Mitä sinulla on salkussa?

Ihan totta, että ei ole ilmaista. Iso kynnys maksaa pienellä salkulla, vaikka kolmasosan saakin verovähennyksenä takaisin.

Mulla on samassa taloudessa toinen, jota palvelu kiinnostaa, niin reilu kymppi jää enää maksettavaa per nenä kuussa veronpalautuksen jälkeen.

1 tykkäys

Sijoitusrahastolaki määrää ensinnäkin, että yhdenkään osakkeen paino ei saa olla yli 10% salkusta ja lisäksi että sijoituksia saman liikkeeseenlaskijan arvopapereihin tai rahamarkkinavälineisiin, jotka ylittävät yhden kahdeskymmenesosan sijoitusrahaston varoista, saa yhteensä olla enintään kaksi viidesosaa sijoitusrahaston varoista.Eli suomeksi: kymmenen arvopaperia ei riitä sijoitusrahaston hajautukseksi mitenkään. Siksi tyypillisesti rahastoissa on minimissään se n. 30 sijoitusta.

6 tykkäystä

Minulla on nyt tasan 40 yritystä salkussa.
Noin usean kymmenen vuoden sijoituskokemuksella voin sanoa, että kun niitä sijoitusvuosia kertyy, ei aina halua myydä hyviä firmoja pois. Ja kun ostaa, niin silloin voi joko lisäillä tai ostaa jotain uutta kiinnostavaa. En todellakaan tee due diligenceä neljännesvuosittain jokaiselle omistamalleni firmalle. Se on analyytikoiden hommaa. Riittää kun pidän silmällä jo salkussa olevia ja perehdyn tarkemmin tulokkaisiin.

Itselläni top-2 eli Kone ja eQ vastaa 50% salkusta.
Top-10 - eli kaksi edellistä + Sampo, Olvi, Nokia, Remedy, Valmet, Qt, Nordea, Verkkokauppa - vastaa 75% salkusta.

Ei tästä saa indeksisijoitusta vaikka kuinka yrittäisi.

Viimeinen 10% on osakkeissa, joita voisi kutsua nimellä ’newcomers’. Niissä on firmoja, joissa haluan pitää ainakin pienen betsin tai joita haluan seurata. Omassa salkussa tämä seuraaminen onnistuu parhaiten. Saat kiinnitettyä oman ostohinnan ja sitten näet suoraan koko pörssiä selaamatta, minne kurssi on menossa. Tässä 10% on myös firmoja, joista olen myynyt osan ja jättänyt jäljelle ’jakojäännöksen’.

Jos lähtee Suomen ulkopuolelle, niin jopa 100 osakkeen salkku ei olisi mahdoton. Minä olen ostanut lähinnä lääkeyhtiöitä ja ns. vetyosakkeita Suomen ulkopuolelta. Firmojen seuraaminen kyllä vaikeutuu, kun lähtee kauemmaksi.

Jokainen tekee omat sijoitusvalintansa, enkä väitä että minun olisi paras. Tykkään osingoista, tykkään siitä, että salkussani on osakkeita, joita haluan omistaa ja joihin uskon. En halua rahastoja tai mitään sijoitushäkkyröitä, joissa puhutaan oikeasti vain vedonlyönnistä tyyliin betsi punaiselle tai mustalle. Varmasti salkkuni rikkoo joitain sijoittamisen kultaisia sääntöjä, mutta tämä ok minulle, varsinkin kun tuotto on ihan kovaa tasoa.

33 tykkäystä

Tällaiset ratsut valittuna:

Nimi Osuus Tuotto%
Remedy Entertainment Oyj 48,81 % 252,74 %
Qt Group Oyj 20,37 % 62,50 %
Admicom Oyj 13,92 % 270,87 %
Smart Eye AB 8,79 % -6,58 %
Siili Solutions Oyj 4,77 % 32,87 %
NVIDIA Corporation 3,34 % 283,50 %

Valinnoissa on käytetty milloin tikkataulua, milloin saunan lauteilla on ollut korvat auki ja silloin tällöin tulee itsekin perehdyttyä yhtiöihin. Kaikki alkoi superrahastosta, mutta mielestäni siellä levännyt pääoma oli paremmin kanavoitavissa.

