Mitä sinulla on salkussa?

Hyvä muistutus hajautuksen merkityksestä, myös näinä aikoina!

Uuutena tulokkaana tällä foorumilla pistän oman sijoitusjakaumani nähtäväksi.

Olen sijoitusasioissa hyvin tuore tapaus. Osakesijoittamisen olen aloittanut vasta tänä vuonna. On ollut mielenkiintoista hypätä kyytiin tällä saralla. Samalla olen tutustunut Inderes-sivuston tarjoamiin selkokielisiin analyyseihin ja tähän erinomaiseen foorumiin. Foorumin keskustelut ovat hyvähenkisiä ja täältä on saanut hyviä ajatuksia tulevaa ajatellen.

Työuraa minulla on takana n 20 vuotta ja reilut saman verran pitäisi olla vielä jäljellä. Lainat on maksettu pois jo joitakin vuosia sitten ja on ollut aika kääntää katseita tulevaisuuden säästämiseen.

Rahastosijoituksia minulla on ollut joitakin vuosia. Lähinnä indeksirahastoa ja myös korkopainotteista yhdistelmärahastoa. Varsinkin jälkimmäisen tuotto-odotukset eivät ole kovin kummoisia nykyisin ja pankki vetää hoitokustannuksiakin välistä, joten tuolle puolelle en ole osuuksia enää lisäämässä. Nyt sitten koronakevään ja kesän kuluessa kypsyi ajatus lähteä mukaan osakesäästämiseen.

Sijoitushorisonttini on todella pitkä. Osakkeita hankin ajatuksella, että hankkimani pidän hamaan tulevaisuuteen. Ellei sitten yhtiön bisnes sula alta tai jotain muuta sellaista tapahdu, että tulee aika luopua tietyistä osakkeista. Osakkeet ovat valikoituneet siten, että ainakin osalle omistamistani osakkeista olen valmis odottamaan arvonnousua vuosiakin. Myös osinkotulot ovat yksi kriteeri osakevalinnoissani.

Tällä hetkellä sijoitusjakauma on jokseenkin seuraavanlainen:

-osakkkeet n. 47%
-rahastot n. 20%
-start up-sijoitus n. 4% (Omaa ammattialaani liippaava start up yritys, jonka ideaan uskon siinä määrin, että olen ollut valmis ottamaan riskin. Tässä on mukana myös pieni viihdearvo, josta olen valmis hiukan maksamaan)
-käteinen n. 29%

Osakesalkkuni on ehkä hiukan “tuulipukumainen”, mutta hankinnat olen tehnyt pitkää säilytystä ajatellen. Painotus ei ole vielä optimaalinen, vaan erityisesti Kamuxia on tarkoitus tankata matkan varrella lisää. Kamuxilla on vakuuttava kasvustrategia ja siinä kyydissä haluan olla mukana. Samoin UPM:n määrää kasvatan, kunhan sopivia ostopaikkoja ilmaantuu. UPM:n suuret investoinnit ovat käynnissä ja niille odotan tuottoa jatkossa vuosien päästä. Sampoa olen hankkinut salkun kivijalaksi. Wärtsilän suurehko osuus selittyy sillä, että sitä olen nyt ihan viime viikkoina tankannut n. 6,5€:n hintaan odottamaan tulevia vuosia. Minulla on luja usko, että Wärtsilällä on tulevina vuosina vielä sanansa sanottavana energiamarkkinoilla. Telia on kohtuullisen hyvä osingon maksaja ja osakkeen arvostus on vähän alamaissa. Kemiraa on mukana puhtaasti osingon vuoksi. Keskoa jossain vaiheessa olisi tarkoitus hankkia myös lisää, mutta tällä hetkellä osakkeen hinta on jo sen verran korkea, että näillä hinnoilla jää tankkaamatta.

Vielä muutamaa osaketta tuonne salkkuun mahtuisi. Tavoitteena olisi tässä vaiheessa n 8-10 eri osakkeen salkku. Jatkan tiiviisti markkinoiden ja analyysien seurantaa ja sopivien ostokohteiden metsästystä. Oma osaamiseni on kuitenkin hyvin rajallista ja sen vuoksi keskityn ainakin aluksi Helsingin pörssiin.

