Osakesijoittaminen

Mitä sinulla on salkussa

Tuon alle kymmenen olen ”päättänyt” pitää yritysten max. määränä, kun ei ole aikaa tuhottomasti tuhrata seurailuun.

Kyllä alussa oli olo kuin lapsella karkkikaupassa. Markalla sitä sun tätä ilman mitään järkeä. No onneksi nykymenolla ei välityspalkkioidenkaan jälkeen tullut tappioita, vaan kaikista jäin plussalle. Nyt on sijoitussuunnitelma tällä hetkellä näiden holdaaminen ja lisäily. Yhden kaksi voisi lisätä. Näitä muutamia yrityksiä myin pois, kun rahastojen kautta tulee niitä omistettua.

Suuri kiitos vastauksesta :+1:t2: Mielenkiintoista touhua tämä on, kun vaan tosiaan pitää pään kylmänä :sweat_smile:

9 tykkäystä

Uusi täällä foorumilla, joskin sijoitushistoriaa taustalla 10+ vuotta ja salkku alkaa olla useamman vuosipalkan suuruinen.

Suunnilleen puolet indeksirahastoissa ja puolet suorissa osakkeissa. Yhtiömäärän koitan pitää noin 10:ssä niin ehtii niihin töiden ohella perehtyäkin. Osakesalkun sisältö tällä hetkellä seuraava (suuruusjärjestyksessä)

Vaisala
Vincit
Revenio
Paychex
Verkkokauppa
Novo Nordisk
Capman
Stora Enso
Ponsse
Nexstim

Ja lisäksi isoin positio nimeltämainitsemattomassa ulkomaisessa pörssiyhtiössä, jossa olen töissä :wink:

Tuottoprosentit ovat nätisti vihreällä, koska pääsääntöisesti koitan hankkia laadukkaita yhtiöitä ja holdaan pitkään. Esim. Capmania ja Vaisalaa olen ostanut seitsemisen vuotta sitten halvalla.

36 tykkäystä

TILANNE:

image

27 tykkäystä

15 tykkäystä

Henkilökohtaisesti ihmetyttää nuo S-Pankin rahastot, niiden historiallinen tuotto on ollut melko heikko. Johtuvatko rahastovalinnat noiden pienestä minimisijoituksesta vai jostain muusta syystä @Han_Zolo ?

Kiitti kysymyksestä :slight_smile: Olen S-Pankissa töissä ja saan merkitä niitä ilman merkintäpalkkiota. Ne ovat mun turvasatama - kuulun siihen joukkoon joka uskoo kuplan puhkeamiseen.

5 tykkäystä

Itselläni on sama taktiikka, olen siirtänyt ~20% omaisuudesta osakkeista kiinteistörahastoihin. Itsekään en ole maksanut penniäkään merkintäpalkkioita (enkä tule myöskään maksamaan lunastuspalkkioita) ja rahastojeni historiallinen tuotto on ollut huomattavasti S-Pankin rahastoja parempi. Mutta miinuksena toki 5- tai 6-numeroiset minimimerkinnät ja osassa vielä kiinteä toimiaika jolloin rahat voivat olla kiinni sijoituksessa seitsemänkin vuotta.

3 tykkäystä

Huomenna on osakepoiminnan ensimmäinen vuosipäivä joten pieni salkkupäivitys. Aloitin varovasti 24.7.2020 todella pienillä ostoilla. Lokakuussa salkku oli noin 5000-6000e, joulukuussa taisi mennä 10´000 rikki ja nyt salkun koko on noin 22´300e. Tästä noin 13k on omaa pääomaa ja 9,5k tuottoja.

Tarkoitus on edelleen vähentää lappujen määrää ja lopulta keskittyä 6-8 yritykseen, mutta olen tehnyt siitä hieman haastavaa onnistuneen tikanheiton vuoksi. Hyvin kasvaneita positioita on kurja myydä, vaikka ne ovatkin pienikokoisia :slight_smile: Mutta ainakin Deep South menee heti lihoiksi jos luvat saadaan ja todennäköisesti myös Arocell, jos FDA-lupa tulee.

