Mitä sinulla on salkussa?

Päivitän vähän omaa salkkua ja ajatuksia. Nyt on 1½ vuotta kulunut siitä kun aloitin osakesijoittamisen. Salkku alkaa pikku hiljaan muodostumaan mieleiseksi. Koronasta lähtien olen haalinut salkkuun enemmän laatua ja jättänyt tunnuslukuja vertaillen halvat osakkeet muille. Pidän tottakai edelleen halvoista osakkeista, mutta tärkeämmäksi minulle on tullut, että yritys on mielestäni laadukas.
Minulla kävi siten onni, että sain kandidaatin paperit valmiiksi kesäksi, joten olen pystynyt työskentelemään siinä sivussa kokoaikaisesti, lähes koko tämän vuoden. Ennen koronaa olin myös saanut omiin parikymppisen standardeihini tuntuvan palkankorotuksen, joten pystyin säästämään enemmän. Korona puolestaan toi alennushinnat pörssiin, joten ostelin seurantapositioita monesta kalliimmasta osakkeesta. Samalla aloin myös kiinnostumaan ja keskittymään enemmän kilpailuetuihin (niiden opiskelu on edelleen työn alla). Korona dipistä ostetut Tokmannit ja Harviat ovat paikanneet mukavasti ensimmäisten sijoitusteni huteja (Nokia&Nokian renkaat). Harvia positio jäi tosin aivan liian pieneksi, olisi pitänyt uskaltaa lisätä. Paljon on vielä opittavaa, mutta muutamaa virhettä ja viitisenkymmentä sijoituskirjaa viisaampana tuntuu, että tämä alkaa toimimaan. Kuitenkin parasta tässä harrastuksessa on mielestäni aivotyöskentely ja itsensä haastaminen. Tavoitteenani on varauden luomista pitkällä ajalla, mutta ennen kaikkea uuden oppimista.

Nyt viimeisimpänä ostin lisää Sampoa osaripäivänä ja tänään ostin tähän asti tunnusluvuiltaan kalleimmat osakkeeni. Olen katkerana seurannut Reveniota pitkään, aina odottaen sitä oikeaa hetkeä. Tämän osarin piti tarjota minulle mahdollisuuden ostaa Reveniota “alelaarista”, mutta toisin taas kävi. Tänään nappasin kuitenkin pienen seurantaposition @ 32,40 ja katsotaan sitten sopivia hetkiä lisäillä. Olen yleisesti todennut, että seurantapositioiden ostaminen on itselleni toimiva taktiikka. Se rajaa virheiden hintaa ja lisääminen on helpompaa nouseviin (tai laskeviin) kursseihin, kuin kylmilteen suuren position ostaminen nouseviin kursseihin. Puhun toki vain omasta puolestani. Hienoa olisi toki laittaa kaikki rahkeet yhteen tähtiosakkeeseen, jos olisi niin taitava, että sen tähden löytämisessä onnistuisi takuu varmasti. Muutaman hudin jälkeen olen huomannut, että omat taitoni eivät tähän riitä.

Olen yrittänyt viime aikoina keskittyä edellä mainittuun katkeruuteen, sillä huomaan että se on ollut aikaisemmin iso este hyville tuotoille. Monet hyvät firmat ovat aina olleet mielestäni liian kalliita ja “kuplaantumassa”. Ne ovat kuitenkin porskuttaneet yhä paremmin ja paremmin ja itse olen seurannut vierestä odottaen hetkellisesti heikompaa tulosta. Vähän niin kuin sitä hetkeä, että kaikki muut olisi väärässä ja minä oikeassa… Nyt olen yrittänyt katsoa itseäni peiliin ja miettinyt onko tässä mitää järkeä? Todennäköisesti olen itse väärässä ja muut korjaa voitot. Tämä itsetutkiskelu on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin, sillä salkkuuni on eksynyt mielestäni hyviä ja mielenkiintoisia yrityksiä.

Olen kuitenkin ikuinen karhu, joten pidän isohkoa käteispositiota aina varmuuden vuoksi :bear:. Se oli pelastava tekijä Korona dipissä, joten nukun yöni paremmin kun tiedän ettei ole pakko myydä mitään mikäli kurssit laskevat voimakkaasti. Päinvastoin, voin ostaa lisää.

