Mitä sinulla on salkussa?

80e ja 150e arvoisia jenkkipositioita Nordnetissä? :thinking: Saa tulla ihan kelpo arvonnousut ennen kuin pääset kaupankäyntikulujen jälkeen omillesi.

12 tykkäystä

Suosittelen degiroa nuille pienemmille ulkomaisille positioille. Tulee huomattavasti halvemmaksi.

Salkku suuruus järjestyksessä viimeisimpien veivien jälkeen.

Fuelcell Energy Inc
NEL
PowerCell Sweden
ITM POWER
Impact Coatings
Ballard Power Systems Inc
Tortoise Acquisition Corp
Ørsted
Dana Inc
Cell Impact B
BASF
Worthington Industries Inc
Siemens Gamesa Renewable Energy
McPhy Energy
JinkoSolar Holding Co Ltd ADR
Engie
Encavis
Enel
Linde PLC
L’Air Liquide
Xebec Adsorption
Clariant Ord
Semcon
Bloom Energy Corp

Lisäksi löytyy laiva puolen kuponkeja ja jotain pientä sälää… millä nyt ei ole mitään merkitystä.

46 tykkäystä

Miksi PLUG puuttuu? Yritätkö kalastella alempaa takaisin?

3 tykkäystä

Veikkaan, että alun perin positio on ollut jotain tyyliin 300 - 400, mutta jenkeissä on tosiaan monet osakkeet lasketelleet tyyliin -45…-60 % viime kuukausina (myös koronadipin jälkeen), eivätkä vielä nousseet takaisin “normaaliin”.

Jooh, olin aluksi aika ulapalla kun alotin koko touhun ja sijoitukset olivat tuota kokoluokkaa :laughing: Näissä on tosiaan aika vähän miinuksella, mutta myydään pois turskalla vuoden loppuun mennessä, jos ei satu nousemaan hieman lisää. Eihän noissa mitään järkeä ollut, noh kokemuksesta oppii :sweat_smile:

Nuo muut halvemmat IDEX, SOLO, KTOV ja AROC on ‘ilmasia’ eli omat sijoitetut rahat otettu ulos, siksi vähän pienempi hinta. NYMT on vaan perkeleesti miinuksella.

2 tykkäystä

Joo olisin nämä nykyisetkin ottanut, jos olis vaan paremmasta silloin tiennyt. Kiitoksia kuitenkin jatkoa ajatellen.

Alla nordnetin arvo-osuustilin ja osakesäästötilien sisällöt suurimmasta osuudesta pienimpää. Lisäksi PLUGia pieni siivu Mandatumissa. AOT Suomalaiset olleet salkussa SRV lukuunottamatta luokkaa 10 vuotta, muut osakkeet vähemmän aikaa.

Ehkäpä vähemmän tavanomaisina lappuina useampi preferred/baby bond, joita tuli osteltua viime vuonna osinkolappuja etsiessä.

AOT:

OST:

kuva

5 tykkäystä

Mites Meri Umicore? Loppuiko usko vai onko vaan välillä tuulettumassa?

Itsellä lähes sama top 11. Ainoastaan ITM ja BASF puuttuvat, Plug ja Nikola niiden tilalla. Järjestys hieman eri :+1:

5 tykkäystä

Minulla olisi myös tuo Nikola listoilla viiden joukossa mutta meni ohi sairastelun takia :unamused:… olin varmaan ensimmäinen joka sen tänne linkitti ja seurasin sitä tosi tarkkaan. Rahatkin oli valmiina veivattuna ostoa varten… mut ohi meni :frowning_face:.Mutta nyt sen suhteen suunitelma uusi ja mukaan tullaan kun kaikki natsaa kohdalleen :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

19.marraskuuta 2019 laitoit ainakin linkin energiaketjuun. Siitä sen itse silloin huomasin. Ja muistaakseni olit ensimmäinen joka kertoi vtiq NKLA sulautumisesta. Kiitoksia siis @Meri :smiling_face_with_three_hearts:

12 tykkäystä

Sunhydrogenkin nousi eilen 20%.ei vaan saanut ostettua. Minä kanssa kiinnostuin sun jutuista 2019 loppu puolella.

