Mitä sinulla on salkussa?

Mielestäni tässä on sellainen salkku, mistä monen aloittelijan ja miksei kokeneemmankin kannattaisi ottaa mallia.

30-40 vuodessa tuskin voi mennä kovin paljoa vikaan tai sitten ihmiskunnalla on osakemarkkinoita suurempia murheita :slight_smile:

31 tykkäystä

Kun on riittävän noviisi aloittaessa, jää pois ajatukset omasta ylivertaisuudesta markkinoihin nähden, ja kivijalka lähtee mukavasti alkuun. Varmasti monella muullakin näin.

Omat foorumiviestit antaakin hyvin ”vääränlaisen” kuvan salkun sisällöstä, sillä ne keskittyvät yleensä tuon ~10% saldo-osuuden osittaiseen käyttämiseen johonkin riskikkäämpään. Vähän kuin talokaupoilla monien huomio kiinnittyy perustuksien sijaan pintamateriaaleihin :smile:

4 tykkäystä

Energiapainoitteinen salkkuni tänään, tämänpäiväisten kevennysten jälkeen. Tällaisella koosteella koetetaan mennä. Myyntejä ja ostoja on ollut välissä ja niiden osalta ollaan tällä hetkellä veron maksajan puolella pöytää. Ei paljon, mutta jonkin verran kuitenkin… :+1:

salkku 24.8

17 tykkäystä

Nyt jos vaikka osaisi olla hetkeen tekemättä mitään.

Screenshot_20220824-204854_Chrome

38 tykkäystä


Karannu vähän käsistä toi Evo mutta minkäs teet kun ”halvalla” saat. :smirk:

33 tykkäystä

Nordea salkusta voi laittaa kuvaa, kun tiedän ettei tule muuttumaan enää tänä vuonna. Muutoinkuin Stagin ylipaino tulee vähenemään joko kurssilaskun myötä tai Tesla, Alphabet & mahd. Koneen lisäysten myötä.

Modulightia on pierun verran ollut annista asti, se ei sovi salkkuun, en pidä siitä, kaikinpuolin turhake mutta ei sitä jaksa myydäkkään harmittaa vain kun se on mustana lampaana hyvien yhtiöiden joukossa. :sheep: :black_large_square:

Realtyn ja Stagin kuukausittaiset osingot mukavasti ylläpitävät ostovoimaa, kun ruoka sähkö ja bensa tahtovat sitä riistää. Dollarin vahvuus euroon nähden on ollut myös miellyttävä lisä.

22 tykkäystä

Tässä AOT:ni jakauma (salkku on tällä hetkellä noin 7% pakkasen puolella) suurimpien omistusteni osalta, joista vain Tesla on puhtaasti arvonnousujokeri, muut osinkoyhtiöitä:

17,6% Gladstone Commercial Real Estate
13,7% T. Rowe Price Group
12,0% Realty Income Corporation
11,6% Cibus Nordic Real Estate AB
11,3% SL Green Realty Corporation
10,4% Coca-Cola Co
6,2% Tesla
4,6% Tesco PLC

12,8% muut yhtiöt
0,1% saldo (käteisvarallisuus)

Lisäkseni osakesäästötilin (pataan on tullut 24%) puolelta löytyy Suomi-firmoja, joista suurimpina omistuksina Tokmanni, Kone ja CapMan.

15 tykkäystä

Salkkutilanne näin puolenvuoden hiljaiselon jälkeen. Kevään jälkeen markkina on antanut silloin tällöin mahdollisuuksia vaihtaa nykyisessä ympäristössä kärsiviä yhtiöitä rakenteellisesti parempaan liiketoimintaan sekä riski/tuotto odotukseen.

Käteispaino on kuitenkin edelleen korkea sillä nykyisessä taloustilanteessa on mielestäni riskejä joiden olemassaoloa kurssit eivät diskonttaa. Olen pyrkinyt oman järkeni tähden suojautumaan häntäriskeiltä, jotta kykenisin pilvien tummuessa nostamaan osakepainoa.

