Meta - Todellisuuden rajapintaa häivyttämässä

Facebook, joka tunnetaan nykyään nimellä Meta, perustettiin vuonna 2004 Mark Zuckerbergin toimesta. Facebook oli alun perin tarkoitettu yliopisto-opiskelijoiden verkostoitumisalustaksi, mutta kasvoi nopeasti maailmanlaajuiseksi sosiaalisen median jättiläiseksi, jolla on nykyään 2,9 miljardia aktiivista käyttäjää. Toisin sanoen kyseessä on maailma suosituin sosiaalisen median alusta.

Muutosmatka virtuaalitodellisuuden edelläkävijäksi

Vuosien varrella Facebook on laajentunut monipuoliseksi sosiaalisen median ekosysteemiksi, sisältäen palveluita kuten Instagram, WhatsApp ja Oculus VR. Vuonna 2021 yhtiö ilmoitti muuttavansa nimensä Meta Platforms, Inc.:ksi, heijastellen sen laajentumista virtuaalitodellisuuden ja metaverse-maailman rakentamiseen. Metalla on kunnianhimoiset tavoitteet olla muokkaamassa tulevaisuuden sosiaalisen median ja virtuaalisen vuorovaikutuksen maisemaa – häivyttämässä todellisuuden rajapintaa.

Kuten arvata saattaa, Facebookin pääasialliset tulonlähteet ovat mainostulot. Se tarjoaa mainostajille erilaisia mainosmahdollisuuksia sen alustoilla, kuten Facebookissa, Instagramissa ja WhatsAppissa. Nämä mainokset kohdistetaan käyttäjien kiinnostusten ja demografisten tietojen perusteella, mikä tekee niistä tehokkaita ja houkuttelevia mainostajille. Lisäksi Facebookilla on myös muita tulonlähteitä, kuten maksulliset palvelut ja sovelluskauppa.

Kilpailukenttä

Meta ei kuitenkaan markkinajohtajan asemasta huolimattaan ole suinkaan yksin kauhomassa mainostuloja, ja vaikka Facebook on onnistunut säilyttämään suosion käyttäjien keskuudessa kahden vuosikymmenen ajan, on mukaan tullut uusia kilpailijoita, kuten TikTok. Sen pääkilpailijat voi jakaa neljään eri kategoriaan:

  1. Sosiaalinen media: Kilpailu käydään erityisesti muiden suurten teknologiayritysten, kuten Google (YouTube), Twitter, Snap Inc. (Snapchat) ja TikTok kanssa, jotka tarjoavat omia sosiaalisen median alustojaan ja mainostustuotteitaan. Kuinka pitkään samat alustavat pystyvät ylläpitämään miljardien käyttäjien suosion vuosikymmenestä toiseen vai näivettyykö osa alustoista väistämättä pois?

  2. Virtuaalitodellisuusyritykset: Meta kilpailee myös virtuaalitodellisuuden markkinoilla yritysten kuten Apple (Vision Pro), Sony (PlayStation VR), HTC (Vive) ja Valve (SteamVR) kanssa. Sen Oculus-brändi tarjoaa laitteita ja alustoja virtuaalitodellisuuden kokemusten luomiseen. Edellämainituista etenkin Apple on kuitenkin lähtenyt tosissaan haastamaan Metaa virtuaalitodellisuuden markkinoilla Vision Pro VR-laseillaan. Mark Zuckerbergiltä tuli kuitenkin täystyrmäys, kun hän helmikuussa testasi Applen Vision Pro-laseja: “After using the Vision Pro, I don’t just think Quest is the better value. I think that Quest is the better product, period.” Oculus Quest -tuotteiden myynti on kuitenkin vielä vähäistä.

  3. Viestintäsovellukset: WhatsAppin kaltaiset viestintäsovellukset kilpailevat käyttäjien huomiosta ja ovat olennainen osa Metaa. Kilpailu tällä alueella käydään erityisesti käyttäjämäärien ja tietoturvan suhteen.