Salkku tulee pysymään aikalailla kasvupainotteisena. Vaimo innostui myös sijoittamisesta, joten teimme yhteisen strategian, jossa yhdistelemme kuukausisäästämistä indeksiin, säännöllisiä kuukausiostoja tylsiin osinkolappuihin sekä satunnaisia lisäyksiä tai veivejä kasvuyrityksiin. Katsellaan vaikka vuoden vaihteessa, miten on onnistuttu.

Kokonaisymmärrystä on tarkoitus lisätä loppuvuonna ilmoittautumalla avoimeen yliopistoon kursseille Taloustieteen perusteet, Yritysrahoitus ja rahoitusmarkkinat sekä Principles in wealth management.

.

77 tykkäystä

Aivan törkeä tulos jos oot vasta vuoden kikkaillu!
Aloitettiin aika lailla samaan aikaan ja mulla -50%.
Ihan mielenkiinnosta haluatko avata mitä rahastoa sulla löytyy? Itsellä olisi rahasto etsinnässä ja olen Seligson miettinyt.

4 tykkäystä

Kiitos. Onnea on ollut mukana. Toki olen tehnyt valtavan määrän aloittelijan yleisiä virheitä, kuten putoavan puukon poimimista, hypeen mukaan hyppäämistä, position keventämistä dippiin ja turhia veivailuita, mutta pidin panokset näissä kohtalaisen pieninä. Pyrin heti alussa hajauttamaan ostoja noin 10 yritykseen ja tappiolliset ostokset myin aika nopeasti pois. Tällä hetkellä salkussa on vain 2 miinuksella olevaa osaketta.

Perusperiaate on lisätä voitollisia osakkeita, mutta nopeita nousuja tekevissä riskisemmissä osakkeissa tarkoitus on ottaa kurssinousun kohdalla oma pääoma pois ja jättää voitot rullaamaan. Ymmärrän että näin saatan menettää sen ison vonkaleen mutta nukun yöni paremmin.

Rahastoihin en juuri paneutunut vaan menin sieltä mistä aita oli matalin. 100e/kk OP Maailma-indeksiin ja S-bonuksia noin 50-60e/kk S-pankin indeksirahastoihin. On nekin siellä huomaamattomasti jauhanut melkein 20% tuoton.

13 tykkäystä

On kyllä huikeaa tulosta ei voi muuta sanoa, varsinkin kun seassa on vähän indeksimäistä sekä kertomasi mukaan vielä kaiken maailman sijoitusvirheet. :smiley:

Oma sijoitusura alkoi vasta 5kk sitten ja indeksiltä on otettu pataan niin, että naama punottaa. Tuotto on sentään suurempaa kuin “normivuotena”, mutta eihän se 2021 vuonna paljon lämmitä. Suurin virhe itsellä varmaan on ollut indeksimäisten osakkeiden turha veivailu jossa tuotto/kulu-suhde on liian pieni.
Pitäisi keksiä jotain penniosaketta edes 10% siivuksi ja sitten muuta vähän riskisempää kuin Fortum, Kamux, Sampo, mutta kaippa se on ihan hyvä strategia tämä varovaisuuksin. Eikä aika tunnu riittävän näiden asioiden riittävään penkomiseen. Pitää vaan opetella nöyryys ja vaatimattomuus niin matala tuotto saattaa tuntua onnistumiselta.

7 tykkäystä

Itse ostin ensimmäiset osakkeet 17.3 (Finski ja Orthex ipo) Nyt tällä hetkellä tuotto näyttää +41,54% mihin olen todella tyytyväinen ja listan nykyisistä ja menneistä vähän ylempänä ketjussa.
Itse jo aika äkkiä alussa tajusin, että indekseissä olevat ei ole se mun juttu, kun ei ole 100000€ heitellä osinkojen maksajiin.

