Missä ovat sijoitusmaailman naiset?

Start-up halukkuudella olisi varmastikkin positiivinen vaikutus hallitusten sukupuolijakaumaan. Hallituksessa tulee olla kokemusta liiketoiminnan johdosta (yleensä tarkoittaen toimitusjohtajakokemusta), kaikilla jäsenillä tällainen kokemus ei ole välttämätön, mutta enemmistöllä hallituksessa tällaista tulisi olla. Tällaista kokemusta voi saada toki muutakin kautta kuin start-upeista ja naisen on kyllä mahdollista edetä toimitusjohtajaksi muutakin kautta kuin perustamalla johtamansa yritys itse.

Itse ajattelen, että hallitusten sukupuolijakaumaa voitaisiin parantaa sillä, että naiset saisivat tuota liikkeenjohdollista kokemusta. Se, miten naisille saataisiin sitä, onkin sitten hyvä kysymys. Ehdottamasi start-upit ovat jonkinlainen ratkaisu. Itse näen, että on sääli, että naiset löytyvät usein johtoryhmätason paikoilta tukitoiminnoista.

Suomessa ei ole sukupuolikiintiöitä ja hyvä niin. Tämä esittämäsi skenaario ei toki ole kiintiömaailmasta, mutta kuulostaa siltä, että naiskiintiö on siinä itse luotu, koska Twitterissä painostetaan. Kiintiöajattelu tai “tasa-arvolasit” eivät siis vie tätä asiaa eteenpäin.

Mutta sitten tarjoamaasi hallituspaikkaan! On toivottavaa, että hallituksessa olisi myös riippumattomia jäseniä. Hallitustyö olisi varmasti mielenkiintoista ja teidän yritys ehkä tarvitsisi myös riippumattoman jäsenen. Jos yhtiönne olisi sellainen, että minulla olisi sille annettavaa hallitustyöskentelyn kautta ja hallituksesta löytyisi jo jäseniä, joilla olisi kokemusta liikkeenjohdollisista tehtävistä, niin mielelläni tulisin. En siksi, että olen nainen vaan siksi, että minulla olisi jotakin annettavaa osaamiseni kautta.

Tässä vielä linkki, josta löytyy lisää tuosta kiintiöajattelusta:

21 tykkäystä

Asennekasvstus ja etenkin meidän sukupolven on muutettava niitä asenteita. Tärkeintä on, että naisten täytyy oppia sietämään enemmän riskiä (vaihtaa työpaikkaa, jos ylennystä ei kuulu yms.). Kasvanut riskinotto ei ole kuitenkaan helppoa. Peliongelmaiset, konkurssin tehneet ja urallaan väärän liikkeen tehneet ovat 95% miehiä.

Toinen asia sitten hankalempi, mutta se on silkka ahneus ja kunnianhimo. Huippulahjakas nainen on taipuvainen olemaan tyytyväinen siihen keskijohdon asemaa ja jäämään siihen, kun huippulahjakas mies on kirjaimellisesti valmis tekemään melkein, mitä tahansa päästäkseen huipulle.

Muutoksen aika on kuitenkin nyt eikä huomenna. Ja muistathan Emma vaatia Mikaelilta kunnon palkankorotusta.

3 tykkäystä

Sijoittaminen itseasiassa ei juuri vaadi kunnianhimoa. Sijoittamisessa itseasiassa on erittäin tärkeää hyväksyä se, ettei aina onnistu ostamaan sieltä pohjilta ja myymään huipulta.

Kaatunutta maitoa on turha itkeä ja sijoittamisessa psykologisesti tärkeää on tehdä kompromissi itsensä kanssa, mihin tyytyy.

Johtaminen ja johtajat on ihan eri ammattikuntansa, eivätkä he välttämättä tiedä varsinaisesta sijoittamisesta yhtään mitään.

Analyytikot on asiantuntijoita omalla alallaan ja somevaikuttajat ovat niitä, joilla on näkyvyyttä ja seuraajia.

16 tykkäystä

Tämähän on oikein lupaavaa. :slight_smile:

22 tykkäystä

Pitääkö nyt alkaa huolestumaan kun poikien määrä on suhteessa vähenee? =P

Joo ei, poikiahan on suhteessa vähemmän lukiossa, joten vielä on tytöillä kirittävää, jotta tulee tasajako. Suunta on oikea!

5 tykkäystä

Ei pidä olla huolissaan tässä kohtaa miesten aluista.

Oltiin joskus töistä työturvallisuuskurssilla. Kouluttaja sanoi hyvin, (hieman kärjistäen toki, enkä itse halua ihan tällä tavoin yleistää) että naisten ja miesten ero on siinä, että nainen lukee ensin käyttöohjeet ja ohjeet luettuaan alkavat vasta kokeilemaan, miten uusi työkalu toimii. Miehet ensin lähtevät kokeilemaan ja tutustumaan. Sitten kun matkanvarrella tulee ihmeteltävää, ottavat käyttöohjeet esiin.

