Mitä sinulla on salkussa?

Tilanne 20.12.2019:

1 Neste 11,7 %
2 UPM-Kymmene 11,3 %
3 Nokia 7,3 %
4 Revenio group 6,8 %
5 Cargotec 6,6 %
6 Sampo A 6,4 %
7 Telia 6,1 %
8 Nokian renkaat 6,1 %
9 Nordea Bank 5,8 %
10 Stora Enso 4,6 %
11 Wal-Mart 3,2 %
12 Wärtsilä 3,0 %
13 Kemira 3,0 %
14 Fortum 2,5 %
15 Ahlström-Munksjö 2,3 %
16 Amgen 2,1 %
17 Eli Lilly 2,0 %
18 IBM 1,9 %
19 Aspo 1,9 %
20 Ponsse 1,6 %
21 J&J 1,3 %
22 Ford 0,9 %
23 Fiskars 0,9 %
24 BMW 0,7 %

2 tykkäystä

Tilanne:

  1. Käteinen 18%
  2. Rahastot 13 %
  3. Yrityslainat 9%
  4. Nordea 10%
  5. Handelsbanken 8%
  6. QT 8%
  7. Exel 7%
  8. Talenom 6%
  9. Telia 6%
  10. Nokian Renkaat 5%
  11. Lassila&Tikanoja 4%
  12. Revenio 4%
  13. Innofactor 3%
1 tykkäys
  1. Altria 14%
  2. Huya 13%
  3. Remedy 13%
  4. Valmet 10%
  5. Neste 10%
  6. Nordea 8%
  7. Incap 6%
  8. Relais 6%
  9. Glaston 5%
  10. Nokia 5%
1 tykkäys

Aallon Group Oyj
Basware Corporation
Digia Plc
Efecte Plc
Investors House Oyj
New Age Beverages Corporation
Nokia Corporation
Ovaro Kiinteistösijoitus Oyj
Remedy Entertainment Oyj
Sampo Plc A
Swedbank AB ser A
Talenom Oyj
Verkkokauppa.com Oy

Tämmöinen tilanne tällä hetkellä, painoja en jaksa laittaa (Talenom, Nokia ja Sampo suurimmat omistukset).

1 tykkäys

Salkkurapsa 51/2019
Taas on veivattu neljän viikon takaiseen enemmän, kuin tarpeeksi. Pikkasen tässä nyt lasketaan sen varaan, että uusi osakesäästötili tuo kysyntää Suomi-osakkeille.


Pieni vuosikertomus alkuun, jos siitä olis jollekin toiselle aloittelijalle hyötyä…

Aloitin sijoittamisen huhtikuussa, kun kuulin Nordnetin Superrahastoista. Sitten pian löysin Inderesin :ok_hand: ja siitä alkoi opiskelu ja osakepoiminta. Superit lähti. Palaan niihin, jos se vaikuttaa joskus järkevältä.

Ekoina poimiutu pitkään holdiin Stora Ensoa ja Metsä Boardia. Jossain vaiheessa ajattelin treidata pientä voittoa ja myin Mb:t. Siitä se lähti tähän 40% nousuun. :angry: Nyt tiedän mitä tarkoittaa suunnitelmassa pysyminen.

Toinen opetus oli, että paniikissa ei saa painaa ostonappia esim tulosjulkistuspäivänä. Fomo on kai se oikea termi.

Nyt olis tavoite olla muutama päivä lukematta Inderesiä ja foorumia… 8 kk putki poikki siis. Joo, mielenkiintoinen harrastus!

Alla salkun sisältö. Ei pitäs olla sikasyklinen. Viimesenä ostettu Hoivatilojen tilalle Nestettä viime viikolla dipistä. Kaikki nyt plussalla 5-35%. Kokonaistuotto n. 25 %. Saapa nähdä, miten tilanne jatkossa kehittyy. :thinking:

Kiitos Inderes+foorumi! :+1:

Kamux 34%
Tokmanni 16%
Talenom 10%
Capman 8%
Neste 8%
Oriola 6%
Stora Enso 6%
Remedy 6%
Taaleri 6%

