Missä ovat sijoitusmaailman naiset?

Sen enempää ottamatta kantaa kirjoitukseesi, tähän tartun :smiley: En sano, etteikö uran luominen olisi hyvä esimerkiksi elämään tyytyväisyyden kannalta, mutta perhe ja lasten hoitaminen on kyllä erittäin arvostettavia asioita. Mihin tämä maailma menisikään, jos kukaan ei ole kotona huolehtimassa lapsista, vaan uraa luomassa pois kotoa. Toivottavasti lasten kannalta tämä ei ole se suuntaus.No, tämä hieman kärjistetysti :slight_smile:

4 tykkäystä

Aivan samaa mieltä olen! Ei näiden tarvitse olla toisiaan poissulkevia asioita, eikä toisaalta kaikkien tarvitse multitaskata jokaista elämänaluetta tappiinsa. Toteamukseni liittyi lähinnä siihen, että vielä muutama vuosikymmen sitten naiset pyöritti vahvasti kotia ja lapsiluku oli isompi. Nythän lasten määrä on merkittävästi vähentynyt per perhe ja on “luonnollisempaa” (mitä tulee ihmisten suhtautumiseen) että monella naisella ura on toisella tavalla keskiössä myös. Uskon siihen, että molemmat on sovitettavissa ja sillä saralla kulttuuri on muuttunut vapaammaksi. Tämä osaltaan tuo naisia enemmän niille työelämän saroille, joissa ennen oli vähemmän, kuten johtotehtäviin.

3 tykkäystä

Keskustelu jakautuu näkemyksiin onko sukupuolijakauman syy sosiaalisesti konstruoitu, vai riippuvainen yksilöiden sisäisistä tarpeista ja motivaatioista.

En pysty sanomaan, mikä osuus käyttäytymisestäni johtuu sukupuolestani ja mikä osuus on yksilöllisyyden vaikutusta. Kerron että minua kiinnostaa numerot, kilpaileminen, pelaaminen ja analyyttinen lähestysmistapa. Onko nämä asiat minuun istutettu, vai onko mielekkyyden kokemus vain sisäistä? Toisaalta nuoruudessani monet kiinnostuksen kohteeni olivat sellaisia, joita minulle markkinoitiin. Nuoret menevät trendien perässä kiusallisuuteen asti. Tässä pitäisi jaotella perustavaa laatua oleva sisäinen tarve kuulua porukkaan niistä kulttuurisista artefaktoista jotka tätä tarvetta ilmentävät kunakin aikakautena.

Kauppias ei voi myydä mitään tuotetta ellei hänen asiakkaansa ole tuotteesta tietoinen. Nykyään halutaan mikrotargetoida markkinointia. Markkinointipanostukset on optimaalisia, kun viesti saadaan läpi juuri oikealle kohderyhmälle. Tämä puhuisi sisäisen mallin puolesta, että markkinointi onnistuu parhaiten kun se kylvetään otolliseen maaperään.

Rakenteellisiakin tekijöitä on. Johonkin rooliin halutaan palkata tietynlainen henkilö. Sikäli kun kyse on ennakkoasenteista, näistä pitäisi päästä eroon.

1 tykkäys

Näin nuorehkona naisena, sijoittajana ja kauppakorkean käyneenä pakko kontribuoida keskusteluun. Olen sijoittanut teini-ikäisestä saakka ja ennen kauppakorkeakoulua olisin varmasti sanonut unelma-ammattini olevan sijoitusmaailmassa ja juuri siellä kovassa ytimessä. Kauppiksessa aloin kuitenkin kokea sen rahakeskeisyyden, turhan tärkeilyn ja yleisen arvomaailman luotaantyöntävänä ja aika nopeasti päädyinkin tulokseen ettei sijoitusala varmaankaan ole minulle sopiva, vaikka aihepiiri kiinnostaakin. Eli omalla kohdalla suunnitelmien muutos oli varmasti yhdistelmä muuttunutta arvomaailmaa, syntyperäistä luonnetta ja halua pitää harrastus harrastuksena. Mahdotonta sanoa, onko näillä asioilla yhteys sukupuoleen vai ei.

