiön toimari väärässä paikassa ja ajassa”. Korkeintaan voi piipahtaa jonkun luovutuksen tekemässä, mutta mieluummin tulee olla kättelemässä seuraavia kauppoja.

2 tykkäystä

No jospa hän onkin vain “piipahtanut” siellä Ranskassa kun Narbonnen järjestelmää täytettiin ja samalla reissulla käynyt samassa maassa edistämässä myyntiä uusille ranskalaisille asiakkaille🤓

Samoin jospa hän onkin ollut vain “piipahtamassa” Saksassa Ettenheimin luovutuksessa.

Onhan se nyt tosi vaikeeta olla monessa paikassa samaan aikaan hyvänen aika, kun asiakkaita on ympäri maailmaa. Eikös ne toimipisteet ole perustettu juurikin maailmalle sitä varten että ollaan alueella läsnä. Ja jos ei osata tämän päivän etäyhteyksiä käyttää niin sitten ollaan kyllä ihan kekkoslovakia…

Ei noihin kysymyksiin ole vastauksia. Ainoa hyvä asia mikä on minun aikana tapahtunut on tämä Meriauran homma.Vaikka Varjotie ei olisi tehnyt virheitä niin siitä huolimatta nyt olisi hyvä aika vaihtaa viesti kapulaa.Mielenkiinolla odotan tätä uutta aikaa. Olen ollut Savo Solarin omistaja n7 vuotta. Kaikki annit olen osallistunut.Kärsinyt Reverse Splitin että on ollut annetussa myytävän lisää Optioita.

5 tykkäystä

No itse asiassa uskallan väittää että vastaukset niihin mun kysymyksiin löytyy jos halutaan asioita ihan oikeesti selvitellä.

Mutta nyt tuli semmonen kommentti minkä mäkin voin allekirjoittaa: ehkäpä on ihan hyvä tuulettaa johtoa välillä, olkoonkin se vaan ihan vaihtelun vuoksi tai että sitä prässiä saa joku muu kokeilla. Ja juurikin noin että viestikapula vähän kiillotettuna eteenpäin, mikäli yhtiökokous ja edelleen uusi hallitus näin äänestää.

Tosin jos toimari vaihtuu ja hänen aikanaan Savosolar lähtee uuteen lentoon, niin arvaahan sen että selkääntaputtelijoita kyllä on jonoksi asti ja nykyinen saa kuraa kuten täälläkin on luettavissa.

No mä lopetan nyt tän jankuttamisen, saapi muut rauhoittua…

Joo ja itelläkin on jo 6 vuotta takana tässä pulkkamäessä ja splitti kokeiltu, että joku haju mullakin tästä…

Ja komppaan sua Gand, että mielenkiintoisia aikoja on edessä…

1 tykkäys

Se on hyvä haastaa! Kun haastaa muitakin keskusteluun voi itsekkin joutua tilanteeseen että omat mielikuvat muuttuvat. Varjotiellä ei ole viime vuodet olleet helppoja aikoja… Koronna,Inflaatio ja tämä sota.Itsellä Alko jo olleen tilanne että ei jaksa rahaa enää tähän pumpata.Ja alleviivaan että kyllä nuo Sinun pointtit olivat hyviä.

1 tykkäys

Seuraava askel tässä tarinassa lienee reverse-split, jolla saadaan kurssi jonnekin 6-7 euron tietämille? Osakemäärä on melkoinen. Lieneekö mahdollista myös aurinkoliiketoiminnan myyminen, mikäli siitä ei saada kannattavaa

Jos se jako on Savon ja Meriauran välillä 30/70% niin voisko olla maltillisempi? Ja onhan tossa vielä parit optiot lunastamatta.Ensi keväällä sen kai sitte näkee…

Mites se olis tän päivän kurssilla, 1:100 eikö?

1 tykkäys

Vuosi tästä eteenpäin ni ollaan tosi viisaita😆

1 tykkäys

Kyllä tulisi ikävä olo taas kun lunastaa optiot ja taas niiden arvo vietäs. Itse toivon että Meriauran kautta saataisiin luotua omistaja arvoa… En minä tästä odota arvo osaketta. Joten Laitan kyllä kaikki laitaan jos ja kun tulisi tuommoinen 1/100. Kaikki Reverset on tähän mennessä syönyt arvon osakkeesta.

No hei, mitä sitten vaikka optioiden lunastuksen jälkeen kurssi putoaiskin? Ainahan se on sen tehnyt. Mä kyllä jatkan tässä pulkkamäessä, on tässä sen verti hassuja mutkia😆

Asiasta kukkaruukkuun: mitäs sitten jos se Kroatian proggis läsähtää Savolaisille? Turusta pystyis varmaankin kuskaamaan omalla laivastolla keräimet suoraan Zadarin tai Splitin satamiin ja rekoilla perille?

Toimiskohan?

1 tykkäys

Halvan näköinen yksikköhinta hämää. Nyt tarvitaan sitä taskulaskinta ennen kuin tulee pahoja pettymyksiä ehkä joillekin jo toisen kerran.

4 tykkäystä

Mcap näyttäisi olevan vajaa 20 miljoonaa tämän hetken kurssilla. Aiempaan peilaten hurja luku toki, mutta nyt näyttäisi tulevaisuus vihertävän, ainakin markkinareaktion perusteella.

