Mitä sinulla on salkussa?

Yli 85% omistuksista on kahdella OST:llä. Ei siis kovinkaan merkittävästi veroja tulossa tästä suojauksesta.Tuo OST mahdollistaa tämän varovaisuuden verotehokkaasti.

Sijoittaminen on todennäköisyyspeliä. Katsoin nyt viisaaksi olla varovainen lyhyellä aikavälillä, kunnes nähdään miten oikeasti iso fundamentaalinen muutos rahapolitiikassa vaikuttaa erityisesti näihin ev/s 10-20x papereihin. Olen saanut huikeasti hyötyä kertoimien venymisestä näissä.

Näitähän minulla oli paljon salkussa ja tarkkaavaisimmat huomasivat minun keventäneen jo Qt:ta kesällä 160€ tuntumissa. Vuosituotot tällä hetkellä tuossa + 25-60% YTD haarukassa.

Miksi puolustuspeliä?

Pidän itse mahdollisena/kohtalaisen todennäköisenä, että Powell joutuu tekemään markkinoiden odotuksia tiukemman jarrutuksen, syynä nousevan inflaation estäminen ns. hallitsemattomaksi.

Antaisin em. skenaariolle ehkä 40-50% todennäköisyyden…

…kun taas “normaali talouden kuumenemisen hallittu estäminen etupainotteisella kiristämisellä” -skenaario olisi 30%…

…ja sellainen “sijoittajaystävällinen lepsu kiristys ilman makrotaloudellisia haasteita” 20-30%.

En usko markkinoiden tällä hetkellä hinnoittelevan tuota pessimistisintä skenaariota sisään. Jos olen väärässä, mikä on ihan todennäköistä (>50%), niin olen valmis palaamaan osakkeisiin nopeastikin.

:grin:

edit: korjattu jälkikäteen tän hetken vuosituotto 22-55% → 25-60%, kiitos EVO

64 tykkäystä

Lasketko tuohon sijoitettavan kokonaispottiin siis myös toisen henkilön varallisuuden jota hallinnoit?

Ei sun olisi @timontti tarvinnut alkuperäisestä viestistä osaa piilottaa. Oma kysymys liittyi puhtaasti siihen että vedätkö kovalla riskillä kahta OST:ia omalla nimellä, vai hallinnoitko jonkun toisen tiliä kun mainitset 2 OST:ia? Tahattomasta kahden OSTin avaamisesta tuskin on sinun tietoisuudesta kyse, mutta olen kuullut että näitä kahden OST:in tahallisiakin veivaajia on ollut.

25 tykkäystä

Hei,
Olen uusi jäsen foorumilla, joten lyhyesti itsestäni. Perustin pari kuukautta sitten YouTubeen sijoitusaiheisen kanavan missä käyn läpi omaa salkkuani, osakkeita/yrityksiä ja muita mielenkiintoisia aiheita sijoittamisen ja talouden saralta. Videoni ovat englanniksi. Sijoittaminen on pitkään ollut intohimoni ja olen täällä ja myös YouTube-kanavallani ensisijaisesti oppimassa. Salkkuni esittelin heti kärkeen ensimmäisten julkaisemieni videoiden joukossa (video: "My portfolio October 2021 (Stocks and ETFs)), ja tulen ilmoittamaan muutoksista salkussa aina jonkin ajan kuluttua sitä mukaan jos/kun muutoksia tulee. Ainoa päivitys tähän videoon parin viikon takaa on uusi avattu positio Flow Traderssissa ja vähän Alibaban lisääminen salkussa, joka on isoin positioni. Näiltä osin päivitetty salkkuni löytyy “Flow Traders” videoni lopusta. Kommentit tervetulleita niin täällä kuin YouTubenkin puolella :slight_smile: Hyvää joulun odotusta kaikille sijoittajakolleegoille täällä! Kristian