14 tykkäystä

Ensimmäinen kokonainen vuosi osakesijoittamista takana, ennen menty vain rahastoilla.
Tällä hetkellä salkusta löytyy kolmen eri rahaston lisäksi 16:toista eri yhtiön osakkeita.
Suurimmat: Kamux 13,6% Harvia 9,3% HKScan 8,6%

Keskisuuret: Nordea 7,4% Qt group 7,2% Glaston 6,6%

Pienet: Relais, Siili, Nokian renkaat, Citycon, Capman, Noho, Sampo, Honkarakenne, Fellow, (Hoivatilat)
Tarkoitus tulevana vuonna muokata salkkua niin, että sinne jäisi vain muutamia eri yhtiöitä. Hajautus on tarpeettoman suuri, pääomien vielä ollessa pieniä ja kun mukana on rahastoja ja käteistä.
Kiitos Inderesin porukalle ja kaikille foorumilaisille, paljon olen oppinut. :blush:

14 tykkäystä

Suurimmasta pienimpään.

Bittium
NEL
Scanship
Revenio

Tarkoitus olisi lisätä Scanshipiä seuraavaksi.

4 tykkäystä

Huomaan, että täällä on pääosin hyvin Suomi painotteisia salkkuja. Laitetaanpa oma näytille:

75 % salkusta suorat sijotukset suurimmasta pienempään:
Visa Inc.
Sampo Plc A
Fortum Corporation
QUALCOMM Incorporated
Omega Healthcare Investors, Inc.
AT&T Inc.
Johnson & Johnson
McDonald’s Corporation
Target Corporation
VEREIT, Inc.
Walt Disney Company (The)
Elisa Corporation
Walmart Inc.
Global Indemnity Limited - 7.75% Subordinated Note Due 2045
Titanium Oyj

  • pienemmällä painolla toinen mokoma yrityksiä

25% laajasti hajautetut indeksirahastot

2020 suunnitelma on velkavivun keventäminen (tällä hetkellä vipu on n. 10%)
Vuosi näyttää päättyvän ATH lukemiin salkussa ja joulukuun nousu jo hirvittää…

2 tykkäystä

Omassa salkussa ei suurempia muutoksia, mutta tammikuun alussa Hoivatilat muuttuu käteiseksi jolloin vuoteen 2020 lähdetäänkin suht tuhdilla melkein 20 % käteispainolla!

Pieni reflektio vuodesta: yksi vuoden tavoitteita oli vahvistaa otetta niistä asioista, joihin minulla on oikeasti valtaa portfoliossa eli kaupankäyntikustannukset ja koko vuotena tapahtui vain 12 kauppaa, mistä olen iloinen. :smiley: Osakkeet voi muutaman vuoden sisällä liikkua minne sattuu irti fundamenteistaan, mutta kuluihin kontrolli on aina 100 %. Tottakai, jos olisi ollut enemmän tilaisuuksia niin ei pidä nirsoillakaan silloin (se kalliiksi tulisikin jos pihtaa 7 euroa, kun positiot on tietysti isompia kuin 7 euroa).

Muuten jatketaan laadun haalimisella ja vaalimisella salkussa, pitkällä sihdillä. 3 vuoden aikahorisontti ylittää mukavasti pidemmälle kuin monen muun, mikä helpottaa vaikeaa ”kilpailua” kun Helsingin pörssin kasvuyhtiöt on niin pieni joukko. Sen lisäksi se harhauttaa oman mielen sopivasti pois yksittäisestä kvartaaleista ja uutishälystä.

Mietin syksyllä syklisiä ja monet charttiukkelit niistä huutelee, mutta se juna on tainnut osin Helsingin pörssissä mennä, eikä meidän isot konepajat ole mitään kasvumonstereita pitkässä juoksussa joten niistä pitäisi osata irtautuakin oikeaan aikaan, mikä on tottakai vaikeaa.

