Mitä sinulla on lasten salkuissa?

Itse olen myös ajatellut samaa, mutta tällä hetkellä Kela ottaa ainakin asumistuessa huomioon myös osakesäästötilille maksetut osingot. Eli senkin takia rahastot ovat lapselle/nuorelle turvallisempi valinta. Toki tuo linja voi ihan milloin tahansa muuttua.

Ja tosiaan tuotto 50-60 vuodessa on isolla todennäköisyydellä suurempi kuin omalla osakepoiminnalla.

Indeksi vs osakepoiminta:
Ei minun tehtäväni ole maksimoida lapsen rahoja vaan antaa eväät pärjätä omillaan. Oletuksenani on, että he ihmettelisivät firmoja ja perehtyisivät näiden toimintaan osakkeiden kautta.

Olkoonkin lain edessä, että heidän tilillään olevat rahat ovat heidän, niin minun taskustani ne kuitenkin tulevat. Voisin siis valita säästää ne myös omalle tililleni. Nyt olen valinnut yksittäisiä osakkeita ja toistaiseksi on mennyt indeksiä paremmin. Johtunee tuurista ajoituksen suhteen. Jos indeksi on edellä kun muksut ovat 18v, niin en ole shokissa. Tahallaan en tietenkään huonoa sijoitusta tee, mutta jos huteja tulee, niin hyvä juttu, saavat sitten keskenään tutkia mitä olisivat tehneet itse toisin. Ja näin toivon mukaan pojasta polvi paranee.

Topicin kysymykseen, ostin juuri Metsä Boardia muksulle. Löytyy myös perus Sampo, Fiskars jne.

5 tykkäystä

Lasten tilillä maanneet rahat nyt vähitellen sijoitettu osakkeisiin, ajatuksena että voi ainakin kymmeneksi vuodeksi unohtaa sijoituksen.

Pitkän sijoitushorisontin vuoksi kannattavia kasvuyhtiötä salkuissa.

  • Revenio, lahjoitettu suoraan omia osakkeita lapsille verotuksen välttämiseksi, ylipainossa

Ostot:

  • QT
  • Admicom
  • Mandatun (ei nyt kasvuyhtiö, mutta kiinnostava arvostus nosti salkkuun)

Seurannassa vielä:

  • Talenom
  • Harvia (?)
3 tykkäystä

Nordnet Indeksirahasto Suomi 30%
Storebrand Global All Countries 70%

Näillä kuukausisäästöillä vielä seuraavat 16 vuotta, jos vaan rahastot pysyvät pystyssä ja kulut kohtuullisina.

8 tykkäystä

Nordnetissä (ei enää uusia sijoituksia)

Xtrackers FTSE Vietnam Swap UCITS ETF 1C
Handelsbanken Asien Tema (A1 EUR)
Handelsbanken Eurooppa Indeksi
Handelsbanken USA Indeksi

Nordeassa AOT

db x-trackers FTSE Vietnam Swap UCITS ETF
OMXH25 indeksiosuus
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc

Nordeassa OST

Fiskars
Kesko
KONE
Raisio

Taustaa

Olemme tehneet lapselle yksityiskohtaisen sijoitussuunnitelman, jota en ala tässä tarkasti esittämään. Karkeasti ajatuksena on rakentaa maailmaindeksiä pääosin replikoiva salkku, johon lapsen arkeen ja taustaan liittyviä mausteita (ylimääräinen Suomi- ja Vietnam-altistus, arjessa näkyviä tuotemerkkejä).

1 tykkäys

2v mittarissa lapsella ja kohta salkullakin. Aika tylsää ja tasaista menoa on ollut. USA- painon ansiosta vuosi on noin 12% plussalla. Parhaiten tuottanut rahasto on yllätys, ylllätys NN Teknologia (reilu 20%) ja huonoiten Aktia (-6%). Suunnitelmista poiketen on tullut jaettua pari isompaa lahjoitusta kaikkeen muuhun paitsi Storebrandiin. Nyt kyseinen rahasto on kuitenkin ainoa kuukausisäästökohde. Nouskoon pikkuhiljaa tuolta pohjilta. Lahjoituksia saattaa mennä jatkossakin kk-säästön ulkopuolelta vähän fiiliksen mukaan johonkin mieluisaan rahastoon, mutta kk-säästöä en jaksa säädellä yhtään, joten se menköön tuohon “tylsimpään” (= varmaankin parhaaseen) vaihtoehtoon.

8 tykkäystä

Meikäläisen lasten salkut koostuu seuraavista omistuksista:

Seligson Global Top 25 Brands (A)
Seligson Pohjois-Amerikka
Puuilo
Nordea

Kaikkia salkussa aikalailla samanlaisella 20-30% painolla ja plussallakin ollaan 10 - 40% verran jokaisen kohdalla joten mikäs sen mukavampaa.

