Mitä sinulla on salkussa?

Ensimmäinen viestini foorumille. Olen sijoittanut viitisen vuotta ja lueskellut foorumia parin vuoden ajan. Eli aloittelija edelleen. Salkku näyttää nyt tältä:

:finland: Qt Group 22,83 %
Ensimmäinen tenbaggerini! Olen välillä yrittänyt painaa tämän osuutta alle 20 prosenttiin salkusta muita yhtiöitä lisäämällä, mutta haastavalta näyttää :grinning_face_with_smiling_eyes: Nukun silti yöni hyvin. Iso kiitos tämän löytämisestä sekä varmuudesta pitää ja lisäillä kuuluu Inderesin analyysille ja foorumille.

:finland: Harvia 14,73 %
Tähän olen sijoittanut euromääräisesti eniten. Ensimmäinen erä reilu vuosi sitten 13,15 euron kurssilla ja lisäilyt hintaan 2jotain, 3jotain ja 4jotain. Lisään mieluummin nouseviin kuin laskeviin kursseihin.

:finland: Remedy 13,24 %
Pyrin löytämään salkkuuni pääasiassa Helsingin pörssin laadukkaimpia pieniä ja keskisuuria yhtiöitä. Tämä on mielestäni juuri sellainen. Lisäksi tätä on todella mielenkiintoista seurata.

:finland: Revenio 9,57 %
Helsingin pörssin kruununjalokivi, ilo omistaa.

:de: SXR8 eli iShares Core S&P 500 UCITS ETF 6,78 %
Aloitin indeksisijoittajana ja uskon sen edelleen olevan itselleni järkevä (/ luultavasti pitkällä aikavälillä järkevin) tapa sijoittaa, vaikka osakepoiminta onkin vienyt mennessään. Pyrin siihen, että salkkuuni pääsisivät vain harvat ja valitut yhtiöt, joita minulla on kiinnostusta ja aikaa seurata. Hajautus hoitukoon sitten ETF:illä. Tavoitteenani on nostaa tämän osuus vähintään kymmeneen prosenttiin salkusta.

:de: EUNL eli iShares Core MSCI World UCITS ETF 6,41 %
Tämänkin osuus on tarkoitus nostaa pitkällä aikavälillä vähintään kymmeneen prosenttiin salkusta. Sen jälkeen ostan ehkä Vanguardin ETF:iä.

:sweden: Smart Eye 4,86 %
Tämä olisi tuskin päätynyt salkkuuni ilman foorumin timonttisia viestejä, kiitos niistä. Paino on mielestäni ihan sopiva, en ole enää lisäämässä enkä keventelemässä.

:sweden: Embracer Group 4,36 %
Pelimarkkinahajautusta. Uusi tulokas salkussa.

:de: IUSN eli iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF 4,31 %
Tavoitteena, että tätä olisi pitkällä aikavälillä noin 5 % salkusta.

:de: IS3N eli iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF 3,57 %
Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on nostaa tämän osuus noin kymmeneen prosenttiin salkusta.

:finland: Efecte 2,94 %
Vähän tällainen seurantapositio. Pidän yhtiöstä, sen johdosta ja kaikesta tähän asti näkemästäni. Kuitenkin aavistuksen mietityttää miten tämä pärjää globaaleja goljatteja vastaan. Kaipa sitä markkinaa riittää jaettavaksi.

:finland: Orthex 1,98 %
Melko tuore aloituspositio “muovikippojen Harviaa”.

:de: EUNK eli iShares Core MSCI Europe UCITS ETF 1,67 %
Tähänkin ETF:ään säästän pikkuhiljaa, jos vain osakepoiminnoilta maltan.

:us: Oatly 1,51 %
Pieni irrationaalinen fanipositio, en ole lisäämässä enkä vähentämässä. On mukavaa ostaa oman firman kauramaitoa, -fraichea ja -kermaa.

:us: Brown Forman 1,19 %
Hännänhuippuna osinkoaristokraatti, jota olen omistanut keväästä 2017 asti. Brown Formanin siivu on omistuksistani kaikkein pienin ja tulee pienenemään entisestään muiden ostojen myötä, mutta se onkin aidosti osastoa “osta ja unohda”. Mikään ei ole varmaa, mutta ajatus on omistaa nämä osakkeet vielä kolmenkymmenen vuoden päästä, kun salkun nykyiset kasvuraketit ovat mahdollisesti muisto vain. Vaikka pyrin pääosin olemaan rationaalinen, tykkään kuitenkin tällaisista pienistä sentimentaalisista jutuista.

Kun keväällä 2016 aloitin sijoittamaan opiskeluajan osa-aikatyöstä säästöön jääviä kymppejä ja satasia, en olisi voinut mitenkään arvata, että sijoittamisesta voi tulla näin antoisa harrastus, jonka myötä on mahdollista oppia uutta monenlaisista asioista. Vielä kerran suuri kiitos Inderesille ja tälle foorumille.

64 tykkäystä