Mitä sinulla on salkussa?

Mielenkiintoinen ketju!

Oma salkku näyttää tällä hetkellä tältä:
Orion 36 %
Sanoma 22%
Nokia 12 %
QT 10 %
Sampo 10 %
Stora 10 %.

Lisäksi sijoitusasunto ja rahastosijoituksia.

3 tykkäystä

Uskoisin, että lähivuosille riittää. Talenomin loppuvuosi ehkä mietityttää, johtuukohan liian suuresta painosta salkussa😀. Muutenkin hajauttaminen tässä nyt mietinnässä.

1 tykkäys

Aika vahvasti salkun yhtiöiden liiketoiminta on kotimarkkinoihin painottunut kieltämättä. Mutta niin on kyllä minullakin :thinking:

Tavoitteena on ollut biitata indeksia ja pitää salkun hajautus vähäisenä. Yleensä noin 3-8 osaketta ollut salkussa.

Tällä hetkellä se näyttää tältä:

Remedy 45%
Admicom 32%
Qt 9%
Intel 2%
Käteinen 12%

Intel on ensimmäisiä omistuksia ja noin pienen erän myyminen olisi typerää kulujen takia joten olen antanut osinkojen juosta ja samalla toimii kivana muistutuksena mistä kaikki aikanaan alkoi :smile:

4 tykkäystä

Riippuu varmaan mitä tarkoitat. Talenomilla on valmis resepti olemassa ja kokemusta yritysostoista ja melkein varma onnistuminen niissä, sillä voivat varmasti olla tehokkaampia kuin melkein mikä vaan ostokohde? Arvostus myös sen mukainen. Aallon Group vois joskus olla hyvä kakkupala talenomilla tai jos kasvaa ja saa teknologisesti kehitettyä, niin silloinhan on paljon tehostumisvaraa.

1 tykkäys

Stoppareiden käytön harjoitus siivosi salkkua melko perusteellisesti viikon takaiseen nähden.

Sinänsä olen tyytyväinen myllerrykseen, mitä salkussa tapahtui. Jotenkin ollut nyt keveämpi olo, kun osakepaino pienenä. Vahva aikomus pitää käteispaino korkeana ja osakepaino pienenä myös tulevat viikot.

Qt ja Genovis olivat ainoat, joissa jäi harmitus stoppareiden aktivoituessa. Qt:n hommasin jo takaisin aavistuksen pienemmällä hinnalla, kuin myin. Genovis kerkesi karkaamaan myyntihinnasta sen verran, että sen takaisinhankinta on jäänyt vielä haaveeksi. Toivon mukaan sen nousu jossain kohdin vähän yskähtää, niin voisi harkita takaisinostoa.

2 tykkäystä

Itse en ole stop loss-toimintoa ottanut käyttöön, koska pidän sitä kaksiteräisenä miekkana. Ymmärrän hyvin sen tärkeyden treidaamisessa, mutta empiirinen havainnointini pitkän salkun rakentamisessa ei täysin tue sen käyttöä.

Viime syksyn Lehdon romahdus 7,3 tasolta 5,3 tasolle oli niin raju, että luultavasti stopparista ei olisi ollut hyötyä tai ihan tuurista kiinni, mihin stoppari asetettu. Wärtsilän ja Nokian renkaiden palautumiset romahduksesta taas ovat välillä niin äkkinäisiä, että osakkeet lähtevät salkusta eikä niitä sillä haavaa saakaan takaisin halvemmalla. Toki riippuu myös paljon siitä, kuinka aktiivisesti seuraa markkinoita. Itse teen paljon kauppaa OMX25-yhtiöillä ja niissä tappionsieto alkaa olla -15% luokkaa. Esim.Nordeassa olin onnekas, kun luovuin yli 10% tappiolla 6,7-6,8 tasolla ja ostin takaisin 5,4-5,5 tasolla.

Viestini ei välttämättä kuulu tähän ketjuun, mutta kun kerran nuo stopparit tulivat esiin🙂

Lisäys vielä: Sentimentti Helsingin pörssissä on kyllä ollut pitkään jokseenkin aneeminen eli luultavasti suurimmassa osassa tapauksista olisi ollut hyvät mahdollisuudet ostaa stopparin myymät osakkeet halvemmalla takaisin.

Lisäys 2: Salkkuraportti vielä: Sampo 56,5%, Altia 16,7%, Nokian renkaat 16% ja käteinen 10,1%.

3 tykkäystä

2 tykkäystä

Mikä firma on tuo genovis?

Tuolta kahlaat ketjun läpi ja suodatat olennaisen, niin saat hyvän kuvan Genoviksen taipaleesta viime kuukausilta.