Eniten itsessäni herättää huolta EKP:n kyky pitää velkakirjamarkkinoita aisoissa ja puolustamaan samalla euroa. Tämän tähden olen vaihtanut eur/usd 1,05-1,00 välillä salkusta suurimman osan dollareiksi. Vaikea uskoa, että euro vahvistuisi inflaation juurisyyn ollessa sen ulottumattomissa. Toki kysynnän tuhoutuessa energian tarve laskisi, mutta sekään tuskin auttaisi euron puolustuksessa.

Tämän ajatuskierteen laittoi osaltani alkuun Italian korkojen nousu kipurajoille. Mieleeni tulee paljon velkasyklin loppupään merkkejä säestettynä haluttomuudella tehdä rakenteellisia muutoksia vaikka eletään lainatulla ajalla.

Tietämättä velkamarkkinoista enempää toivottavasti tuo uppoava laiva saadaan pidettyä jonkinlaisella yield curve control mekanismilla pystyssä.

Yhdysvaltojen tilanne tuntuu paremmalta. Edessä voi olla vain kivuliaita koronnostoja ja tuloksien laskuja ilman järjestelmän kestävyyden testaamista. Tuosta syystä olen painottanut pääasiassa Pohjois-Amerikkassa toimivia yhtiöitä.

Summa summarum nykyinen tilanne tuntuu mielestäni yhdestä niistä taloushistorian käännepisteistä. 30-luvun lama, 70-luvun energiakriisi, finanssikriisi, eurokriisi ja nyt nykyhetki. Kuinka monta kertaa voi käydä reunalla ja olla tippumatta?
Toivottavasti pääsen vuoden päästä toteamaan, että tulipa karhuiltua liikaa.

23 tykkäystä

AOT

ETF
ISHR MSCI WrldA 5,65%
iShs Core SP500 3,04%
iShs S&P 500 2,94%
iShs Glb Water 6,73%

CapMan 15,13%
Cibus 3,98%
Dovre 8,50%
Equinor ASA 4,78%
Incap 13,57%
Kemira 2,99%
Neste 3,64%
Nordea 3,46%
Outokumpu 2,97%
Sampo 11,24%
SSAB B 2,98%
Titanium 5,35 %
Valmet 3,15%

OST

Anora 5,17%
Dovre 10,93%
eQ 4,95%
Evolution 10,73%
Huhtamäki 7,59%
Nightingale 7,38%
Sampo 7,88%
Sievi Capital 10,20%
Talenom 8,41%
Tecnotree 16,68%
Vinci 9,94%

Salkkujen muutokset: osinkoyhtiöitä enemmän, kasvuyhtiöitä vähennetty. Kotimaisissa hajautusta aika reippaasti, ulkomaisissa melkein pelkästään ETF:iä, pari ruotsalaista osaketta. Käteistä vielä laskuja varten olemassa. En myy salkkuja tyhjäksi, tämänkään kriisin aikana. Jonkun verran voittojen kotiutuksia ollut 2-3 vuoden aikana. Osakkeiden kpl-määrät noussut, mutta salkkujen kokonaisarvo pudonnut, kuluva vuosi ollut surkea, mutta pitkässä juoksussa tuottoja on toki tullut. En usko maailman loppuvan näihin tämän hetken kriiseihinkään, eiköhän ilonpäivät koeta vuosien kuluessa.

19 tykkäystä

Kesä on taputeltu ja menty vähän rennommin, mutta nyt taas takaisin vähän enemmän :slight_smile: Syksy alkaa tällaisella salkulla. Eloa on ollut suht paljon :slight_smile:

Osake Markkina Jakauma Suunnitelma
Fisker :us: 16,77 % Katotaas 2025 asti, 17.11. alkaa tuotanto ja sitten onkin uusi automalli joka vuosi (siis firmalla – ehkä mullakin :D)
Ready Capital :us: 13,07 % Salkun osinkokärki, tasaista menoa jopa nytkin
New York Mortgage Trust :us: 11,68 % Toinen osinkotykki, tasaista ollut viime ajat
Voxtur Analytics :canada: 11,01 % Hodlausta sinne 2030 tienoille
Ares Commercial :us: 9,18 % Jopa nykymarkkinassa +50 % tuotto all-time ja tasaista osinkoa nakuttaa
Nordea :finland: 5,12 % Osinkojen hajautusta ja tasoitusta
Sampo :finland: 5,00 % Kivijalkaa ja tasaista suoritusta
Apollo Commercial :us: 4,85 % Osinkoja kerää hurjalla tuotolla, mutta vähän silmällä pitäen
True North Commercial :canada: 4,55 % Kuukausiosinkoa Kanadan hallitukselta
FS KKR Capital :us: 4,34 % Kovaa BDC-osinkoa vähän kuin mREITien vastapainona
Hercules Capital :us: 3,92 % Myöskin kovaa BDC-osinkoa vähän kuin mREITien vastapainona
Hyzon Motors :us: 3,62 % Heh heh… no katsotaan 2025 kuten alun perin suunniteltu
Evolution AB :sweden: 2,18 % Salkkusuunnitelman mukainen ja viimein päässyt avaamaan rivin. Katotaan mitä tuo
PennyMac :us: 1,90 % Odotellaan vielä miten lähtee kuviot tällä osinkolapulla. Voi ehkä leikata, jolloin vaihtuu
Titanium :finland: 1,18 % Vähän lisää kotimaata salkkuun, osinkoja keräämään
Apple :us: 0,90 % Kivijalkaa tulevaisuuteen
Microsoft :us: 0,74 % Kivijalkaa tulevaisuuteen

Tässäpä vielä graafisena. Kivasti alkanut jakauma tasoittua :slight_smile:

Loppuvuodesta on vielä luvassa ainakin Titaniumin nosto suunnitelman mukaisesti siihen 3,5 % pintaan, Applen ja Microsoftin lisäykset Nordnetin Black Fridayssä, sekä PennyMacin tilannepäivityksen mukaan joko sen myynti tai tuplaus :smiley:

34 tykkäystä

Elokuu 31.8.2022
Pitää heti sanoa, että nyt surettaa ja hävettää salkku niin paljon ettei olisi huvittanut kirjoittaa koko katsausta :pensive:.
Samalla pitää kuitenkin hehkuttaa elämän iloa, koska perheeseemme syntyi elokuussa ihana pieni ja terve pojan pallero :smiling_face_with_three_hearts:.
Draamaa ja suuria tunteita on siis elokuu ollut täynnä.

Kuluneen kuukauden katsaus: Elokuussa OPO laski nostoineen ja talletuksineen 23%, kauppoja 137 ja vipu 11%, YTD -45%.

(en tajua miksi prosentit on erejä omassa ja Nordnetin kaaviossa :man_shrugging:)

Elokuussa tapahtui jonkin sortin tilttaaminen, joka sai alkunsa sekoilustani Stockmannin osakkeella. Vaikka markkinoiden romahdus on ollut rankkaa tänä vuonna ja turskaa on tullut, olen silti tehnyt kauppoja parhaan ymmärrykseni, tietojeni ja taitojeni mukaan. Stockmannin kanssa kuitenkin jouduin paniikkiin ja toimin järkeäni vastaan ja tämä aiheutti rahan menetyksen lisäksi aivan kauheat itsesyytökset, aivosumun ja masennuksen ja näistä seurauksena sarjan hätäisiä ja huonoja sijoituspäätöksiä. Ilman tätä töppiä salkun tilanne olisi todennäköisesti hyvin toisen näköinen.

Kuukauden ensimmäisenä päivänä vielä QT antoi negarin ja olin siihen vahvasti positioitunut. Riskin realisoitumisen pystyin kuitenkin hyväksymään, koska teesit treidille olivat itselle perustellut. Takaa vasemmalta tullut negari yllätti, mutta itse treidiin lähtö oli tehty kirkkaalla ajatuksella.