Salkun jakauma on tällä hetkellä seuraavanlainen:

Jakauma elää jatkossa vielä kunhan pikkuhiljan täydentelen salkkua. Täydentelyä odotellessa jatkan Inderesin tiivistä seurantaa (tämä sivusto vie kohta turhankin paljon aikaani :smiley:)

Kiitos vielä foorumille mukaan pääsystä.

43 tykkäystä

Kehittelin omaa seurantaani ja voisin samalla tänne hieman kertoa tämän hetkisestä tilanteestani. Olen sijoittanut jo teini-ikäisestä asti, mutta kunnon salkku on kehittynyt vasta viimeisen 5 vuoden aikana kun työstä on jäänyt enemmän käteen.

  • Seligson Suomi Indeksirahasto: Ostin tätä useassa erässä 2008-2010 välillä. Koska olen omistanut näitä jo 10+ vuoden ajan tarkoitukseni olisi säilyttää nämä ikuisesti, jos ollenkaan mahdollista. Moni muukin on varmaan lukenut artikkeleita ja blogeja, joissa kuvaillaan mielenkiintoisia “jos olisit omistanut indeksiä vuodesta x ajan olisit miljonääri” tyyppisiä skenaarioita ja tässä on minulla mahdollisuus illustroida miten toimii oikeassa elämässä. Jos elän elinaikaodotteen mukaisesti, omistusaika voi olla 60v.+. Voin sitten vaikka testamentata hyväntekeväisyydelle. Tähän mennessä tuottoa n. 300% eli 12% CAGR. Ei ole tarkoitus ostaa enempää.
  • Kamux: Kova usko yhtiöön, jonka suuri paino havainnollistaa. Harvoin saa kasvua tähän hintaan. Tuotto n. 50%.
  • Remedy: Iso paino johtuu pääasiassa kovasta tuotosta. Hieman pohtinut keventämistä. Tuotto n. 200%.
  • Talenom: Iso kiitos tämän löytämisestä Inderekselle. Tuotto n. 380%. Olen keventänyt merkittävästi viimeisen vuoden aikana, koska yhtiön kehittymisen kulmakerroin on hieman loiventunut samalla kun arvostus on kasvanut.
  • Microsoft: Ostin jo monta vuotta sitten. Microsoft on ollut pitkään hyvästä syystä vihattu ja Steven Ballmer oli huono CEO. Satya Nadella on toisaalta aivan loistava ja saanut aikaan merkittävän kulttuurimuutoksen yhtiössä. Yhtiö on siirtynyt lyhyt näköisestä asiakkaiden lypsämisestä avoimempaa ja asiakaslähtöisempään strategiaan tietenkään tuotto unohtamatta. Microsoftin ote enterprisestä on todella kova ja Azure on erittäin kilpailukykyinen. En ihmettelisi jos Azure ohittaa AWS joskus tulevaisuudessa. Ostin 2017/2018 aikoihin. Tuotto n. 150%.

Tuotot näyttävät paremmalta kuin salkun todellisuus, koska suurimmat ovat helposti myös parhaiten kehittyneitä sijoituksia ja heikosti kehittyvät tulee helposti myytyä.

Näiden lisäksi minulla on n. 30% käteistä, joka vapautui asuntokaupasta ja joka pitäisi saada töihin sitä mukaan kun hyviä kohteita löytyy.

23 tykkäystä

Tällä viikolla on ollut hyvää keskustelua siitä millainen yhtiömäärä olisi ok. Itselläni on käteisen osuus ollut ylisuuri vähintään siitä asti kun makselin oppirahoja pahimmassa IT kuplassa. Silloin kun talletuskorot oli useita prosentteja tällainen hajautus oli suht ok, nykykoroilla ei niinkään.

Toinen “ongelma” on psykologinen vaikeus tehdä lisäostoja nouseviin kursseihin.