Salkku täyttää vuoden vaihtuessa kolme vuotta. Salkkuun valuu rahaa noin 1000€ - 1200€ kuussa, tästä 650€ on valtion takaamaa opintolainaa:
image

26 tykkäystä

Remedy + QT comboa yli puolet salkusta = selkeä cheat code! Indeksillä ei mitään mahkuja tuommoista juustottamista vastaan… :sweat_smile:

12 tykkäystä

69% yhteispaino on optimaalinen :smirk:

Toistaiseksi tuntunut helpolta pitää tälläsellä ~100k salkulla ym. hajautusta (vaikka siinä kaikki omaisuus onkin) ja nukkua yöt rauhassa, kun on alusta asti ollut valmis kaiken menettämään.

7 tykkäystä

Minkä kokoisella salkulla uskallatte mennä pienellä hajautuksella? Mulla on 300k ja suurin sijoitus on sampo, n. 30k.

Mutta tuntuisi hurjalta pitää pienissä kasvuyhtiöissä ( varsinkin jos ei vielä voitollinen ) jotain 30k - 50k siivuja.

Mulla on useita 10-15k sijoituksia ja sitten pienempiäkin. Sijoituksia yhteensä n. 40 kpl.

5 tykkäystä

Pelkästään likviditeetti tekee tälläisestä vaikeaa. Jos myyt tälläisen potin laitaan paniikissa ei siellä ole välttämättä ketään ottamassa koppia.

3 tykkäystä

Medifilmin OPO tällä hetkellä Nordnetissa n. 227K€, ja suurin sijoitus Metso Outotec n. 30K€ hankinta-arvolla (nykyinen markkina-arvo n. 33,3K€). Pienemmistä osakkeista Qt:n omistus isoin markkina-arvoilla mitattuna, about 15,5K€ potti tällä hetkellä (hankinta-arvo n. 9,4K€). Siitä vähän osviittaa, oon ite pohtinu niin, että Medifilmin longeissa mikään omistus ei mielellään sais ylittää 20% rajaa (Nordnetin Superluoton kultatason, eli 0,99% koron raja). En siis Medifilmissä vielä vivuta salkkua, mutta joskus isommassa pudotuksessa se voi tulla tarpeeseen.

12 tykkäystä

Salkku oli välillä aika keskitetty, mutta kun tuurilla sai ostettua noita juuri ennen aliarvostuksen purkautumista, niin sen jälkeen on tuntunut kalliilta lisätä, niin on tullut lisää positioita, jotka ovat pääasiassa pieniä.

Ylivoimaisesti suurimpana tukijalkana Kamux, jossa melkein neljännes salkusta. Sitten 10+ % positiot Fortum, Harvia, Cibus. Loput (n. kolmannes) Aallon group, NoHo, kultaa, Metso-Outotec, CapMan, GoFore, Hansa Biopharma ja Nokia.

3 tykkäystä

Mihin laskelmiin perustuu valintasi OmaSäästöpankki vs. esim. Aktia tai Ålandsbanken? Terv. misseducated Juurikki.

Kerran oon kokeilu laitaa 100% nokiaan joka valitsi Windows Phone järjestelmän, - 70%… Sittemmin on vähän hajautusta löytynyt enemmän.

Itse tykkään ottaa kyllä näkemystä ja esim qt on paisunut arvon nousun ansiosta n. 200k potiksi, vaikka parit pikku myynnit takana. Oon koittanut olla myymättä voittavia osakkeita pois. Talenom kohdalla tein paniikissa virheen korona Montussa, muutoin olisi se samaa kokoa. Menipä samassa kamuxia ja harviatkin… Osa ihan ok hinnalla ja kaikkia olisi ollut mahdollisuus ostaa halvemmalla takaisin.

Tykkään kuitenkin paljon sellaisesta sektorihajutuksesta kuin mulla on esim. It palveluissa tällä hetkellä digia, gofore ja innofactor, tai energia ja vety 40+ osaketta, jossa vaan veikataan sektorin menestystä.