Sijoitustyylini lyhyesti: pitkänaikavälin sijoittaminen, yleensä ja todennäköisesti positio salkussani säilyy 2-10+ vuotta. Idolit ovat totta kai Buffett, Munger ja Lynch :sunglasses:

Isoimmat positiot, jotka muodostavat yli puolet salkustani, tähän vielä tiivistettynä (kun videon linkkaaminen ei YouTubesta onnistunutkaan):

Alibaba 13%
Franklin FTSE China UCITS ETF 9 %
Gazprom 8%
Käteisenä 8%
Flow Traders 8%
Berkshire Hathaway 6%
Alphabet 6%

Löydätte YouTube-kanavani palvelusta hakusanoin “Arctic Money” ja “Kristian Niemi”

37 tykkäystä

Kokeillaan vielä saada se YT-linkki ylläolevaan :smiley:

11 tykkäystä


Tilanne joulukuun puolessavälissä :cloud_with_rain: :cloud_with_snow:
Salkun koko ~ 22 000€

22 tykkäystä

Laitoin tänne joskus kesällä kuvan silloisesta osakesalkustani. Muutama kohde on vaihtunut ja nyt olen saanut hajautuksen itteä miellyttävään kuntoon, joten laitetaanpa uusi kuva, tässä mukana myös ETF:t ja rahastot. Tällä hetkellä salkkuni kivijalkoja ovat nuo tylsääkin tylsemmät setäosakkeet Harvia, Olvi, eQ ja Sampo (no okei, ehkei Harvia ole ihan niiiin tylsä).

Tarkoitus on nostaa EUNL:n osuutta vielä paljon paljon suuremmaksi. Myös Investor ansaitsisi isomman painon.

Mielipiteitä tästä? :slight_smile:

17 tykkäystä

Hei! Kiinnostava ketju.

Tässä minun noin %:
Bittium 10%
Digia 10%
Fodelia 15%
Nexstim 18%
Oriola A 5%
Puuilo 12%
Rovio 20%
SSAB B 10%

Näin aika aloittelijana palaute on tervetullutta!

11 tykkäystä

Q3 tuloskausi on omalta osaltani takana, joten on hyvä kelata taaksepäin ja arvioida mitä on tullut tehtyä.

Q2 jälkeen tuli taas toteutettua joukko typeriä liikkeitä, joilla olen onnistunut tuhoamaan pääomaa, mutta ajanjakson loppua kohden olen onnistunut paremmin seuraamaan omaa strategiaani. Ihanne tilanne ja se mitä yritän oppia olisi, että psykologinen strategiani muovaantuisi ”Ei sekoilua” -ideologiaan. Harkittuja ja hallittuja siirtoja ja mieluiten niin vähän liikkeitä kuin mahdollista. Pitäisi keskittyä lähinnä vain siihen mitä yhtiöt tekevät ja unohtaa markkinan kohina.

Seuraavaksi selvennyksenä muutama moka, ja sitten Tokmannin kanssa olen pysynyt viilipyttynä ja jatkanut ostoja.

Solteq: Q2 tuloksen jälkeen minulla oli Solteqia salkussa noin 2% verran. Kurssi alkoi kuitenkin käyttäytymään erikoisesti monen tekijän takia. Aluksi arvioin, että koska liiketoiminta vaikutti etenevän hyvää tahtia, päädyin lisäämään 5,52€ hinnalla. Yleisen markkinakehityksen takia aloin kuitenkin epäröimään aivan syyskuun lopussa ja möin pois kaikki Solteqit tappiolla 5,22€ hinnalla. En varsinaisesti kadu tätä liikettä, sillä näin jälkeenpäin olen pohtinut, että liiketoiminnassa on tällä hetkellä liikaa kysymysmerkkejä, joihin en osaa vastata. Siksi en ole ostanut takaisin positiota edes halvemmalla.

