Missä ovat sijoitusmaailman naiset?

Oikeastaan sijoittaminenhan on sitä, että

  1. Kuulet jostain, että kannattaa sijoittaa
  2. Avaat arvo-osuustilin ja/tai osakesäästötilin
  3. Valitset sieltä jonkun itseäsi kiinnostavan yrityksen
  4. Siirrät sen ostoskoriin ja ostat sen käytettävissä olevilla varoilla
  5. Pidät osaketta
  6. Osinkoa kilahtaa tilillesi, jos pidät tarpeeksi pitkään
  7. Ehkä myyt osakkeen

Näihin vielä ei tarvita sen enempää matemaattista analyysia ja taitoa kuin shamppoon ostamiseen Stockmannilta. Joskus hintakin voi olla sama.

Se toteutuuko varsinainen tienaaminen sijoituksen kautta, on sitten toinen juttu.

16 tykkäystä

Voi kun joku kertoisi ne taikasanat, joiden avulla saisin siskoni ymmärtämään että hänen kannattaisi ennemmin sijoittaa kuin makuuttaa rahojaan tilillä. Laittaisi edes sellaiselle tilille, jossa on edes vähän korkeampi korko, mutta ei. Ei vain uskalla, pelkää että menettää kaiken.

7 tykkäystä

Karkaa nyt jo vähän aiheesta, mutta autismin diagnosointi naisilla on puutteellista johtuen useista eri syistä, mikä johtaa merkittävään tilastovääristymään. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aur.2795
Uskon kuitenkin, että määräävin tekijä naissijoittajien vähäisemmässä määrässä ei ole biologinen, vaan sosiaalisiin ja yhteiskunnallisiin tekijöihin liittyvä. Kiinnostus sijoittamiseen voi olla motivoitu myös muilla kuin mainitsemillasi mekaanisiin / matemaattis-järjestelmällisiin asioihin liittyvillä ominaisuuksilla. Esimerkiksi kiinnostus yhteiskunnallisia asioita ja omavaraisuutta kohtaan on vahva ajuri myös naisilla.

14 tykkäystä

Kerrot hänelle, että inflaatio on hänen tilillään makaavia rahoja hiljaa verottava piilovero, joka nakertaa hänen omaisuuttaan silloin kun se ei ole missään arvoa tuottavassa kiinni.

Esittelet hänelle tätä taulukkoa.

Eikö olekin pelottaavaa, kun hänen tilillä makaavien rahojen arvo laski viime vuonna 9,1%. Poliitikoilla on vielä tavoite saada se laskemaan joka vuosi keskimäärin 2%. Mitä se tarkoittaa korkoa korolle ilmiönä. :sweat_smile:

On kyllä erittäin pelottavaa pitää rahojaan tilillä. Voi sitä johonkin muuhunkin sijoittaa kuin osakkeisiin. Jotkut tykkää enemmän asunnoista.

8 tykkäystä

Lukeminen ja lukemisen ymmärtäminen auttaa usein myös sijoittamisessa. :blush:

Se ei ainakaan pitäisi olla mitenkään erityisen haastavaa kaikille naisille.

Yksityiskohtiin liikaa tarrautuminen voi olla oikeastaan haitallista sijoittamisessa isomman kuvan hahmottamiseen. Luulen, että sekä nippelitiedon rakastajia että kaukaisten galaksien valloittajia löytyy molemmista sukupuolista. Veikkaan, että parempi olisi, ettei ole kärjistetysti kumpaakaan.

6 tykkäystä

Kiitos Aili, on tuota(kin) yritetty. Taitanee olla harvinaisen kova luupää kyseessä :rage:

Mutta, mitä tulee naisten sijoittamiseen, niin luulisin ison ongelman olevan se että naisten tienatessa vähemmän, he harvoin ymmärtävät että sijoittaa voi myös pieniä summia. Ja ehkä sekin että ne pienet summat pitäisi osata sijoittaa todella taitavasti, jotta siitä olisi oikeasti suurempaa hyötyä. Tarkoitan sanoa että muutaman tonnin takia moni ei jaksa vaivautua.

3 tykkäystä

Jos vaikka 20€/kk johonkin indeksirahastoon vuoden ajan. Kun on katsellut saldon heilumista, eikä se ole mihinkään kadonnut, ehkä uskaltaa sijoittaa muutenkin. Aloittaisi niin pienellä summalla, ettei oikeasti tunnu, vaikka kaikki menis.