Salkku:
Käteinen 39%
Sampo 8%
Tokmanni 8%
Nordea 8%
Nokian Tyres 6%
Aktia 6%
Fortum 4%
Metsä Board 4%
Capman 4%
Harvia 3%
Marimekko 2%
Exel Composites 2%
Kamux 2%
Revenio 2%
NN Suomi Super 2%

Semmottia, katsotaan mitä seuraavat sijoitusvuodet tuovat tullessaan.
Hyvää viikonloppua kaikille!

20 tykkäystä

Varmaan olisi syytä päivittää salkkua kun viimeisestä kerrasta on muutoksia tullut.

Neles ja Kamux on saanut lähteä, samoin Forum Merger(FMCI) hyvästä Q2 huolimatta sekä HCCH, johon uskon pääseväni vielä myöhemminkin mukaan. Suurin syy myynteihin oli vetylappujen pienimuotoinen dippaus ja halusin panostaa näihin vielä lisää, erityisesti Plugiin.

kuva

Edit: @viljo Liiankin keskitetty ja ihan tietoinen valinta toistaiseksi.Kiitoksia, mukavaahan se on tietoa ja uutisia jakaa ajankohtaisista aiheista palstalaisille!

12 tykkäystä

Aika keskitetty salkku. Kiitos hyvästä energia aktiviteetista.

1 tykkäys

image
image

Tämmösellä kokoonpanolla tällä hetkellä (muissa UPM ja STNG). Verneriä kompaten on alknut tuntumaan, että vaikka tästä voidaan vielä rallatella ties mihin, on aika alkaa ottamaan omalta kohdalta riskiä alaspäin. Ja olenkin myynyt joitain lappuja pois sekä tehnyt kevennyksiä sieltä väärästä päästä.

Sijoitusasuntoja on 3 tällä hetkellä ja neljäs haussa. Koen sen itselleni sopivammaksi sijoitusmuodoksi isommassa mittakaavassa johon osakesijoutuksista on mahdollista kerryttää pääomaa, homman vauhdittamiseksi. Vaikka aiemmissa kommenteissa luonnehdittiin vuokralaisia valittajiksi ei sellaisia ole ainakaan omalle kohdalle vielä osunut. Muutenkin koen kyseisen harrastuksen parhaaksi puoleksi sen, kun pääsee hyvän asunnon luovuttamaan uudelle vuokralaiselle. Siitä tulee aina yhtä hyvä mieli.

Kevät on melkolailla painettu superluotto tapissa. Vaikka oma usko on koko ajan ollut ATH:den tekeminen tälle vuotta, on melko vaikeaa ollut olla hötkyilemättä positoiden kanssa heilunnassa. Joka kuukausi, kun lainat lyhenee toista tonnia on se parempi verrattuna siihen päiväheiluntaan, mitä tällekkin kevättä on tarjottu.

Kamuxia, Fortumia, Sampoa ja Nelestä, kun pääsisi hyvään hintaan keventämään, niin salkku ois semmoisessa kuosissa mitä kestäisi taas holdailla pidempään vivuttomana. Talenomille ja Reveniolle on tilaa sopivista korjauksista.

17 tykkäystä

En minä ainakaan tarkoittanut vuokralaisia valittajia, vaan että osakesijoittaminen on helppoudessaan mukavampi vaihtoehto, kuin asunnot (minulle).

Taisi olla ennemmin toinen nimimerkki johon viittasin… Pidän kirjoituksistasi palstalla paljon.

Asuntosijoittaminen on vähän kuin osakesijoittaminenkin. Osa tykkää painaa rahastoihin ja olla miettimättä asiaa. Osa taas tekee perusteellista tutkimusta kuten Kamux ja Qt ketjuissa täällä. Samoin asunnoissakin on hyviä täyden hallintopalvelujen kautta mahdollista ulkoistaa asunnonvuokraus kokonaan, kun toinen toinen haluaa esim. remontoida ja hoitaa kaiken itse.

Salkku on hieman muuttunut viimeisimmän raportoinnin jälkeen. Salkusta on myyty Elisan osakkeet, sillä nykyinen arvostussano ja kasvupotentiaali eivät ole mielestäni tyydyttävällä tasolla. Myin myös Canadian National Railwayn osakkeet. Tilalle salkkuun tuli tanskalainen DSV ja avasin vuosien tauon jälkeen position Googlessa. Näiden kummankin nykyinen arvostustaso ei myöskään ole halvimmasta päästä, mutta pidän näiden tuottopotentiaalia silti ensinmainittuja parempana. Realisoituva odotettavissa oleva osinkovirta silti laski, sillä DSV maksaa vain pientä osinkoa ja Google ei lainkaan. Osinko sinänsä ei ole itseisarvo, mutta arvostan kuitenkin kasvavaa osinkovirtaa.