Kannatti jouluna tutkailla, katoin, että 6 kk oon myöhässä, mutta korona lla sai uutta mahdollisuutta.

Muistin kyllä 90-2000 luvun polttokenno jutut (olin silloin nuori ja kiihkeä :wink:, ajattelin, että tuohan olisi mahtavaa).
Vieläkin tosin mietin välillä, että tapahtuuko tämä nut oikeasti… :wink: Samalla tullut salkun kokoakin kasvatettua, kun mielenkiintoisia kohteita on.

Sitä paitsi hauskaahan näitä on tutkailla.

Vaikka ei tuo digitalisaatiokaan vielä maalissa ole.

3 tykkäystä

image
Maaliskuussa aloitetun osakesäästötilin salkun rakennus jatkuu kuukausittaisilla ostoilla. Q2 tuloksien myötä on tarkoitus vielä lisätä siivu UPM tai Sanomaa. Salkkuun mahtuu vielä 1-5 uutta osaketta. Kiikarissa ainakin jenkeistä Berkshire. Suomesta ehkä QT kunhan löydän aikaa ymmärtää heidän tuotettaan.

4 tykkäystä

kuva

Salkun kivijalat (Fortum, Capman, Telia, UPM ja Nordea) olleet salkussa pitkään ja tulevat siellä pysymäänkin. Sijoituspäätöksiin vaikutti aikanaan osinko%. Keskihintaa alentanut silloin tällöin kun ostopaikkoja tarjoutunut ja käteistä saanut haalittua.
Sampo, Konecranes, Lassila&T uusina salkussa,pohjilta näitä en saanut, kun piti ensin jotain myydä. Lisäksi osiossa muut on Wärtsilä, Glaston ja Componenta, kaksi jälkimmäistä lottolappuja.
Lisänä ja Atria, jota myin osan pois käteispulassa. Atriaa tarkoitus lisätä lähiaikoina.

Pelisalkussa CNP(tätä tarkoitus pitää pidempään, NYMT, RioCan real estate invest trust ja Neles. Kaikissa pieni sijoitus 200-1000kpl

5 tykkäystä

Mukava nähdä, että sinäkin olet päätynyt Lassila&Tikanojaan. Mihinkään riemunkiljahduksiin se toki ei ole viime vuosina antanut aihetta ja myönteistä pöhinääkin saa etsimällä etsiä, yksi keino on seurata heidän Twitter-tiliään, siellä on kaikenlaista kivaa tietoa ihan heidän päivittäisestä käytännön työstään. Kyllä se vihreän talouden ytimessä toimiminen ennen pitkää meidät omistajat palkitsee ja ei minulla ole ainakaan osingosta ollut valittamista. Tänä vuonna tulee pehmeä tulos, mutta kyllä ne taas osinkorahat jostakin riipivät ensi keväänä🙂. L&T työllistää paljon myös maahanmuuttajia ja vajaatyökykyisiä eli silläkin tavalla täyttävät yhteiskunnallisia velvoitteitaan.

6 tykkäystä
  • Brembo koska se on laatuyritys ja sain pienen siivun @ 5.99€ koronan aikana. Hiukan samantyyppinen yhtiö kuin Nokian Renkaat paitsi että Brembo on kasvanut viime vuosina orgaanisesti ja kyseessä on perheyhtiö. Brembo osti koronadipistä hiukan Pirelliä ja lisäksi osti omia osakkeita epävarmuudesta huolimatta. Tämä valinta oli suora inspiraatio Oldenburgin kirjoitusten perusteella.
    Vko 36/19: Brembo – Seligson

  • Mediobanca: Pohjois-Italian Sampo ns. Northern Galaxyn yrityspankki ja iso nimi yritysjärjestelyissä. 11–>4 € koronan takia. Del Vecchio ostaa tai ainakin haluaa ostaa jos ECB suostuu. Ei muita perusteluja.

  • Berkshire ja FFP ovat tylsiä vanhanaikaisia holding-yhtiöitä, reilulla substanssialennuksella - erityisesti koronan aiheuttama alennus.