  4. Sisältöalustat: Ihmisten käytettävissä oleva vapaa-aika on rajallinen ja tästä vapaa-ajasta on Metan kanssa kilpailemassa esimerkiksi Netflix, Amazon Prime Video ja Apple TV+. Katsoisinko tänään Netflixistä sarjaa, joka jäi juuri kutkuttavasti kesken, vai avaanko puhelimesta Facebookin tai Instagramin ja selaan mainosten täyttämää feediä? Nämä pienet valinnat arjessa ohjaavat ihmisten kulutuskäyttäytymistä ja siten teknologiajättien tulovirtoja.

Miten Meta sitten pyrkii säilyttämään asemana näin kilpaillulla alalla? Meta pyrkii jatkuvasti löytämään uusi innovaatioita ja teknologioita, joihin investoida, kuten virtuaalitodellisuuteen ja metaverseen. Yhtiö pyrkii myös vahvistamaan käyttäjien sitoutumista ja luomaan yhteisöjä alustojensa kautta. Lisäksi se hyödyntää vahvaa mainosalustaa ja käyttäjätietojaan houkutellakseen mainostajia.

Huimaa kasvua

Vuodesta 2009 lähtien Meta on kasvattanut liikevaihtoaan 777 miljoonasta $:stä peräti 135 miljardiin, mikä tarkoittaa annualisoituna n. +41 % kasvua. Viime vuoden tuloksella myös 10 vuoden osakekohtaisen tuloksen annualisoiduksi kasvuksi saadaan lähes +39%. Ei siis ihme, että näillä luvuilla yhtiö on kasvanut nykyiseen kokoluokkaansa ja ottanut asemansa yhdysvaltalaisten teknologiajättien rinnalla.

Arvostus

Meta oli ensimmäisten viiden yhdysvaltalaisen yhtiön joukossa, kun se korkkasi 1 biljoonan usd markkina-arvon vuonna 2021. Tätä juhlaa ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä osake lähti pian tämän jälkeen ATH-lukemista peräti 77%:n syöksyyn vuoden 2022 loppuun mennessä. Yhtiö ei kuitenkaan jäänyt maahan makaamaan, vaan ryhtyi kulusäästötoimiin samalla kun se sai käännettyä mainosmyynnin takaisin kasvu-uralle. Tämä palkittiin lähes +200% nousuna viime vuonna, jääden S&P 500-yhtiöistä jälkeen ainoastaan Nvidian AI-hypen sinkoamasta +250% kuumatkasta.

Viime vuoden toteutuneella tuloksella laskettuna osake treidaa tällä hetkellä P/E 23.8x, joka on melko lähellä Metan viime vuosien keskiarvoa. Tällä mittarilla ei siis erityisen kallis, muttei halpakaan.

34 tykkäystä

Tässä on tviitiksi paljon asiaa. :slight_smile:

https://twitter.com/Quality_stocksA/status/1781990892674453517

image

5 tykkäystä

Meta raportoi Q1-tuloksen, joka ei ainakaan yöllä maistunut sijoittajille, sillä osake kävi after hoursissa lähes -20% pudotuksessa. :cold_face: Sijoittajat ilmeisestikin pelästyivät CFO:n kommentteja siitä, miten Metasta halutaan maailman johtava AI-firma ja tämä taas tarkoittaa myös kiihtyviä investointeja.

We anticipate our full-year 2024 capital expenditures will be in the range of $35-40 billion, increased from our prior range of $30-37 billion as we continue to accelerate our infrastructure investments to support our artificial intelligence (AI) roadmap. While we are not providing guidance for years beyond 2024, we expect capital expenditures will continue to increase next year as we invest aggressively to support our ambitious AI research and product development efforts.

Markkinat taisivat tulkita tämän rahan polttamiseksi kisassa, jonka Meta on jo hävinnyt.



14 tykkäystä

Olen lukenut @Mauri suosittelemana teosta “The Anxious Generation”, tai suomeksi käännettynä Ahdistunut sukupolvi. Suosittelen lämpimästi kaikille tämän lukemista.

Tietysti ensiajatukset koskevat huolta nuorista: Zuckerbergillä on verta käsissään, kuvainnollisesti ja kirjaimellisesti.