Itse tuli aloitettua suorilla osakkeilla, mutta kynnys ensimmäiseen sijoitukseen oli suuri ja kuuntelin sitä ennen kaikki mahdolliset aiheeseen liittyvät podcastit, jotka löysin, aloin seuraamaan somekanavia ja jossain kohtaa löysin tännekin.

8 tykkäystä

Voisiko olla mahdollista, että sijoitusasioissakin on enemmän kyse yksilökohtaisista eroista kuin sukupuolesta :thinking:

Ja aika harva homo sapiens taitaa olla keskimääräinen olento, on kyse sitten pituudesta, kiinnostuksesta sijoittamiseen tai auton ohjailun jalosta taidosta(tässä suurin osa taitaa olla keskimääräistä kuljettajaa taitavampi :smiling_face:).

5 tykkäystä

Voiko sijoittamiseen lähtemistä hillitä myös melko yleinen pelko epäonnistumiseen?
Monilla naisilla, joita tunnen, on pelko tehdä virheitä (yksittäisiä, pieniäkin), jolloin houkutus jättää tekemättä jotain epäonnistumisen pelossa, on vahva.
Kasvatetaanko tyttöjä vielä nykyäänkin olemaan varovaisempia ja huolellisempia kuin poikia?

Voin kuvitella, mitä oma isäni olisi sanonut, jos olisi ehtinyt kuulla, että olen alkanut sijoittamaan osakkeisiin. Tosin, en aina kertonut iskälle muutenkaan, mitä kaikkea tulikaan tehtyä :smirk:

5 tykkäystä

Mä luulen, että roolimalleilla vertaistuella ja vertaispaineella on yllättävän suuri merkitys.

Harvemmin esimerkiksi oma kumppani pystyy kannustamaan säästäväisyyteen ja sijoittamiseen. Sen sijaan kun positiiviset kokemukset leviävät työpaikalla, kaveripiirissä ja esillä on yhä enemmän erilaisia sijoittamista tekeviä naisia se tekee sen, että muutkin innostuu.

Tässä on viime vuosikymmenet ollut meneillään yhteiskunnan vaurastuttua kulttuurivallankumous, jossa ollaan siirrytty sukupuolittuneesta perheyksiköstä yksilöihin. Yhdessä vain pääsee pidemmälle, mutta sukupuoleen perustuvat tehtävänjaot ei enää toimi. Ihminen vain elää pidempään kuin pelkästään lisääntyäkseen. Ei varmaan tarvitse tässä kohtaa puhua perinteisistä roolimalleista.

Nyt olen seurannut mielenkiinnolla, miten esimerkiksi isien vanhemmuus on kehittynyt viimeisen 10vuoden aikana. Nykyään isät ottaa aika pitkiäkin vanhempain vapaita, missä on erittäin paljon positiivisiä tekijöitä molempien urakehitykselle, toisen työn merkityksen tunnistamiselle ja vastuunkantamiselle.

Meille on vielä 2000-luvun alussa opettaja luennoinut, milloin kannattaa alkaa perhettä perustamaan ja miten työnantajat suhtautuvat nihkeästi naisiin, joilla on lapset vielä tekemättä. Luulen, että tästä päästään pikku hiljaa.

7 tykkäystä

Itsellä homma meni vähän sillä tavalla, että sijoittaminen kiinnosti kovasti ja pelotti samaan aikaan, koska:

  • tuntui että se on jotain mitä rikkaat pukumiehet tekee, enkä siksi voi siinä onnistua
  • luulin, että se on hirveän monimutkaisia laskutoimituksia, joita en voi oppia ymmärtämään
  • pelkäsin, että työllä ja tuskalla kasaan raavitut pennoset valahtaa kankkulan kaivoon

Oon kuitenkin aina ollut tosi kiinnostunut historiasta ja yhteiskunnasta globaalina järjestyksen yksikkönä, eli siitä miten monet pienet muutokset pikkuhiljaa vaikuttavat isoihin kokonaisuuksiin. On pienyrittäjätaustaa enkä nyt ihan umpituhnu ole siinä matikassakaan, mutta arkailin aloittamista tosi pitkään. Sitten alkoi tämä Hamid & Kivipelto Taloudellinen mielenrauha-podcast, ja sitä kuunneltuani olin että hemmetti! Kyllä minäkin varmaan voin varovasti uskaltaa!