Tecnotree: Tecnotree oli salkussa 8% painolla Q2 lopussa. Keskihinta minulla näissä oli noin 0,90 paikkeilla. Olin suunnitellut pitäväni Tecnotreetä pitkään, mutta niin vain voimakas kurssilasku sekoittaa päätä. Aika runsaat voitot oli sulaneet todella nopeassa ajassa ja yleisen markkinalaskun takia päädyin puolittamaan positioni jälkeenpäin lähes matalimmalla mahdollisessa kurssilla 1,08€. Pienet voitot kotiin ja tyytyväisenä myhäillen eteenpäin. Aloin katumaan tekojani tosi nopeasti ja nyt olen ostellut positiotani takaisin huomattavasti kalliimmalla. Tämä on takuu varma resepti voittojen tuhoamiseen. Summa sumarum turhaa sekoilua, jota pitäisi välttää.

Tokmanni: Olen lisännyt kahdesti Tokmannia tämän ajanjakson alla. Voin ymmärtää miksi Tokmannin kurssi on laskenut. Inflaatio voi painaa Tokmannin marginaaleja, kun yhtiö yrittää ylläpitää hinta mielikuvaa. Pelkäsin tätä jo kauan sitten, mutta en arvioinut, että tämä näin voimakkaasti painaisi kurssia. Minusta tämä on avannut ostopaikan, sillä jos unohtaa kurssilaskun niin viime aikoina Tokmannin liiketoiminta on edennyt oikeaan suuntaan ja nyt tätä saa halvemmalla. En ole vähään aikaan miettinyt sijoituksia tältä kantilta, mutta tässähän alkaa osinkotuottokin olla houkutteleva.

Strategiani keskittyy siihen, että yritän löytää (yllätys yllätys) hyviä yhtiöitä järkevällä arvostuksella. Toivon, että yhtiö pystyisi kasvamaan kannattavasti ylläpitämällä mieluiten lähes kaksinumeroisen EBIT marginaalin. Lisäksi haluan, että yhtiö pystyy tekemään noin 20% oman pääoman tuottoa ja että yhtiöllä on selkeä strategia siihen miten yhtiö sijoittaa uudelleen pääomaansa. Bonusta siitä, jos johdolla on merkittävä osakeomistus.

Kaikki salkkuyhtiöt eivät täytä näitä kriteerejä, mutta nämä olisi sellaisia ihanne ominaisuuksia. Yritän löytää myös hetkellisestä heikkoudesta kärsiviä yhtiöitä joita toivon mukaan saa aavistuksen huokeammin, mutta joilla on potentiaalia päästä takaisin edellä mainittuihin kriteereihin. Näitä hetkellisesti halpoja, ei mielestäni saa olla liikaa, sillä harvat mahdolliset käänneyhtiöt onnistuvat käänteessä.
Tällaiset edellä mainitut kriteerit tarkoittavat sitä, että suorastaan halpaa ostettavaa löytyy harvoin, mutta yritän pitäytyä laadukkaissa yrityksissä.

Katsotaan sitten mitä koko salkku on syönyt.

Harvia 15%

Harvia on selvässä ylipainossa, enkä näe syytä keventää. Ylipäätään en näe enkä jaksa tällä hetkellä seurata yhtiön toimintaa niin fanaattisesti. Mielestäni johto on osoittanut, että heillä on erinomainen näkemys markkinaan ja kykyä saavuttaa kasvua. He ovat luottonsa ansainneet ja uskon, että he toimivat parhaimmalla tavalla omistajien hyväksi. Haluan omistaa yhtiötä niin kauan kun johto jatkaa tätä rataa.

Tokmanni 10%

Kuten jo aiemmin taisin sanoa, mielestäni yhtiö on ottanut hyviä askelia eteenpäin, vaikka kurssi puhuu aivan muuta. Hetkellisiä makro haasteita, jotka jatkuvat niin kauan kuin jatkuvat, mutta on muistettava, että inflaatio koskee kaikkia alan toimijoita. Parhaat korostuvat ja pystyvät operoimaan tässäkin markkinassa. Onko Tokmanni yksi niistä? Uskoisin näin. Isoin kysymys minulle on mitä tapahtuu vuoden 2025 jälkeen? Mikä on uusi strategia ja koskeeko se ulkomaita?