Kuukausisäästön kohteet kohdistuivat aiempaan tapaan ETF:iin ja indeksirahastoihin, joiden painoarvo on edelleen huomattavasti alle tavoiteallokaation. Ostot kohdistuivat Maailma SRI, kehittyvät markkinat, Handelsbanken USA Indeksi, Seligson Global Brands ja Eurooppa Indeksi, iShares Smart City -rahastoihin.

Suorina sijoituksina Interactive Brokersin salkkuun tuli lisäykset Cisco Systemsiä ja Fortista. Osakesäästötilin puolelle marginaaliset lisäykset Qt Groupia, Kamuxia ja Admicomia. Kahden viimeksi mainitun osakkeen paino on marginaalinen, eikä nykyisellään missään määrin vaikuta salkun kehitykseen. Pieni Remedy-positio on ennallaan, eikä sekään sinänsä salkun kehitykseen vaikuta. Näitä toki voisi ostaa reilusti lisääkin.

Osinkoja (brutto) on maksettu alkuvuoden aikana yht. 1731€.

Osakesalkun kehitystä kuvaava pisteluku on 170,67 (aloitus 4.11.2014 pisteluvusta 100,00) ja vertailuindeksinä käyttämäni iShares Core World ETF (EUNL) on vastaavasti pisteluvussa 165,64. EUNL-ETF:n arvo on indeksoitu siten, että kummankin vertailuarvo on 4.11.2014 on tasan 100 pistettä. Salkku on paljon vanhempi, mutta TWR-tuottoa olen laskenut vasta mainitusta päivästä alkaen.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Revenio Group Oyj 15,13%
PYN Elite 8,79%
KONE Corporation 4,32%
Seligson & Co Global Brands 4,04%
iShares MSCI Core World SRI ETF 3,95%
Neste 3,93%
iShares MSCI Core EM ETF 3,88%
Novo Nordisk B 3,68%
Investor A 3,42%
DSV Panalpina 3,01%
Accenture 3,01%
UPM Kymmene 2,88%
Vow 2,85%
Harvia 2,45%
Google 2,33%
BNPP Circular Economy ETF 2,23%
Latour B 1,98%
Sampo Plc A 1,86%
Aedifica 1,86%
Cellavision 1,78%
Scatec Solar 1,76%
Air Products & Chemicals 1,76%
Amazon 1,65%
eQ Oyj 1,72%
Osuuskunta KPY 1,59%
Handelsbanken USA Indeksi 1,57%
American Water Works 1,56%
Cisco Systems 1,48%
Facebook 1,40%
Starbucks 1,18%
Huhtamäki 1,10%
Seligson & Co Eurooppa Indeksi 1,06%
Fortis 1,05%
iShares Smart City ETF 0,90%
Qt Group 0,90%
BGF Next Generation Technology 0,76%
The Home Depot 0,71%
Kamux 0,18%
Remedy 0,10%
Admicom 0,09%
Käteinen 0,10%

Salkun kokonaisarvo on 163 008€. Salkun ulkopuolella on 59 000€ varattuna osakeostoihin seuvaavien kuukausien ajaksi.

Vertaislainat

Salkussa on vertaislainoja 22 453€ arvosta. Näistä suurin on on Mintoksessa (10 762€) ja PeerPerryssä (10 818€). Loput ovat RoboCashissa, Moncerassa ja Viventorissa. Grupeerissa oli myös pieni sijoitus, mutta se on alaskirjattu. FastInvestissa on vielä muutama kymppi odottamassa siirtoa pois. Vertaislainojen tuottoa olen laskenut TWR-menetelmällä 21.3.2014 alkaen. Vertaislainasalkun pisteluku on 198,82 sisältäen luottotappiot, vastaten n. 11,3% p.a. tuottoa. Pitkäaikainen tuottotavoite näissä on 12% p.a, josta ollaan tällä hetkellä hieman jäljessä.

Salkussa on myös lähisukulaisille vuokrattu asunto (oma omistusosuus 67%), mutta sillä ei varsinaisesti ole tarkoitus tehdä voittoa.