Tsemppiä vain jatkoon :+1:t2:

3 tykkäystä

Salkkua päivitetty kevään ja kesän aikana.

Muutamista pienistä positiosta on tullut luovuttua, sekä mm. ponssesta jotka myin kun näytti siltä, että on hyvin kalliiksi hinnoiteltu.

Lisäyksiä pääasiassa Cibukseen ja Samhälsbyggnad bolagetiin. Cibusta tulen vielä tankkaamaan, kun hyvä ostopaikka ilmenee.

Hyvin on salkku noussut vuoden alusta (25%)

6 tykkäystä

38,3% Revenio
37,9% Harvia
8,6% Panoro
8,2% Rapala
6,9% Smart eye

Salkun koko n. 200t€, mitään ei kehtaa myyä kun verokarhu väijyy. Lisäilen jälkimmäisiä.

22 tykkäystä

Laitetaanpa salkkua välillä esille, edellisestä päivityksestä on jo aikaa

Jaottelu tehty strategian mukaan, avattu enemmän alla. Suurimmat painotukset kasvu-, käänne- ja osinko-osakkeisiin.

SPAC Warranteissa positiot jo kohteen valinneissa tai valmistuneissa:
GIG/BigBear.ai (2% kaikista!), FPAC/Bullish, Hyzon Motors, Triterras Inc,
Loput n. 10kpl preDA -kohteita, eli ei vielä kohdeyritystä tiedossa

Strategia jakautuu neljään osaan, joilla jokaisella oma osuutensa kokonaistavoitteen saavuttamisessa, mutta myös tasapainottamassa tekemistä ja pientä uhkapelaamisen tarvetta. Liika hajauttaminen monen mielestä syö tuotot, mutta ainakin viimeisen vuoden aikana tuottanut hyvin markkinan rotaatiossa kasvusta boomereihin. Liialla fokuksella johonkin lokeroon rajaamalla tuotto olisi ollut huomattavasti heikompi kokonaisuutena. Fokusoimista pitää tehdä silti nykyisestä, jotta pystyy seuraamaan yritysten etenemistä ja löytämään sopivia uusia kohteita myös jatkossa.

Pyrin pitäytymään yrityksissä, joiden toimintaa ymmärrän riittävästi. Esim. aikaisen vaiheen lääke- ja biopharma, uhkapelit, kaivosala jne. jää pois valikoimasta.

Kasvu- ja käänneyhtiöt

• Edellytyksenä kassavirtapositiivinen tai vähintään selkeä toiminnan kääntyminen sekä positiivinen tulos nähtävissä.
  • Käänneyhtiöt esimerkiksi discon tai inden kautta löydetyt Avidly, Tecnotree, Nekkar ASA
  • Kasvupuolelta perus QT ja Kamux sekä joitain deSPACeja, esim Tattooed Chef
  • Rahastot menee tavallaan myös tähän kategoriaan, säännöllinen kk-säästöohjelma - Suomi/Ruotsi pienyhtiöt ja kehittyvät markkinat

Osinkolaput

• Myös kasvua pitkällä aikavälillä, terve osinko-% ja kasvava osinko
  • Nämä toimii samalla Nordnetin lainoitusarvon perustana
  • Esim: muutama REIT, Kemira, Capman jne

SPAC ja IPO

• Kasvuyritysten lokeroon samalla, mutta näihin jo listautumisvaiheessa mukana.
  • SPACit tältä osin IPOn korvikkeena US-markkinalta, tarkasti valikoituna ja pitkään pitoon, esim. AvePoint, Taboola, Payoneer. SPAC-strategia muuttunut markkinatilanteen mukana.
  • Sama edellytys, että lähtökohtaisesti liikevaihtoa ja tulosta tekevä yritys. Ei mitään superhype-prerevenue -kohteita
  • Muutamat uudet IPOt otettu erilliseen AOT-salkkuun pienellä osuudella. Tarkoitus katsoa pitkän ajan päästä tilannetta, lisäilyä todennäköisesti jatkossa. Näissä mukana myös riskisempiä kohteita.

