Salkkupäivitys Q2/2022
On varmasti Q2 salkku päivityksen aika kun seuraava yhtiö ilmoittaa jo Q3 raporttinsa maanantaina. Huhuh mikä kvartaali… kävi jo mielessä että pitäisikö jättää koko raportti kirjoittamatta kun ei tällaista salkkua kehtaisi edes esille tuoda. Toisaalta jos jättäisin tämän tekemättä niin ainoa ketä huijaisin olisin itseäni. Samalla nämä kvartaalipäivitykset ovat olleet minulle opettavaisia ja niitä on itse hauska lukea jälkeenpäin.
Tämä kvartaali on ollut monella tapaa mielenkiintoinen. En ole turhan paljon ehtinyt murehtia salkkua, sillä kvartaalin aikana olen muuttanut ja aloittanut MBA tutkinnon. Paskan maku on aina silloin tällöin välähtänyt suuhun kun on avannut salkun ja huomannut, että YTD on jo -40%, mutta aina silloin tällöin kun pomoni kysyy miten sijoittaminen sujuu totean “Paskasti, mutta alkaa kyllä olemaan aika houkuttelevia mahdollisuuksia horisontissa”. Ehkä tämä tiivistäisi oman mielipiteeni tällä hetkellä. Mahdollisuuksia on, mutta heikko sentimentti voi jatkua pitkään. Olen kuitenkin osakkeiden netto-ostaja vielä pitkään joten kiirettä ei varsinaisesti ole. Nyt viime viikkoina olen taas aktivoitunut ostojen kanssa.
Kuuntelin tänään Kim Lindströmiä Kauppalehden mestarisijoittaja-jaksossa ja hän totesi jotenkuten näin: “Hype kasvu osakkeisiin ei kannata sijoittaa, sillä nousu ruokkii ahneutta. Harva tekee näillä rahaa”. Tämän voisin allekirjoittaa omalta osaltani ja samalla ajatella näin, että kaikkea ei ole yksinkertaisesti pakko omistaa. Siksi olen ruuvaillut salkkua hieman defensiivisempään tyyliin.
Kvartaalin myynnit:
Duell: Tämä sijoituskeissi mureni alta, mikä loppujen lopuksi päättyi osakkeiden myyntiin. Turskaa tuli ihan kunnolla, myynti tapahtui lopulta 2,80€ kurssilla. Tässä pitää katsoa ihan puhtaasti peiliin. Toimiala ei ollut niitä mitä kuvailisin houkuttelevimmaksi, arvostus oli alun alkaen kova ja kovaan vauhtiin trimmatun yhtiön tulos alkoi rapistua sopivasti IPO:n jälkeen. Luulin ostavani alan huippu yhtiötä joka skaalan kautta pystyi saavuttamaan selviä kilpailuetuja.
Harvia: Naurahdin tuskaisesti Osto/myynti-ketjussa Harvian viime “negari” päivänä, kun laitoin laput myyntiin 25€ hinnalla. Parhaimmillaan minulla oli 4000€ paperivoitot, jotka kutistui 40€ voitoksi. Jälkikäteen vaikuttaa siltä, että päätös oli lyhyellä tähtäimellä oikea. Luovuin Harviasta ajatuksella että palaan kyytiin sopivan hetken tullen. Pelkään edelleen, ettei harkinnanvarainen kulutus ole päässyt pohjiin. Syksystä ja talvesta on mitä ilmeisemmin tulossa vaikea, yhtiö itsessään on laadukas ja houkutteleva.
QT: Kolmas kerta toden sanoo. Olen yrittänyt ajoittaa QT:n ostoja, mutta nyt katkesi oma selkäni. Keskihinta oli 60€ ja laitoin ulos alle 40€. Syy oli yksinkertaisesti se, että kun olen lukenut mm. L.Cunninghamin kirjaa Quality Investing, jossa puhutaan siitä että tietyt teknologiat muuttuvat liian nopeaa vauhtia, jotta ne voivat olla hyviä pitkän ajan sijoituksia, tuli QT heti mieleen. Minulla ei ole käsitystä miten pitkään QT:lla on käyttöikää. Viime aikoina on tullut vähän ikäviä uutisia tältä saralta.