Edit: Sen verran voisin vielä lisätä, että omassa tapauksessa päätös oli täysin oikea, eikä se ole kaduttanut. Olen varmasti onnellisempi ja voin paremmin nykyisissä kuvioissa.

19 tykkäystä

Olen @Emma_Kuusinen kanssa vahvasti samaa mieltä. Minustakin on tärkeää että lapsia kannustetaan erilaisten kiinnostuksen kohteiden kanssa, on se sitten matematiikka / luonnontieteet tai joku muu. Toki en osaa myöskään ottaa kantaa miten paljon lopulta sukupuoli vaikuttaa valintoihin.

Ja niitä esikuvia tarvitaan edelleen sekä rahoitusalalla että muunlaisissa tehtävissä. Itse ainakin jouduin tekemään ison työn vakuuttaakseni jopa itseni että voin tehdä sitä mitä nykyisin teen, kun johtotehtävissä melkoisen miesvaltaisella alalla lähtökohtaisesti nyt on vaan miehiä.

Mutta maailma muuttuu hiljalleen ja on ehkä meistä naisista itsestämmekin vähän kiinni, että sitä muutamme. Hassun syvässä juurtuneet ajatusmallit kun ovat, varsinkin täällä vähän konservatiivisemmassa osassa Eurooppaa. Olin taannoin palkkaamassa nuorehkoa naispuolista henkilöä töihin ja jopa meidän naispuolinen HR totesi, että mitä jos hän jää kohta äitiyslomalle.

Edit: olen muuten minäkin käynyt kauppakorkeakoulun, mutta en kokenut numeroiden pyörittelyä tarpeeksi omaksi jutuksi joten rahoitus jäi perusopintoihin. Mukavempaa tämä sijoittaminen näin harrastuksena.

16 tykkäystä

Hiukan menee ohi aiheen sijoitusmaailmasta, mutta pistänpä tähän vielä lukusuositukseksi Caroline Criado Perezin hienon kirjan Invisible Women - Exposing Data Bias in a World Designed for Men. En ole vielä ihan loppuun päässyt, mutta mielenkiintoisia näkökulmia aiheeseen.

8 tykkäystä

Itse vietin isänä 13 viikkoa esikoisen kanssa kotona normaalien lomien lisäksi.

Mielelläni olisin pidenpäänkin ollut kotona, mutta perheen kokonaistaloudelle oli järkevämpää, että merkittävästi isotuloisempi käy töissä.

Ansiosidonnainen korvaus vanhenpainvapaista sisältää aika tiukan leikkurin isommilla tuloilla, eikä huomioinut lapsen syntymän jälkeen merkittävästi kasvaneita tuloja.

Luulisin, että perheissä, joissa äiti on merkittävästi suurituloisempi kuin isä, tulevat perhevapaat pääosin isälle eikä äidille.

5 tykkäystä

Varovasti!

Luvassa herkkähermoisia järkyttävää materiaalia. Ole hyvä ja lopeta jo se lukeminen. :sweat_smile::rofl::joy::wink:

Taannoin tässä 6. luokkaa käyvä tyttäreni valitteli, kun häntä harmitti, kun pojat sanoo, ettei tytöt osaa pelata jalkapalloa, eivätkä päästä heitä pelaamaan ilman karsintoja. Hän oli ainut tyttö, joka sai tarvittavan määrän maaleja. Mutta koska hän oli ainut tyttö, joka olisi päässyt pelaamaan, hänkään ei halunnut pelata. Hän piti myös epäreiluna, ettei yksikään poika joutunut saman testauksen kohteeksi.