Sätin itseäni Harvian missaamisesta. 12v pikkusiskoni poimi sen salkkuunsa (isoveljen myötävaikutuksella), mutta jostain syystä en itse osannut ostaa. Osake varmaan nousee ärsyttävästi lisää kääntäen veistä haavassa. Admicomin kevennyksiä en kadu, Jyväskylän ihme on siinä painossa, jonka mukavaksi koen. Revenion keventäminen on aina ollut tyhmää mutta se ei ole estänyt minua toistamasta sitä virhettä silloin tällöin. mikä herättää kysymyksiä kyvystä oppia… :confounded:

2020 on mielenkiintoinen vuosi useiden portfolion yhtiöiden kohdalla, kun Remedyn pitäisi näyttää hampaansa, Qt kääntyy voitolle (voisi painaa puolestani kaasuakin jos Varelius niin järkeväksi näkee😅), NoHo, toivottavasti, näyttää kannattavuuspotentiaalinsa eikä rönsyä ja Kamux voisi todistaa pystyykö se jatkamaan kovaa kasvua kun vertailukausi alkaa vaikeutumaan ja kokoluokka alkaa olla absoluuttisesti jonkinlainen.
Olen taas unohtanut Lynxin salasanan joten Alibaba ja Tencent jatkavat ”Kiina-etf” -henkisessä roolissaan ja onhan ne oikeastikin hyviä yhtiöitä.

Vuosi 2020 voi pörssissä mennä mihin suuntaan vaan. Talous nitkuttelee mukavasti ja keskuspankit ovat ystävällisiä, mutta nyt hilpeä sentimentti ja nousseet arvostukset saa hieman varovaiseksi. Onneksi ei ole pakko tehdä mitään, joten voi istua paikallaan rauhassa ja etsiä uusia ideoita ilman painetta.

30 tykkäystä

Tällä salkulla uudelle vuosikymmenelle. Paljon samoja odotuksia, kuin mitä vernerillä yllä (Remedy, Qt, Kamux jne). Tähtäin myös yleensä 2-3 vuoden päässä ostoissa.

Hoivatilojen myynnin jälkeen tilalle tuli lisää Remedyä (10e pinnasta), Fellow Financea (<4e) sekä Glastonia (1.09e). Näistä varsinkin Fellowissa ja Glastonissa olen tunnistavinani lyhyen aikavälin nousupotentiaalia, mutta aion holdata liiketoiminnan kehittyessä suotuisasti.

Odotan ja toivon ensi vuodelta ylituottoa mm. Remedyn ja Qt:n avulla, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Fellow toivottavasti tarjoaa hyvää ylituottoa luottamuksen palautuessa Q1:llä.

Loppuun vielä omia “kultaisia sääntöja” poimittuna sijoitussuunnitelmasta, pientä viilausta ja tarkistusta sanamuotoihin H2:n aikana:

  1. Suojele pääomaa. Painota defensiivisiä yhtiöitä & laatuyhtiöitä, ajurina EPS-kasvu.
  2. Cut your losses, let profits run. Myy käänne- tai kasvuyhtiö, mikäli case ei realisoidu.
  3. Hae ylituottoa Mr. Marketin avulla. Volatiliteetti on mahdollisuus.
  4. Osta vähintään keskipitkän aikavälin tähtäimellä (2-3v).
  5. Piensijoittajan etu: Pääfokus small-/mid-cap yhtiöt, joilla selkeä kilpailuetu.
  6. Kotikenttäetu: Osta vain inderesin seuraamia yhtiöitä.
  7. Käyvän arvon määritys perustuen liiketoiminnan syvälliseen analyysiin.
  8. Turvamarginaali: Tuotto-odotus p.a. >15% tai alennus 20% target:n.
  9. Pitkän aikavälin ROE vähintään 12%, tavoittele ROE >20% osakkeita.
  10. Myy ‘laatuyhtiö’, kun yliarvostus on erittäin räikeä, ei pelkästään “kallis”.

“Laatuyhtiö”: korkea ROE ja EBIT% sekä selkeä kilpailuetu.

22 tykkäystä

Jaahas, jos sitä omaakin salkkua taas avaisi.
Admicom 14,3%
Talenom 13,8
Efecte 11,9
Harvia 11,3
Titanium 8,3
Sampo 7,5
Kamux 5,9
Revenio 4,3
Wärtsilä 4,3
Vincit < 3%
Saldo 15,3

10 osaketta löytyy ja näillä on hyvä jatkaa ensi vuoteen. Tämä vuosi on ollut vauhdikas, mutta silti vähäinen kaupankäynneiltään: 17 kaupankäyntiä.