Mutta sijoitusfoorumin kontekstissa herää myös toisenlaisia ajatuksia. Mikä on lopulta sääntelyriski Metalla (ja Snapchatilla sekä jossain määrin Googlen Youtubella)?

Nostan usen autoritäärisen Kiinan ongelmia esille. Mutta missä siellä ollaan oltu edelläkävijöitä, on somejättien regulointi suohon ja nuorten ruutuajan sääntely.

Kun sosiaalisen median kansanterveydellisesti katastrofaaliset vaikutukset käyvät yhä ilmeisemmäksi, voisiko Meta joutua saman syynin kohteeksi kuin aikoinaan savukkeet tai ympäristöä rajusti saastuttavat alat? Toistaiseksi nuorison uhraaminen ruutuajan alttarille on tuntunut kansalaisille ja poliitikoille olevan ok, mutta kun keskittymisongelmat, mielenterveysongelmat yms. menevät katosta läpi ja evidenssi somen haittapuolista kasvaa ihmettelen, mikäli tiukempaa sääntelyä ei jossain vaiheessa ilmenisi.

Kirjan alkuvertaus on osuva. Kuka laittaisi 10-vuotiaan lapsensa Marsiin loppuelämäkseen, kun emme tiedä miten ihmiset pärjäävät siellä asuessaan vuosia kupujen alla keinotekoisessä ympäristössä? Aivan, ei kukaan. Sen sijaan kokonainen sukupolvi on päästetty virtuaaliseen “Marsiin” ilman suurempaa huolta ja ilman aikuisten valvontaa.

18 tykkäystä

Meta keikkuu näin tulospäivän alla jälleen positiivisessa valossa otsikoissa.

https://www.wsj.com/tech/meta-cocaine-opioids-ads-dea8e0fc?mod=hp_lead_pos4

"Meta Platforms is running ads on Facebook and Instagram that steer users to online marketplaces for illegal drugs, months after The Wall Street Journal first reported that the social-media giant was facing a federal investigation over the practice.

The company has continued to collect revenue from ads that violate its policies, which ban promoting the sale of illicit or recreational drugs. A review by The Wall Street Journal in July found dozens of ads marketing illegal substances such as cocaine and prescription opioids, including as recently as Friday. A separate analysis over recent months by an industry watchdog group found hundreds of such ads…

… The Journal reported in March that federal authorities are investigating Meta for its role in the illicit sale of drugs. The nonprofit Tech Transparency Project, which investigates online platforms, reviewed Meta’s ad library from March to June and found more than 450 illicit drug ads on Facebook and Instagram.

“You don’t need the dark web anymore when you can just buy a Facebook ad to sell dangerous drugs or even scam people at a scale that wouldn’t have been possible through the dark web,” said Katie Paul, director of the Tech Transparency Project."

Kuvaa hyvin tietysti kuinka vaikea näin valtavaa alustaa on valvoa, vaikka yhtiö varmastikin ainakin löysin rantein yrittää pitää laittomuudet poissa. Toistaiseksi käsittääkseni juridista vastuuta varsinaisesti Metalla ei ole alustalla tapahtuviin julkaisuihin, mutta tämä on hieman hämärää.

6 tykkäystä

EPS kasvoi 5,16$ lukemaan. Kasvua viime vuodesta oli reippaalla meiningillä 73%. :exploding_head:

Näkymään investoinneista nostettiin jälleen tälle vuodella ja ensi vuodelle väläyteltiin myös kasvua. Lupaa siis hyvä siruvalmistajille kuten NVDIA, ARM, AMD.

“While we do not intend to provide any quantitative guidance for 2025 until the fourth quarter call, we expect infrastructure
costs will be a significant driver of expense growth next year as we recognize depreciation and operating costs associated
with our expanded infrastructure footprint.
We anticipate our full-year 2024 capital expenditures will be in the range of $37-40 billion, updated from our prior range of
$35-40 billion. While we continue to refine our plans for next year, we currently expect significant capital expenditures
growth in 2025 as we invest to support our artificial intelligence research and product development efforts.”