Marimekko 10%

Kurssikehitys on ollut huimaa ja kyydissä on ollut mukava istua. Koronan alusta tämän vuoden kesään toteutin sellaista ostostrategiaa, että jokaiseen posariin ostin lisää. Ottamatta kantaa kertoimiin, mielestäni brändi on ottanut hyviä kehitysaskelia. Muoti on kuitenkin tietyllä tapaa syklistä, mutta samalla brändi panostukset kantavat pitkälle. Miten tätä kokonaisuutta sitten pitäisi tasapainottaa? Ulkomaiden kehitys aiheutti huolta viime osarissa, mutta johdolla on kuitenkin minun täysi luottamus.

Nordea 9%

Tätä aloin tankkaamaan lisää korona montusta ja se toimi tietynlaisen suojana korkojen nousua varten. Mielestäni Nordeassa oli (hyvin pinnallisella analyysillä) tuolloin reiluhkoa nousuvaraa jos tuolloinen uusi johto pystyisi parantamaan pankin suorituskykyä. Nyt vaikuttaisi siltä, että korot hiukan nousevat ja pankki on todella hyvässä kunnossa.

Tecnotree 8%

Pakko sanoa, että en voi muuta kuin nostaa hattua sille, miten tämä yhtiö on nostettu syvältä suosta. Sääli vain, että kiinnostuin tästä aika myöhään ja kuten alussa kirjoitin onnistuin töpeksimään pahemman kerran. Nyt positio on taas kasassa (kalliimmalla hinnalla) ja seuraan mielenkiinnolla, miten Tecnotreen uudet tuoteavaukset etenevät. Pientä huolta nuo maksusaamiset aiheuttavat, mutta mikäli ne ovat laskelmoituja, voivat ne todellisuudessa olla yhtiölle eduksi. Niin tai näin aion seurata tilannetta omistajana.

Sampo 6%

Vakaa ja defensiivinen Sampo. Tämä on minulle osinkokone. Ostan lisää jos avautuu ostopaikkoja…

Orthex 4%

Yhtiö on osoittanut mielestäni hyvää tekemistä haastavassa ympäristössä. Mielestäni palat ovat loksahdelleet kohdilleen, mutta odotan vielä innolla sitä, miten yhtiö aikoo toteuttaa yritysosto strategiaansa. Mikäli yhtiö ei jostain syystä toteuta yritysostoja, niin silloin pitää miettiä uudestaan. Markkina ylipäätään on mielenkiintoinen ja Orthexilla olisi varmasti hyvät mahdollisuudet vahvistaa Keski-Euroopan markkinaosuuttaan muutamalla täsmä hankinnalla?

Remedy 3%

Fanitan firman pelejä ja yhtiö on tehnyt hyvää jälkeä tähän asti. Hiukan minua epäilyttää nämä multiplayer hankkeet, kun Remedyn fokus on ollut tarinassa ja single-player peleissä. Onnistuessaan tämän tyyppiset mikrotransaktio pelit voivat kuitenkin olla kulta kaivoksia, mutta moni ei onnistu… Alan Wake 2:sta en malttaisi odottaa!

Puuilo 3%

Puuilo on arvioinut, että Suomeen mahtuu tuplasti lisää Puuilon myymälöitä (vs. listautumishetki). Siinä riittää vielä hetkiseksi laajentamista ja kassaa voidaan sijoittaa siihen. Marginaalit ovat kovassa kunnossa ja kasvu oli hyvää jo ennen koronaakin. Omasta mielestäni mielenkiintoinen yritys. Näkisin mieluusti, että kassaa sijoitettaisiin rohkeammin myymäläverkoston laajentamiseen, kuin osingonjakoon. Kysymys kuuluu kuitenkin, että mitäs sitten tehdään, kun Suomessa on Puuilo kiintiö täynnä?

