Mitä sinulla on salkussa?

Kiitos minunkin puolestani kysymyksestä. Hieman samoilla linjoilla olen @Hillotolppa :n kanssa. Tuolla Salkkujen tuotto-% -ketjussa jo vähän tätä kysymistä sivusinkin.

Tiedostan hyvin lääkekehityksen korkeat riskit, mutta haluan olla siinä mukana, koska onnistuessaan luvassa voi olla suuria saavutuksia ihmiskunnan hyvinvoinnin näkökulmasta. Siis kyse ei ole puhtaasti sijoittamisesta, vaikka pitäähän yritysten näyttää myös sijoitusnäkökulmasta mahdollisilta onnistujilta. Valitsin salkkuuni 2020 loppupuolelta alkaen vähän Suomi-Ruotsi maaotteluhengessä kolmikot BBS-Faron-Herantis vs. AroCell-Bonesupport-Xbrane, muistaakseni silloin kaikki aika tasaisilla panoksilla. Taisivat kukin olla noin 1 % silloisesta salkusta. Ajatuksenani oli, että jos yksi noista kuudesta onnistuu - mitä pidin silloisten näkymien perusteella hyvinkin realistisena mahdollisuutena - olen ainakin omillani. Jos taas kaksi, olen reilusti voitolla. Kolmen onnistumisesta en paljon edes haaveillut, todennäköisyys oli kuitenkin pieni. Mielestäni tuo kuuden yhtiön kokonaisuus voidaan nähdä yhtenä pakettina, jonka riski on hajautettu jakamalla panos kuuteen yhtiöön. Tarinan kehittyessä mielestäni oikeaan suuntaan olen toki valmis satsaamaan yksittäiseen yhtiöön lisää. Näin toimin varsinkin AroCellin kohdalla, joka oli parhaimmillaan yli 5 % salkusta - jopa vähän alkuperäisen sijoitussuunnitelmani vastaisesti. No, riskit toteutuivat karulla tavalla ja menetin noin 75 % yhtiöön sijoitetusta pääomasta. Myös muiden mainittujen yhtiöiden määrät ovat jonkin verran eläneet. BBS on myyty salkusta kokonaan pois, mutta muiden suhteen aion aika rauhassa odotella ja katsoa, tapahtuuko hyviä asioita.

Harvian osalta ylipaino on myös harkittu riski, mutta kuitenkin aivan eri luokassa. Olen lisännyt sitä noin kolmekymmentä kertaa 13 euron tasolta lähtien keskihankintahinnan ollessa nyt 33 euroa. Toistaiseksi en ole nähnyt syytä vähentää omistustani, mutta erityisen tarkkana tämän kanssa yritän olla. Vanhimman osan myyminen aiheuttaisi sen luokan veroseuraamukset, etten ihan helposti siihen lähde.

EDIT: Koitettu korjata linkki täsmällisemmäksi.

9 tykkäystä