Sitten kuitenkin stockasta alkanut pahaolo otti vallan ja yritin paikata kaikin mahdollisin keinoin menetettyjä tuottoja ja ajoin itseäni vain pahempaan kuoppaan. Mieli oli sumuinen ja olo oli kuin addiktilla. Sekaannuin jopa Biohittiin enkä osannut päästää irti. Nyt sekin möllöttää salkun pohjalla surullisena ja yksinäisenä.

Olen harrastanut sijoittamista reilut kymmenen vuotta enkä pidä itseäni enää aloittelevana sijoittajana. Monta virhettä olen tehnyt ja teen koko ajan, mutta paniikista ja impulsiivisesta hätäilystä luulin kuitenkin päässeeni jo eroon. Muistan ajatelleeni viime vuoden lopulla, että vuonna 2022 voi innokkailla aloittelevilla sijoittajilla salkkuun sattua, mutta itse suoriutuisin kyllä paremmin. En mitenkään pystynyt ajattelemaan omasta salkkustani sulavan puolet!

Varmaan tähän tilttaukseen vaikutti salkun ja maailmantilanteen lisäksi myös arjen haasteet ja paineet. Maaliskuusta lähtien mieleni on ollut normaalia kuormittuneempi monista muistakin kuin sijoittamiseen liittyvistä aiheista ja lopulta ne kaikki yhdessä saivat aikaan oikosulun. Yritän siis antaa anteeksi itselleni elokuun salkun surkean performanssin ja hyväksyä ja ymmärtää omat voimani ja rajani. Seuraavan kerran toivon osaavani ennakoida ja ennaltaehkäistä moiset tiltit tai oikosulun sattuessa tajuta olla koskematta sijoituksiin.

Tämä väkivaltainen salkun romahtaminen on kuitenkin saanut kuikuilemaan raaka-aineita ja niihin kytkeytyviä osakkeita ne kun ovat olleet tämän vuoden harvoja voittajia. Sijoittamisessa olen tarkoituksella pidättäytynyt kotimaisissa osakkeissa, koska tähän mennessä ulkomaan seikkailuni ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tappiollisia. Varsinkaan Usan arvostukset ja maanis depressiivisyys eivät ole auenneet. MUTTA kriisit pakottavat opettelemaan uusia taitoja selviytymiseen ja tämän salkkukriisin takia vihdoin olen alkanut tutustua raaka-aineisiin ja niihin liittyviin yrityksiin ja täten on pakko uskaltautua ulos Suomesta.

Olen kahlannut foorumin raaka-aine ja öljyketjut läpi, kerännyt aiheista tietoa ja seurannut tankkereiden hehkutusta twitteristä ja näistä bongannut suosittuja firmoja salkkuun. En osaa sanoa ulkomaisten enkä varsinkaan raaka-ainesidonnaisten firmojen arvostuskertoimista mitään, joten tällä hetkellä käytän “silmät kiinni ja sekaan” strategiaa.

Ylilyöntejä varmasti molempiin suuntiin jenkkien tapaan odotettavissa aina kulloisenkin sentimentin mukaan. Mukana haluan kuitenkin olla ja fakta on, että kun on rahaa kiinni niin seuraa ja ottaa selvää asioista tarkemmin.

Kulta, kupari, muut metallit ja uusiutuva energia kiinnostavat myös joten opiskeltavaa näiden alojen firmoissa ja niiden osakkeiden käyttäytymisessä riittää.

Näin pahoina aikoina foorumi on tarjonnut arvokasta vertaistukea joten Iso kiitos foorumille ja kaikille sen käyttäjille! Täältä löytyy niin inspiraatiota kuin lohtuakin ja foorumi auttaa ja antaa mahdollisuuden kehittyä paremmaksi ja kokonaisvaltaisemmaksi sijoittajaksi!

95 tykkäystä

Voisi viikonlopun kunniaksi julkaista omankin salkun sisällön, pitkästä aikaa. Näillä mennään taantumaa kohti, suunnitelma on hankkia melkein kaikkia näitä vähän lisää pikkuhiljaa, käteistilanteen sen salliessa ja ajallisesti hajauttaen. Tarkoituksena on myös kasvattaa salkun rivien määrää 15 → 20, ja lisäksi hankkia joitakin ETF:iä.

