Varovasti!
Luvassa herkkähermoisia järkyttävää materiaalia. Ole hyvä ja lopeta jo se lukeminen.
Taannoin tässä 6. luokkaa käyvä tyttäreni valitteli, kun häntä harmitti, kun pojat sanoo, ettei tytöt osaa pelata jalkapalloa, eivätkä päästä heitä pelaamaan ilman karsintoja. Hän oli ainut tyttö, joka sai tarvittavan määrän maaleja. Mutta koska hän oli ainut tyttö, joka olisi päässyt pelaamaan, hänkään ei halunnut pelata. Hän piti myös epäreiluna, ettei yksikään poika joutunut saman testauksen kohteeksi.
Tytöt olivat nostaneet asian esille jopa oppilaskunnassa, mutta asiaan ei oppilaat osanneet keskenään hakea ratkaisua. Siihen oltiin luvattu puuttua.
Vaikka tyttäreni kielsi minua puuttumasta asiaan, hoidimme opettajan kanssa homman kotiin. En halunnut, että hän oppii tässä iässä tämän läksyn. Nyt tytöt ja pojat pelaavat hyvillä mielin välitunnilla yhdessä jalkapalloa.
Tämä vuonna 2021. True story.
Näitä tilanteita tulee pienen ihmisen elämässä paljon ja jaoin hänelle tämän linkin:
Suosittelen kaikkia tyttöjen ja poikien taitoja erottelevaa lukaisemaan. Itseltä löytyy kotoa tyttö ja poika. Olen tarkka, etten opeta heille, etteivät he itse voisi valita.
Mulla on muistiossa pitkä sepustus tähän ketjuun, mutta hieman joillekin palstalaiselle tutustumisen arvoista materiaalia jakoon.
Ehdoton klassikko:
Oma lukusuosikki vuodelta 2020. Historiaa uteliaalle ja siitä jo paljon tietävälle.
”Johtajaksi synnytään” on vanhanaikaista ajattelua. Meidän motivaatiot muokkaa meidän polkua eniten.
Sijoittamiseen liittyy paljon matematiikkaa, mutta myös runsaasti tunneälyä, joka kehittyy ihmisellä vaikka hautaan asti, jos ihminen sitä tietoisesti itsessään kehittää.
Eräs tuttu sijoitusneuvoja kuvaili työtään minulle näin:
”Luen paljon lehtiä ja kirjoja. Työaikani on 24h, mutta väsyneenä ei saa tehdä töitä. Sitten saan idean. Tutkin aihetta niin paljon kuin voin. Tapaan toimitusjohtajan. Tärkeää on osata lukea heitä, esittää vittumaisia kysymyksiä ja tulkita ruumiinkieltä. Sitten päätän, miten homma etenee.”
Hänellä menee käsittääkseni ihan hyvin, vaikkei Inderesillä olekaan töissä. Varmaan tietää myös asiasta jotain. Ei kuulosta kauheasti siltä, että homma olisi pelkästä matikan taidoista kiinni tai riskinsietokyvystä.
Ei oikeastaan mistään muusta ole kiinni kuin olisi hyvä olla älykäs ja hoksaavainen tyyppi, joka osaa ajatella asioita laatikon ulkopuolelta. Mistäs näitä löytäisi tarpeeksi?
Me naiset ollaan erilaisia kuin miehet ja ehdottomasti saadaan olla, mutta…
Jos suurin osa analyytikoista on toistensa kaltaisia, jonkun hieman erilaisen on helpompi tuoda uutta näkemystä esiin.
Ajatella laatikon ulkopuolelta.