30 tykkäystä
Scanfil 27,6 %
Kamux 12,0 %
ARVO 10,1 %
CapMan 9,9 %
Olvi A 6,9 %
PYN Elite Fund 6,5 %
Nordea Bank 6,3 %
Sampo A 3,7 %
Ahlstrom-Munksjö 3,4 %
Elecster A 2,5 %
15 tykkäystä

Päivitellääs pitkästä aikaa salkun sisältöä tänne. Kevennyksiä ja lisäilyjä on tapahtunut, käteisen määrä n.15% salkusta. Olen todennut, että tuo on ihan hyvä määrä mielenterveyden kannalta ja mahdollistaa lyhyempien positioiden pyörittelyyn jos sellaisia tulee, tai sitten dippi lisäilyihin. :slight_smile:

Qt - 20.8%
Remedy - 16.1%
Sampo - 13.4%
Fortum - 12%
Kamux ~ 11%
Revenio ~ 8%
Nel Asa ~ 6%

OP maailma indeksi 6%
OP amerikka indeksi 4%

(Prosentit ei tarkkoja kun mobiilissa näkee vain suurimpien omistuksien % eikö jaksa koneelle raahautua) :slight_smile:

Ajatuksena nostaa Revenion osuutta lähemmäksi 15%, Nel lähemmäksi 10%, ja Remedyn nostan lähemmäksi 20% tässä ajan kuluessa. :slight_smile: Qt painoon olen tyytyväinen tällä hetkellä ja Sampoa voin viilata alemmaksi tarvittaessa. Kunhan tässä edetään, ollut niin hurjaa menoa tämä tuloskausi ja jälkilämmöt osareista että huhhei.

18 tykkäystä

Tämä salkku on lähtökohtaisesti se, mitä olisi tarkoitus säätää vähemmän. Korona mylläkässä tuli käännettyä miltei kokonaan salkku ympäri ja aika tyytyväinen olen nyt, vaikka pientä hienosäätöä suuntaan ja toiseen tulen varmaankin tekemään, kun ei malta olla koskematta omistuksiin.

QT Group Oyj 12,8%
Revenio Group Corporation 12,5%
Amazon. com, Inc. 9,5%
Microsoft Corporation 9,1%
Fortum Corporation 7,9%
Harvia Plc 7,3%
Kamux Corporation 6%
Sampo 5,6%
iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc) 4,8%
Remedy Entertainment Oyj 4,8%
AT&T Inc. 4,3%
Apple Inc. 4%
Kesko Corporation B 3,7%
Coca-Cola Co 3,4%
Alphabet Inc. – Class A 2,1%

24 tykkäystä

Tältä näyttää nuoren sijoittajan osakesäästötili. Sijoittamiseen on perehdytty nyt intensiivisesti noin puolivuotta jonka aikana on opittu onnistumisista sekä virheistä. (enemmän virheistä)

Suorat osakkeet vetivät puoleensa sillä ne pakottavat perehtymään, sekä pitävät yllä mielenkiintoa.

Toivottavasti oppirahat on kohta maksettu ja päästään kilpailemaan indeksin kanssa.

image

11 tykkäystä

Hyvältä näyttää - ainakin olet juustotilin hengessä ottanut rohkeasti pitkän tähtäimen näkemystä kun Finnair ja NoHo on yhteensä noin kolmanneksen painolla salkussa :sunglasses: Saitko noukittua parhaista korona-aleista kyytiin?

1 tykkäys

Toisten salkkuja kommentoidessa lienee kohteliasta jakaa myös oma salkku.

Oma tausta lyhyesti. Sijoittaminen omalta osaltani alkoi OP:n indeksirahastoilla reilu 10 vuotta sitten hyvin pienillä summilla opiskelujen ja työuran alkuvuosien aikana. Vuonna 2017 syksyllä avasin Nordnetiin aot:n ja silloin aloitin kuukausisäästämisen Superrahastoihin. Suorien osakkeiden ja ETF:ien ostamisen aloitin 2019 maaliskuussa (kun omistusasuntoa vaihtaessa jäi välirahaa käteen) ja siitä alkaen olen alkanut rakentamaan salkkua aktiivisemmin.

