Elokuu 31.8.2022
Pitää heti sanoa, että nyt surettaa ja hävettää salkku niin paljon ettei olisi huvittanut kirjoittaa koko katsausta .
Samalla pitää kuitenkin hehkuttaa elämän iloa, koska perheeseemme syntyi elokuussa ihana pieni ja terve pojan pallero .
Draamaa ja suuria tunteita on siis elokuu ollut täynnä.
Kuluneen kuukauden katsaus: Elokuussa OPO laski nostoineen ja talletuksineen 23%, kauppoja 137 ja vipu 11%, YTD -45%.
(en tajua miksi prosentit on erejä omassa ja Nordnetin kaaviossa )
Elokuussa tapahtui jonkin sortin tilttaaminen, joka sai alkunsa sekoilustani Stockmannin osakkeella. Vaikka markkinoiden romahdus on ollut rankkaa tänä vuonna ja turskaa on tullut, olen silti tehnyt kauppoja parhaan ymmärrykseni, tietojeni ja taitojeni mukaan. Stockmannin kanssa kuitenkin jouduin paniikkiin ja toimin järkeäni vastaan ja tämä aiheutti rahan menetyksen lisäksi aivan kauheat itsesyytökset, aivosumun ja masennuksen ja näistä seurauksena sarjan hätäisiä ja huonoja sijoituspäätöksiä. Ilman tätä töppiä salkun tilanne olisi todennäköisesti hyvin toisen näköinen.
Kuukauden ensimmäisenä päivänä vielä QT antoi negarin ja olin siihen vahvasti positioitunut. Riskin realisoitumisen pystyin kuitenkin hyväksymään, koska teesit treidille olivat itselle perustellut. Takaa vasemmalta tullut negari yllätti, mutta itse treidiin lähtö oli tehty kirkkaalla ajatuksella.
Sitten kuitenkin stockasta alkanut pahaolo otti vallan ja yritin paikata kaikin mahdollisin keinoin menetettyjä tuottoja ja ajoin itseäni vain pahempaan kuoppaan. Mieli oli sumuinen ja olo oli kuin addiktilla. Sekaannuin jopa Biohittiin enkä osannut päästää irti. Nyt sekin möllöttää salkun pohjalla surullisena ja yksinäisenä.
Olen harrastanut sijoittamista reilut kymmenen vuotta enkä pidä itseäni enää aloittelevana sijoittajana. Monta virhettä olen tehnyt ja teen koko ajan, mutta paniikista ja impulsiivisesta hätäilystä luulin kuitenkin päässeeni jo eroon. Muistan ajatelleeni viime vuoden lopulla, että vuonna 2022 voi innokkailla aloittelevilla sijoittajilla salkkuun sattua, mutta itse suoriutuisin kyllä paremmin. En mitenkään pystynyt ajattelemaan omasta salkkustani sulavan puolet!
Varmaan tähän tilttaukseen vaikutti salkun ja maailmantilanteen lisäksi myös arjen haasteet ja paineet. Maaliskuusta lähtien mieleni on ollut normaalia kuormittuneempi monista muistakin kuin sijoittamiseen liittyvistä aiheista ja lopulta ne kaikki yhdessä saivat aikaan oikosulun. Yritän siis antaa anteeksi itselleni elokuun salkun surkean performanssin ja hyväksyä ja ymmärtää omat voimani ja rajani. Seuraavan kerran toivon osaavani ennakoida ja ennaltaehkäistä moiset tiltit tai oikosulun sattuessa tajuta olla koskematta sijoituksiin.
Tämä väkivaltainen salkun romahtaminen on kuitenkin saanut kuikuilemaan raaka-aineita ja niihin kytkeytyviä osakkeita ne kun ovat olleet tämän vuoden harvoja voittajia. Sijoittamisessa olen tarkoituksella pidättäytynyt kotimaisissa osakkeissa, koska tähän mennessä ulkomaan seikkailuni ovat olleet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tappiollisia. Varsinkaan Usan arvostukset ja maanis depressiivisyys eivät ole auenneet. MUTTA kriisit pakottavat opettelemaan uusia taitoja selviytymiseen ja tämän salkkukriisin takia vihdoin olen alkanut tutustua raaka-aineisiin ja niihin liittyviin yrityksiin ja täten on pakko uskaltautua ulos Suomesta.
Olen kahlannut foorumin raaka-aine ja öljyketjut läpi, kerännyt aiheista tietoa ja seurannut tankkereiden hehkutusta twitteristä ja näistä bongannut suosittuja firmoja salkkuun. En osaa sanoa ulkomaisten enkä varsinkaan raaka-ainesidonnaisten firmojen arvostuskertoimista mitään, joten tällä hetkellä käytän “silmät kiinni ja sekaan” strategiaa.
Ylilyöntejä varmasti molempiin suuntiin jenkkien tapaan odotettavissa aina kulloisenkin sentimentin mukaan. Mukana haluan kuitenkin olla ja fakta on, että kun on rahaa kiinni niin seuraa ja ottaa selvää asioista tarkemmin.
Kulta, kupari, muut metallit ja uusiutuva energia kiinnostavat myös joten opiskeltavaa näiden alojen firmoissa ja niiden osakkeiden käyttäytymisessä riittää.
Näin pahoina aikoina foorumi on tarjonnut arvokasta vertaistukea joten Iso kiitos foorumille ja kaikille sen käyttäjille! Täältä löytyy niin inspiraatiota kuin lohtuakin ja foorumi auttaa ja antaa mahdollisuuden kehittyä paremmaksi ja kokonaisvaltaisemmaksi sijoittajaksi!