Talenom 2%

Kesti pitkään ennen kuin ymmärsin Talenomin houkuttelevuuden. Viime vuosina on kasvettu paljon, mutta minusta on rohkea veto lähteä kokeilemaan Euroopan markkinoita. Siellä riittää osteltavaa ja kasvun rajat tuskin tulevat ihan heti vastaan, mikäli tämä on onnistunut veto.

Inderes 1%

Inderesin tarina on houkutteleva ja omista havainnoistani olen huomannut, että tuote on hyvä. Johto on sitoutunut ja uudelleensijoitus mahdollisuudet ovat vähintäänkin mielenkiintoisia (Flikin osto oli selvä thinking outside the box toimintaa). Ainoa miinus on minusta se, että toimiala taitaa olla syklistä. Palveluiden kysyntä riippuu varmasti voimakkaasti kansan sijoitushuumasta. Mitä tapahtuu, kun ennemmin tai myöhemmin karhumarkkina iskee? En usko, että se romuttaisi tarinan kokonaan, vaan suhtaudun varovaisen optimistisesti siihen, että yhtiöstä transformoituu suhdannekestävä yhtiö.

Kamux 1%

Kamuxilla ja minulla on ollut pitkä viha-rakkaus suhde. Olen ostanut Kamuxia aikaisemmin jo kolmesti ja aina päätynyt myymään. Kaksi ensimmäistä ostoa tein alta 10€…koska kaikki muutkin osti (siinä vaiheessa oma sijoitustutkimukseni oli aika laiskaa). Mutta lopputulema oli se, että “eihän autokauppa voi olla kannattavaa”. Enkä ymmärtänyt toimialasta turhan paljon. Kolmannen kerran ymmärsin, että onhan tässä sitä jotain, mutta silloin ostin yli 15€ hintaan ja salkun tasapainotuksen takia päädyin lopulta myymään pienen seurantapositioni.
Nyt otin asian työpaikalla puheeksi erään kolleegan kanssa ja kun tulin puhuneeksi keissistä ääneen aloin ymmärtää Kamuxin potentiaalin. Lisäksi luin Tom Gaynerin keissin Carmaxista ja johan alkoi herneet lyömään yhteen päässäni. Sopivasti vielä hinta on tippunut, joten otin pienen seurantaposition 12€ tuntumasta ja nyt odotan sopivaa hetkeä lisäillä. Pidän siitä, että Kalliokoski omistaa ison osan yhtiöstä. Lisäksi uudelleensijoitus mahdollisuudet ovat vahvat. Hetken vastatuuli on mielestäni ostajan näkökulmasta oikein tervetullutta.

Aallon Group 1%

Viimeisin hankinta salkkuun. Tässäkin yhtiössä on mielenkiintoiset pääoman uudelleensijoitus mahdollisuudet. Strategiassa selvästi yritysostot, joita on esimerkiksi hankala mallintaa ennusteisiin. Kertoimet maltilliset. Korona on aiheuttanut pientä harmia, mutta pikku hiljaan sekin varmasti väistyy ja suoritus paranee. Omistus on keskittynyt johdolle. Tällainen defensiivinen toimija sopii hyvin omaan salkkuuni.

Muutama pienyhtiö edelleen kiikarissa, mutta muuten salkun koostumus on mielestäni tikissä :slight_smile:.

41 tykkäystä

On taas tullut salkkua myllättyä sen verran, että päivitän sen sisällön tänne. Positiot ovat suuruusjärjestyksessä, suurin positio ensin.

Wärtsilä
Aspo
Cargotec
Nurminen Logistics
Konecranes
Ålandsbanken
Norrhydro
Biohit
Lamor
Kempower

Rahastoja minulla ei ole tällä hetkellä Nordnetin salkussa ollenkaan (eläkevakuutussalkku sitten erikseen). Ajatuksena on, että osakemarkkinan kehitys saattaa ensi vuonna olla varsin epäyhtenäistä ja yritän parhaani mukaan poimia salkkuuni voittajaosakkeita ja reagoida muuttuviin tilanteisiin.