1 tykkäys

Isompaa tappioo tekee kun liikevaihto ja kassa tyhjä. Kova on arvostus.

2 tykkäystä

Sanoisin, että siellä on käynnissä FOMOttajien kuiviinpumppaus. Odottakaas viikko.

3 tykkäystä

Täällä ei taida vielä olevan arviolaskelmia yhdistyvien Savosolarin ja Meriauran arvosta. Yritänpä tehdä jonkunlaista karkeaa amatöörin hahmotelmaa osien summan perusteella. Meriaura teki voittoa H1 reilu 4M ja Mälkiä vastasi tiedotustilaisuudessa kysyttäessä ja että jotain samansuuntaista olisi luvassa myös H2:lle. Aiempien vuosien tulokset on olleet selvästi heikompia. Vaikea arvioida onko tämä vuosi piikki vai jatkuuko tuloskasvu jatkossakin. Liikevaihto on ollut muutaman prosentin vuosikasvutrendissä 2017-21. Meriaura Oy - Taloustiedot | Suomen Asiakastieto Oy

Jatkossa Savosolarin tekemät aiemmat tappiot voisi vähentää verotuksessa. Jos arvioisi karkeasti Meriauran kestäväksi tulokseksi vaikkapa 5M. Ja siihen vaikka konservatiivisen 4% vuosikasvun jota voisi arvostaa nykyoloissa vaikkapa P/E 11, niin saisi yhtiön arvoksi 55M. Velkoja on 21M ja käteistä 4,4M. Tiedotteessa oli mainittu ulkopuolisen arvioijan arvioimaksi Meriauran laivojen arvoksi 43,5M. Nämä ynnättyinä ja vähennettyinä saisi Meriauran arvoksi 55M - 21M + 4,4M + 43,5M = 82M. Voikohan laivojen arvon lisätä suoraan yhtiön arvoon vai pitäisikö ne jättää huomioimatta? Jos ne kuitenkin lasketaan ja Savosolarin liiketoiminnan arvioisi 5M arvoiseksi, niin tulisi yhtiön arvoksi 87M. Osakkeita olisi yhdistymisen jälkeen n. 800M joten osakkeen arvo olisi noin 0,11e.

Jos laskisi Meriauran ja Savosolarin tunnusluvut yhteen niin tulisi varmaan alempia lukemia Savosolarin tekemän turskan myötä. Ja kai jonkinlainen riski on olemassa että yhdistyminen kaatuu jolloin kurssi palautunee 0,03e tienoille.

Mitähän kaikkea tässä arvioissa jää huomioimatta? Onko muut tehneet laskelmia?

8 tykkäystä

Valtava lahja siis omistajille. Kolminkertaisti market capin. Mikä preemio.

2 tykkäystä

Laimeaa on tuo optio kauppa. Nouseekohan lähelle lunastus hintaa kun keskiarvo selvä?

Hyvä, että yritit arvioida. Itse en tuohon meribisnekseen yritä tuoda mitään, koska en ole mitään asiantuntemusta. Ja taitaa alan tuntijoillekin on ehkä vaikea tehdä tarkkoja laskelmia ennen kuin yksityiskohtaisempia tietoja tulee niissä ylimääräistä yhtiökokousta varten laadittavissa esitteissä.

“Voikohan laivojen arvon lisätä suoraan yhtiön arvoon vai pitäisikö ne jättää huomioimatta?”

Amatööri kysyy täältä, että olisiko parasta laskea ensin eri tunnusluvut ja sitten miettiä niiden pohjalta eri tavoin kokonaisarvostusta? Pääomariippuvainen ala tuo kuitenkin, se on selvää. Sinällään osien summan perusteella kyllä itsekin lähtisin arvioimaan.

“Jos ne kuitenkin lasketaan ja Savosolarin liiketoiminnan arvioisi 5M arvoiseksi, …”

Tämäkin on vaikeaa. Joka tapauksessa mielestäni paneeli-SSn EV (velaton yritysarvo) on mielestäni nyt suurempi kuin aiemmin, koska rahoitus on kunnossa ja odotettavissa olevat isommat tilaukset eivät siten ole ongelma. Plus ehkä vähän uskottavampi toimija nyt ym. jotain pientä. Ja tosiaan arvio SSn arvosta on edelleen hyvin herkkä sille, jos kk-kaupalla ei mitään tilausta yhäkään tule tai sitten tulee yksikin isompi (5-10 miljoonaa euroa).

“Mitähän kaikkea tässä arvioissa jää huomioimatta? Onko muut tehneet laskelmia?”

Ehkä pitäisi nettokassa laajemmin ottaa ainakin huomioon. Mainitsit jo ne -21 ja + 4,4. Tämä lisäksi tämä TO9 (mikä tuokin yllättävän paljon, ainakin verrattuna kevään vastaavaan antiin).

Viisaampia arvioita mielelläni täältä tai linkattuna luen, ja toisaalta se uudelleenlistautumisasiakirja (tms.) kiinnostaa kyllä.

P.S. Niin sitä EcoFuelsia ei voine jättää arvioista pois, vaikka pientä toimintaa vain onkin enkä kasvun määrästä osaa sanoa mitään. Edit. Jotain epämääräistä pois.

4 tykkäystä