Moniin foorumisteihin verrattuna oon tiedoiltani varmaan ihan tuulipuku, mut on mielenkiintoista oppia koko ajan lisää. Kiitos kaikille jotka tietoa täällä jakaa, luen palstaa päivittäin, yhtiöketjuja ja makrotaloushommia varsinkin. Salkku näyttää ihan kivalta, eikä ole aikomustakaan lopettaa tätä touhua. Kaduttaa vaan, etten aloittanut aiemmin.

Miksi en tehnyt niin? Varmaan, koska mut oli ehdollistettu uskomaan että koska olen ‘vain tyttö’ niin mulla ei voisi olla kapasiteettia onnistua tässä.
Vaikeassa asiassa, joka vaatii miehisiä aivoja.

14 tykkäystä

Onneksi olkoon! Olet tehnyt sen kaikkein tärkeimmän eli aloittanut. Itse olen tästä myös kiitellyt ja olen erittäin kiitollinen niihin voimiin, jotka saivat itsessäni sen aikaiseksi.

Jos tulee puhe sijoittamisesta, itse yritän aina jutella ihmisille ympärilläni aloittamisen tärkeydestä ja ajallisesta hajauttamista. Monet pohtivat taitojensa lisäksi ajankohtaa, milloin aloittaa. Itse sanon, että pörssi on aina ollut romahtamassa ihan kohta niin kauan kuin olen sijoittanut. Aina välillähän se korjaakin, mutta pitkällä tähtäimellä siinä menettää, jollei ole mukana.

Seuraavaksi pitää vain löytää se oma keino pysyä markkinoilla. Itse en osaa alleviivata enempää sitä, että toisinaan itseä alkaa kiinnostamaan elämässä muut jutut ja olen aina välillä poistunut markkinoilta, se on ollut yleensä se suurin virhe.

Tai no… aina siellä jotain lappuja on jäänyt hengailemaan.

Sen tempun, kun keksisi, miten pysytellä markkinoilla vuosikymmenet, niin olisi rikas nainen vuosien päästä.

Ehkä joskus olenkin.

Tykkään lukea Sijoittaja-alokkaan haastatteluja erilaisista sijoittajista. Ne tulevat koko ajan vain mielenkiintoisemmiksi.

Tässä Lexuksen haastattelussa oli hieno kohta, jonka olen todennut itsekin. Jokainen meistä on sen oman kuplansa sisällä ja näkymä rajoittuu niiden asioiden ympärille, joita työstämme ja tietojen ympärille, joihin pääsemme käsiksi.

Jokainen suuren yrityksen toimitusjohtaja, poliitikko, analyytikko ja haalarityöläinen on oman osa-alueensa asiantuntija, mutta koska vuorokaudessa on vain 24h, elämässä rajallinen määrä päiviä ja informaatiota tuotetaan rajallinen määrä yhtään mihinkään. Tiedolla on myös ruma tapa vanheta.

Ei keltään löydy sen suurempaa viisautta sen suhteen, miltä huominen näyttää. Kaikenlaista yllättävää voi sattua ja voimasuhteissa voi tapahtua yllättäviä käänteitä. Markkinoita liikuttelevat voimat reagoivat omien motivaatioidensa kautta, joita joskus voi olla vaikea tunnistaa kaukaa ja ennakoida.

9 tykkäystä

Alokkaan haastattelut on parasta! Ja pakko myöntää, että vaikka tämä kovasti uskottelee olevansa Viisas Pragmaattinen Sijoittajanainen, niin iltaisin se hihittelee peiton alla :frog:meemiketjua :shushing_face::face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth::face_with_hand_over_mouth:

8 tykkäystä

Viihde kuuluu olennaisena osana elämään. :blush:

2 tykkäystä
  • tuntui että se on jotain mitä rikkaat pukumiehet tekee, enkä siksi voi siinä onnistua
  • luulin, että se on hirveän monimutkaisia laskutoimituksia, joita en voi oppia ymmärtämään
  • pelkäsin, että työllä ja tuskalla kasaan raavitut pennoset valahtaa kankkulan kaivoon

Vaikka olen ihan korkeakoulutettu ja miesoletteinen, niin ihan samoja epäilyksiä oli minullakin hommaa aloittaessa n. 2011. Aina olin vältellyt talousasioita ja mielummin keskittynyt tekniikkaan. Oli kova stressi että ensimmäinen hankintaeräni katoaa kohta konkurssiin (taisi olla Teliaa) :sweat_smile:

6 tykkäystä

Taisit juuri pukea paremmin sanoiksi sen mitä minä edellä yritin kuvata.