Salkku on muovautunut kohtuullisen paljon aloituksesta johtuen oman sijoitusstrategian terävöittämisestä ja jossain määrin myös koronasta. Päätin myös että aktiivisen sijoitusurani alkumetreillä on parempi kokeilla ja tehdä virheitä kun kuitenkin pelataan vielä vähän pienemmillä summilla. Nyt olen aika tyytyväinen tähän kombinaatioon - toki tämä viikko on mielenkiintoinen Remedyn ja Kamuxin tulosten valossa, mutta pitkässä juoksussa uskon että tämän koostumuksen varaan on hyvä rakentaa. Tulevaisuudessa tavoitteena hieman tasoittaa maantieteellistä hajautusta pohjoismaiden ulkopuolelle ja ETF-kuukausisäästö rullaakin näihin kahteen ETF:ään. Erityisesti ympäristöystävällinen energia on teema mihin tulen varmasti jatkossa panostamaan.

Tuottoprosenteista ehkä tarkempaa avaamista omassa ketjussaan, mutta tällä hetkellä mennään YTD-tasolla semmoisessa +17% tasossa pitkälti kiitos Remedyn ostojen osumisesta lankulle syksyllä ja koronadipissä kh:n ollessa 10,56 eurossa. Myös Qt:n (kh 19,96) ja Kamuxin (6,62) kanssa olen ollut ihan hyvillä ajoituksilla liikkeellä paljolti tämän foorumin ansiosta.

Yleisesti ottaen tavoitteena hakea pitkässä juoksussa semmoista noin 7-8% vuosituottoa hallitulla riskillä - eli käytännössä targetina päihittää indeksi, mutta suorien osakkeiden holdaamisen ja maltillisten lisäysten tekeminen kuukausisäästämisen ohella tuo peliin mukaan harrastuneisuuden ja pienen viihdearvon.

Otan mielelläni kommentteja ja kehitysideoita vastaan, tämä on kyllä aivan mahtava foorumi :heart:

25 tykkäystä

Tältä näyttää 19-vuotiaan nuoren sijoittajan salkku. Sijoitushorisontti on monien vuosien päässä. Olisi kiva saada jotain kommenttia salkusta ja muutosehdotuksia, sillä kokemusta sijoittamisesta on vasta hyvin lyhyeltä ajalta.

31 tykkäystä

Ei tuolla voi mennä (ainakaan pahasti) mönkään, sopivasti otettu salkkuun muutama isompi tukijalka ja sitten niiden kaveriksi hieman pienempiä positioita. Huomaa että salkussa on ainakin jonkin verran luettu foorumin mielipiteitä :slight_smile:

9 tykkäystä

On kyllä ainakin omaan silmään hieno salkku ja en usko, että tulet noita valintoja katumaan. Bio/lääkepuolta ei löydy, eli jos olet sitä kiinnostunut lisäämään, niin esim. kotimaasta Faron tai ruotsista Genovis ovat ihan hyviä vaihtoehtoja.

4 tykkäystä

Mulla on 4 noista itselläkin salkussa. Carcotech ja NEL tosin suuremmilla painoilla ja Capman pienemmällä (Fortum suunnilleen samoissa). Hyviä poimintoja!

2 tykkäystä

Itsellä ei hienoja visuaalisia tilastoja ole jakaa, mutta avataan näin tekstin muodossa.

Sijoitusvarallisuus jakautuu kokonaisuudessaan 70% Etf salkku / 30% suorat osakkeet/käteinen.

ETF Eunl 75%/IS3N 15%/ IUSN 10%. Näihin jatkuu kuukausisäästäminen koko ajan.

Osakkeet 50% QT, 50% Neles.
Neleksestä on tarkoitus irrottautua sopivan paikan tullen, hyvä yhtiö ja haluaisin olla omistaja pitempään, mutta ei sovi omaan sijoittaja profiiliin.

Etf salkku taitaa mörniä aika YTD ±0% mutta eipä tuolla väliä, hillotolppa vuosikymmenien päässä. Suoraosakesalkku +50,7%.

3 tykkäystä

Avataas tänne myös omaa salkkua, niin ei mene pelkäksi lurkkimiseksi. Sijoittaminen alkanut n. 4,5 vuotta sitten Seligsonin rahastoista. Loppuvuonna 2018 mukaan tulivat myös suorat osakkeet. Suorista osakkeista Capman ja Kamux hankittu OST:lle ja muut AO-tilillä. Ostoja pyrin tekemään joka kuukausi suhteellisen maltillisin kertasummin.