3 tykkäystä

Minun lasten salkkuun on valikoitunut pelkkä Lyxor Nasdaq-100 UCITS ETF - Acc. Itsekin sijoitin aikanaan lasten rahat Seligsonin Global Brandseihin, mutta sittemin vaihdoin tähän koska Lyxorin etf:ssä on matalammat kulut ja Nasdaq-100:n historiallinen tuotto on ollut varsin muhkea. Sijoitettavat varat ovat sen verran pienet että en näe syytä lähteä hajauttamaan useampiin rahastoihin.

2 tykkäystä

Hyvä idea, jos on sen verran sijoitettavaa että kulut pysyy kohtuullisina :+1:

16-vuotiaalle olen laittanut vauvasta asti rahaa kuukausittain OPn osakerahastoon (Suomi). Siinä 1,60% hallinnointipalkkio ja syy se, että silloin en tiennyt aiheesta mitään. No onhan tuo rahasto plussalla 60% ja ei vaikuta tukiin (vielä), kun hän syksyllä lähti opiskelemaan.

Lapsillani on reilu 9 vuotta ikäeroa, joten lapsille sijoittamisessa ei mitenkään pysty olemaan tasapuolinen. Ja eiköhän lapsenikin tämän ymmärrä. Nuoremmalla on osakkeita, ETFiä ja indeksirahastoja ja 9 vuoden kuluttua toivottavasti enemmän plussalla kun 60%. :smiling_face:

12 tykkäystä

13-vuotiaalla on noin puolet indeksirahastoissa ja puolet suoria osakkeita. Salkun koko on noin satatuhatta ja se näyttää tältä:

Nimi
Seligson Global Top 25 Brands 8,3 %
Seligson Pohjois-Amerikka Indeksirahasto 6,7 %
Seligson Eurooppa Indeksirahasto 5,5 %
Nordnet Indeksfond Danmark ESG A 5,0 %
Alphabet A 5,0 %
Nordnet Indexfond Sverige ESG 4,9 %
Seligson Top 25 Pharmaceuticals 4,6 %
Nordnet Indeksfond Norge 4,5 %
Nordea Bank Abp 4,3 %
Seligson Kehittyvät markkinat 4,3 %
Seligson Aasia Indeksirahasto 4,1 %
Sampo Plc A 3,7 %
Metso Oyj 3,5 %
KONE Corporation 3,3 %
Wärtsilä Corporation 3,2 %
Revenio Group Corporation 3,0 %
Neste Corporation 2,8 %
UPM-Kymmene Corporation 2,8 %
Huhtamäki Oyj 2,4 %
Orion Corporation B 2,4 %
Elisa Corporation 2,3 %
Mandatum Oyj 2,1 %
Valmet Corporation 2,0 %
Fortum Corporation 1,9 %
Nokia Corporation 1,8 %
TietoEVRY Corporation 1,5 %
Ponsse Oyj 1 1,1 %
Terveystalo Plc 0,9 %
YIT Corporation 0,7 %
Tecnotree Corporation 0,5 %
Walt Disney 0,3 %
Kesko Corporation B 0,3 %
käteinen 0,5 %

Olen säästänyt kuukausittain ihan vauvasta saakka, myös isovanhemmat ovat osallistuneet lahjoituksin. Aluksi hankin kotimaisia laatuyhtiöitä. Kymmenen vuotta sitten aloitettiin kuukausisäästäminen rahastoihin. Koronadipissä siirsin suurimman osan osakesijoituksista OS-tilille. Varmaan olisi päässyt helpommalla samoihin tuottoihin sijoittamalla vain yhteen tai kahteen indeksirahastoon.

Kolme vuotta nuoremmalla lapsella on myös sijoitussalkku. Salkku on pienempi mutta olen pyrkinyt pitämään salkkujen rakenteen mahdollisimman lähellä toisiaan, jotta suuria tuottoeroja ei pääsisi syntymään.

15 tykkäystä

Ihan totta, riittäisi vähempikin hajautus. Salkku on muodostunut 13 vuoden kuluessa vähitellen. Strategiana on ollut osta ja pidä, joten olen myynyt verotuksen vuoksi vain alle tonnilla vuodessa. Lisäostot olen tehnyt aina senhetkisen fiiliksen mukaan, joten eri yhtiöitä on tullut hiljalleen enemmän mukaan. Toisaalta liika hajautus ei maksa mitään, ainoastaan firmoja ei pysty seuraamaan niin tarkasti. Mutta koska strategia on osta ja pidä, niin sillä ei ole väliä.