Mitä sinulla on salkussa?

Olen reilun vuoden mittaan pistänyt n. 10,5K OST:lle, viimeisen erän maaliskuussa. Nyt on n.27K. On ollut huonompia ja parempia sijoituksia ja sitten yksi täysosuma (ALF), minä takia paino näyttää nyt suhteettomalta. Faronin myynnistä jäi pieni häntä. Aion palata siihen luultavasti myöhemmin. :upside_down_face:

3 tykkäystä

image
Tässä 17-vuotiaan lukiopojan salkku. Varat on kerätty kesätyörahat säästämällä. Sijoittamisen aloitin viime kesänä, joten en ihan päässyt kiinni isoimpiin “korona-alennuksiin”, mutta salkku on siitä huolimatta kasvanut hurjaa vauhtia. :star_struck:

Ensimmäiset yritykset, jotka ostin olivat Neste ja Remedy, mutta muista riveistä saan kyllä kiittää foorumia. Kaikkien yhtiöiden olisi tarkoitus olla pitkässä pidossa, ja usko onkin hyvin vahva näiden kaikkien kasvuun. Tässä seuraavaksi odottelen q2-tuloksia, ja Harvialta ne hyvät uutiset jo kuultiinkin. :grinning_face_with_smiling_eyes: Tarkoituksena olisi laittaa tulevaisuudessakin suuri osa tuloista salkkuun.

Salkun arvo on nelinumeroinen

165 tykkäystä

Hyvää duunia! Jatka samaa rataa.

10 tykkäystä

Viimeisen 4kk aikana salkusta poistuneet Siemens ja Sagaxin pref. Uusina pieni siivu nordeaa ja Tecnotreetä.

Muita kauppoja Fortumin, Kemiran, Cityconin, Capmanin ja Siemens energyn lisäykset. Elisan, Jinkon ja muutaman IPOn veivaus.

Pienimmät positiot niin pieniä, ettei niillä juurikaan merkitystä mutta saavat toistaiseksi olla mukana roikkumassa. Käteis/talletusten paino edelleen suuri yht reilu 40%.

Tavoitteena on ollut yhtiömäärän karsiminen ja ETF:ien painoarvon kasvattaminen. ETF kk säästäminen jatkuu ja osakkeista suurin lisäysmielenkiinto tällä hetkellä Fortumissa.

Osakkeiden arvo 6 numeroinen luku.

8 tykkäystä

Jaa-a… Merkitty sitä jonkin verran. Myyty osa ja hiukan jäi salkkuun. Kaise siellä voi olla?! :face_with_hand_over_mouth:

No niinpä tietysti; voihan se siellä olla. Jakauma vaan on sen verran mielenkiintoinen, että piti kysyä.

Ja jottei mene ihan ot:ksi, niin todetaan, että 50% salkusta on Qt:ssa ja Tecnotreessä. Harvian omistajaksi palaaminen kiinnostaa.

5 tykkäystä

Omassa salkussa ei ole tapahtunut sen suurempia muutoksia. Yhtiömäärä on kasvanut, mutta itseäni ei haittaa, sillä niiden omistaminen tekee niiden seuraamisesta paljon mielenkiintoisempaa! YTD on n. 25 prosenttia. Loppuvuosi voisi mennä vaikka +/- 0, ei harmittaisi yhtään. ETF+Sampo+Fortum -kombo on yli 50 prosenttia salkusta – ajatuksena olisi trimmata tätä ja lisätä salkun riskitasoa. ETF:t (lähes kaikki) on kuitenkin koskemattomia, sillä niiden myymisestä lankeaisi “tähtitieteelliset” veroseuraamukset :rofl:. Sekä Fortum ja Sampo ollut hyvän aikaan salkussa, ja jonkinlainen tunneside niihin on muodostunut… Tosin yleensä olen myymällä vain onnistunut laskemaan salkun tuottoa.

Vuoden tähän asti suurin epäonnistuminen oli Kiina ETF:n ostaminen helmikuussa, sen rivi näyttää -15 %. Lisäksi myin Taalerit juuri ennen Aktia-diiliä, en edes katsonut paljonko siinä tuli hävittyä. Muilta osin osakepoiminnat ovat menestyneet suhteellisen hyvin. Tästä iso kiitos foorumille ja Inderesille.

