Mitä sinulla on salkussa?

Teen nyt ensimmäisen salkku päivitykseni tänne, sijoittaminen aloitettu ja n.2kk rakennettu salkkua, varmasti muutoksia tulee ensi vuoden puolella, kun alussa tuli paria yhtiötä ostettua mistä haluaisi ehkä irrottaa varat ja siirtää omasta mielestä parempiin vaihtoehtoihin.
Lisänä myös 3 eri ETF ja kahta rahastoa, joista vähennän ainakin yhden ETFn pois ensi vuoden aikana ja siirrän suoriin osakkeisiin.

Revenio
Basware
Sampo
Pihlajalinna (odottelen luontaista poistumaa)
Fortum
Remedy
Nokia

Ensivuodelle suunnitelmissa kiikaroida alustavan suunnitelman mukaan ainakin jotain seuraavista, QT-grouppia, Wärreä tai Nestettä, mahdollisesti Harviaa. Sekä lisäillä positiota pikkuhiljaa nykyisissä.

5 tykkäystä

Laitetaanpa omakin katsaus tähän. (Super)Rahastoihin on tullut sijoitettua vähän pidemmän aikaa ja nyt keväällä aloitettu leikkiminen myös suorien osakkeiden ja ETF:ien kanssa. Turhan paljon on joutunut kesän ja syksyn mittaan veivaamaan, mutta otin lähtökohdaksi sen että maksetaan mieluummin oppirahoja tässä alussa ja otetaan tekemällä hommaa haltuun.

Salkun rakenne on seuraava:

  1. 33% Superrahastoissa suht tasaisesti jaettuna eri maiden välille, Ruotsi isoimmalla painolla ja Norja pienimmällä.
  2. 10% 3:ssa maailmanlaajuisesti sijoittavassa ETF:ssä
  3. 12% käteisenä
  4. 45% suorissa osakkeissa, laput suurimmasta pienimpään:
    NoHo
    Kamux
    Neste
    Remedy
    Qt
    Revenio
    Capman
    Relais
    Glaston
    Sampo

Veivausten myötä olen ihan tyytyväinen nyt salkussa oleviin suoriin osakkeisiin niiden näkymien ollessa varsin positiiviset ainakin tällä hetkellä. Uusien lisäysten sijaan tuleen todennäköisesti jotain näistä tiputtamaan ensi vuoden aikana pois ja panostamaan lisää muutamiin. Kamuxin osalta hyppäsin kyytiin ihan hyvään saumaan mutta esimerkiksi se yhtiönä kategoriaa mitä en varsinaisesti ole pitkässä juoksussa niin viehättynyt omistamaan.

Tuottoprosentit sitten omassa ketjussa ehkä myöhemmin :blush:

3 tykkäystä

Suomisalkku suurimmasta pienimpään:

  1. Kamux
  2. Remedy
  3. Glaston
  4. Qt
  5. Rapala
  6. Fondia
  7. Vincit
  8. Harvia
  9. Sampo
  10. Capman
  11. Exel
  12. Siili
  13. Taaleri
  14. Fellow Finance
  15. Digia
4 tykkäystä

Ootko @Rauta lisäillyt Rapalaa. Itse ostin ensimmäisen erän. Danskella tuntuu olevan myyntihaluja.

1 tykkäys

Tarkkailulistalla on. Otin edellisestä montusta, ehkä otan vielä pienen siivun mutta lopullista päätöstä en ole tehnyt.

1 tykkäys

Minäkin ostin tovi sitten Rapalaa. Aivan karmeasti hoidettu firma ja kehno pääomistaja. Mutta brändi on siellä pölyn alla edelleen arvokas ja osakkeen hinta tallottu suohon. Nyt vaan tulosvaroitusta odottelemaan ja jos siitä pahasti vajoaa, niin ehkä lisään. En pysty uskomaan, että Ranskikset ei IKINÄ viisastuisi.

1 tykkäys

Joo, taitaa jollain muullakin olla mennyt usko. Viisaammat veikkaili, että Taalerin Mikro Markka tyhjentää salkkuaan Rapalasta.
Muutoin tismalleen samaa mieltä ja eihän tämä tälläkään hinnalla mikään halpa ole, jos ei suoritus parane.

