Mitä sinulla on lasten salkuissa?

Lapsilla on Nordnetin Suomi- ja Ruotsi-indeksit kk-säästössä.

Tikkurilaa ei varmaan enää ole?

Kaksi lasta ja kuukausisäästöt rullaa
20% Indeksirahasto Suomi
20% Indeksirahasto Ruotsi
60% Storebrand All countries

Ehkä helpompi ymmärtää, kun ensimmäisellä lapsella on esim. QT ostettu kurssilla 17,80€ salkkuun ja toisen lapsen kohdalla myöhemmin kurssi onkin 178,00€ :laughing:. Ei siinä ostetakaan samaa salkkua, vaan jotain ihan muuta. Eli täysin samoja salkkuja ei ole, vaan pyritään löytämään kohtuuhintaisia lappuja, silloin kun rahaa on kertynyt tarpeeksi ostoa varten.

1 tykkäys

Itse olen pitänyt homman yksinkertaisena ja muksun salkussa on vain SP500 ETF:ää eli SXR8:a. Aina kun on kertynyt riittävästi tilille rahaa lahjoista, pullon palautuksista tai vastaavista, niin sitten se about 400 euroa arvo-osuustilille ja yksi lisää.

3 tykkäystä

Samaa mieltä. En vaan tajua miksi lasten varoilla ottaa näkemystä ja vielä eri tavalla lasten kesken.
Meillä vaan säästetään, mutta jos tuossa OSTit jossain välissä avaisi niin sinne ostetaan esim. “yksi osake” Sampoa/UPM/Tokmannia per kuukausi ja molemmille lapsille sama setti.

1 tykkäys

Minä hieman karsastan tätä taktiikkaa, jossa ostellaan Sampon tyyppisiä Suomi- firmoja salkkuun. Koko maailman kattavalla rahastolla saa kuitenkin sen perusvarman tuoton ilman, että tarvitsee ostella silloin tällöin yksittäisiä firmoja. Jos haluan lapsen salkkuun Suomi- firmoja niin ostan paljon mieluummin Nordnetin Suomi- rahastoa. Siellä on TOP5-firmat: UPM, Sampo, Nordea, Nokia, Kone. Toki OST ja Nordean 1% kulukatto on ihan ok, mutta Nordnet ja ilmainen Suomi-rahasto ilmaisilla ostoilla AOT:lle vie voiton kun saa hyvän hajautuksen samalla.

Yllä mainitut Kamuxit ja Hyzonit eivät kuulu mielestäni lasten salkkuihin. Jos haluaa uskoa isoja puheita ja tulevaisuuden maalailuja niin niitä voi ostella omaan salkkuun mätänemään. Lapsen varannot menee pelkästään rahastoihin. Olen ostellut turhan montaa rahastoa. Pelkkä Storebrand riittäisi lapsen salkuksi.

12 tykkäystä

Ihmeen paljon täällä kyllä näyttää olevan osakepainotteisia salkkuja ja muksuilla vielä eri osakkeet salkkussa. Tässä on iso todennäköisyys saada harmia ja riitoja aikaan.

Siinä on sota käynnissä, kun yhden lapsen salkku onkin moninkertainen toiseen verrattuna 18 vuoden päästä.

Kun muksu lähtee opiskelemaan, niin lisänä saadaan vielä ongelmat asumistuen kanssa, kun salkkuun lävähtävät osingot vaikuttavat tukeen vaikka osakkeet olisikin OST:lla.

Lisäksi osakesäästötili on vielä melko tuore konsepti ja ehtii todennäköisesti muuttua useampaankin kertaan seuraavan 20 vuoden aikana. VWCE säilyy todennäköisemmin sellaisena kuin nytkin.

Jos muksu on fiksu saattaa hän suuttua siitäkin, että isi sekoili osakkeiden kanssa tuotot perseelleen ja hävisi indeksille. Näinhän teille suurimmalle osalle tulee tilastollisesti käymään.

Ja voihan se olla, että omena putoaa oletettua kauemmas puusta, eikä muksua kiinnosta osakesijoittaminen pätkääkään siinä vaiheessa kun hän saa “avaimet käteen”. Tällöin olisi huomattavasti parempi lähtökohta, että rahat on esim. ACWI indeksin mukaan sijoittavassa rahastossa.