11 tykkäystä

Osakesäästämistä nyt 4kk takana ja aika avata myös omaa salkkua, johon olen nyt yhtä riviä lukuunottamatta ihan tyytyväinen :sweat_smile:

:finland: Harvia 36%
:finland: Optomed 19,5%
:finland: Orthex 15%
:finland: Spinnova 13,5%
:finland: Tecnotree 10%
:finland: Puuilo 3%
:sweden: Lohilo 3%

Näitä on tarkoitus lisäillä tasaiseen tahtiin ja katsella avoimin mielin yhtiöitä.

Salkussa käyneitä on: Aktia, Elisa, Finnair, Fortum, Kindred, Merus, Metso Outotec, Nightingale, Nokia, Qt, Rovio, UPM ja Wärtsilä. Wärtsilän olen ajatellut palauttaa takaisin jossain vaiheessa.
AOT:llä myös rahastoja noin 15% salkun arvosta.

Jos jollakin olisi aloittelijalle tipsiä, niin kaikki otetaan vastaan :+1:t2:

20 tykkäystä

Missä tehty näin kivan näköinen taulukko? Aika selkeä vs piirakka.

Hyvällä painolla käteistä ja säästöjä sulla. Romahdusta odotellessa?

3 tykkäystä

Itse excelillä väkertänyt. Niin paljon tuota pikkusilppua, ettei piirakkana saisi mitään selvää :slight_smile:

Käteispainoni on tällä hetkellä pienimillään ainakin 10 vuoteen mihin asti nykyiset seurantaexcelit yltävät. Siihen maailman aikaan kun talletuksille sai reilun 5% korkoja tuollainen käteis/osakepaino jotenkin ok. Nyt viime vuosina kun talletuksille ei korkoja juuri maksella niin yrittänyt haalia jonkinlaista osinkoa maksavia yhtiöitä salkkuun talletustilien tilalle/lisäksi.

4 tykkäystä

Suorien osakkeiden määrä minusta melko sopiva. Saa riittävästi hajautusta ja aikaa ei kulu loputtomasti salkun yritysten seuraamiseen. Itse yrityksiin en ota kantaa, koska en niin perinpohjaisesti ole kaikkiin tutustunut.

Aika paljon mahtuu kauppaa 4 kuukauden sisälle. Ota huomioon, että välityspalkkiot syövät tuottoja ja AOT tulee voitoista veroseuraamukset maksettavaksi. Jos haluaa riskiä hajauttamisen kautta pienentää pienillä kuluilla niin rahastojen osuutta voit salkussa nostaa. Joka tapauksessa mieti nyt sijoitusuran alussa vähän strategiaasi: suorat osakkeet vs rahastot, treidaus vs pitkä salkku, kuinka paljon voit sijoittaa jottet riskeeraa nykyistä elintasoasi. Googlettelemalla löydät myös valmiita sijoitusstrategia pohjia.

Tsemppia sijoitusuralle ja pidä pää kylmänä niin nousuissa kuin laskuissa. Kannattaa lisäilyn yhteydessä peilata yrityksen arvostustasoja tulevaisuuden näkymiin. Nyt ollaan reilu vuosi menty aika kovaa ylös. :+1:

PS. suorat osakkeet ei sulje tietenkään pois rahastoja ja päinvastoin, eikä treidaus pitkää salkkua. Molempaa voi tehdä mutta pitää löytää itselle sopiva tasapaino.

10 tykkäystä

Tuon alle kymmenen olen ”päättänyt” pitää yritysten max. määränä, kun ei ole aikaa tuhottomasti tuhrata seurailuun.

Kyllä alussa oli olo kuin lapsella karkkikaupassa. Markalla sitä sun tätä ilman mitään järkeä. No onneksi nykymenolla ei välityspalkkioidenkaan jälkeen tullut tappioita, vaan kaikista jäin plussalle. Nyt on sijoitussuunnitelma tällä hetkellä näiden holdaaminen ja lisäily. Yhden kaksi voisi lisätä. Näitä muutamia yrityksiä myin pois, kun rahastojen kautta tulee niitä omistettua.

