Onneksi olkoon! Olet tehnyt sen kaikkein tärkeimmän eli aloittanut. Itse olen tästä myös kiitellyt ja olen erittäin kiitollinen niihin voimiin, jotka saivat itsessäni sen aikaiseksi.
Jos tulee puhe sijoittamisesta, itse yritän aina jutella ihmisille ympärilläni aloittamisen tärkeydestä ja ajallisesta hajauttamista. Monet pohtivat taitojensa lisäksi ajankohtaa, milloin aloittaa. Itse sanon, että pörssi on aina ollut romahtamassa ihan kohta niin kauan kuin olen sijoittanut. Aina välillähän se korjaakin, mutta pitkällä tähtäimellä siinä menettää, jollei ole mukana.
Seuraavaksi pitää vain löytää se oma keino pysyä markkinoilla. Itse en osaa alleviivata enempää sitä, että toisinaan itseä alkaa kiinnostamaan elämässä muut jutut ja olen aina välillä poistunut markkinoilta, se on ollut yleensä se suurin virhe.
Tai no… aina siellä jotain lappuja on jäänyt hengailemaan.
Sen tempun, kun keksisi, miten pysytellä markkinoilla vuosikymmenet, niin olisi rikas nainen vuosien päästä.
Ehkä joskus olenkin.
Tykkään lukea Sijoittaja-alokkaan haastatteluja erilaisista sijoittajista. Ne tulevat koko ajan vain mielenkiintoisemmiksi.
Tässä Lexuksen haastattelussa oli hieno kohta, jonka olen todennut itsekin. Jokainen meistä on sen oman kuplansa sisällä ja näkymä rajoittuu niiden asioiden ympärille, joita työstämme ja tietojen ympärille, joihin pääsemme käsiksi.
Jokainen suuren yrityksen toimitusjohtaja, poliitikko, analyytikko ja haalarityöläinen on oman osa-alueensa asiantuntija, mutta koska vuorokaudessa on vain 24h, elämässä rajallinen määrä päiviä ja informaatiota tuotetaan rajallinen määrä yhtään mihinkään. Tiedolla on myös ruma tapa vanheta.
Ei keltään löydy sen suurempaa viisautta sen suhteen, miltä huominen näyttää. Kaikenlaista yllättävää voi sattua ja voimasuhteissa voi tapahtua yllättäviä käänteitä. Markkinoita liikuttelevat voimat reagoivat omien motivaatioidensa kautta, joita joskus voi olla vaikea tunnistaa kaukaa ja ennakoida.