"

7 tykkäystä

Meta ylitti markkinat odotukset toisen neljänneksen liikevaihdollaan, joka nousi 22 prosenttia ja oli 39,1 miljardia dollaria. Yhtiön talousjohtaja Susan Li kertoi, että kasvua tukivat vahva maailmanlaajuinen “mainoskysyntä” ja tekoälyn kehittyminen.

Reality Labs -yksikkö, joka valmistaa/kehittää virtuaalitodellisuusjuttuja kärsi 4,5 miljardin dollarin tappiot. Yhtiö odottaa kolmannen neljänneksen liikevaihdon olevan 38,5–41 miljardia dollaria, vaikka Metan kustannukset kasvoivat 7 %, niin tulot nousivat enemmän, mikä johti käyttökateprosentin nousuun.

Tämä tuore raportti kuulemma helpotti sijoittajien huolia Metan tekoäly- ja metaverse-investoinneista. :thinking:

https://x.com/EconomyApp/status/1818743439418441828
image

EDIT:

Tässä on vielä SIjoittaja.fi:n juttu Metasta. :slight_smile:

2 tykkäystä

Instrussa kokeiltavana. Demo tiski oli ainakin paikallisessa. Yllätti positiivisesti. Tavallisien lasien tuntuiset. Musiikki ja ääni kuului yllättävän hyvin. Jos olisi Applen tuote niin voisi olla hitti.

2 tykkäystä

AI:n menestys mm. asiakaspalvelussa on merkki siitä, kuinka tekoäly muuttaa yrityksiä ja niiden toimintaa. Tämä voi olla merkittävä mahdollisuus sijoittajille, jos on tai on ollut ajoissa liikkeellä.

Tällä sektorilla toimivat yritykset, kuten Meta, voivat hyötyä tästä trendistä, jos ovat kehityksen kärjessä mukana. Pitää kuitenkin muistaa, että tekoälyn kehitys on nopeaa ja kilpailu kovaa + kaikki hokevat AI-mantraa.

https://x.com/RihardJarc/status/1832063984242982930

image

3 tykkäystä

Meta toimii tviitin mukaan monipuolisella liiketoimintamallilla, joka keskittyy ihmisten, yritysten ja kehittäjien yhdistämiseen.

Pääasiallinen tulonlähde on mainonta, joka hyödyntää kohdennettuja ja personoituja (ärsyttäviä) mainosratkaisuja. Yhtiöön kuuluvat mm. Facebook, Instagram ja WhatsApp.

Yhtiön ROIC on 23 % ja sen osakekohtainen tulos on kasvanut 43 % kolmen viime vuoden aikana. Tase on vahva eikä yhtiöllä ole merkittävää nettovelkaa. Meta hyötyy verkostovaikutuksista ja sitoutuneesta käyttäjäkunnasta. Vaikeimpia haasteina ovat investoinnit uusiin teknologioihin, kuten virtuaalitodellisuuteen.

https://x.com/QCompounding/status/1834207872764322275

Kuva

3 tykkäystä

Tässä on ATH-lukemiin nousseesta Metasta tviitti. :slight_smile:

Tviitin mukaan yhtiö on edelleen edullisesti hinnoiteltu ja sen odotetaan kasvavan hyvin tulevaisuudessa. Yhtiön vahvuuksia ovat vahva brändi, suuri käyttäjäkunta ja hyvä kannattavuus.

https://x.com/ZeevyInvesting/status/1836818698579104240

1 tykkäys
1 tykkäys

Siitä uusin Acquired-podcast, jossa melkein 7h tykitystä Metasta

4 tykkäystä

Meta kertoi odotettua matalammasta käyttäjämäärän kasvusta ja varoitti merkittävästä infrastruktuurikulujen (tai mitä ovatkaan) noususta vuonna 2025. Päivittäisten aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna, mutta jäi analyytikoiden 3,31 miljardin ennusteesta 3,29 miljardiin.