Vaikka luultavasti pörssit tulee sukeltamaan vielä syvemmälle, ei ole suunnitelmissa realisoida mitään, ainoastaan ostaa lisää tai korkeintaan vaihtaa yhtiön toiseen.

26 tykkäystä

Salkku jatkaa edelleen keskitetympänä. Toimeksiannot olleet myyntejä vuoden alusta.

image

Ei ne arvonnousut itselle, vaan osingot… Esitetyt tuotot (1.kuva) arvonnousua, osingot noiden ohella päälle 10% vuoteen sijoitetule pääomalle. Ytd. 29%, syntisäkki, tiedän…

34 tykkäystä

Nordnetin AOT. Suht. varmoja osinkofirmoja. BASF toki nyt kurimuksessa, mutta eiköhän se nouse vielä. Nordeaa, National Retail Properties, sekä pieni Kesko-possa löytyy myös. Muutama ETF ja pohjoismaisia rahastoja. Pyrin ostamaan enemmistön ulkomaisista Mandatumiin, koska se on halvempi.


OST

Mandatumin salkku.


18 tykkäystä

Nyt saatte hyvät naurut kun on niin haulikolla ammuttu, ettei yksi piirakka riittänyt.
Sen verran olen aloittelija, etten ole luottanut niin paljon itseeni, että olisin mennyt vain muutamalla kymmenellä vaan olen liiankin paljon roiskinut. Ihan ok tyytyväinen olen lopulta valintaan, koska salkku “vain” 7,5% pakkasella ja tässä vasta treenataan. Oppimisen kautta uskallan pitää suppeampana. Tuolla löytyy jonkun verran sellaisia mihin en tänä päivänä koskisi tikullakaan. Näin varsinkin peräpäästä ja isoimmista Konetta en ostaisi, mutta olen vähän hamsteri niin en malta vielä luopuakaan.


Tässä syntilista, joihin en kyllä lisäyksiä tee. Paitsi Harviaan ja Teknopuuhun saatan tehdä. (Edit:onpa kauhea resoluutio, mutta niin on suorituskin)
ScreenShot504

41 tykkäystä

Kuluilla on tullut aika paljon tukkaan, kun on käytännössä erikseen ostettuna OMXH25 indeksiä. Siistisi salkkua jo paljon.

Onko suunnitelmissa maantieteellinen hajautus?

1 tykkäys

On mulla reilu 60% totaali määrästä hajautettu rahastoilla Jenkkeihin, Eurooppaan, Aasiaan ja Latinalaiseen Amerikkaan. Nuo osakkeet on alle 40% kokonaisvolyymista.

Jos olen oikein ymmärtänyt niin indekseissä painotetaan osuudet markkina-arvon mukaan. Mulla kuitenkin taitaa pienien ja keskisuurien firmojen osuus olla isommassa painossa kuin indeksissä.

Edit: Eikä se 1% joka tulee kuokkaan niin paljon ole kun ostaa suoraan vs rahasto. Tulee niistäkin kuitenkin hallinnointikuluja.

5 tykkäystä

-Mikä sen paniikin aiheutti, liian iso positio. Ite olen tätä ostellut parisen vuotta, alkaen reilusti alle 2 eurosta, välillä oli +60%, nyt perjantaina enää +2%. Eli ees taas mennään, välillä olen keventänyt enempi vähempi onnistuneesti korkealla tai matalammalla, nyt olen vaan ostanut pikkueriä mutta aina vaan alemmaksi mennään, alemmaksi kuin ikinä olisin voinut kuvitella. Sijoituksen tulos ei ole tällä hetkellä hyvä, viisitonnia haihtunut ilmaan kun en yli 3€ myynyt kaikkia, mutta se pelin henki. Kannattaa sijoitusta tehdessä miettiä paljonko kestää laskua, itse vakaasti päätin ekaa erää ostaessani että tämä on salkkuni seuraava ‘tenbäggeri’ ja sillä mennään syteen tai saveen.
Olihan tämä romahduksen alkaessa jotain 34€ tasolla. Istun tämän potin päällä vaikka maailmanloppu tulisi, kun se päätös on tehty niin siinä pysytään, silloin ei tarvi hermoilla pysyä vaan päätöksessään.