Minulla tämmöinen salkku:
Hoivatilat 12%
Nokian renkaat 8%
Revenion group 7,5%
Talenom 7,3%
Kamux 6,9%
Remedy 6%
Neste 4,7%
Olvi 4,5%
Harvia 4,4%
Fortum4%
QT4%
Nokia4%
Terveystalo4%
Telia 3,2%
Loput sijoitukset ulkomaisiin osakkeisiin joita en listannut :slight_smile:

8 tykkäystä

Ihan hyvin defensiivisyyttä, ei pitäisi olla hätää, vaikka taantuma tulisikin🙂

1 tykkäys

No, nimi kertoo kaiken-> LaatuLate :ok_hand:

2 tykkäystä

Hei! Pahoittelut jos viesti osuu väärään ketjuun.

Olen nyt yli kuukauden pohtinut ja tehnyt salkkuun tilaa kahdelle uudelle omistukselle, mutta en vaan osaa päättää mitä ostaisin. Kaikkea kun ei voi ostaa (rajallinen rahamäärä uusiin ostoksiin). Kaipaan siis hieman teidän näkemyksiänne seuraavista yhtiöistä. Erityisesti meikäläistä kiinnostaa teidän mietteet F-Securen ja Nixun toiminnasta. Harkinnassa on siis seuraavat osakkeet:

Nixu / F-Secure

IT-alan opiskelijana kyberturvallisuuteen on tullut perehdyttyä, ja koen, että tulevaisuuden kasvunäkymät ovat hyvät. En vain osaa päättää, että kummalla on paremmat kasvunäkymät, ja siihen kaipaankin muita näkemyksiä kuin omiani.

Qt

Yhtiön kasvu-ura etenee oikeaan suuntaan, ja kuulostaa siten houkuttelevalta sijoitukselta.

Marimekko

Parikymppisenä opiskelijana erityisesti Marimekko näkyy jokapäiväisessä katukuvassa. Enkä puhu vain nuorista naisista, vaan myös nuorista miehistä. Marimekon kangaskassit, farkkutakit, reput ja tietynlaiset paidat ovat valtavan suosittuja myös miesten keskuudessa. Mietin vain, että onko yhtiön kasvutaival jo nähnyt parhaat päivänsä, sillä kurssi on kallistunut aika paljon viime vuodesta.

Revenio (kiinnostavat tunnusluvut, mutta en ole niin perehtynyt)

Olen tehnyt omaakin taustatyötä, en kaipaa “Päätä itse” -tyylisiä kommentteja. Tietenkin päätän itse, kaipaan vaan erilaisia näkökulmia ja mielipiteitä vahvistamaan omia ideoitani.

Kiitos jo etukäteen!

6 tykkäystä

Hei Newbie,
Hyviä mietteitä opiskelijalta. Ettei vaan sijoita ylimääräistä rahaa tuoppeihin :slightly_smiling_face:
Kirjoitus sopisi oikein hyvin tähän ketjuun, jos vielä kertoisit, mitä sinulle on kertynyt salkkuusi tähän mennessä. Se helpottaa myös seuraavan ostoksen kommentointia. Minulla on oma lista osta-suosikeista, mutta on täysin eri asia alkaa rakentaa salkkua alkutekijöistä tai sitten lisätä jo olemassaolevaan salkkuun uutta. Lisäksi olisi hyvä tietää, mikä on sijoitushorisonttisi, eli oletko jossain vaiheessa myymässä salkkuasi esim. oman asunnon takia vai enemmänkin rakentamassa pitkän ajan salkkua. Näin meidän muiden kommentit osuvat paremmin maaliin.

3 tykkäystä

Vastaan perinteisesti Talenom. :smirk:

Hei Elina,

Tuollaiselta salkkuni näyttää tällä hetkellä, enemmän löytyy kasvuyhtiöitä, mutta mukava määrä yhtiöitä, jotka on käytännössä tuomassa vain balanssia salkun volatiliteettiin (lue vähentämässä riskiä). Sijoitushorisontti on noin 10 vuotta. Tavoitteena toki säästää eläkkeelle asti (jos sitä koskaan tulee), mutta näiden osakkeiden kohdalla tavoitteena on holdata tuo 10 vuotta.

Kulunut vuosi on mennyt ihan mallikkaasti.

4 tykkäystä

Et sentään Canada :smile:

1 tykkäys

Kiitos, tuli kuin apteekin hyllyltä.
On hieno setti. Ihan kuin olisit aloittanut jo 5v.
Lupaan palata vielä, mutta menee iltaan.
Saa muutkin kommentoida :wink:

En ymmärrä muodista mitään ja vielä vähemmän näiden kilpailueduista. Hyvinhän tuo Marimekko on viime aikoina pärjännyt, mutta trendit ovat kuolevaisia varsinkin muodissa

Nixu tietenkin. F-Securella kova hinku bisnekseen, mutta yritysostoin onneen ei välttämättä ole niin helppoa

1 tykkäys