Mikä saa ostohousut jalkaan nykymarkkinoilla?

Kovin tuntuu osakkeet maistuvan kaikille niin täällä kotosuomessa kuin ulkomailla. Kai joitain muitakin kauhistuttaa/huvituttaa kuin minua? FOMO-paniikki päällä, kokeillaan hyötyä momentumista markkinoilla onnistuneella exitillä?

Mikä nyt esimerkiksi Helsingin pörssissä kiinnostaa, koska en keksi mitään järkevää ostettavaa? Juuri mikään ei ole muuttunut bisneksissä, mutta pitäisikö nyt vain maksaa kymmeniä prosentteja enemmän kuin hetki sitten

26 tykkäystä

Samoja fiiliksiä täälläkin. Puheissa ollaan ehkä varovaisia, mutta ostopaineesta aiheutuva kurssien paisuminen kymmeniä prosentteja parissa viikossa kertoo muuta: “teot puhuu puolestaan”.

Tämähän voi jatkua pitkään ja tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta on vaikea nähdä tämän päivän olevan loistava ostohetki useimmissa osakkeissa (ainakaan riskit huomoiden). En ole itse mitään myynyt Hoivatilojen ostotarjouksen hyväksymistä lukuunottamatta, hyviä firmoja kun ei kalliinakaan raaskisi myydä, mutta ei tässä mitään ostettavaakaan omaan subjektiiviseen tutkaan ilmesty (Kamuxia ostaisin ehkä jos en jo omistaisi).

Kokonaisuutena Helsingin pörssi ei ole kallis, mutta etenkin pieniin ja keskisuuriin yhtiöihin on alettu lataamaan melkoisia odotuksia. Tuntuu, että sijoittajista on tullut kovin liberaaleja rahojensa käytön suhteen ja niitä uskalletaan antaa kaikenlaisille virityksille, joilla on pörssissä käsi ojossa.

Yksi vaihtoehto myös on, että markkina viisaudessaan näkee talouskasvun kiihtyvän ja tulosten kasvavan sellaista vauhtia lähivuosina, jota me pelokkaat emme tajua nähdä. :smiley:

Käsittääkseni monilla on paljon käteistä edelleen, ja osin nykynousu johtuu sen paluusta markkinalle.

23 tykkäystä

No joo. Ehkä siellä on isommissa joitain firmoja kohtuullisemmalla arvostuksella, mutta en sitten varsinaisesti perusta bisneksistä ja niiden näkymistä. Olisi typerää pudottaa omia standardeja ja siirtyä ostamaan heikkoja bisneksiä vain toivoen markkinoiden maksavan enemmän tulosnäkymien ollessa vähän niin ja näin

Ajattelin kyllä hiljalleen kerätä lisää likvidiä. Mikään kiire tällä ei ole, mutta en pistäisi pahaksi mikäli kuivaa ruutia olisi pikkaisen enemmän tarjolla. Merkittävimmät ostot on tehty silloin, kun laput eivät samalla lailla kelvanneet. Nyt on loogista olla enemmän myyntilaidalla

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Tuntuuhan tämä ihan hullulta, että EAB Group tällaisessa nousussa (+9,5 %), vaikka mitään positiivista ei ole kuulunut. LeadDesk, Aallon ja Efecte ottamasssa First Northissa aikamoista etukenoa…

1 tykkäys

OSTelijat vauhdissa?

1 tykkäys

Tää se on tätä Tammirallia™(R).

2 tykkäystä

Taitaa olla FOMOa kun istuttu käteisen kanssa ja viime vuoden tuotot missattu…

7 tykkäystä

Tämä on nimenomaan se mielenkiintoinen juttu. Eläkeyhtiöillä esimerkiksi taitaa olla hyvin tiukat rajoitukset minkä verran rahaa voi laittaa osakemarkkinoilla. Bondit kun on painettu pohjamutiin ja tuottoa ei saa vähäisellä riskillä oikein mistään niin tuleehan sieltä potentiaalisesti sitä ostopainetta jo pelkkien allokaatiomuutosten vaikutuksesta, vaikka noita rajoja ei paukuteltaisi

2 tykkäystä

Itse myin kaikki osakkeeni pois joulukuun lopussa, koska aloin pelätä kuplaa. Nyt alkaa fiilikset muuttua siihen suuntaan, että taisi olla virhe ja tästä se nousu vasta kunnolla alkaa

1 tykkäys

Mutta katsotaan vielä hetki rauhassa kehitystä käteisen kanssa

Lähtökohtaisesti @V_Trader tämä on todella vaarallinen ajatus sinänsä, ainakin minun korvaan kuulostaa FOMO:lta, mikä on kyllä täysin luonnollista jollain tasolla, mutta rauhallisuus tällaisissa tilanteissa tekee hyvää :smile: Itse myös istuskelen yli 80% käteispainon kanssa, eikä minulla ole mitään kiirettä ostoksille ennen kuin löytyy ostettavaa!