1 tykkäys

Edellisestä katsauksesta on aikaa pari kuukautta, joten on aika taas raottaa salkkua.

Heinä-elokuussa realisoin Remedyn osakkeet, sillä tulevat kassavirrat siirtyivät kauemmaksi ja mielestäni muuttuivat myös jonkin verran epävarmemmiksi. Toinen merkittävä myynti oli Kempowerin kevennys. Kempowerissa syykevennykselle (7/8 positiosta) oli liian korkealle kiivennyt arvostus. Olen sitä jo pitkään kauhistellut, mutta nyt Remedyn myyntien jälkeen tein kevennyksen. Tarkoitus on kyllä ostaa osakkeet takaisin.

Edellä olevien myynneistä saadut rahat sijoitin takaisin osakemarkkinoille:

Ostokohteina olivat Kesko (uutena salkkuun), lisäykset Lamoriin, Inderesiin, Harviaan, Kamuxiin, Gt Groupiin ja Nordic semiconductoriin. Kuukausisäästö rullaa Handelsbankenin Kestävään Energiaan ja Seligsonin Aasia ja Global Brands -rahastoihin.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Revenio Group Oyj 10,77 %
Incap 7,56 %
PYN Elite 7,51 %
Seligson & Co Global Brands 5,66 %
Inderes 5,04 %
Lamor 4,76 %
Zaptec 4,31 %
Novo Nordisk B 4,00 %
BNPP Circular Economy ETF 3,67 %
Alphabet C 3,36 %
Investor A 3,11 %
Neste 3,09 %
Apple 2,89 %
Microsoft 2,77 %
Algonquin Energy 2,65 %
Sampo Plc A 2,41 %
Huhtamäki 2,39 %
Talenom 2,30 %
iShares MSCI Core EM ETF 2,22 %
Linde 2,15 %
Kesko A 2,12 %
Boreo 1,95 %
Harvia 1,78 %
DSV Panalpina 1,76 %
Qt Group 1,68 %
Nordic Semiconductor 1,65 %
Handelsbanken Kestävä Energia 1,60 %
Kamux 1,58 %
Cibus Nordic 1,44 %
SPDR USA SC Value Weighted ETF 0,79 %
eQ 0,36 %
Kempower 0,26 %
JPM Global Equity Multi-Factor ETF 0,23 %
Seligson & Co Aasia Indeksirahasto 0,12 %
Käteinen 0,07 %
Yhteensä 100,00 %

Yllä oleva salkku muodostaa 77,77 % (324 947 €) sijoitusvarallisuudesta.

Henkilöstörahaston osuus on 21,42 % (89 504 €) sijoitusvarallisuudesta. Tämän osuus todennäköisesti kasvaa, sillä vaihdoin takaisin työnantajalle, jossa henkilöstörahastokin on.

Vertaislainat:

Eivät tällä hetkellä houkuttele. Niiden osuus on enää 0,60 % (2 520 €) sijoitusvarallisuudesta ja osuus pienenee vähitellen jatkossakin. Tällä hetkellä salkussa on enää heikompilaatuisia lainoja, joista todennäköisesti tulee vielä tappioita.

Kryptovaluutat:

Kryptojen suhteellinen osuus on noussut parin kuukauden takaisesta 0,12 %:sta 0,16 %:iin (670 €). Merkittäviä uusia ostoja en ole tehnyt, eikä sellaisia ole suunnitteillakaan.

Käteinen:

Kuten tavallista, olen käytännössä aina “all in” osakkeissa. Säästän osakkeisiin ja rahastoihin säännöllisesti kuukausittain, enkä oikein edes osaa pitää korkeaa käteispainoa. Käteistä on nyt jopa 0,05 % (216 €) salkusta.