1 tykkäys

Eikös sekä Op että Inderes ennakoi tulosvaroitusta Rapalalta vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

1 tykkäys

Kyllä ja itsekin pidän sitä lähes varmana. Sama tieto pitäisi olla kuitenkin myös markkinoilla, joten vaikea arvioida onko se jo hinnassa… Olen valmistautunut jos/kun negari tulee, ostan lisää.
Toisaalta tilanne voi muuttua nopeastikin, jos vaikka saavat pätevän toimitusjohtajan, vaikkakin se Rapalan tapauksessa ei ehkä ole se ongelma, vaan juuri niin kuin @Iiiks kuvaili.

Muutenkin olen näin vuodenvaihteen tiimoilla kauhonut salkun täyteen entisiä tähtiä, nykyisiä epäonnistujia. Niin kuin Stockmann, Martela ja Loudspring :joy: Voi kai laskea mukaan myös Fondian, mutta ne menin myymään tuossa 10€ pinnassa.

Edit. Itse en sinänsä usko, että kannattaa sijoituspäätöksiä tehdä minkään anomalian mukaan, vaikka treideri olenkin. Markkinoilla on kuitenkin tapana kääntää katse tulevaan ja ensi vuonna aletaan pikkuhiljaa katsoa vuoteen 2021. Esim Martela on siinä mielessä mielenkiinoinen kohde.

4 tykkäystä

Enpäs huomannutkaan, että noin paljon laskenut. Alkoi kiinnostamaan minuakin, p/e alkaa olemaan kohtuullinen, jos edes jotakin tulevaisuudennäkymiä on. Täytyypä lukea raportti illemmalla ja katsoa ostopaikkaa myöhemmin.

2 tykkäystä

ai Rapalako?

Sepä juuri :slight_smile:

laitoin huvikseen tarkkailulistalle…

2 tykkäystä

oon viimeaikoina hankkinu vähän seuraavia: sanoma, fellow finance, herantis pharma, remedy (10,2-10,5)

Oletteko muuten miettineet näissä vuodenvaihdeostoksissa salkkuunne optimaalista ostopäivää, jos tänään jo ostaa, niin sentimentti ehtii parissa viikossa muuttumaan huonompaan suuntaan!? Silloin nämä “tupakantumppiyhtiötkään” tuskin mitään noususpurttia tekevät tammikuussa. Toki, jos saa riittävän halvalla, niin tuskin pidempi holdailukaan huono vaihtoehto on. Kuuluuko tämä oikeastaan tähän ketjuun, en nyt parempaakaan löytänyt tähän hätään🙂

Niin noh, harvoin markkina käyttäytyy täysin niin kuin odotetaan :relaxed:
Hyvä esimerkki on tämän Joulukuu. Moni varmasti odotti joulun “alennysmyyntejä”. Pitkälti johtuen siitä, kun viime vuonna näin kävi. Mitäs sitten käy, kun huomataan ettei niin käy? Syntyy Joulupukkiralli, vai mitä näitä on :laughing:
Itse en siis mieti mitään ostopäiviä vaan yritän etsiä ylimyytyjä kohteita. Jos minulla on näkemys, miksi on ylimyyty, onko aiheesta ja mikä trikkeri voisi saada ostopainetta, ostan. Pelkkä odotusarvo veromyynneistä/Tammirallista ei riitä.

4 tykkäystä

image

  • Talenomia 80kpl
3 tykkäystä

Suurimmasta pienimpään:
Revenio
Glaston
Outotec
Exel
Incap
Kamux
Sampo
Nokia
Orion
NoHo
Verkkokauppa

Lisäksi jotain spekulatiivisia pikkueriä muista osakkeista.
Ja vähän Norja Superrahastoa ja Seligson Tropico LatAm -rahastoa.

2 tykkäystä

Minua ei haittaa jos tammirallikeskustelu käydään täällä, mutta kun nyt kerran kysyit, niin on sille ihan omakin hiljattain avattu ketju :wink:

1 tykkäys

Joo, kiitos!