Tämä ja juuri tämän takia tämä tapaus on erilainen kuin mistä itsellä on kokemuksia. Parhaimmillaan tuotenäkökulmasta ajatellen iso projekti voisi olla vain olemassa olevien valmiiden palikoiden kasaamista. No todellisuus ei ole aivan näin helppoa, mutta periaatteessa tuokin voisi olla yksi tapa lähestyä tätä problematiikkaa. Eli jos Merus onnistuu kasvattamaan itselleen sopivan ekosysteemin, voisi nuo sähkövarastojenkin toteuttaminen olla hyvinkin hallinnassa olevaa ja tuottoisaa toimintaa. Itse uskon että tuon suuntainen lähestymistapa asiaan voi olla jopa tehokkaampi kuin jokin tiukka vertikaalisesti integroitu kokonaisuus.
Mutta itse ainakin olen kiinnostunut kuulemaan miten Merus näitä asioita lähestyy ja aikoo hallita jatkossa menestykkäämmin. Itse kyllä uskon että tämä Meruksen tuote tarjoaa mielenkiintoisen pohjan näihin sähkövarastomarkkinoihin. Mutta tätä olisi kiinnostavaa myös ymmärtää paremminkin
Edit: Ja vielä lisättävä että tuo haastattelu ja siihen liittyvät pohdinnat avasi itselleni uudella tavalla näitä haasteita ja nyt kuvittelen taas hivenen paremmin ymmärtäväni miksi projektit ovat niin hankalia. Kyse on lopulta ihmisistä ja heidän yhteistyöstään. Ja insinöörit eivät perinteisellä koulutusmallilla ole niitä helpoimpia saamaan tekemään yhteistyötä tehokkaalla tavalla.
Käsittääkseni onneksi insinöörikuntakin on muutumassa hitaasti ja kenties nämä haasteet ovat katoavaa kansanperinnettä. Tämä olisi suureksi eduksi Merus Powerille ja Hesulille yleisemminkin, koska meillä paljon insinöörivetoisia konepajoja.