Osittain edellä mainituista syistä yhtiömäärä helposti kasvaa ja jos aloituspositiot ovat jääneet pieniksi ja kurssi ampuu heti ylös postiot ovat jääneet mitättömiksi varallisuuteen nähden. Toki pienille positioille on muitakin syitä, jonkun yhtiön kurssi saattanut laskea ja pidempään salkussa olleista osa saattanut olla hankintahetkellä merkittävän kokoinen mutta ei enää ja kun käteistä ollut salkussa aina liikaa niin myyntipainetta ei ole ollut. Koronamylläkkä laittoi pitkästä aikaan tutustumaan niihin yhtiöihin mitä salkusta löytyy ja tuolloin salkkua tuli myllättyä.

Tällä hetkellä AOT ja OST tileiltäni löytyy noin 30 eri lappua, mitkä jaoin karkeasti kolmeen kategoriaan, joista kussakin 7-12 yhtiötä.

“Uusiutuvat” osastoa olisin mieluummin ostanut ETF kautta vielä suuremmalla hajautuksella, mutta kun sopivaa ei ole niin siksi näin. Voittajia en usko vetylapuista löytyvän, joten salkkuun poimittu “arvalla” muutama.

Osinkoa maksavia perinteisempiä yhtiöitä salkusta löytyy reilu 10, näidenkään liikkeitä ei tule tarpeeksi seurattua. Pari niistä saattaa lähteä vielä tänä vuonna myyntiin ja tilalle saattaa tulla salkussa olevien lisäyksiä tai pari uuttakin olisi taas kiikarissa. Yhtiömäärän ja kaupankäyntikulujen kohtuullisena pitämiseksi suorien osakesijoitusten lisäksi joka kuukausi lähtee pieni siivu indeksirahastoon.

image

9 tykkäystä

Tehdäänpä salkkupäivitystä… :slight_smile: käteisen määrä n.15% ja ajatuksena pienentää sen määrää tässä parin kk aikana, n.5% kantturoille. Myös energia sektorin painoa pienennän kunhan suunnittelen avaanko uuden position salkussa vai keskitynkö jäljelle jääviin… mietiskelään. Nyt vähän riskiä kertynyt salkkuun :grin:

Qt - 20%
Remedy - 16.4%
Kamux - 13.9%
Fortum - 10.5%
Smart eye - 10%
Plug ~ 7%
Scorpio tankers ~5%
Nel ~ 5%

Maailma ja amerikka indeksi rahastot.

16 tykkäystä

Morjesta kaikille.

Ensiksi kiitos huipputasoisesta foorumista täällä aktiivisesti kirjoittaville!

Yritän itsekin aktivoitua foorumille kirjottamisessa. Aloitetaan laittamalla oma salkku jakoon.

Taustasta sen verran, että aloitin sijoittamisen 2013 kun pääsin vakitöihin. Aloitin aktiivisilla rahastoilla, jonka jälkeen koin heräämisen indeksisijoittamiseen. 2017 alkaen olen ostellut (ja myynyt) yksittäisiä osakkeita. Olen jatkossa siirtymässä salkkuun, jossa on pääosin yksittäisiä osakesijoituksia. Vanhat kk-säästetyt ETF:t pysyy toistaiseksi osana salkkua, mutta niitä en jaksa sen enempää kommentoida.

Salkun sisältö ja jakauma:

Kommentteja yksittäisistä osakkeista:
AbbVie:Positio rakennettu H2 2019 aikana, jolloin tuotto-odotus oli mielestäni houkutteleva. Odotan kasvavia osinkoja jatkossakin. Tasetta ja tuoteportfoliota seurattava.

AddLife AB: Salkussa 2019 alusta asti. Enempää en kommentoi.

Aflac Inc: Salkussa 2018 alkaen, jolloin halusin hajautusta vakuutussektorille. Osinko kasvaa jatkossakin, mutta parhaat tuotot saanee muualta - kun tietäisi mistä.

Albemarle: Positio rakennettu H2 2019 aikana, jolloin tuotto-odotus oli houkutteleva. Yritys vaikuttaa hyvin johdetulta, ja tulos ei tule pelkästään litiumista.

