Mihin te säästätte?

Olen kiinostunut tietää mihin kaikki säästä, koska minun mielestä usein kuulee että porukka halua rahaa ja tekee ihan hulluna töitä että sitä sais mutta mikä on teidän lopputavoitus?

1 tykkäys

Menisikö keskustelu tämän langan alle? :slight_smile:

@Lohis hyvä tarkennus! Pohdin vain, jos ketjun aloittaja saisi samanlaista infoa tuosta toisesta ketjusta. :v:t3::smiling_face:

7 tykkäystä

Aikoinaan omat vuositulot heitteli köyhyysrajan alapuolelta ihan hyviin keskiluokkaisiin tuloihin, ja homma oli sen verran ennakoimatonta, että pakko oli jo sen vuoksi rakentaa taloudellista puskua. Yhtään ei tiennyt, mitä seuraava vuosi tuo tullessaan.

Myöhemmin tuloheittelyiden vähennyttyä tavoitteena on ollut vähentää työntekoa ja sen pakonomaisuutta. Jotkut puhuu taloudellisesta riippumattomuudesta.

Nyt seuraava ajatus sitten on kerryttää taloudellista puskua seniorivuosia varten, jotta ei tarvitse tehdä valintoja leivän ja lääkkeiden väliltä. Onneksi niihin päiviin on vielä pitkä aika.

6 tykkäystä

Säästäminen ja sijoittaminen on eri asia.

Minä sijoitan rahaa, että saavutan taloudellisen riippumattomuuden ja että voin joskus elää pääomatulojen varassa.

Minä säästän rahaa, jotta pystyn hankkimaan asioita. Viimeisin iso hankinta oli uusi auto, jota varten piti säästää ja toki hieman myös sijoituksista ottaa pääomia.

6 tykkäystä

Säästän vanhuuden varalle.
Pelkällä takuueläkkeellä ei ole hääviä.
Lyhyemmällä tähtäimellä säästän lomamatkoihin.

13 tykkäystä

Säästin/ tein töitä hulluna, jotta saisin sopivan kokoisen salkun, kodin velattomaksi, asunnon Espanjasta ja viimeisenä säästän eläkettä varten, sillä se ei tule häävi olemaan.

15 tykkäystä

Matkoja varten :slight_smile: Seuraavan 1,5 vuoden aikana kohteina Japani, Irlanti, Filippiinit, Islanti ja ehkä pitkä viikonloppu New York, Dallas tai Los Angeles. Säästettävää riittää siis :wink:

Osakkeet sitten tulevaisuutta varten. Eläke, kevyempi työtahti, jne.

18 tykkäystä

Vapauteen. Rahalla saa vapautta. Jokainen isomman hankinnan kohdalla 10 kertaa kysymys onko tämä pakko ostaa - useimmiten vastaus lopulta ei, koska kysyn itseltäni olenko mieluummin vapaa vai materian vanki.

Matkoihin sen sijaan koitan allokoida rahaa sopivasti edelleen, koska se on vapautta. Tosin siinäkin ehkä voisi välillä himmata, kun on aika paljon nähty jo. Samoin tiettyihin urheilulajeihin, millä saan vapauden tunnetta aikaan (ski-touring, maastopyöräily jne).

Edit: luin juuri Hesarin ao. artikkelin, tuli mieleen omat vanhempani, appivanhemmat, tutut ja monet muut ikäihmiset. Synkkää on. En kyllä tuota ikää varten säästele, keskityn nauttimaan terveistä vuosista.

15 tykkäystä

Kiva kuulla mihin te säästätte/sijoitatte, olen vielä nuori mies mutta oon mä vähä rahaa jo saanut kasaan. Mun ongelma on että mä rakastan säästämistä/sijoitamista mutta mä en tiedä mihin mä sitä rahaa loppujenlopuksi haluan…

Kyllä sitä kannattaa säästää ja sijoittaa aina vaikkei tarkoitus täysin selkä ole. Itse aloitin nuorena sillä mentaliteetillä, että pahan päivän varalle säästetään ja sijoitetaan ja yllättäviin menoihin. Ehkä sillon oli mökit autot ja talot mielessä. Enää en niin ajattele. Aina tulee yllättäviä juttuja ja menoja elämässä itselle tai lähipiirille. Se on hieno hetki, kun joku tarvii apua niin voi jeesaa.
Nyt reilu 10 v takana ja näkee asioita eri tavalla ja olen kiitollinen, että kurinalaisesti säästänyt ja sijoittanut nuoresta. Antaa mahdollisuuksia ja vapauden ja turvan tunnetta niin paljon.
Joskus jos sitä on liikaa ongelmalliseksi asti( mihin en usko) niin voin vaikka antaa hyväntekeväisyyteen tai laittaa rahat kiertoon. :grinning:

Kyllä se tavoite, merkitys ja tarkoitus selkeytyy ajan kanssa.