Kvartaalin ostot:
F-Secure: Yhtiö on ollut minulle aina mysteeri. Tylsä yhtiö korkeilla arvostuskertoimilla, ei kiitos. Spinoffin jälkeen tutkin yhtiötä uudestaan ja aloin ymmärtää yhtiötä uudella tavalla. Nyt F-secure ei enää rahoita WithSecuren kasvua, vaan pystyy tulevina vuosina jakamaan kassavirtaa osinkoina omistajille. Korkea kannattavuus, sopivasti kasvua. Olen tankannut kahdesti
Stockmann: Osari oli varsinainen spektaakkeli mistä jännitystä ei puuttunut. Hiukan alkoi harmittaa ettei siinä myllerryksessä ostanut, seuraavana päivänä sai lisää yhtä halvalla niin päätin ostaa. Mielestäni tämä case ei ole oleellisesti muuttunut, kuin korkeintaan parempaan päin.
Kamux: Hankala markkina, isossa kuvassa ei uutta. Katsotaan miten halvalla saa lisää, olen ostanut kerran.
Tecnotree: Ehkä olen liian sinisilmäinen, mutta haluan uskoa tähän tarinaan. Ilmeisesti Kyösti Kakkonenkin uskoo kun kerran lisäillyt?
Marimekko: Arvostus on laskenut paljon. Ei muistaakseni ollut kauan kun viimeksi epäiltiin ettei kansainvälinen kasvu tule onnistumaan ja kurssi laski. Seuraavassa kvartaalirapsassa iskettiin taas kovat luvut pöytään. Vähän Deja-vu tunne, mutta uskon että johto on ajan tasalla.
Puuilo: No voi morjensta. Odotin negaria, saimme posarin. Kelpaa se niinkin, mutta jouduin ostaa odottamaani kalliimmalla. Keskihinta on vielä päälle 6€, mutta alaspäin tullaan.
Sievi Capital: Uusi yhtiö salkkuun. Ostettu tänään 1,016€.
Salkku:
Tokmanni 13%
Toisen kvartaalin tulos oli selkeä torjuntavoitto. Vertailukelpoisten myymälöiden LV jatkoi pientä laskua, toisaalta mielestäni myyntikatetta puolustettiin hyvin. Markkina on edelleen todella vaikea, mutta uskon että yleinen säästeliäisyys alkaa satamaan Tokmannin laariin. Varovaisella innolla odotan miten tämä vaikuttaa keskiostoksiin. Siirtyykö kuluttajat suuremmassa määrin Tokmanniin ja ostavat enemmän sieltä, vai laskeeko keskiostokset, mutta asiakaskunta kasvaa? Omien brändien myynti oli ilahduttavasti ja strategian mukaisesti kasvanut. Tokmanni on lanseeraamassa lisää omia brändejä strategian mukaisesti. Yhtiö ihan ymmärrettävästä syystä lykkää isojen liikkeiden rakentamista, mutta MINY:n kehitys on minua ilahduttava signaali uusista liikeideoista.
Nordea 12%
Nordea jatkaa todella vahvaa tekemistä. On todella mukavaa seurata heidän tekemistään kvartaalista toiseen. Paljon lokaa satoi yhtiön niskaan jokin aika sitten, niin nyt ihan oikeutetusti suitsutetaan. Toivottavasti pakka kestää.
Marimekko 9%
Yhtiö raportoi edelleen vahvaa kasvua. Uskon brändiin ja sen hinnoitteluvoimaan. Q2 osarin kauneusvirhe oli kansainvälisen liikevaihdon kasvun notkahdus, mutta mielestäni markkina reagoi tähän turhan dramaattisesti. Tiina tarjosi mielestäni ihan ymmärrettävän syyn. Seurataan tilannetta, mutta uskon edelleen yhtiöön. Pitkällä tähtäimellä koen yhtiön uudet taloudelliset tavoitteet todella mielenkiintoisiksi. Kovaa suorittamista vaaditaan, mutta onhan yhtiö todistanut paljon viime vuosien aikana.