Velkojen määrä laskee lyhynnysohjelman mukaisesti. Parin kuukauden päästä lainanhoitokulut muuttuvat ylöspäin kun korontarkistus on ajankohtainen.

Lainat Saldo, €
Opintolaina −10 908 €
Sijoitusasuntolaina −84 523 €
Asuntolaina −163 364 €
Muut lainat −9 000 €
Yhteensä: −267 795 €
Muut omaisuuserät Markkina-arvo, €
Sijoitusasunto 100 000 €
Oma asunto 226 800 €
Laina yksityishenkilölle 8 000 €
Auton realisointiarvo 15 800 €
Bruttovarallisuus: 775 615 €
Nettovarallisuus: 507 820 €

Salkun tuotto YTD on nyt -21,54 %. Suhtaudun tilanteeseen rauhallisesti. Moni firma alkaa jo olla ostohinnoissa. Olo on kuin olisi karkkikaupassa kun useampaakin osaketta tekisi mieli ostaa.

64 tykkäystä

Tätä olen itsekin ihmetellyt, miettinyt, päivitellyt ja surkutellut, että miksi otteeni herpaantui juuri nyt?

Mä aloitin Stockmann ostot vuosi sitten heinäkuussa ja vuoden vaihteessa positio oli jo lähes puolet salkusta. Siitä sitten vähitellen ylipainoa pois, mutta vielä ennen osaria paino oli n.37% eli vahvalla näkemyksellä on menty isot ylä ja alamäet. Positio oli (ehkä liiankin) iso ja pettymys sitten oli position mukainen kun kurssi (taas kerran) hyvästä osarista huolimatta romahtikin.

Paniikin aiheutti varmasti monet tekijät tuloslaskelman epäselvästä eps:stä foorumin sekamelskaan ja epätietoisuuteen tuloksen tulkinnasta. Myös OP:n pessimistisyys alkoi tunkeutua oman näkemyksen päälle (joka aikaisemmin oli ollut sopivasti sivuosassa opponoijana). Itseluottamus horjui, pelko, ahneus ja raivo otti valtaa ja tyyni observointi ja ajattelu alkoi hävitä. Pysyin kuitenkin perjantain osaripäivänä vielä joten kuten kasassa ja vain kevensin possaa.

Maanantaina Wulff täräytti ruman osarin ja hermot meni. Ensin Tecnotreen sisäpiiri sekoilee myyntien kanssa, sitten Innofactor pettää, Stockmann sekoilee eps:n kanssa ja kurssi romahtaa ja nyt vielä Wulff! Kaikki tuntui menevän vihkoon. Stockmannin kurssi ei myöskään alkanut palautumaan heti, mikä nosti raivon, pettymyksen ja perjantain sekamelskan pintaan.

Salkussa ei sillä hetkellä ollut kuin Tecnotree ja Stockmann ja vihaisena ja pettyneenä kurssiin päätin myydä kaikki loputkin Stockmannit. Selitin itselleni, että näin on tehtävä jotta rauhoittuisin ja pääsisin suuren käteisposition kanssa aloittamaan puhtaalta pöydältä. Pelkäsin myös lisää kurssilaskua ja selitin itselleni, että lasku jatkuu, sentimentti nyt vaan on sellainen ja ne uudet osakkeetkin tulevat kohta myyntiin. Ottaisin sitten alempaa osakkeet takaisin.

Melkein heti myyntien jälkeen epäilykset päätöksestä ja päätöksen takana olevista syistä alkoivat. Raivostutti kun en ollut pystynyt tyynnyttämään itseäni. Hävetti kun olin antanut kurssilaskun pelästyttää ja nousta omaa näkemystä tärkeämmäksi. Moitin itseäni myyntien surkeista syistä. Hieno osavuosikatsaus, hyvät näkymät ja minä myin, koska kurssi laski. En pystynyt kontrolloimaan tunteitani, en pystynyt tyyneen ajatteluun ja observointiin, en pysynyt rauhallisena, en pysynyt näkemyksessäni. Hävettää!

33 tykkäystä