Tämä on siis kurja silloin, jos on mahdollisuus menettää peukalo kokeilureissulla. Voihan näin käydä sijoittaessakin. :sweat_smile::relaxed:

En usko, että lukiossa poikien puuttuminen kursseilta vaikuttaa liikaa miesten sijoitusinnostukseen. Sanoisin hurjasti yleistäen, että miehet, jotka aikaisemminkin olisivat mieluusti lähteneet mukaan kokeilemalla, lähtee yhä kokeilemaan.

Monet naiset ja tietyn luonteiset miehet kaipaavat kontrollin tunnetta ja tarkkoja lähtötietoja. Nuorella iällä saatu oppi madaltaa tämänkaltaisen mentaliteetin omaavia sijoittajien alkujen kynnystä aloittaa. Niitä tietenkin löytyy sekä miehissä että naisissa.

12 tykkäystä

Niin ensimmäinen lausahdushan oli vitsi.

Suhteessa osakesäästämisen kurssilla on yhä enemmän poikia, sillä 60-65% lukiolaisista on tyttöjä. Jotta jakauma olisi sama sukupuolten välillä pitää tuo osallistumismäärä nousta tuohon samaan prosenttiin.

1 tykkäys

Ymmärsin, että oli kieli poskessa. Tarjoilit minulle tarjottimella hyvän pelipaikan. :sweat_smile:

Pääsin kertomaan itsekin, miksi itse pidän erityisesti naisten sijoitusmaailmaan taluttamisen kannalta tärkeänä, että talouskasvatus aloitetaan jo varhain ja että naisiakin kiinnostaa enenevissä määrin.

Ura valinnat on meillä kuitenkin erilaisia, eikä se niinkään toimi, että kaikkien uravalinnaksi päätyy sijoittaminen. Kaikkia tarvitaan.

2 tykkäystä

Se aloittaminen tosiaan voi olla suurin vaikeus koko sijoittamisessa, ja hyvä jos kynnysta saadaan madallettua.

Harvemmalle kuitenkaan sijoittaminen kasvaa uravalinnaksi saakka ihan miehilläkään, vaan on luomassa taloudellista turvaa työn ohella.

2 tykkäystä

Itse olen huomannut, että naisille kannustus pyrkiä eteenpäin on kullanarvoista. Olen monesti ihmetellyt, miksi osaavat ja fiksut naiset sanoo miltei refleksinomaisesti “minusta ei olisi siihen [johtotason tehtävään/asiantuntijatehtävään].” Koitan aina kannustaa naisia eteenpäin. Kykyjä on siinä missä miehilläkin. Oma henkilökohtainen kokemukseni on, että naiset tuntuvat arvostavan miehiltä tulevaa kannustavaa palautetta.

Sijoittamiseen liittyen naisille tuntuu olevan todella tärkeää, että saa aloitettua. Olen parin mimmin kanssa auttanut ihan käytännössä siinä, että laitetaan kuukausittaiset rahastosäästämiset rullaamaan indeksirahastoihin. Kummallekin on kerennyt jo karttua kiva potti! Molemmilla tavoite on eläkesäästäminen, joten aikahorisontti on myös pitkä.
Yleensäkin pitäisi puhua huomattavasti enemmän siitä, että naisten korkeampi elinajan odote tarkoittaa kahta asiaa: 1) Naisilla on pidempi sijoitushorisontti. → korkoa korolle efekti ehtii toimia pidempään. 2) Pidemmät eläkevuodet myös lisää tarvetta omaehtoiselle säästämiselle. Naisilla on kuitenkin keskimäärin pienempi eläkekertymä kuin miehillä.

Suosittelen omasta puolestani kaikkia kannustamaan naisia sijoittamisen pariin (omasta sukupuolesta riippumatta). Välillä tuntuu, että pieni kannustava keskustelutuokio voi auttaa kiinnostuksen heräämisessä todella paljon. Tehdään yhdessä sijoittamisen kentästä myös naisille mieluisa paikka osallistua. :slight_smile:
Jos jokainen meistä saa yhdenkään naisen kannustettua mukaan kerhoomme, sillä on iso vaikutus pitkällä aikavälillä. Korkoa korolle efekti toimii tässäkin.

14 tykkäystä

@Emma_Kuusinen on tehnyt mielenkiintoisesta aiheesta hyvän twiittiketjun, kannattaa lukea. :slight_smile:

6 tykkäystä

Tähän ei toki moni mieskään yllä, mutta olisi hienoa, että naiset saisivat lisää pörssiyhtiöiden hallituspaikkoja etenkin omistuksiensa ansiosta.

On hyvä, että hallitusammattilaisia kehittyy lisää ja hyvillä haliitusammattilaisilla on suurta lisäarvoa.

Anne Kuittinen on hyvä esimerkki loistavasta nuoresta kyvystä, joka on tehnyt nuoresta iästään huolimatta hienon uran, joka luultavasti vain komenee. Sukupuolikiintiöillä vaan lyödään rätti päin kasvoja osaavia naisia kohtaan.

6 tykkäystä

Tässä on hyvin lyhyt juttu siitä, miten naisten osuus on suurten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä ennätystasolla. Ei maksumuuria. :slight_smile:

5 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu samasta asiasta, mutta ehkä vähän pidemmin ja tässä on liitteenä vähän taulukkoakin.