Meta kertoi kulujen kasvavan edelleen tulevana vuonna tekoälyyn liittyvien investointien vuoksi. Yritys panostaa voimakkaasti AI-infrastruktuuriin ja -keskuksiin. Mainostuloja kertyi 39,9 miljardia dollaria ja mainonta muodosti 98,3 prosenttia koko liikevaihdosta.

https://x.com/ZeevyInvesting/status/1852041353850736794
image

https://x.com/ZeevyInvesting/status/1852041357168382442

image


https://x.com/EconomyApp/status/1851723920543748129

image

3 tykkäystä

Meta ja ARPU

AI kertoi:
ARPU (Average Revenue Per User) tarkoittaa keskimääräistä tuottoa käyttäjää kohden. Se mittaa, kuinka paljon yritys, kuten Meta (entinen Facebook), ansaitsee keskimäärin jokaisesta käyttäjästään tietyllä ajanjaksolla, yleensä vuosineljänneksittäin tai vuosittain. ARPU lasketaan jakamalla yrityksen kokonaistuotot sen aktiivisten käyttäjien määrällä. Metan kohdalla ARPU kertoo, kuinka paljon yritys tienaa keskimäärin per käyttäjä mainostulojen ja muiden liiketoimintojen kautta. Se on tärkeä mittari yrityksen kasvun ja käyttäjäkohtaisten tuottojen analysoinnissa.

https://x.com/Quartr_App/status/1852387017536975215


EDIT:

Liikevaihdon ja EPS:in kehitys graafimuodossa.

https://x.com/StockMKTNewz/status/1852348732827631704

Sitten “suhteellisen tarpeeksi” lukuja Metasta:

https://x.com/carbonfinancex/status/1851602452111609922
image

4 tykkäystä

Alla on META-analyysi, jonka mukaan yhtiöllä on ok kasvunäkymät ja vahva taloudellinen tehokkuus, jotka tukevat pitkän aikavälin tuottopotentiaalia. Tviitissä käsitellään yhtiön tasetta, pääoman tuottoa, marginaaleja ja tekoälyinvestointien merkitystä jne. :slight_smile:

https://x.com/DimitryNakhla/status/1861422174214426751


Tviitin kuvat




4 tykkäystä

Meta suunnittelee 10 miljardin dollarin arvoista vedenalaista valokuitukaapelihanketta, joka kattaisi koko maailman. Hanke on vielä alkuvaiheessa ja sen toteutus voi viedä useita vuosia.

Lähteiden mukaan Meta saattaa julkistaa projektin virallisesti ensi vuonna. Kaapeli yhdistäisi Yhdysvaltojen itärannikon Intiaan, Etelä-Afrikkaan ja länsirannikolle. Sen pituus voisi olla jopa 40 000 kilometriä. Reitti välttää geopoliittisesti herkkiä alueita.

Tämä olisi Metan ensimmäinen täysin omistama vedenalainen kaapeli, joka vahvistaisi sen globaalia verkkoinfrastruktuuria. Meta vastaa jo 10 prosenttia maailman “kiinteän verkon” trafiikista. :slight_smile:

Ei ole muuria, on kaikkien luettavissa.

5 tykkäystä

Tässä on SalkunRakentajan juttu Euroopan komission määrästä sakosta Metalle. :slight_smile:

Euroopan komissio on määrännyt Metalle noin 798 miljoonan euron sakot EU:n kilpailusääntöjen rikkomisesta. Komission mukaan Facebookin emoyhtiö käytti määräävää asemaansa väärin, kun se liitti somepalvelunsa käyttäjät automaattisesti ilmoituspalvelu Facebook Marketplacen käyttäjiksi. Siten se syrji kilpailevia ilmoituspalveluja.

1 tykkäys

Metan suorittaminen on aika kovaa, jonka alla oleva tviittikin tietyiltä osin näyttää toteen.

https://x.com/finchat_io/status/1863646897946366333


4 tykkäystä

Alla on on pohdiskelua Metaan ja Alphabetiin liittyen.

https://x.com/RihardJarc/status/1868718735093383393


ja vastaus tähän tviittiin:


2 tykkäystä