10 tykkäystä

Minusta lapselle ei “kuulu” yhtään mitään. Ainakin itse kerään lapselle salkkua ihan vain sitä tarkoitusta varten, että haluan havainnollistaa konkreettisesti sijoittamisen ja omistamisen idean sekä juurruttaa mieleen tietynlaisen talouselämän seuraamisen merkityksen.

Ostamalla vakavaraisia suomalaisia yhtiöitä päätyy melkein pomminvarmasti tukevasti plussalle. Itse olen ostanyt seuraavia firmoja:

Neste
Kone
Kesko
Harvia
Marimekko

Jos useamman lapsen perheissä salkut on erisuuruisia, niin se on sitten voivoi ja osoittaa hyvin, miten epäreilua ja sattumanvaraista elämä on noin muutenkin. Ei täällä kaikki saa samoja jakoja kuitenkaan. Todella harva saa ylipäänsä mitään osakesalkkuja lahjoituksena; en itsekkään saanut.

10 tykkäystä

Meillä perheeseen syntyi jokin aika sitten ensimmäinen vauva ja näitä lasten asioita tulee nyt siis mietittyä muutenkin kuin kummilasten osalta. Olen pohtinut nimenomaan tätä tasapuolisuutta, että miten tulisi toimia, mahdollisen veljen tai siskon tullessa, kun tosiaan aika tuuliset ajat tuntuu nyt markkinalla olevan.

Olisiko tässäkin se korvamerkitty AOT omiin nimiin jo samoihin aikoihin, kun ensimmäiselle ostelee ekoja osakkeita OST:lle ja samat laput sinne omistajaa odottelemaan?

Saisi suurinpiirtein samat osakkeet osapuilleen samoihin hankintahintoihin. Toki sitten aikanaan pitäisi lapsen nimiin siirrellessä osata jotenkin ottaa huomioon mahdolliset lahjoituksesta syntyvät verot.

AOT:n mukana lahjoitettujen osakkeiden kanssa sitten odotellaan se vuosi ja siitä eteenpäin pystyisi verottomasti vajaalla tonnilla / vuosi myymään AOT:ltä osakkeita pois ja voisi niitä siirrellä pikkuhiljaa OST:lle?

Mitäs kaikkea tässä nyt jää iteltä hoksaamatta? :thinking:

2 tykkäystä

Tasapuolisinta olisi ostaa lasten salkkuihin täsmälleen samat laput. Ei kai lahjaksi anneta tuottoprosentteja vaan osuuksia pörssiyrityksistä!

2 tykkäystä

Ei tuohon tarvi suhtautua ainakaan mitenkään negatiivisesti. Jos kummallekin talletetaan samaa summaa per kuukausi vaikkapa samaan koko maailman kattavaan rahastoon niin on aivan yksi lysti (=ei tarvitse stressata) miten tuotot menee. Kyllä tuossa on jo tehty tarpeeksi lapsien eteen sijoituspuolella, loput on sitä tärkempää eli opettamista.

Kuulostaa ihan turhalta näpertelyltä jos syntymättömälle lapselle pitää alkaa harrastamaan osakepoimintaa, lahjoittaa koko AOT aikanaan ja vielä myydä sieltä kaikki ja ostaa OST:lle samat laput. Jos noin paljon joutuu pohtimaan niin mites sitten suu pannaan kun tuossa joutuu maksamaan enemmän kuluja? Ja mitä jos lappuja ei saakaan sentilleen samaan hintaan OST:lle?

Laittaisin kk-säästön rullaamaan rahastoon ihan rauhassa sitten kun lapsella on nimi. Todennäköisesti lopussa odottaa isompi potti mitä omien kikkailujen jäljiltä.

5 tykkäystä

Ja näin. Kun lapsella on nimi, niin avataan hänelle tili, minne yksi tai muutama indeksirahasto pyörimään. Kun lapsi täyttää 18 vuotta, niin tili siirtyy automaattisesti hänen hallintaansa. Helppoa.