Tytöt olivat nostaneet asian esille jopa oppilaskunnassa, mutta asiaan ei oppilaat osanneet keskenään hakea ratkaisua. Siihen oltiin luvattu puuttua.

Vaikka tyttäreni kielsi minua puuttumasta asiaan, hoidimme opettajan kanssa homman kotiin. En halunnut, että hän oppii tässä iässä tämän läksyn. Nyt tytöt ja pojat pelaavat hyvillä mielin välitunnilla yhdessä jalkapalloa.

Tämä vuonna 2021. True story.

Näitä tilanteita tulee pienen ihmisen elämässä paljon ja jaoin hänelle tämän linkin:

Suosittelen kaikkia tyttöjen ja poikien taitoja erottelevaa lukaisemaan. Itseltä löytyy kotoa tyttö ja poika. Olen tarkka, etten opeta heille, etteivät he itse voisi valita.

Mulla on muistiossa pitkä sepustus tähän ketjuun, mutta hieman joillekin palstalaiselle tutustumisen arvoista materiaalia jakoon.

Ehdoton klassikko:

Oma lukusuosikki vuodelta 2020. Historiaa uteliaalle ja siitä jo paljon tietävälle.

kuva

”Johtajaksi synnytään” on vanhanaikaista ajattelua. Meidän motivaatiot muokkaa meidän polkua eniten.

Sijoittamiseen liittyy paljon matematiikkaa, mutta myös runsaasti tunneälyä, joka kehittyy ihmisellä vaikka hautaan asti, jos ihminen sitä tietoisesti itsessään kehittää.

Eräs tuttu sijoitusneuvoja kuvaili työtään minulle näin:

”Luen paljon lehtiä ja kirjoja. Työaikani on 24h, mutta väsyneenä ei saa tehdä töitä. Sitten saan idean. Tutkin aihetta niin paljon kuin voin. Tapaan toimitusjohtajan. Tärkeää on osata lukea heitä, esittää vittumaisia kysymyksiä ja tulkita ruumiinkieltä. Sitten päätän, miten homma etenee.”

Hänellä menee käsittääkseni ihan hyvin, vaikkei Inderesillä olekaan töissä. Varmaan tietää myös asiasta jotain. Ei kuulosta kauheasti siltä, että homma olisi pelkästä matikan taidoista kiinni tai riskinsietokyvystä.

Ei oikeastaan mistään muusta ole kiinni kuin olisi hyvä olla älykäs ja hoksaavainen tyyppi, joka osaa ajatella asioita laatikon ulkopuolelta. Mistäs näitä löytäisi tarpeeksi?

Me naiset ollaan erilaisia kuin miehet ja ehdottomasti saadaan olla, mutta…

Jos suurin osa analyytikoista on toistensa kaltaisia, jonkun hieman erilaisen on helpompi tuoda uutta näkemystä esiin.

Ajatella laatikon ulkopuolelta.

kuva

32 tykkäystä

Allekirjoitan tämän kyllä vahvasti ja uskon, että juuri tästäkin syystä esikuvat ja muunlainen kannustaminen ovat tärkeässä roolissa. Myös itse joudun tekemään tämän asian kanssa töitä, etten olisi oman etenemiseni este.

Itse en ainakaan oman subjektiivisen kokemukseni perusteella voi sanoa, että nykypäivän työelämässä oltaisiin vieläkään täysin tasa-arvoisessa tilanteessa sen suhteen, miten naiset tai miehet työelämässä etenevät. Koulutus vaikuttaa varmasti, mutta silti tuntuu (oman kokemuksen mukaan), että korkeasti koulutetut miehet etenisivät edelleen naisia paremmin. Tämä voi olla myös alakohtaista ja en missään nimessä väitä, että tämä olisi miesten syytä, vaan uskon ongelman juurisyyn olevan myös naisissa ja etenkin historiassa kuten siinä miten meitä on kasvatettu ja millaisessa ympäristössä olemme eläneet.