Konepajojen ajattelen jälkisyklisinä vetävän vahvasti pari seuraavaa vuotta. Teemoina salkussa ovat mm. logistiikka/lastinkäsittely, energiansäästö ja päästövähennykset.

13 tykkäystä

EXCEL_2021-12-19_16-00-58

Puolen vuoden aikana BBS on myyty pois, eipä sitä paljoa ollutkaan alunperinkään. Loppui usko johdon tekemiseen.

Lisäksi myin 10% Dermtechistä, pienensin riskiä ja otin hieman käteistä elämiseen mikäli sattuu tarvitsemaan. Muuten onkin pysynyt samana tilanne.

15 tykkäystä

Salkunrakennus on jatkunut ja OST tällä hetkellä:

Tokmanni
Kamux
Konecranes
Puuilo
Remedy
Solteq

Nämä kaikki ostettu marras-joulukuun aikana.

AOT:

Nordnet Suomi
Nordnet Ruotsi
Handelsbanken USA
Handelsbanken Eurooppa
Nordnet Maailma

L&G Hydrogen Economy ETF

Lamor

Pidän itse kokonaisuutta melko tylsänä ja riskittömänä, pienillä mausteilla. Mutta jotenkin en taivu bumtsibum -osastolle, etenkään tässä maailmantilassa. Tarkoitus on veivailla mahdollisimman vähän, olla melko longina ja lisäillä matkan varrella järkevästi. Uusia ostoja tullee harkitusti. Käteistä on salkun kokoon nähden paksuhko siivu edelleen.

17 tykkäystä

Jaetaan nyt oma pienen pieni nelinumeroinen salkku tänne myös, 15 vuotta aiemmin olisi pitänyt aloittaa mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tällä hetkellä päätavoitteena päästä pienipalkkaisista pätkätöistä enemmän pääomaa sijoituksiin tuottaviin töihin, onneksi näin korona aikana on ollut helppo löytää vapaa-aikaa opiskeluille.

Sijoitussuunnitelmana on ottaa hieman enemmän riskiä kuin puhdas indeksisijoittaminen ja sen myötä voittaa indeksi pitkällä aikavälillä toivottavasti.

AOT ~50%:
Vain rahastoja joihin tasaisesti lisäilyjä. Kaiken pohjana pitämässä laivaa pinnalla perus indeksirahastot:
-Nordnet Suomi
-Nordnet Ruotsi
-Handelsbanken USA
-Nordnet teknologia
-Nordnet kehittyvät markkinat, uusin lisäys kun alkoi riski-tuotto odotus näyttämään kohtuulliselta.

Hieman riskisemmät pienyhtiöt, uusiutuva energia ja tulevaisuuden teknologia:
-Evli suomi pienyhtiöt, erinomainen pitkänaikavälin historiallinen tuotto ja altistus kotimaisiin keskisuuriin osakkeisiin vaikka nimi toista antaa ymmärtää.
-Aktia nordic micro cap, myös erinomainen historia ja Suomen lisäksi myös muita pohjoismaita.
-Handelsbanken kestävä energia, tulevaisuus on vihreä haluat tai et.
-Tin ny teknik, pari kertaa jo meinannut heittää ulos enkä vieläkään ihan kaikkia sijoituksia (lemonsoft köh köh) allekirjoita mutta tulevaisuuden potentiaalia uskon löytyvän vaikka volatiliteetti välillä onkin melkoista.

Lisäksi ~10% S-pankin rahastoissa joihin menee bonukset sun muut heiltä tulevat rahat.