Berkshire Hathaway: Salkussa 2019 alusta. Lisälty dipeistä. Salkussa tuomassa tasapainoa volatiilimmille osakkeille.

DynaCERT: Salkussa 2020 alusta, idea tietenkin tältä foorumilta. Uskon vielä, että myynti lähtee liikkeelle.

Exel Composites: Ostoja 2019 ja 2020 aikana. Joko viimein päästään kasvu-uralle?

Fortum Oyj: Salkun kivijalka. Salkussa 2017 asti ja lisätty useaan otteeseen dipeistä. Lisään jatkossakin. Riskeistä huolimatta Fortum on hyvin positionunut energia-alan muutokseen.

HL Acquisitions: Spekulaatiolappu. Fusion Fuel kiinnostava, mutta onko lupaukset uskottavia? Pidetään seurantapositiota.

NEL ASA: Salkkuun 2020 kesällä. En usko olevani liian myöhässä vetujunassa. Pitkällä tähtäimellä mukana.

Petrotal: Epäonnistunut hajautus tuotantoaan kasvattavaan öljyntuottajaan, salkussa alkuvuodesta 2020. Tuli pandemia, öljyn hinnan romahdus sekä sitten vielä yhtiökohtaisia ongelma, kun tuotanto jouduttiin sulkemaan. Toistaiseksi epäonnistunein sijoitukseni, pysyy salkussa vielä ainakin hetken, jotta muistaa ettei tämä niin helppoa ole. :slight_smile:

Plug Power: Salkkuun 2020 kesällä. En usko olevani liian myöhässä vetyjunassa. Pitkällä tähtäimellä mukana.

Ponsse: Salkussa 2017 asti. Hieno yhtiö. Lisäostot kiinnostaa, mutta ei vielä nykyhinnoilla.

Sampo: Salkussa 2018 lopusta asti. Ei voi olla tyytyväinen tuottoon, toistaiseksi kuitenkin salkussa.

Smart Eye: Salkkuun 2020 Q4. Foorumin hyvien keskustelujen pohjalta tuotto-odotus on mielestäni houkutteleva.

Southern Copper: Salkussa 2019 loppupuolelta asti. Kuparia tarvitaan jatkossakin, ja SCCO tulee tuottamaan sitä pitkään halvalla. Tulen lisäämään osaketta, kun kurssi käy alhaalla. Saatan myös myydä, jos arvostus karkaa.

Näillä mennään toistaiseksi. Seurantalistalla on useita kiinnostavia yhtiöitä, joihin haluan avata position tilaisuuden tullen. Osa nykyisistä positioista on myös tarkoitus sulkea.

22 tykkäystä
Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Revenio Group Oyj 14,92%
PYN Elite 8,76%
Seligson & Co Global Brands 4,45%
iShares MSCI Core EM ETF 4,10%
Neste 3,93%
KONE Corporation 3,85%
iShares MSCI Core World SRI ETF 3,82%
Vow 3,61%
Novo Nordisk B 3,37%
Investor A 3,14%
DSV Panalpina 2,98%
Harvia 2,88%
UPM Kymmene 2,83%
Accenture 2,49%
BGF Next Generation Technology 2,44%
Scatec Solar 2,26%
BNPP Circular Economy ETF 2,08%
Google 1,95%
Sampo Plc A 1,95%
Latour B 1,84%
Cellavision 1,67%
Aedifica 1,62%
Air Products & Chemicals 1,62%
NextEra Energy 1,59%
Microsoft 1,50%
Amazon 1,43%
eQ Oyj 1,38%
American Water Works 1,38%
The Home Depot 1,26%
Seligson & Co Eurooppa Indeksi 1,22%
Starbucks 1,18%
Facebook 1,15%
Qt Group 1,05%
Huhtamäki 1,02%
Realty Income 0,81%
iShares Smart City ETF 0,77%
Cibus Nordic 0,65%
Smart Eye 0,50%
Kamux 0,37%
Admicom 0,10%
Käteinen 0,07%
Yhteensä 100,00%

Pari kuukautta mennyt edellisestä päivityksestä. Suurin osa sijoituksista on samoja ja suunnitelman mukaisesti ostin amerikkalaisia osingonmaksajia, ETF:iä ja indeksirahastoja. Lisäksi uusista sijoituksista n. 1/10 ohjautui OST:lle.