8 tykkäystä

Miehillä kunnianhimo työelämässä on yleisempi piirre kuin naisilla. Samoin kuin terve itsekkyys. Nainen on lisäksi useammin tyytyväisempi nykytilanteeseen, kun taas mies on valmiina tekemää radikaalejakin ratkaisuja, jos homma ei mene halutulla tavalla. Miehet vaihtavat työpaikkaa huomattavasti useammin kuin naiset (mikä on tietysti riski). Etenemiseen uralla vaikuttaa tietysti nämäkin asiat sen osaamisen lisäksi.

Eipä tossa oikein muuta keinoa ole, jos järkevästi halutaan naisten asemaa paranta (erilaiset naiskiintiöt ovat osaavan naisen pahin vihollinen) kuin yrittää opettaa naisia sietämää ja hyväksymään suurempaa riskiä. Vaihtakaa työpaikkaa, jos sitä haluttua ylennystä ei ole näköpiirissä, pyytäkää rohkeasti reilua palkankorotuksia. Ei kukaan niitä ole ilmaiseksi antamassa.

8 tykkäystä

Toki pitää hyväksyä se että monella menee myös hommat puihin kun lähdetään vetämään riskisemmällä tyylillä. Jos naisia ei olekaan niin paljoa niissä huippuviroissa yms. mitä nyt pidetään menestyksekkäänä, niin heitä on myös vähemmän konkurssin tehneinä tai uransa pilanneena, vankilassa, rappiolla, rahansa hävinneenä sijoittajana jne. Eli tasa-arvo ei tuo pelkkiä rusinoita pullasta. Osa voi päätyä vaikkapa jonkin hienon yhtiön johtajan sijaan raksalle sähkäriksi, vaikka siihen tuskin ketään kannustetaan. Olen siis itse sähkäri joten älkööt kukaan loukkaantuko :smiley::v:

4 tykkäystä

Vaikket varmasti väärässä olekaan, pysähdy kuitenkin hetkeksi miettimään, että saattaisiko noihin eroihin vaikuttaa myös ympäristö ja kasvatus. Aika moni täällä yksinkertaistaa asioita ja laukoo vain “totuuksia” naisten ja miesten eroista. Tässä ketjussa on ollut paljon mielenkiintoisia pointteja, mutta paljon myös vahvasti tunnepitoisia mielipiteitä.

Ainakin itse päädyin insinöörialalle ihan vain koska se on melko luontainen polku miehelle, ei minulla insinööritieteisiin mitään intohimoa ollut. Samanlailla varmasti moni nainen vain ajautuu sairaanhoitoalalle. Hyvä vaan jos vähän ravistellaan pakkaa ja saadaan nuoret miettimään uravalintoja hieman laajemmin.

9 tykkäystä

Varmasti vaikuttaa äärimmäisen paljon, mutta siksi juuri nykyisen sukupolven on oikeasti otettava lusikka kauniisiin käteen ja alkaa itse muuttamaan sitä kulttuuria ja kasvatusta. Ei se tilannetta auta, jos aina kun nuo eroavaisuudet, joista tilanne johtuu mainitaan, niin aina sitten mennään kasvatuksen ja ympäristön taakse.

Osa naisista näin jo tekeekin, mikä on äärimmäisen hienoa. Osa sitten ottaa sen tarjolla olevan helpon uhrin aseman ja sillä perustelee itselleen sen, miksi hän ei itse tee oman asiansa eteen mitään. Naisviha, patriarkaalinen yhteiskunta, itsenäisen naisen pelko jne. Tilannetta toki hankaloittaa entisestään se, että jotkut naiset ja miehet tekee poliittista uraa tolla uhrimentaliteetillä ja sen julistamisella.

