Mitä sinulla on salkussa?

Viime salkkupohdinnasta näyttää vierähtäneen melkein vuosi! Salkku on muuttunut suhteellisen paljon. Olen laskenut tähän piirakkaan yhteen kaikki osakkeet, poislukien Inderes, arvo-osuustilillä, ostilla ja hodlarissa. Täten mikään salkku ei oikeasti näytä tältä, mutta kokonaisuudesta tämä antaa kohtuullisen ja oikeanlaisen kuvan tämän hetken osakemaustani. Yritän värittää firmat piirakassa niiden brändin tunnusomaisella värillä, vaikka esteettisesti tuo ei nyt varsinaisesti silmiä hivelekään.

Juhlan aihetta salkussa on pahimpien epäonnistumisten ja riippakivien, Kamuxin ja Boreon, myynti viime vuoden puolella. Sijoittajat harmittelevat Suomen korkeaa verotusta, mutta kääntäen tämä tarkoittaa myös mukavia verohyötyjä tappioista. :smiley: Henkilökohtaisesti en usko tappiollisten sijoitusten, jotka eivät etene oikeaan suuntaan, hodlaamiseen, mutta työn puolesta istumalihaksia on päässyt treenaamaan hieman enemmän viime vuosina. Henkilökohtaisesti olen vannoutunut tappioiden katkaisun kannattaja. Onnistumisten puolella voi nähdä puolestaan Wärtsilän ja Mandatumin voitolliset myynnit sekä Qt:n keventely, ainakin nykytiedon valossa.

Syksyn vapaiden aikana Boreon ja Kamuxin myyntien vastapainoksi tein myös hieman syysdippiostoksia. Ostin lisää ruotsalaista Avtechiä, jonka myyntiputki näyttää lupaavalta. Suomi-lapuista ostin lisää myös hyvänmielen Nurmista, jolla on tapana pudota jalat edellä maahan. Pitkästä aikaa ostin myös Remedyä, sillä osaketta on makuuni poljettu paljon ja yhtiö ei ole täysin pataluha potentiaalinsa suhteen. Sen lisäksi foorumilla yleinen hihittelyn aihe salkussani, Berner Industrier (aik. Christian Berner Tech Trade Ab) päätyi lisäsipaisun kohteeksi. Bernerin kannattavuuskäänne on kokenut uuden käänteen (alaspäin) vaikeammassa markkinassa, mutta samalla luotan nykyjohdon tekemiseen. Taloustilanteita tulee ja menee, ja mikäli kauan odotettu yritysostostrategia näyttäisi konkreettisia olemassaolon merkkejä näen osakkeessa jonkinlaista potentiaalia. Muuten se ei olisi toiseksi isoin sijoitus varmaankaan. :smiley:

Keväällä otin kiinni myös Paradox Interactiven putoavasta puukosta, joka on toistaiseksi* näyttänyt hyvältä liikkeeltä. Näköjään ostin sitä lopulta niin, että siitä on tullut salkun suurin sijoitus. Olen avannut ajatteluani tämän pelialan nichejätin suhteen paljon ko. firman ketjussa foorumilla.

Ja mikäs tuo Celsius on? En selkeästi saanut tarpeekseni putoavien puukkojen sohimisesta, sillä ostin syksyllä pieneen painoon tätä energiajuomien “uusvanhaa” haastajaa. Celsiuksen osake on murskaantunut kuin perushesulilappu konsanaan, kun yhtiön pääjakelija Pepsi osti aluksi liikaa tavaraa varastoon ja on nyt vuorostaan tehnyt inventaarion adjusteeraamista… Celsiuksen kasvu teki äkkijarrutuksen, emmekä vielä toistaiseksi tiedä pysyykö auto oikein päin tiellä vai lentääkö se ojaan energiajuomamarkkinan kiristyneessä kilpailussa. Minusta on kuitenkin kohtuullisen hyvä mahdollisuus sille, että yhtiö on saavuttanut erottuvalla (fittness plaabababababab kulma) brändillään pienen pientä kilpailuetua ja jahka Pepsin jakeluruokahalu palaa ja markkina tasaantuu yhtiön voimakas kasvu jatkuu. Hauskaa tässä yhtiössä on muuten se, että Suomi on ollut historiallisista syistä ensimmäisiä Yhdysvaltain ulkopuolisia markkinoita. Katsokaapa mitä teidän fittnessit kaverit juovat päivisin ja mitä purkkeja nuorten käsissä on. En epäile yhtiön kykyä saada jalansijaa muuallakin maailmassa.

Johtuen myynneistä ja toisaalta yleisestä markkinahilpeydestä maailmalla, on salkun käteispaino paisunut. Sen lisäksi Hesulissa ne yhtiöt, jotka ovat laadukkaita ovat nousseet viime vuosina. Siksi ostettavaa tuntuu olevan nyt vähän. Ne, jotka näyttävät halvoilta ja ovat laskeneet, eivät ole näin täysin syyttä tehneet. Olen myös jo sen verta kokenut sijoittalijaharrastelija, ettei käteinen polttele taskuissa, vaan sen kanssa istutaan kunnes tulee hyviä ideoita. Ideoiden puute johtuu myös vähäisemmästä osakeseurannasta, mutta tämä korjaantuu varmasti nyt kun olen taas sorvin ääressä. Sinänsä viime vuosien ajoitus (ostoja isommin 2022 lopulla ja 2023) oli oikea ja monet poiminnat ovat olleet hyviä, mutta markkinavalinta on ollut väärä ja samalla moni sijoitus on sulanut käsiin kuin ylihinnoiteltu pehmisjäätelö Hesan kesässä.

Viime vuoden salkun (aot + ost) tuotto jäikin 0,99 % plussalle. Sillä lyö entry level boss Hesulin, mutta ei siitä suuremman maininnnan arvoista suoritusta jää historiaan.

Syksyn tekemättä jättämisistä minua kismittää eniten Reddit, jota olin melkein ostamassa 50 dollarin päältä. Pohdin yhtiötä foorumiketjussakin tuolloin. Nyt osake on 200 dollaria. Onneksi uusia tilaisuuksia tulee aina. :slight_smile:

*Tykkään käyttää paljon varovaista kieltä, koska niin kauan kuin olen omistaja jossain yhtiössä ei peliä ole vielä katsottu loppuun. Ja yhtiöiden onni vaihtelee valtavasti yli ajan, kuten viime vuosinakin on nähty. Tämän päivän +200 % tuotto voi olla huomisen -50 % punainen rivi salkussa, jos ei pidä varaansa.

147 tykkäystä