Päädyin myymään pitkään salkussa möyrineen Osuuskunta KPY:n, joka on lähinnä jakanut osinkoja ja osakekurssi on samalla tasolla kuin 6 vuotta sitten. Myin myös Remedyt, jota oli vain marginaalinen aloituspositio. Kurssi raketoi ja positio jäi pieneksi.

Uutena ostin aloituspositiot Cibusta ja Smart Eyeä. Näitä on tarkoitus ostaa salkkuun lisää tulevien kuukausien aikana. Tarkempia perusteluita ja syitä ostolle löytyy muualta foorumilta, missä näitä on ruodittu satojen viestien verran.

Yhtiömäärää ei ole tarkoitus kasvattaa, mutta “luonnollinen poistuma” on sallittua. Tarkoitus on, että n. 90-95% salkusta on pääasiassa pitkäaikaisia sijoituksia ja loput 5-10% voimakkaan kasvun vaiheessa olevia yhtiöitä (kuten Smart Eye ja Admicom, jota sitäkin vain marginaalinen positio). Ison läjän Admicomia myin jo vuosia sitten 20€ kohdalla “hyvällä voitolla”. :smile:

10 tykkäystä

Varmaan olisi aika päivitellä salkun sisältöä kun on muutoksia tullut.

Vetylappujen dippauksia on tullut hyödynnettyä, varsinkin Plugin osalta ja nyt se näyttäytyykin kohtalaisen isolta osuudelta vaikka sitä kevensin tämän viikon aikana 1/6 verran. Bittium on lähtenyt salkusta haikein mielin kokonaan pois, viimeksi on ollut näin joskus vuoden 2013 keväällä (puolison salkussa toki edelleen Bittiumia, joten en mä @Juha_Kinnunen sua rauhaan jätä!) Löytää tiensä ehdottomasti takaisin mikäli saadaan korjausta, Defencen puolelta saadaan merkittäviä uutisia tai Medical päätetään eriyttää(tai edes raportoida luvut omanansa). Qt:t vaihtui käytännössä Aker CC:n. Qt:ssä ei missään nimessä ole vikaa ja olisin sen mieluusti pitänyt salkussa mutta käteisen puute johti valitettavaan ratkaisuun ja näen Aker CC:ssä enemmän kasvupotentiaalia.

Vipu on nyt nollissa, mutta houkuttaisi lisätä Qfuelia/Aker CC/Kahoot. McPhy:n lisääminen on myös käynyt mielessä, mutta se on Mandatumilla ja olen turkasen huono siirtämään sinne rahaa NN salkusta, jossa on vipu käytössä. Ehkäpä Mandatumille seuraavat säästöt palkasta niin saisi sinnekkin tehdä poimintoja jatkossa!

Edit @Hurde riskiä pienentää ehkä piirun verran se että 2. Isoimman omistusten keskihinta on aika paljon pienempi nykykurssiin verrattuna. Ja energiahommat(erit. elektrolyysienvalmistajat) olleet pidemmän aikaan seurannassa ja onhan näiden liikkeisiin jo pitkälti tottunut. Jos meno hirvittää niin salkku kiinni ja etsitään maailmalta mielenkiintoisia projekteja!

Edit2: @kolloko pohdein tuossa sitä ja jos tämä nyt ihan taivaisiin jatkuu ampumista niin puolet lähtee pois. Jos nyt jotenkin hanskassa pysyy niin saatan dipeistä lisäyksiä tehdä. Kaikki toki riippuvaisia siitä mitän Plugin tarina etenee. Ei kai voittajia kannata myydä ?