5 tykkäystä

Tämä täysin totta. Terveeseen itsekkyyteen ja uralla etenemiseen vaikuttavia alitajunnassa ja yhteiskunnassa piileviä tiedostamattomia ajatusvinoumia on näin talviaikaan aivan mahtava tilaisuus kokeilla ja haastaa ‘en väistä’ - leikin avulla.
Kulku-urat ovat kapeita, ja vain yksi mahtuu kerralla etenemään, aivan kuten työelämässäkin. Leikki menee näin: aamulla otetaan peilin edessä tukeva mieshaara, ja päätetään, että tänään en väistä. Sitten kaupungille kokeilemaan. On hämmästyttävää, kuinka moni miespuolinen tiedostamattaan olettaa, että nainen väistää, ja yllättyy törmäyksestä kun niin ei tapahdukaan.
Suosittelen kokeilemaan, tai jos ei miespuolisena ‘minä väistän’-leikkiin taivu, niin ainakin kiinnittämään asiaan huomiota. :eyes:

Nämä ovat juuri niitä asioita, jotka vaikuttavat työelämän tasa-arvon taustalla myös isommassa kuvassa. Enkä tarkoita että niiden taakse pitäisi mennä piiloon tai uhriutuen vedota, vaan tulla niistä tietoisiksi. Molempien sukupuolten yhtälailla.

5 tykkäystä

Konformisuudesta pitäisi päästä jotenkin eroon. Uskon että suurin ongelma insinöörialalla on huono markkinointi. Olin vaihdossa Ranskassa ja siellä ydintekniikan vaihtareista oli 40 % naisia, Suomessa varmaan lähemmäksi 0 %.

Kuulemani mukaan Intiassa insinöörialojen suosio on samalla tasolla kuin lääketieteellä ja jopa kauppakoulujen yläpuolella. Itselle valintani oli ja on intohimo. Suosittelen kyllä kaikille ydintekniikkaa, helposti yksi mielenkiintoisimmista aloista.

Olen nyt lukenut LUTin markkinointi kamaa ja en ihmettele yhtään että naiset eivät halua mennä LUTtiin. Suurinosa mainoksista koostuu “Olemme toisiksi paras” tms. soopaa. Insinöörialat ovat hyvin epäseksikkäitä ja ainut “positiiven” asia mitä insinöörikoulut mainostaa on teekkari kulttuuri. Naisilla on enemmän valinnanvaraa joten tietenkin he valitsevat hienompia tai parempia kouluja. Miehet sitten joutuu tyytymään insinöörialoihin (ja toivottavasti löytää intohimonsa).

1 tykkäys

Tässä ketjussa oli kaiketi tarkoitus pohtia, ”missä sijoitusmaailman naiset”. Eipä heristellä ihmisten uravalintojen edessä sormea. Ei liioin olettaa, että naiset, jotka voisivat olla mukana ja eivät sijoita, olisivat jotenkin epäonnistuneita elämässä.

Kysymykset ”missä” ja ”miksi” ovat vasta ensimmäiset käynnistämään keskustelua. Seuraava kysymys on kaivataanko me naisten rahoja ja näkemyksiä sijoitusmaailmassa. Kolmas vasta, mitä asialle voisi tehdä. Kolmanteen vähän mielikuvitukseton vastaus on ”nosta perse ylös ja lähde lenkille”. :sweat_smile:

Jos ei hyväksy vastauksia kysymyksiin yksi ja kaksi, on haastavaa löytää toimivaa ratkaisua haasteeseen kolme.

Vaikka itse olen insinöörinainen, joka myös sijoittaa, voin ihan rehellisesti sanoa, etten olisi varmaan ikinä löytänyt omia intohimon kohteita ilman miespuolisilta ystäviltä tulleita rohkaisua, tukea ja hyviä keskusteluita.