Itse ajattelin laittaa kertasummalla vastasyntyneen kummilapseni “eläkerahaston” pyörimään seuraavaksi 60 vuodeksi näin, todennäköisesti tässäkin on kikkailua liikaa:

60% - Handelsbanken USA indeksi
10% - Handelsbanken Eurooppa indeksi
10% - Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% - Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG
10% - Storebrand Emerging Markets A EUR

Kulut yhteensä noin 0,2%

1 tykkäys

Ei varmaan huono kokoelma, tosin vaikuttaa kuin rakentaisi maailma-indeksiä… Onhan tuossa tietenkin isommassa painossa suomi ja ruotsi.

1 tykkäys

Meillä on kaksoset joten sinällään samojen lappujen samaan aikaan ostaminen on luontevaa. Vaan kun jossain isovaihtoisessa lapussa hinta vaihtelee koko ajan, niin välttämättä ei saa samoja lappuja samalla hinnalla.

Aivan, ymmärrän. Olin tuossa aiemmassa kommentissani ehkä hieman lian jyrkkä ja kapeakatseinen. Tilanteita on monenlaisia ja jos lasten ikäero on iso, voi salkkujen “samankaltaisuus” ollakin monimutkainen tehtävä verrattuna kaksosten salkkujen rakentamiseen.

Ehkä lähtisin pohtimaa tätä sijoitussuunnitelman kautta:

  • Sijoitettava rahamäärä
  • Riskin määrä
  • Hajautus
  • jne.

Kun periaatteet ovat selkeät ja tarkoituksenmukaiset, lienee lapsillekin helppo selittää miksi kenenkin salkku on sellainen kuin se on.

Itselläni on kaksi parin vuoden välein syntynyttä lasta ja ovasin heille OSTin ja AOTin molemmille samana päivänä, eli nuorempi junnu saa pari vuotta enemmän sijoituksia isältään. Sijoitan heille kuitenkin samoilla periaatteilla: Ajallisesti sekä maantieteellisesti hajauttaen indeksirahastoihin sekä valittuihin kotimaisiin osakkeisiin.

4 tykkäystä

Lapseni “sijoitussuunnitelma” (+kaikkien tulevien):

Lapsi liittyi Osuuspankin omistaja-asiakkaaksi (100e pantti), että saa AOT:n ilmaiseksi.
Salkussa 100% Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE).

Lapsi kun täyttää 18v, niin todennäköisesti salkku pesee tuotoillaan suurimman osan “näkemyksenottajista”.
Ja tässä säästetään myös vanhempien hermoja :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä

Lapsille mennyt seligsonin brandeihin syntymästä asti x summa/kk. Helppo ja hyvä.

3 tykkäystä

Olen tainnut aiemmikin tähän ketjun laittaa, että haluan lasten salkkuun suoria sijoituksia, jotta mielenkiinto herää sijoitusmaailmaa kohtaan todennäköisemmin kuin yhdellä indeksillä. Silti vähintään puolet varoista on maailma-indeksissä.

Kun valitsee muutaman laadukkaan firman, niin tuotoissa tuskin kovin paljoa eroa lopulta on. Tasapuoleistaminen on mielestäni mennyt maailmassa jo liian pitkälle, meilläkin on lapsilla ikäeroa, eli täyttävät muutaman vuoden erolla 18v, eikä salkkujen tarvitse silloin olla eurolleen saman suuruisia.

Asumistukia ei suuremmin kannata miettiä. Niitä voidaan kohdella ihan eri tavalla 20v päästä.

2 tykkäystä

Mitä siinä on eroa onko salkku lapsen vai oma, tuottoa niillä on molemmilla tarkoitus tehdä. Eli logiikallasi, miksi et taivastele foorumilaisten osinkosalkkuja ja kerro, että olisi vaan fiksumpaa ostaa rahastoja?

Itse voisin ostaa lapsen OSTille osingonmaksajia kun niillä tuotto on oletuksena vakain ja ne on sijoitusmuotona mielenkiintoisempia kuin rahasto-osuudet. Hieno asia olisi jos lapsi sijoituksen kautta innostuu talous- ja yritysmaailmaa muutenkin seuraamaan.

1 tykkäys