Suuri kiitos vastauksesta :+1:t2: Mielenkiintoista touhua tämä on, kun vaan tosiaan pitää pään kylmänä :sweat_smile:

11 tykkäystä

Uusi täällä foorumilla, joskin sijoitushistoriaa taustalla 10+ vuotta ja salkku alkaa olla useamman vuosipalkan suuruinen.

Suunnilleen puolet indeksirahastoissa ja puolet suorissa osakkeissa. Yhtiömäärän koitan pitää noin 10:ssä niin ehtii niihin töiden ohella perehtyäkin. Osakesalkun sisältö tällä hetkellä seuraava (suuruusjärjestyksessä)

Vaisala
Vincit
Revenio
Paychex
Verkkokauppa
Novo Nordisk
Capman
Stora Enso
Ponsse
Nexstim

Ja lisäksi isoin positio nimeltämainitsemattomassa ulkomaisessa pörssiyhtiössä, jossa olen töissä :wink:

Tuottoprosentit ovat nätisti vihreällä, koska pääsääntöisesti koitan hankkia laadukkaita yhtiöitä ja holdaan pitkään. Esim. Capmania ja Vaisalaa olen ostanut seitsemisen vuotta sitten halvalla.

40 tykkäystä

TILANNE:

image

31 tykkäystä

18 tykkäystä

Henkilökohtaisesti ihmetyttää nuo S-Pankin rahastot, niiden historiallinen tuotto on ollut melko heikko. Johtuvatko rahastovalinnat noiden pienestä minimisijoituksesta vai jostain muusta syystä @Han_Zolo ?

Kiitti kysymyksestä :slight_smile: Olen S-Pankissa töissä ja saan merkitä niitä ilman merkintäpalkkiota. Ne ovat mun turvasatama - kuulun siihen joukkoon joka uskoo kuplan puhkeamiseen.

6 tykkäystä

Itselläni on sama taktiikka, olen siirtänyt ~20% omaisuudesta osakkeista kiinteistörahastoihin. Itsekään en ole maksanut penniäkään merkintäpalkkioita (enkä tule myöskään maksamaan lunastuspalkkioita) ja rahastojeni historiallinen tuotto on ollut huomattavasti S-Pankin rahastoja parempi. Mutta miinuksena toki 5- tai 6-numeroiset minimimerkinnät ja osassa vielä kiinteä toimiaika jolloin rahat voivat olla kiinni sijoituksessa seitsemänkin vuotta.

3 tykkäystä

Huomenna on osakepoiminnan ensimmäinen vuosipäivä joten pieni salkkupäivitys. Aloitin varovasti 24.7.2020 todella pienillä ostoilla. Lokakuussa salkku oli noin 5000-6000e, joulukuussa taisi mennä 10´000 rikki ja nyt salkun koko on noin 22´300e. Tästä noin 13k on omaa pääomaa ja 9,5k tuottoja.

Tarkoitus on edelleen vähentää lappujen määrää ja lopulta keskittyä 6-8 yritykseen, mutta olen tehnyt siitä hieman haastavaa onnistuneen tikanheiton vuoksi. Hyvin kasvaneita positioita on kurja myydä, vaikka ne ovatkin pienikokoisia :slight_smile: Mutta ainakin Deep South menee heti lihoiksi jos luvat saadaan ja todennäköisesti myös Arocell, jos FDA-lupa tulee.

Salkku tulee pysymään aikalailla kasvupainotteisena. Vaimo innostui myös sijoittamisesta, joten teimme yhteisen strategian, jossa yhdistelemme kuukausisäästämistä indeksiin, säännöllisiä kuukausiostoja tylsiin osinkolappuihin sekä satunnaisia lisäyksiä tai veivejä kasvuyrityksiin. Katsellaan vaikka vuoden vaihteessa, miten on onnistuttu.

Kokonaisymmärrystä on tarkoitus lisätä loppuvuonna ilmoittautumalla avoimeen yliopistoon kursseille Taloustieteen perusteet, Yritysrahoitus ja rahoitusmarkkinat sekä Principles in wealth management.

.

83 tykkäystä

Aivan törkeä tulos jos oot vasta vuoden kikkaillu!
Aloitettiin aika lailla samaan aikaan ja mulla -50%.
Ihan mielenkiinnosta haluatko avata mitä rahastoa sulla löytyy? Itsellä olisi rahasto etsinnässä ja olen Seligson miettinyt.

5 tykkäystä