Opiskelin sairaanhoitajaksi ennen tätä kaikkea. Ihan niinkuin moni muukin. Halusin pelastaa maailman niinkuin moni lukion jälkeen tahtoo. Sisimmässäni elää vain sen verran palava pikku kapinallinen, joka pärjää kovin huonosti hierarkian kanssa ja ainoat lait, jotka toimivat ovat fysiikan lait. Nyt vain pelastan maailman joka päivä toisella tapaa ja teen sillä rahaa meille kaikille.

On hyvä muistaa myös, että monet meidän kasarilasten nuoruuden idolit tapasivat aikoinaan paljon toistella julkisuudessa, etteivät tee tätä rahan takia. Se muovaa identiteettiämme. Raha siis oli jotain, minkä mittarilla ei pitäisi tehdä uravalintaansa. Ei se toki ainut mittari pidäkään olla.

Vaikka olen aina tiennyt, että omat lempiaineet koulussa olivat matikka ja historia, en olisi ikinä voinut kuvitellakaan lähteväni opiskelemaan insinööriksi ilman nykyisen aviomieheni rohkaisua. Luulin aina, että sen ikäisillä pojilla on jo harrastustensa kautta minua parempi tietopohja ennen kouluun lähtöä ja he tietävät paremmin, mitä haluavat.

Aika samoilta viivoilta lähdettiin, vaikka joku oli käynyt jonkun kesän lautapoikana jossain työmaalla. Ei se työ itsessään kuitenkaan ole siitä kiinni. Tekemällä oppii.

Vähän sama varmaan koskee sijoittamista. Ei vaan tiedetä, mitä se todella vaatii ja miten samalla viivalla tässä kaikki oikeastaan on. Jokaisella meillä on ollut luokallaan niitä kympin tyttöjä ja rohkeita mimmejä. Kyllä naisillakin siis on niitä kykyjä ja luonteenpiirteitä, joita täällä on nostettu esiin, mitä hyvä analyysi ja sijoittaminen vaatii. Ei me olla mitenkään sukupuoli joka ei siedä riskejä. Uhkapelaamisella ei ole juuri tekemistä sijoittamisen kanssa.

Mutta olisi tää vaan liian helppoo, jos ei saada niitä huippu mimmejä mukaan vaan he käyttävät lahjansa jossain muualla. :wink:

Jotenkin varmaan sitä varmaan vaan herkästi kukin uskoo, että tää on jotenkin vaikeeta. Sitä se on monen mielestä sukupuolesta riippumatta. Vähättelemättä ketään, ei se ole sen vaikeampaa kuin moni muukaan asia elämässä. Toiset meistä, sukupuolesta riippumatta, eivät lähde vain mukaan asioihin, joissa ei tiedä etukäteen voittavansa. Toiset taas eivät pidä itseään sen arvoisena, että onnistuisivat.

Usko siirtää vuoria ja jos uskoo pystyvänsä johonkin, kyllähän haluamiinsa asioihin kohta pystyy. Rohkaisisin jokaista rohkeaa miestä ja naista rohkaisemaan jokaista tyyppiä lähtemään sen laatikkonsa ulkopuolelle. Sieltä usein löytyy kokonainen maailma, jossa huomaa olevansa sittenkin hyvä.

kuva

27 tykkäystä

Olisin arvannut, että suunta olisi toinen edellisvuodesta. Luulo (+mutu jne.) ei ole tiedon väärti, taas se nähtiin.

@Emma_Kuusinen oli lisännyt vielä twiittinsä alle tällaisen linkin, kannattaa katsoa, jos aihe kiinnostaa. Sieltä löytyy mm. kaksikymmentä keinoa edistää naisjohtajuutta, viisi syytä suosia itsesääntelyä lakisääteisten naiskiintiöiden sijaan ja muutakin. :slight_smile:

6 tykkäystä

Naisten määrä hallituksissa on kuitenkin kasvamaan päin, ja suunta on ollut tämän kaltainen ainakin vuodesta 2008 asti. Tuolloin hallinnointikoodiin lisättiin suora suositus siihen, että hallituksessa on oltava molempia sukupuolia. (Hallinnointikoodi: Hallinnointikoodit - Arvopaperimarkkinayhdistys).