5 tykkäystä

Harvemmin juu sitä pystyy houkuttelemaan kumppaniaan säästämisen ja sijoittamisen iloihin. Kiinnostus syntyy yleensä muualta. Siinä onkin mielenkiintoisesti yhteensovittamista, kun parisuhteessa muuten on asiat hyvin, mutta kulutustottumukset on hyvin erilaiset.

Mutta löytyy noihin onneksi paljon erilaisia tapoja, jotka toimii.

4 tykkäystä

Tämä kolahti ja kirpaisi. Ja sai kirjoittamaan nyt ensimmäisen viestin tälle foorumille koskaan. Tämä on ihan totta, pitäisi aktivoitua enemmän itsekin jakamaan sijoittamisen ilosanomaa, alkaahan tässä olla jo kohta kymmenen vuotta omasta aloittamisesta.

Olen ehkä aika epätyypillinen naissijoittaja. Aloitin 22-vuotiaana sijoittamisen aikana jolloin siitä ei ollut lähellekään niin paljon tietoa kuin nyt. Nordnetiin liittyessä sai Oksaharjun opuksen ja sitä sitten tankattiin.

Sijoittamisen alkupuoli oli myös melkoisen epätyypillinen. Nostin opintolainan ja sijoitin kaikki munat yhteen koriin. No, tuo kori sattui vuonna 2013 olemaan Revenio ja loppu on historiaa.

Kävi siis tosiaan aivan järkyttävä munkki, enkä kyllä suosittele kenellekään samaa. Mutta muuta olen tässä vuosien varrella oppinut aika paljon. Sen ainakin olen huomannut, että psykologian tuntemuksesta on ollut tässä hommassa paljon hyötyä. Ja itsetuntemuksesta. Sanotaan, että naiset ovat enemmän kiinnostuneita ihmisistä kuin miehet. Sehän on aivan loistava etu sijoittamisessa.

Sanotaan nyt vielä sekin, että minä olen se, joka on innostanut myös veljen ja miehen sijoittamaan. Joskus näinkin päin.

Olen omaa sijoittamista pitänyt melko tiukasti vakan alla, mutta tämä kommentti herätti miettimään pitäisikö sittenkin raottaa verhoa edes silloin tällöin. Kiitos siis siitä :+1:

43 tykkäystä

Uskon,että moni muukin nainen kuin sinä ja minä halutaan pitää sijoitus-harrastus “vakan alla” matalalla profiililla. Minulla ei ole yli 30 vuoden sijoittamistaipaleella ollut tarvetta “elvistellä” sijoituksillani. Se miten minä taanoin innostuin sijoittamisesta lähti liikkeelle, että osallistuin vitsinä silloin järjestettyyn kilpailuun, jossa salkkuun tuli valita 1 yhtiön osake ja 3 kk päästä ratkesi tulos parhaiten tuottaneesta salkusta. Omalta osaltani onnistuin yllättävän hyvin ja se pisti miettimään miksipä ei voisi kokeilla pienesti ihan reaalimaailmassa. Siitä se lähti kasvamaan eikä lopu.
Itse luen paljon eri ryhmien kirjoituksia ja tullut sellainen tunne, että ne naiset, jotka osallistuvat keskusteluihin, heiltä löytyy kompetenssia vaikka muille jakaa. Itselleni ajatusten sanoittaminen tuottaa sen verran vaikeuksia,että jättäydyn suosiolla katsomoon.

16 tykkäystä

Oi! :star_struck:

Se olisi hienoa. Tulkaa naiset esiin!

Joskus ihmisille tuntuu olevan vaikea edes nimetä naisia, jotka sijoittaa tai edes tämän foorumin naissijoittajia. Tiedetäänhän me, että niitä on. He vain ovat piilossa. Salaavat ajatuksensa varmasti nimenomaan siksi, että heillä on itsellään hyvä olla, eikä leveilylle ole tarvetta.

Uskokaa tai älkää. Kaapista ulos tuleminen innoittaa muitakin. Itse ihailen, miten reippaasti miehet puhuvat onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan julkisesti. Voisi olla hieno liike, jos sijoittavat naiset vain kertoisivat muille.

”Minäkin sijoitan.”

18 tykkäystä