OST ~40%:
-Nel
-Vincit
-Tokmanni

Jokaista melko saman suuruinen osuus. Nel ollut mukana melkein OST:n alusta asti, muut tulleet myöhemmin kun salkusta lähtenyt viimeisen vuoden aikana esim. koronakuopan Outokumpu ja Finnair, osingon jälkeinen Nordea ja bumtsibum Aker Carbon Capture, kaikki voitolla onneksi.
Nykyisellä kokoonpanolla nukun yöt rauhassa, jos Nel menee ylös, Tokmanni menee alas ja toisinpäin. Vincit sitten vain mörnii nykyään hiljaa alaspäin mutta luottoa tulevaan on kuitenkin.

PS. käteistä 4 euroa, joku viisas ihminen joskus sanoi että paras aika aloittaa sijoittaminen oli eilen, joten turha sitä käteistä huomiseen kai on säästää?

25 tykkäystä

OSTilla
Sampo
Nordea
Sievi
Raisio
Puuilo
Rovio
TietoEvry
Orion
Citycon
Nokia

AOT:
Riocan
Vici
Altria
EPR

  • Nordnetin Suomi, Ruotsi, Norja ja USA rahastoja.
17 tykkäystä

image

Muut osiosta löytyy pienempinä positioina Remedy, Fondia ja Kreate!

Mielenkiinnolla odotan tulevaa vuotta, silmäillessäni 2022 TOP 3 keskustelua näkyy paljon tuttuja nimiä. Foorumia on luettu aktiivisesti kuluvana vuotena, joka näkyy myös OST:n valinnoissa.

AOT:lta löytyy vielä vanhat positiot Nordeaa, Evoa, Fortumia, Sampoa ja Outokumpua. Mielelläni otan vastaan palautetta :slight_smile:

20 tykkäystä

Noniin, pitkästä aikaa taas avaamaan opiskelijan salkkua, jonka koko on nyt noin 10k€, eli ei käytännössä juuri mitään.

OST:lta löytyy seuraavat:
Zaptec 400 lappua (2230€, kh 31,39)
Tokmanni 50 lappua (937€, kh 17,14)
Harvia 15 lappua (822€, kh 55,27)
TietoEVRY 25 lappua (662€, kh 26,52)
Solteq 150 lappua (618€, kh 4,13)
Embracer 70 lappua (610€, kh 90,59)
Hyzon 80 lappua (447€, kh 15,62 USD (AUTS!))

AOT:ltä löytyy:
Kamux 31 lappua (341€, kh 13,74)
Harvia 6 lappua (326€, kh 50,63)
Orthex 15 lappua (150€, kh 11,20)
Rapala 10 lappua (83€, kh 9,29€)
Inderes 1 lappu(a) (35€, kh 41,61€)

AOT:n rahastot:
OP-Amerikka Indeksi 1300€ (alkupääoma: 1000€)
Norndet Indexfond Sverige 317€ (250€)
Swedbank Robur Techonlogy 300€ (250€)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 291€ (250€)
Nordnet Indeksirahasto Suomi 280€ (250€)
Nordnet Indeksfond Danmark 262€ (250€)
Norndet Kehittyvät Markkinat Indeksi 235€ (250€)
Norndet Indeksirahasto Teknologia 105€ (100€)

Tulen kommentoimaan paremmin tarkemmalla ajalla sijoitusstrategiaa yms koska se on muovautunut yllättävän paljonkin viime aikoina ehkä järkevämpään suuntaan. Omasta tilanteesta sen verran että vaikka salkkua vielä “kolikkoja” onkin niin tuntuu jossain määrin hienolta että tuo 10k€ on rikki, tästä on hyvä jatkaa. OST löytyy Norndetista, AOT:n osakkeet ostettu “kuukausisäästäen” OP:n omistaja-asiakkaan hinnoilla.

Olen harkinnut blogin perustamista tänne foorumille, jossa kertoisin ehkä vähän muistakin asioista kuin sijoittamisesta, kuten elämän haasteista ja onnistumisista. Tämä tosin vielä mietinnän tasolla, mutta lähtökohtasesti olisi kiva kirjoittaa “päiväkirjaa” vaikkei sitä kukaan lukisikaan.