Kaikissa Helsingin pörssin yhtiöissä ei ole tosin edelleenkään naisia hallituksissaan, mutta käytännössä kyse on yhtiöistä, jotka ovat esim. poistumassa pörssistä syystä tai toisesta. Tuon naisjohtajakatsauksen mukaan 2021 pörssissä oli 5 yhtiötä, jossa ei hallituksessa ole naisia.

Mutta nykyään naisia on noin 30 prosenttia hallituksissa.

Mielestäni mielenkiintoista tosiaan seurata, miten tämä kehittyy ja kevään aikanahan tästä lisää tiedetään.

8 tykkäystä

Viime vuoden yhtiökokousten jälkeen hallituksissa oli yhteensä 715 henkilöä. Naisia heistä oli 200 tippuen kolmella henkilöllä kun taas miesten lukumäärä nousi 30 henkilöllä.

Pahoittelen puhdasta mutuilua mutta uskoisin että viime vuoden kehityksessä on paljolti kyseessä kaikkien aikojen IPO vuodesta. Pörssiin tuli paljon uusia ja pieniä vielä vähän start up henkisiä yrityksiä. Fakta kuitenkin on että yrittäjistä miehiä on enemmän kuin naisia ja perustetut yritykset ovat myöskin painottuneet eri tavalla.

Joten oma veikkaukseni on että näiden uusien IPO yritysten hallitukset on miespainotteisia ja tämä selittäisi osittain tuota viime vuoden poikkeamaa trendistä. Jos olen väärässä saa korjata.

Tämän asian kehitykseen on oikeastaan vain yksi tue. Naisten start-up halukkuuden lisääminen (nykyään joku 90% on miesten perustamia) sekä naisten osakeomistuksen lisääminen.

Suomessa pörssi-yhtiötkin voivat olla hyvin pieniä ja omistus keskittynyt. Kuvitellaa tilanne, jossa minä ja 5 muuta miespuolista ystävääni perustamme yrityksen, joka sitten lopulta menestyy ja päätämme Inderesin avulla listautua pörssiin. Pörssiin tulee jakoon 40% osakepääomastamme ja muut omistukset jakautuvat niin, että Masa ja Antero omistavat yhtiöstä 15 pinnaa, Pauli sekä Nikodemus 10% sekä minä, että Johannes 5%.

Kukaan yksittäinen taho ei hanki tuosta vapaasta 40% isoa osuutta vaan omistus jakautuu piensijoittajien kesken. Täten me kaikki kuusi säilyisimme suurimpina omistajina ja toki kaikki haluaisimme olla yhtiömme päätöksen teossa mukana eli yhtiön hallituksessa. Sitten eräänä vuonna twitterpaineen alla muut viisi suuromistajaa tulisivat luokseni ja sanoisivat “musta_leijona olet erittäin hyvä jätkä ja uskollinen yhtiökumppani. Kuitenkin twitterissä aktivistit ovat hyökänneet kimppuumme ja meidän on pakkotoimia. Olemme päättäneet antaa hallituspaikkasi @Emma_Kuusinen :lle, joka ei omista yhtään yhtiömme osaketta, mutta koska hän on nainen, niin nimittämällä hänet hallitukseemme saisimme somehäiriköt kenties pois kimpustamme. Ymmärräthän, että meidän on toimittava ja näytettävä tasa-arvoiselta.”

Kaikkien pörssiyhtiöiden omistus ei ole tietenkään tämmöinen. Kuitenkin on vähän hölmöä katsoa pörssiyhtiön hallituskokoonpanoja tasa-arvolasein. Jos pelkästään omistuksen perusteella katsottaisiin paikkajakoa, niin naiset ovat suhteessa omistusosuuteensa nähden yliedustettuja yhtiöiden hallituksissa.

2 tykkäystä