Swing-treidaus ja SPAC warrantit

• Pelaamisen nälkään, että pitkät pidot pysyy paremmin koskematta
  • Erikoistilanteita, uutis- ja momentumsvingejä pääasiassa kotimaisilla lapuilla
  • SPAC warrantit pääasiassa pre-DA -kohteita, eli ei vielä kohdeyritystä. Myynnit tarkoitus tehdä kohteen julkaisu-uutisiin. Myös hyväksi nähtyjä post-DA (kohdeyrityksen kanssa sopimus) vähän pidempään pitoon (viikkoja-muutama kuukausi) tai svingeihin.
27 tykkäystä

Pistetäänpä omakin Salkku kaikkien nähtäville. Tai siis tässä on koko osakepotti joka jakaantuu kahteen salkkuun eli Arvo-osuustilille ja osakesäästötilille. En tehnyt mitään piirakkaa tai palkistoa vaan listaan ne tähän;

-Harvia 27%
-Smart Eye 12%
-Kamux 9%
-Efecte 8%
-Orthex 8%
-Metso Outotec 8%
-Sampo 7%
-Fortum 7%
-Oma Sp 7%
-Wulff 3%
-Sievi 2%
-Innofactor 2%

Monen näköistä yhtiötä on salkussa ollut, mutta nyt tuntuu että roskat on karsittu pois ja näillä mennään. Harvia erottuu selvästi mutta se on kasvanut noin isoksi ihan oman nousunsa myötä. Olen ostanut sitä kaksi kertaa; avasin position noin 6€ hujakoilla ja tankkasin 40€ paikkeilla. Eikä tuo iso ylipaino siinä haittaa :sweat_smile: Käteistä en tuohon erotellut. Mulla on yhteinen käteiskassa osakkeille ja kryptoille. Osakkeiden lisäksi löytyy siis kryptoja ja paria rahastoa joihin menee kerran kuussa sopimuksen mukaan pieni siivu. Nykyään rahan siirrot on niin nopeita että muutamassa minuutissa saa siirrettyä tilille mille haluaa ostaa.

15 tykkäystä

Silppua kerääntynyt salkun pohjalle. Siivoilin muutaman pienen omistuksen pois, mutta kamalaltahan tämä näyttää edelleen. Aika ei tunnu riittävän edes noiden suurien siivujen kyttäilyyn. Salkulla kokoa vähän yli 100k.

13 tykkäystä

Laitetaanpas oma salkku näkyviin, ja menetetään samalla foorumineitsyys (vihdoin) :grinning_face_with_smiling_eyes:
salkku
Kuten näkyy, niin salkku koostuu hyvin pitkälti foorumin lempilapsista, ja tässä kohtaa on syytä antaa mitä nöyrin kiitos niin kanssasijoittajille kuin myös Inderesille ansiokkaasta työstä. Aloitin sijoittamisen suoraan osakkeisiin about vuoden 2020 alussa juuri avatulle osakesäästötilille, ja osakepoiminta on vienyt kyllä ihan täysin mennessään. Salkun YTD tuotto +63,01% ja salkun avaamisesta +118,79%. Pyrin keskittämään sijoitukset sellaiseen määrään omasta näkökulmastani erinomaisia yhtiöitä, että pysyn niiden liiketoiminnasta hyvin kärryillä. Tarkoituksena holdata ja myös ostaa lisää näkymien pysyessä hyvänä.

40 tykkäystä

Avausviesti foorumille reilun kahden vuoden lukemisen jälkeen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Sijoittaminen aloitettu marraskuussa 2018. Salkku alkaa hiljalleen muotoutumaan itselle sopivaksi, löytyy laatua ja hyvää osingonmaksajaa sekä sopivasti myös kasvua kaveriksi. Matkan varrella maksettu oppirahoja, mutta salkku näyttää +47% salkun avaamisesta, johon olen ihan tyytyväinen.

15 tykkäystä