Seligson Global Top 25 Pharmaceuticals: 21,3%
Seligson Global Top 25 Brands: 20,2 %
Nordnet Super Suomi: 13%

Sampo: 10 %
Kamux: 8,1 %
Fortum: 5,5 %
UPM: 5,4 %
Capman: 4,6%
Nokian Renkaat: 4,1 %
Neste: 3,8 %
Marimekko: 3,5 %

Hyvää keskustelua ja hyödyllistä infoa on Foorumilla ollut, kiitos siitä!

8 tykkäystä

Ensimmäinen viesti foorumilla, joten pitäähän se ensitöikseen kai avata salkku. Ajattelin kyllä jatkossa itseäni kiinnostavia palstoja kommentoida, ettei nyt ihan tän varaan jätetä. Olen opiskelujen loppusuoralla oleva nuorehko mies, joka on harrastanut sijoittamista jo useampia vuosia sekä aikoinaan “sijoitusblogiakin” (mikä lie rämmäle oli) kirjoitellut. Avaan alle salkun näkymät ja kommentoin hieman kuvaa sen alapuolella.

Eli kuvasta löytyy niin omistusosuudet osakkeiden kesken kuin sijoitettava omaisuus kokonaisuudessaankin. Lisäsin myös kivan 3kk sijoituskäyrän, koska näytti niin mukavalta. Nordnetin YTD-tuotto taitaa painia siinä jossain 12% lukemissa, mutta lisäsin varoja merkittävästi maalis-toukokuussa joten prosentit ei näytä koko totuutta (sijoitusomaisuuden YTD n. +20%). Omistuksia on myös muualla kuin Nordnetissa, joten siltäkin osalta tuo ei koko totuutta anna. Muualla olevat osakkeet ovat tuottaneet heikommin. En jaksa erillistä postausta Salkkujen tuotto-% keskusteluun tehdä, joten kaipa tuo käy tännekin nopeana sivuhuomiona. Sitten hieman perusteluja itse osakkeisiin:

Intrum: Salkkuni suurin sijoitus on tosiaan perintäyhtiö (kiitos korjauksesta N.K, kirjotin ihan unessa näemmä :D) Ruotsista, joka saa harmittavan vähän puhetta aikaan. Koronan pohjilla kurssi laski huipuista n. 60-70%, jolloin tuplasin jo muutenkin melko suuren positioni. Oikein hyvä yritys ja näen edelleen melko suurta aliarvostusta. Ei kauheasti uutisia kuitenkaan tästä yrityksestä ole, joten ymmärrän tavallaan hiljaisen keskustelupalstankin.

Vetykopla (Plug, NEL, Powercell, McPhy): Ei varmaan sen enempää esittelyjä kaipaa, tuntuu olevan huudossa nämä osakkeet. Ensimmäisenä olen ostanut NEL:iä joskus 2019 alkupuolella ja tuplasin omistukseni vetyaseman räjähdettyä, kun kurssi otti kunnolla nokkiinsa. Muut vety-yritykset tulleet vasta tänä vuonna salkkuun ja varsinkin Plugin kohdalla se harmittaa, vaikka n. 150% plussalla onkin. Vedyt ovat yhteensä yli 20% salkusta, joten sitä tuskin tulen enää kasvattamaan.

Robit: Salkun musta hevonen, tulen varmaan avaamaan tätä joskus Robit Oyj ketjussa kunhan on aikaa pientä analyysia siitä vääntää. Ei tällä erää enempää, toivon että käänne tapahtuu onnistuneesti.

Tajusin, että tulisi aivan liian pitkä selitys jos lähtisin kaikkia availemaan, mutta eiköhän suurin osa tunnista/tiedä melkein kaikki salkun yritykset vähintään pintapuolisesti.

Näiden lisäksi salkusta n. 15% rahastoissa, lähinnä PYN Elitessä. PYN Elite on vuosikaudet ollut melko heikko sijoitus, mutta edelleen löytyy uskoa että kyllä se sieltä vielä. Tietysti tähän mennessä olen istunut sen kyydissä yli 6v ja tuotto on n. 1%/v, että olishan sitä parantamisen varaa.

“Muut”-kohdasta löytyy sitten parit listaamattomat Invesdor-sijoitukset, puhelinyhtiöt yms. vastaavat. Ei tällä erää muuta, nähdään foorumeilla!

34 tykkäystä