4 tykkäystä

Tässä oli vielä aamupäivällä viesti, jossa todettiin suurinpiirtein niin, että naisia ei kiinnosta sijoittaminen, koska biologia. Nyt se on siivottu pois, mutta ajattelin kuitenkin vastata siihen.

Omasta kokemuksesta voin sanoa että edustavuudella ja vertaistuella on väliä. Ostin jokunen vuosi sitten omistusasunnon ja samalla mietin raha-asioita ensimmäistä kertaa kahdenkymmenen vuoden päähän. Löysin samoihin aikoihin Merja Mähkän ja Julia Thurenin yle areenasta ja somesta. On heidän ansiotaan, että uskalsin aloittaa. Heidän somessaan kynnys kysyä hölmöt kysymykset, on matala. Siellä tajuaa usein monen muunkin miettivät samoja asioita. Ei kannata niellä ajatusta, ettei naisia kiinnosta sijoittaminen. Monesti kynnys aloittamiselle on vain korkea ja pienellä kannustuksella päästäisiin jo pitkälle :blush:

23 tykkäystä

Mikäköhän minussa sitten on vikana kun olen nainen ja kiinnostunut sijoittamisesta?

3 tykkäystä

Ei mikään. Eihän missään ole väitetty ettei naiset voisi olla kiinnostuneita sijoittamisesta. Väite on että naiset KESKIMÄÄRIN ovat vähemmän kiinnostuneita. Aivan samalla tavalla kuin naiset ovat keskimäärin vähemmän kiinnostuneita STEM-aloista. Ja se on ihan fine.

11 tykkäystä

Juu vertaispaine ja -tuki ovat merkittäviä asioita. Se on hyvä, että on joku jolle esittää tyhmät kysymykset. Pankit ja erilaiset sijoituspalvelut tekevät usein kaikenlaista hallaa yrittäessään myydä meille kohdistettuja palveluja.

Kauhean kätevää kertoa, että rahastot on vähäriskisempiä kuin suorat osakkeet, kun niistä pankki saa eniten käteistä.

Silloin kun itse aloittelin osakkeisiin sijoittamista, minulla oli työkaveri (mies kylläkin), jolle pankki soitteli jatkuvasti ja yritti kehoittaa häntö vaihtamaan suorat osakkeensa rahastoihin, koska rahastot olivat kuulemma kannattavampia.

Niin siis kelle…? :sweat_smile:

Nordeastahan oli lehdessä näistä asioista, kun olivat houkutelleet hyvä uskoisia asiakkaitaan muuttamaan osakkeitaan rahastoiksi. Mummoni ei luottanut ikinä pankkeihin. Viisas nainen.

Ei kannata antaa erilaisten hokemien häiritä. Eiköhän nuo naisetkin tässä tasa-arvon lisääntyessä vaurastu. Vaikka historiassa isät ovat olleet rikkaita, he tulevat jättämään omaisuutensa todennäköisesti kohtalaisen tasaisesti prinsessoilleen ja prinsseilleen. Jos kiellämme historian, emme näe tulevaa.

Naiset ja miehet ovat biologisesti erilaisia ja saavatkin olla. Jokaisella on oikeus olla omansalainen. En usko itse, että sukupuoleen liittyvään kromosomiin liittyisi niin merkittävää erottavaa tekijää, joka estäisi sijoittamasta tai tekisi sijoittamisesta vähemmän mielenkiintoista. Sijoittaminen tarjoaa niin paljon erilaisia mahdollisuuksia oppimiselle, menestykselle, tulevaisuuden turvaamiselle ja mahdollisuuteen kohdata uusia mielenkiintoisia ihmisiä.

Sijoittaminen kuuluu kaikille.

16 tykkäystä

Oikeastaan sijoittaminenhan on sitä, että

  1. Kuulet jostain, että kannattaa sijoittaa
  2. Avaat arvo-osuustilin ja/tai osakesäästötilin
  3. Valitset sieltä jonkun itseäsi kiinnostavan yrityksen
  4. Siirrät sen ostoskoriin ja ostat sen käytettävissä olevilla varoilla
  5. Pidät osaketta
  6. Osinkoa kilahtaa tilillesi, jos pidät tarpeeksi pitkään
  7. Ehkä myyt osakkeen

Näihin vielä ei tarvita sen enempää matemaattista analyysia ja taitoa kuin shamppoon ostamiseen Stockmannilta. Joskus hintakin voi olla sama.

Se toteutuuko varsinainen tienaaminen sijoituksen kautta, on sitten toinen juttu.

16 tykkäystä

Voi kun joku kertoisi ne taikasanat, joiden avulla saisin siskoni ymmärtämään että hänen kannattaisi ennemmin sijoittaa kuin makuuttaa rahojaan tilillä. Laittaisi edes sellaiselle tilille, jossa on edes vähän korkeampi korko, mutta ei. Ei vain uskalla, pelkää että menettää kaiken.

7 tykkäystä