2 tykkäystä

Hyvän päivän varalle.

Ja mainittakoon että toistaiseksi ei ole tarvinnut avata toista tiliä edellisen täytyttyä.

3 tykkäystä

Pahan päivän varalle, ja niitä on jo riittänyt. Kahdesti on pitänyt laittaa koko salkku sileäksi. Aloitin osakkeisiin ja rahastoihin säästämisen vuonna 2010, tällä hetkellä ollaan vielä reippaasti miinuksella joten olisi kannattanut enemmin makuuttaa tilillä.

Mutta mitäpä noita murehtimaan, never stop the madness jne…

1 tykkäys

Tästä tuli mieleen Gigachad Errol Flynn

6 tykkäystä

Errol Flynn, s. 1909 ja k.1959. Tämähän tarkoittaisi että itselläni olisi vielä 4 herran vuotta jäljellä :thinking:

Koitetaan venytellä elinkaarta vielä 35 vuotta :slight_smile:

8 tykkäystä

Sitä tasaista tunnetta varten, että ei tarvitse murehtia miten saa laskut maksettua ja miten selviää jos jää työttömäksi. Myöskin jos reissuun halajaa lähteä, olisi siihen aina taloudellinen valmius.

Raha on hyvä renki mutta huono isäntä, eli se ei koskaan tule olemaan itseisarvo elämälle vaan pikemmin hyödyke muiden joukossa.

7 tykkäystä

Tällä hetkellä yksittäinen isompi säästökohde on uusi auto. Todennäköisesti tulee otettua hieman lainaakin sitä varten, vaikka ei kannattaisi.

Isommassa kuvassa säästän että olisi sitten vanhempana mahdollista tehdä kivoja asioita, kuten matkailla tai ostaa vaikka kesämökki.

1 tykkäys

Itsellä ensisijaisena säästökohteena oma asunto, tähän löytyy vaimon kanssa erikseen asp tili johon rahaa on varmasti asuntoa varten kertynyt mutta lainaa ei ole ihan työttömyyden takia vielä irronnut ja toisaalta ihan hyväkin niin kun miettii tämän hetken tilannetta asuntojen hinnoissa ja koroissa (jotka nyt toisaalta ei ole kuin palanneet normaalimpaan).
Asp tiliä kerryretty jo n. 8v, aluksi kuukausittainen säästösumma oli suurempi mutta nyt se on vain minimi (50€ molemmilta) kuukaudessa, koska ei me ns. enempää tarvita sinne tiliä vaan ihan muita syitä miksei lainaa olla saatu eikä juuri nyt ehkä edes haluttaisikaan… :man_shrugging:

Muuten säästöt on vaan pahan päivän varalle ja jos tulee jotain kalliimpia hankintoja mieleen, mutta en kovin herkästi lähde sääatöistäni/osakkeitani myymään ostoksia varten :roll_eyes: Tavoite sivuillekkin kirjoitin että oma strategiani p*skan osake salkkuni kanssa on että myyn kaiken viimeistään kun olen 50v ja lähdetään niillä rahoilla sitten matkusteleen sen verran mitä osakkeista silloin saankaan… :joy:

4 tykkäystä

Ehkä kaksi isoa juttua.

Kun olen 60-vuotta haluan itse valita mitä jatkanko kuinka pitkään töissä, vai voinko jo höllättä.
Nuoruudessa rahaa ei ollut ja sitä painostavaa tunnetta en enää halua kokea.

4 tykkäystä

Ei varsinaisesti mitään säästökohdetta ole. Tämä jostain muualtakin vastaan tullut “voisin ostaa tuon, jos kiinnostaisi” -mentaliteetti on myöskin tullut vastaan mutta juurikin tämä sisäinen tarveharkinta torppaa 95% ideoista. Nykyisin elämään on asettunut tämä [hesarista] tai töistä, töiden mennessä esihenkilön ihon alle ja siitä kuulunut huuto “se on kaikki samaa paskaa”. Ostat jotain ja mitä sitten? Seuraavaksi kehitetään vain uusi halun kohde, ja oravanpyörä on loputon.

Myös osakemarkkinoilta tutut viisaudet kuten “älä sijoita enempää kuin sinulla on varaa hävitä” ovat arkikäytössä: Miksi esim ottaa itselleen riskiä, jolle joutuu erikseen hankkimaan suojan, jos koko riskin voi alun perinkin jättää ottamatta? Tästä tarpeettomien (tuottamattomien) riskien ottamattomuudesta odotusarvoisesti kertyy sitten tulevaisuutta varten (vrt. suojautuessa) ylimääräistä bufferia, joka toimii tulevaisuudessa mahdollisesti otettaville suuremmille riskeille bufferina.

Edit: 1:Koko viesti lähti suunnittelematta, 2: Linkki lähti puolivalmiina.

1 tykkäys