  • L’Air Liquide. Ei nyt tässä on mitään ihmeellistä. Stabiili yhtiö, lääkekaasuvalmistaja, mukana vetykehityksessä ja jopa valmistaa hengityskoneita. Ihan sopivat megatrendit siis. Hyvä trakki: 20-v kokonaistuotto jos oikein muistan 9.5%/vuosi. Odotusten mukaisesti maksoi normaalisti osinkoja koronasta huolimatta.

  • Airbus: uskoisin, että ne pärjäävät hyvin 5-vuoden päästä. Oma kh about 75€. Ostin kieltämättä liian aikaisin.

  • Dassault Aviation: tää on loistava velaton perheyhtiö, jonka kautta pääset myös halvalla Thalesin omistajaksi. Oli ennen korona about 1400 €. Oma kh @ 695 €. Yhtiö käynnisti omien osakkeiden ostokset toukokuun jälkeen, maksimi hinta 1700€/osake. Strateginen teollinen peluri Ranskassa, joka pystyy valmistamaan alusta loppuun paikallisella osaamisella hävittäjiä ja jonka kautta myös rakennetaan Ranskan ja käytännössä Manner-Euroopan ydinasepelote. Dassault perhe omistaa myös Dassault Systemes - nimisen firman, joka on käsittääkseni Euroopan toiseksi suurin softa-yhtiö ja pitkälti integroitu Aviationin kanssa. Hyvä maine. (1) Luultavasti Euroopan paras UCAV osaaminen (nEUROn). (2) Bonuksena Falcon Private Jets.

  • Pienempiäkin arpalappuja Ranskassa on: McPhy, Renault, TFF.

(1)

(2)

16 tykkäystä

Osakesalkun päivitystä. ASP-tilin ja käteisen määrä noussut 40 %:n tienoille. Kuvassa osakkeiden painotukset. Olen pyrkinyt kasaaman omatekoista 5G-osakekoria, jonka paino osakkeista alkaa olla pikkuhiljaa jo 15 % tienoilla.

Sijoitukseni hajautuvat yhteispainoltaan melko hyvin arvo- ja kasvuosakkeiden suhteen. Viimeisimpinä isoina ostoina ovat Harvia, Kamux ja Telia. Edelleen pyrin myös lisäämään 5G- ja IoT-megatrendeistä hyötyviä osakkeita, mutta olen myös huomannut, että vakaat ja reilusti hinnoitellut osinkolingot tuppaavat löytämään tiensä salkkuun aika herkästi.

6 tykkäystä

Mä oon miettiny että myisinkö Capmanit pois. Sulla näyttää olevan kärjessä ja mulla toisiksi pienin osuus salkusta. Mitkä on päällimmäiset syyt miksi pidät Capmania suurella painolla? Fortum on mullakin top-3 painotuksessa.

  • Ruotsin osalta korkea arvostustaso, valuuttariski. Nordea Nordic Small Cap kuitenkin pääsääntöisesti sijoittaa Ruotsiin.
  • Yhdysvalloissa askarruttaa myöskin nykyinen arvostustaso, tehokkaat markkinat, teknoyhtiöiden ylipaino. Sinne sijoitan kk-indeksin ja Berkshiren kautta.
  • Ranskaan/Italiaan päädyin, koska arvostustasot ovat järkeviä, korona aiheutti suhteellisesti isompaa romahdusta (olin jo v. 2019 harkinnut Dassaultia, en kuitenkaan ostanut juuri hinnan takia), kauppaa tehdään euroilla ja kyseiset yhtiöt ovat mielenkiintoisia/laadukkaita (pl. Renault). Firmojen track-record ja historia on pitkä (pl. McPhy). En ole lähtökohtaisesti kiinnostunut yhtiön kotimaasta: Brembo, Air Liquide jne tekevät fyrkkaa kuitenkin pääsääntöisesti kotimaan ulkopuolella. Minua kiinnostaa arvostustaso, yhtiön trakki, omistajapohja, tulevaisuuden näkymät, yhtiön läpinäkyvyys ja kulttuuri. Case Nokia on hyvä esimerkki: salkun toiseksi suurin (ja vanhin, v. 2011) positio, joka kuitenkin jatkuvasti aiheuttaa enemmän murheita kuin kaikki ulkomaalaiset yhtiöt yhdessä. :slight_smile:
8 tykkäystä