28 tykkäystä

Huh, nyt on aika riskipitoinen salkku kyllä. On kyllä vissiin tuottoprossat olleet kunnossa lähiaikoina tuon kanssa. Itsellä ei ehkä löytyisi kaapista riittävästi närästyslääkettä vatsahappojem hillintään😁

9 tykkäystä

Mukava huomata etten ole ainoa kenellä Plugin osuus on kasvanut “hieman” liian suureksi :slight_smile:

Omassa salkussa saman lapun osuus on kasvanut vasta 25% painoiseksi ja olen alkanut miettiä höyläämistä. Kiinnostaisi kuulla, että minkälaista taktiikka olet suunnitellut mikäli kurssinousu jatkuu? Onneksi nämä on osakesäästötilillä niin on helppo hajautella kun sen aika tulee.

Voittajia ei myydä, välillä sitä täytyy kuitenkin kyseenalaistaa itseä. Tästä tuli eilen oman salkun ensimmäinen arvonsa tuplannut yhtiö, ei huvittaisi myydä vitosella ostettuja ensimmäisiä eriä kun menisi hyvät viherrykset pilalle :sunglasses:

2,5kk ajan olen rakennellut omaa starttipakettiani ja tässä se nyt on.

Osakkeet / rahastot
OP indeksirah. 12 %
S indeksirah. 10 %
Smart Eye 9 %
Kamux 9 %
Konec/Cargotec 9 %
QT 8 %
Harvia 8 %
Kojamo 7 %
Fortum 7 %
Sampo 6 %
Citycon 5 %
UPM 4 %
Innofactor 4 %
Tokmanni 3 %

Kokonaissumma 6000e ja nyt 7% plussalla. Todennäköisesti luovun Q3-osarien jälkeen Innofactorista ja Tokmannista jotta päädyn tavoitteeseeni 10 yrityksestä. Tavoite on kasvattaa pääomia 300-500e kuukausittain.

38 tykkäystä

Heh, hyvä jaska1. Aika tiukan keskitetty salkku! Kyllä uusiutuvilla ja vedyllä on tehnyt kovaa tuottoa vuoden alusta, kun omassa salkussa panos 93k eur ja tuotto 71k eur 46 kpl yhtiön hajautuksella…

Ja tuotakin on vähän tankkereilla sabotoitu…panoksia myös lisätty pitkin matkaa. Myös korona Montussa.

11 tykkäystä

Mukava nähdä näin aloittelevana sijoittajana konkretiaa myös salkun rahallisen arvon näkökulmasta. En olekaan ainoa, joka pelailee nelinumeroisella summalla :slight_smile:
Oma taival osakkeiden parissa alkoi noin 2 kuukautta sitten. Muutama harha-askel tuli otettua, kun tätä palstaa seurailin ja innolla lähdin mukaan. Ne on jo salkusta poistettu ja nyt mennään oman suunnitelman mukaisesti. Muutama uusi tulee vielä salkkuun lähiaikoina. Rahastot on mukana kuukausisäästön roolissa ja niitä vielä mietin, mikä niiden tulevaisuus omassa salkussa tulee olemaan.
Tässä salkku tällä hetkellä. Musti Groupilla aloitin, joka kivasti vihertääkin. Muutenkin salkku tällä hetkellä mukavasti vihreällä. Salkun arvo tällä hetkellä hieman vajaa 5000 €.

Osakkeet
CapMan Plc 15 %
Fellow Finance Plc 15 %
Wärtsilä Corporation 14 %
Musti Group Plc 12 %
Smart Eye AB 12 %
Fortum Corporation 11 %
Kamux Corporation 7 %
Outokumpu Oyj 6 %
Rahastot
BL-Equities Japan B JPY 4 %
Nordnet Indeksfond Danmark A 3 %
30 tykkäystä

Syksyn suurimmat hankinnat alkaa olla tehty (elo-syyskuu ja hieman lokakuu):

  • Fellow Financea suoraan ex-toimarilta
  • Efecteä
  • Smart Eyeä
  • Evolution Gaming

…ja ilokseni voin todeta, että muutamassa päivässä / viikossa kaikki uudehkot ovat jo 12-15% plussalla. Tokihan nämä heiluvat, mutta tunnistan kaikissa em. positioissa hyviä potentiaalisia kasvuajureita ylituoton tekemiseen keskipitkällä aikavälillä. Katsotaan :slight_smile: Fortzaa ja Sampoa on tullut kevennettyä hieman syksyllä hintojen noustua ja tuotto-odotuksen alennuttua.