Pahimmat flopit olivat Nokia ja FF. Fellowin myynnissä olin selkeästi liian hidas, mutta Nokiassa ehdin reagoida suht nopeasti. Näistä caseista olen pyrkinyt ottamaan opiksi. Nokiasta opin ainakin sen, että kaikki on mahdollista ja koskaan ei kannata panostaa niin paljon mitä ei pysty häviään, sillä todellakin mitä vain voi tulla ilmi isostakin yhtiöstä. Näistä miinoista olen loppujen lopuksi iloinen, ne osoittivat että kykenen myös myymään jos tilanne näyttää siltä. Parempi sekoilla nyt kun sillon, kun on se miljoonasalkku. :wink:

Olen pyrkinyt noudattamaan suunnitelmaani ja siihen kuuluu mm laadun ja kilpailuedun omaavien yhtiöiden haaliminen. Kun on suunnitelma on osakkeen myyminenkin helppoa jos tulee ikäviä yllätyksiä. Myös holdaaminenkin on silloin helpompaa, varsinkin kun osaa katsoa vähän eteenpäin tulevaisuuteen.

Harvia on yllättänyt meikäläisen todellakin. Admicom on perinteisesti performoinut erinomaisesti ja en kadu että möin puolet pois. Osake on silti suurimassa painossa. Efecte on potentiaalinen edelleen, ja kohta se on jopa plussalla salkussa! (nyt -5%). Keitän kyllä kahvit on efecte on plussalla salkussani.

Wärtsilä on mielenkiintoinen mutta ymmärrän että tuotto-odotus ei välttämättä ole suurenmoinen vuoden aikajänteellä. Pyrin kuitenkin katsomaan casea vähän pidemmälle. Revenio on uusi tuttavuus salkussani ja toivon etten liian myöhään hypännyt mukaan. Jos hyppäsin, syytän tästä vain itseäni.

Mutta ensi vuosi tulee olemaan mielenkiintoinen, en uskalla kuitenkaan toivoa suurta romahdusta tai nousua, käy miten käy. Kaikkeen kannattaa varautua ja itsellä on hieman käteistä pahan päivän tai rommailujen varalle. Hyvää joulua!!

9 tykkäystä

Olen lueskellut tätä foorumia joitain kuukausia ja nyt rekisteröidyin. Rahastoihin olen sijoittanut vuodesta 2013 ja suoraan osakkeisiin vuodesta 2015. Ammatin voi päätellä nimimerkistä. Salkku näyttää tältä:

S&P 500 -indeksi 50%
Tikkurila
Oriola
Nokian Renkaat

Pyrin pitämään hajautuksen pienenä, koska haluan pysyä perehtyneenä yhtiöihini. Tällä hetkellä aika varovainen mieli ja varoista suurin osa asunnossa ja käteisenä.

4 tykkäystä

Salkkuun lisätty tänään hieman Nestettä, joka ei vielä näy kuvassa. Ensi vuonna tarkoitus karsia yhtiöiden määrää.

Hoivatiloista tulevat rahat lisäävät käteispainoa huomattavasti.

1 tykkäys

Moikka kollega, nautiskellaan ammatinvalinnasta nyt! :+1:t2::grin:

2 tykkäystä

Noh tammikuulle asti en odotellut, vaan olen tehnyt tälläistä siistimistä.
Sisältö tällä hetkellä koko järjestyksessä:

Revenio
Basware
Neste
Sampo
Pihlajalinna
Qt group
Remedy
Nokia

Ajatuksena nyt pitää osake puoli tämmöisenä ensivuoden läpi. Suunnitelmana lisäillä pitkin vuotta parissa erässä ja muuttaa osakkeiden paino arvoja salkussa, kuitenkaan ottamatta uusia yhtiöitä salkkuun.

Tämän hetkiset osakkeet suurimmasta pienimpään: (%-osuus suunnilleen koko salkun arvosta)

Kamux (13%)
Talenom (9%)
Basware (8%)
Relais Group (8%)
Hoivatilat (8%)
QT (7%)
Neste (4%)
Revenio (4%)
Incap (3%)
UPM (3%)
Wärtsilä (3%)
NoHo (3%)
eQ (3%)
CapMan (3%)
Fellow Finance (2%)
Nokia (2%)
Taaleri (2%)
Fodelia (1%)

Kulta (10%)
Aktia Local Currency Emerging Markets Frontier + -korkorahasto (7,5%)

Salkun arvo vivutettu noin 125% arvolle suhteessa omiin omistuksiin.