PS. Jos joku haluaa/viittii kommentoida niin sana on vapaa, aina on tarvetta pienille (tai isommille) haastoille!

57 tykkäystä

@Pupuisa
Tyylikäs ja hajautettu salkku. Eikä tuo 10t euroa ole suinkaan pieni summa. Antaa turvaa tuo indeksikori jos yksittäiset osakkeet ottavat takapakkia. Pienistä masseista tulee isoja masseja kun aikaa kuluu.

Ole pupuinen varovainen,karhut vaanivat metsässä.

Keep on rocking T:Viikinkipäällikkö Takkuparta

26 tykkäystä

Itsellä taustaa vain 1,5v verran joten täysin yleisellä tasolla ja mutuillen, hajautusta tosiaan on erilaisille aloille ja indeksirahastossa kohtalainen “kivijalka”. Poiminnoissa mukana on jonkin verran valmistavaa teollisuutta, kaupan alaa, IT ym. Zaptecin paino oli suhteellisen suuri, mutta selittynee arvonnousulla.

Itse aloitin about samanlaisella yritysmäärällä ja kahdella indeksirahastolla. Käytin mm. OP Maailma indeksirahastoa, kun se hajautti about 70% Amerikkaan, 20% Eurooppaan ja 10% Aasiaan. Keväästä asti minullakin on ollut Nordnetin OST ja OP:n AOT. Toisaalta se teki hieman haastavaksi tehdä selvän suunnitelman kuukausittaiseen säästämiseen. Jos se kuuluu myös jatkosuunnitelmiisi ja olet löytänyt siihen punaisen langan, niin bueno.

5 tykkäystä

Hieno salkku :slight_smile: Kerta palautetta pyydettiin, niin onko jokin syy näin monelle rahastolle?

Näetkö jotain lisäarvoa tässä nykyisessä kuin esimerkiksi pelkässä Nordnet Maailma Indeksirahastossa? Tai sitten siihen, että supistaisi määrää omin painotuksin supistamalla määrää tyyliin:

40% USA indeksi
20% Eurooppa Indeksi
20% Suomi indeksi
20% Kehittyvät indeksi

Mutta keep up the good work!

8 tykkäystä

Hajautuksen puutteesta ei ainakaan voi valittaa. Itse miettisin ehkä kuinka pieniä positioita on Nordnetin hinnoilla järkevää hommata OST:lle, varsinkin kun hajatus näyttäisi jo olevan kunnossa. Toisella välittäjällä moiset positiot ei välttämättä ole ongelma. Kommentti lähinnä siksi, että moni aloittelevana sijoittajana usein sortuu rahoittamaan vähän turhan paljon välittäjien bisnestä kun sijoitettavat summat ovat vielä melko pieniä ja sitä kautta kaupankäyntikulujen osuus ostoista (ja aikanaan myynneistä) on useamman prosentin. Itsekin aikanaan tähän sortunut.

6 tykkäystä

Avataanpas omaa salkkua tänne.

Alkuun vähän tietoja itsestäni. Olen 23v miehenalku, aloitin sijoittamisen 10/2019, sen jälkeen se vei mukanaan. Ammatti ei ole pankki- tai rahoitusalalta, vaikkakin aiheet kovasti kiinnostaa, jätän sijoittamisen mukavaksi harrastukseksi.

AOT on osinkopitoinen. Jatkossa laitan indeksiin enemmän ja suorat osakkeet saavat jäädä vähemmälle huomiolle, täysin niitä kuitenkaan unohtamatta.

OST:lle aloin laittamaan suomalaisia osakkeita vasta 11/2021, sieltäkin löytyy muutama osinkoja maksava firma. OST on aika pieni verrattuna AOT, mutta tämä korjautuu pikkuhiljaa.

Mielipiteitä ja vinkkejä salkkujen sisällöstä saa antaa.

34 tykkäystä