Sampo 9%
En muista milloin olen viimeksi ostanut Sampoa. Kun muu salkku on romahtanut, niin Sammon osuus salkusta on kasvanut.
Tecnotree 7%
En tiedä miten yhtiön tilannetta lähtisi purkamaan. Mielestäni yhtiö on tehnyt kovaa duunia rakentaakseen hyvää liiketoimintaa. Nyt jostain syystä yhtiön johto on ryhtynyt sooloilemaan. Riskitaso on kasvanut merkittävästi, mutta uskon edelleen yhtiön toimintaan, lähinnä siksi, että Padma on vakuuttanut minut aikaisemmilla suorituksillaan. Sentimentti yhtiön ympärillä on todella heikko, mutta halvallahan tätä saa…mikäli kassavirrat kotiutuvat.
Puuilo 7%
Puuilo veti kyllä varsinaisen kanin hatusta. Odotin rumaa Q2 tulosta, mutta mitä vielä.
Tämän kyydissä on mukava istua.
Stockmann 5%
Paljon positiivisia merkkejä ilmassa, mutta etenen vielä varovaisesti. Markkina tulee edelleen antamaan vastatuulta, vaikka Lindex on osoittautunut olevan aika defensiivinen. Nyt lyhyellä tähtäimellä seurataan miten oikeuskeissien käy. Joka tapauksessa olen optimistinen pitkän aikavälin kehityksestä jo sen suhteen että oikeustapaukset saadaan pikku hiljaa taputeltua ja yhtiö voi keskittyä muuhun…kuten voitonjakoon?
Kamux 4%
Mielestäni yhtiön liiketoiminta pyörii edelleen eteenpäin, valitettavasti markkina on historiallisen heikossa kunnossa. Vaikea tilanne yhtiölle, mutta ehkä markkinatalous puhdistaa kokonaismarkkinaa ja tästä selviävät yhtiöt ovat entistä paremmassa iskussa kun tilanne paranee taas muuttuu.
Talenom 4%
Odottelen edelleen sitä hetkeä, että tätä pääsisi ostamaan selvästi halvemmalla. Yhtiö kuitenkin tekee hyvää tulosta ja etenee strategiassaan, joten tässä joutuu edelleen odottamaan…
F-Secure 4%
Tässä mielestäni yhtiö, joka ei herätä mitään kiinnostusta tällä hetkellä. Mikäli Inderesin luomat ennusteet pitävät kutinsa, tulee tästä yhtiöstä tulemaan hyvä kassakone. Vakaata maltillista kasvua ja kasvava osinkotuotto. En usko, että kuluttajat ovat valmiita tinkimään turvallisuudestaan. Lisäksi regulaatio tuo mielenkiintoisia mahdollisuuksia.
Admicom 3%
Rakennusala on minulle kysymysmerkki. Admicomilla on ymmärtääkseni asiakkaina yhtiöitä jotka pärjäävät heikossakin taloustilanteessa, mutta myös asiakkaita joilla tekee vaikeaa. Vaikeassa markkinatilanteessa rakennusyhtiöt hakevat toki säästöjä. Admicomin softa tarjoaa kulutehokkuutta. Mielenkiintoinen yhtälö.
Capman 4%
Arvostus on palannut mielenkiintoiselle tasolle…
Efecte 3%
Yhtiö suorittaa juuri luvatulla tavalla. Uusi yritysosto on minulle kysymysmerkki, mutta aika näyttää miten se onnistuu. En ole edes ehtinyt ajatella yhtiön arvostusta tässä korkoympäristössä…
Sievi Capital 2%
Uusin hankinta. Mielestäni hinnassa on tarpeeksi (uskallanko sanoa) turvamarginaalia. Vaikka Indoor jatkaisi yskimistä jonkin aikaa, niin tällä hetkellä kurssi ei juuri anna Indoorille arvoa. Muiden yhtiöiden kehitys on ollut ihan lupaavaa ja optiona uusi selkeämpi strategia. Riskeinä näen sen, että muiden omistusyhtiöiden tulos alkaa heikentyä merkittävästi uudessa normaalissa.