Tammikuussa seurailen miten osakemarkkina reagoi (tuleeko tammirallia) ja alan keventelemään yksittäisiä osakkeita, kun sopiva hetki sattuu kohdalle tarkoituksena hajauttaa PYN Elite- rahastoon jotta saan hajautusta kehittyvien markkinoiden osakkeisiin (n.20%). Suunnitelma pidemmällä aikavälillä on luoda aktiivisesti hoidettu ja näkemystä ottava Ray Dalion All weather portfolio-tyyppinen pitkälle hajautettu salkku, jossa hyödynnetään vipua enemmän ja vähemmän makrotilanteesta riippuen. Nuoren iän turvin pidän kuitenkin osakepainon melko suurena ja painotan omaa osakepoimintaa.

7 tykkäystä

Cleantechia ja Cleanenergyä… Jouluisan vihreää tällä hetkellä, näillä olisi tarkoitus nauttia megatrendien myötätuulista.

Climeon
FuelCell Energy
NEL
NESTE
Scanship
Vestas
Wärtsilä

NoHo
Orion B

8 tykkäystä

Vuoden aikana osakesalkku on kasvanut yli toiveiden. Olen sijoittanut lisää, niin paljon kuin on ollut ylimääräistä. Ainoastaan muutamaa osaketta myynyt, eniten ostanut uusia ja lisäillyt (+). Koska isoimmat possat ovat nousseet reilusti, ei peräpäässä näy isompaa muutosta.

70%: Kone, eQ, Sampo, Olvi, Nordea ja Valmet

20%: Kemira, F-Secure, Fortum, Verkkokauppa (+), Nokia, Gilead Sciences, Citycon (+), Capman (+), Novo Nordisk, Neste (+) ja Uponor (+)

10%: Exel (+), Bayer, Roche, Remedy (+), Relais (+), Nixu (+), Bittium (+), Tokmanni (+), Renkaat, Raisio, Caverion (+), Outotec ja pari minisijoitusta

Salkun ikääntyessä huomaa sen, että hyvät ja vakaat nousevat ajan myötä, vaikkeivät olisikaan mitään raketteja. Niiden kurssit saattavat pysyä pitkäänkin paikoillaan tai jopa laskea, mutta jossain vaiheessa nousevat ihan itsekseen. Kurssien suunnan arvailu ei ole helppoa, joten olen jättänyt veivailut muille. Siihen menisi aivan liian paljon aikaa. Rajallinen resurssi, erityisesti yrittäjälle.

Osinkoihin Nordean ja Nokian leikkaukset tekevät jonkinlaista lovea, mutta omistajan pinna on pitkä. Minusta tärkeintä on yritysten toiminnan ja tulevaisuuden kasvun varmistaminen.

Muutama juttu jäi 2019 sijoituksista hampaan koloon. Harvia. Tätä olin katsellut pidempään, ja vihdoin siinä 7€ kohdalla tein ostopäätöksen, mutta sitten kurssi alkoi nousta. Jäin odottamaan – ja näin kävi… Zero Harvia :unamused: Nestettä olin myös katsellut ja odottelin, että menisi vielä 28€ alaspäin, mutta nousi sinne 30-31€ kun sain ostetuksi. Amerikan uutiset saivat vihdoin toimimaan. Niin taisi käydä parille muullekin tällä foorumilla. Fodelian anti jäi miniksi, enkä ole sitten ostanut lisää. Hmm, näitä olisi-pitänyt aina riittää. Ehkä Harvia ainoa, joka harmittaa.

Kiitos teille foorumilaiset tästä vuodesta – olette kiinnostavaa, älykästä ja viihdyttävää seuraa. Ihania tyyppejä :heart_eyes: :heart: Sijoitusonnea ja malttia vuodelle 2020 :four_leaf_clover: toivotellen

Elina

39 tykkäystä

Ja YIT:n osakkeet myit minulle mistä Mika kiittää Elinaa :slightly_smiling_face:

1 tykkäys