Käteiset on suurimmaksi osaksi pistetty peliin. Odotellaan tuloskausi, rokoteuutiset jne. seuraavaksi.

49 tykkäystä

Luulenpa että meitä on paljon muttei kauheasti kehdata huudella. Tai sitten vaan ollaan niitä muutamia onnekkaita, jotka on löytänyt palstan missä voi oppia kymmeniä ja satoja tuhansia sijoittavilta ammattilaisilta, jotka tuplaavat hetkessä omistuksiaan :face_with_hand_over_mouth: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jostainhan se on pakko aloittaa ja kyllä täältä todella hyviä vinkkejä on saanut. Osin harmittaa että ei ole aiemmin asiaan paneutunut. Tosin, salkussa on myös perheasunto ja autot velattomana joten ei noita ruuhkavuosiakaan ihan tehottomasti käytetty säästämisen osalta.

20 tykkäystä

Täälläkin salkkujen arvot (aot ja ost) vasta tänä vuonna nousseet 5 numeroisiksi yhteensä. Ihan hyvä säästöaste ollut nämä pari vuotta, kun olen sijoittamista opetellut. yllättävän mukavaa puuhaa.

6 tykkäystä

Laitetaas omakin tämänhetkinen tilanne tänne:

Eniten harmittaa se kun on onnistunut välttämään kaikki Hexin parhaat hevoset kun ovat olleet niin “kalliita”.

7 tykkäystä

Tässä minun salkku:

Fortum Corporation 10.77 %

Innofactor Plc 9.06 %

Kamux Corporation 11.90 %

Metso Outotec Oyj 13.16 %

Nokia Corporation 9.44 %

Royal Dutch Shell PLC 11.04 %

Siili Solutions Oyj 11.12 %

Scorpio Tankers Inc. 8.42 %

TietoEVRY Corporation 13.92 %

Nokia on vain pikaisella visiitillä tässä salkussa ja lähtee jos hinnat vielä vähän kiipeävät.

Scorpio on myös lähtemässä heti, kun saadaan pää pinnalle. Tai riippuu toki sen hetken tilanteesta. Tankkerit saavat kyllä jäädä ja tilalle jotain vihreämpää :slight_smile:

Nokian ja STNG tilalle suunniteltu Quantafuelia ja jotain medical sektorin toimijaa. Shell on positio on täynnä, mutta muita tankkaillaan sopivista ostopaikoista.

Edit: tässä kun on ollut keskustelua salkun koosta, niin viisinumeroisella mennään kohti kuusinumeroista, johon on vielä onnistumisista riippuen muutaman vuoden matka.

7 tykkäystä

Muutama vuosi sitten törmäsin tutkimukseen, jonka mukaan suomalaisten mediaanisalkku on n. 4000 € kokoinen.

Se tarkoittaisi, että melkein 900 000 osakesäästäjästä puolella on alle 4000€ salkku. Mediaani on varmaan laskenut entisestään, koska uusia sijoittajia on tullut niin paljon: suositussa Nordnetissa keskimääräinen salkku taitaa olla vielä pienempi.

Keskiarvo on sen sijaan yli 40 000€. Tämä kuvastaa lähinnä sitä, että meillä on Suomessa liuta todella varakkaita sijoittajia miljoonien salkuilla nostamassa keskiarvoa.

Eli nelinumeroinen salkku on hyvinkin se normi.

Täällä foorumilla on varmasti keskittymä isompia salkkuja, koska täällä on pitkään vannoutuneita harrastajia. Arvioisin silti että enemmistöllä kokoluokka on ennemmin nelinumeroinen.

Tämä laji on vasta kunnolla alkamassa Suomessa. :sunglasses:

69 tykkäystä