4 tykkäystä

Olet oikeassa varmasti, mutta katsoin juuri esim sellaisen graafin, jonka perusteella sijoittajilla olisi valtavasti käteistä vielä puskettavaksi osakkeisiin. Se herättää ajatuksen että nousupainetta löytyy vielä valtavasti. (Ja tämän lisäksi elvytys jatkuu ja kauppasotakin tuntuu ratkeavan)

1 tykkäys

Hyvä hajautus ja kohtuullinen salkunkoko auttaa kummasti kaikista radikaaleimpiin tekoihin. On kait tuolla yhteensä 30-40 firmaa salkussa eri toimialoilta niin ei tule heti mieleen myydä salkkua tyhjäksi :laughing:

4 tykkäystä

Siinäpä vasta hajautusta! :slight_smile: :smile_cat:

1 tykkäys

Kauppasodan kanssa kannattaa muistaa, että “phase two” neuvottelut alkaa jossain vaiheessa oletettavasti, ja kaikki vaikeudet on vasta alkamassa, sitten kun lähdetään käsittelemään näitä immateriaalioikeuksia yms. asioita

2 tykkäystä

En nyt tiedä onko tuo niin paljoa. Laadukkaita yhtiöitä eri toimialoilta niin en ole kokenut tarpeelliseksi karsia määrää hirveästi. Suurin osa lojunut vuosikausia salkussa omalla painollaan, kunhan bisnes vain sujuu.

WinWin monelta osin, kun salkku ei ole liikaa keskittynyt yksittäisiin toimialoihin yhtiöiden liiketoiminnan kuitenkin sujuessa hyvin. Aina hyvä yrittää varautua johonkin ennalta arvaamattomaan

3 tykkäystä

Toisaalta, sitten jos romahdus alkaa niin taitaa se melko tasaisesti laskea kaikkia osakkeita. Mahtaako silloin minkään toimialan osakkeet olla turvassa? Esim 2018 kun tuli se noin 20% romahdus, niin melko tasaisesti kaikki laski (ja myös eri omaisuusluokat mukaan lukien)

1 tykkäys

Jooh, komppaan kyllä edellisiä mielipiteitä. Hintavalta tuntuu ja ostohousut on kyllä visusti jemmassa. En ole ostanut ainuttakaan lappua kolmeen kuukauteen. Ainoa “sijoitukseni” oli viime viikolla tilattu Security Analysis. Olen viimeisen kuukauden aikana tarkkaan lukenut Intelligent Investoria ja todennut sen, että olen allokoinut aikani paremmin kun olen opiskellut Grahamin sanoja kuin kyttinyt markkinoita. Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta olen aika varma, että Mr. Market tulee vielä halvempien hintojen kanssa ovelleni ja silloin haluan olla varma, että minulla on ylimääräisiä varoja käyttää.

9 tykkäystä

Price is what you pay, value is what you get. Vai miten se nyt meni

Voihan ne kaikki laskea vaikka parikyt pinnaa, mutta oleellista on tällöin poimia jyvät akanoista. Kurssit kyllä seuraavat aikaa myöten erittäin tarkasti yhtiön fundamentteja, mutta lyhyellä tähtäimellä hinnoittelu voi olla aivan mitä tahansa.

Osakkeet eivät kyllä enää noudata yhtä tarkasti jaottelua defensiiviset, sykliset. Yksittäisinä päivinä näkee kuinka laskupäivänä jotkut REITit voivat pärjätä hyvin, mutta algoritmit tuntuvat haistelevan kursseja aika tarkasti, jolloin toimialarotaatiosta on hankala päästä hyötymään spekulatiivisessa mielessä. Tai ainakin tällainen mielikuva minulla on jäänyt mitä vertaa esimerkiksi finanssikriisiä edeltävään aikaan. Ilmeisesti myös indeksisijoittamisen suosion kasvu näkyy juuri tällaisina massanousuina ja laskuina

4 tykkäystä

Mielenkiinnolla odottelen tuloskautta. Mikäli yritysten tulokset ei tue kurssinousua, niin luulisi kurssien korjaavan. Mutta kuten sanottua, niin näinhän ei välttämättä käy. Kai se kupla voi syntyä siitäkin, että iso karhu ei koskaan saapunut paikalle vuosia jatkuneesta houkuttelemisesta huolimatta :sweat_smile:

Aloittelevana sijoittajana on tällaisessa tilanteessa todella vaikea lähteä isommin mukaan markkinaan. Hunajapurkkien pinoaminen karhua varten ei oikein jaksa innostaa. Parempi keskittyä vaikka osareiden kahlaamiseen ja ostella sitten kun paikkoja syntyy.

5 tykkäystä