Mulla qt, Sampo, Fortum, talenom ja kamux muodostaa reippaat 50% salkusta. Tai tällä hetkellä on käteistäkin jonkin verran niin ehkä 60%.

Tykkään katsoa 3-4 vuotta eteenpäin, vaikka tässä vaiheessa jo tarvittaisiin vakaita osinko koneita Elinan tyyliin :thinking:. Toivon, että qt maksaa mulle osinkoa nyky hintaan verrattuna muutaman vuoden päästä 3-4%. Sama koskee talenomia (alkuperäiselle sijoitukselle osinko olisi jo n. 10%). Kamuxia koskee sama, eli toivomme parasta muutaman vuoden päähän, että kasvuyhtiöt olisivat myös osinko yhtiöitä ja voittajia.

Olen pohtinut sinne mahdollista työelämästä osittain irtatumistakin.

13 tykkäystä

Olen omistanut Aktiaakin, uskon, että siinäkin on hyvää nousupotentiaalia. Nyt osui salkkuun OmaSptä tuon heidän “posarinsa” jälkeen kun ilmoittivat, että v. 2020 tulos on käytännössä yhtä hyvä kuin 2019, joten negatiivisille yllätyksille ei pitäisi kauheasti olla riskiä. P/E taisi ostohinnoilla heilua jossain 7,5 nurkilla, mutta ison omistajan myynnit painavat kurssia, keskustelua tästä ko. yrityksen ketjussa lisää. Ålandsbankeniin en ole ikinä jostain syystä tutustunut niin siitä en osaa sanoa.

1 tykkäys


Maaliskuussa startattu salkku alkaa pikku hiljaa muotoutua, erinlaisia kokeiluja on tässä tullut tehtyä ja fiilisteltyä erinlaisten firmojen omistamista. Tällä hetkellä tilanne näyttää tältä, Kemiraa lukuunottamatta en näe että olisin nykyisillä näkymillä tekemässä muutoksia. Sekin saattaa jäädä salkkuun, kuka tietää. En ole ripustanut itseäni mihinkään tiettyyn kategoriaan sijoittajana ja pidän kaikki mahdollisuudet avoinna. Fortum/Sampo/UPM sijaitsee eläkevakuutustilillä ja loput OST:llä. Arvossa meni juuri 25k € rikki, tavoitteena saada OST talletus täyteen kolmessa vuodessa.

18 tykkäystä

Poikkean valtavirrasta, omat salkut näyttää tältä

Vastasin aluks kahvehuoneelle mut muistin et voi editoida:

@viljo

Valmistaa entsyymejä ja ajankohtaisina :

  • COD UNG -entsyymin myynti tarkkoja laboratoriotestejä varten
  • Beetaglukaanit immuunijärjestelmää lisääville valmisteille
  • LAMP-entsyymit pikatesteille
  • SAN-HQ COVID-rokotteelle

Voisi myös päätellä että jatkossakin pyritään ennakoimaan ja panostamaan biotieteeseen mm. Rahoituksien ja tukien muodossa.

9 tykkäystä

Itselleni on kertynyt tämmöinen kattaus eri firmojen osakkeita. Ehkä vähän päällekkäisiä toimialoja mutta aina tuntuu olevan väärä aika myydä enkä salkun viritystä ole pyrkinytkään tekemään viimeisen päälle. Viime vuosina pääpaino on siirtynyt Suomesta USA:n markkinoille ja nyt korona-aikana käytännössä kaikki lisäykset tehty sinne.

Tylsyydentorjuntaan viimeisimmäksi lisäsin hyppyselliset vetyhypeä PLUG:n ja ENR:n muodossa.


Näillä mennään ja tarpeen tullen myydään jotain tai vaihdetaan hevosta.

8 tykkäystä

Hyvä muistutus hajautuksen merkityksestä, myös näinä aikoina!

Uuutena tulokkaana tällä foorumilla pistän oman sijoitusjakaumani nähtäväksi.

Olen sijoitusasioissa hyvin tuore tapaus. Osakesijoittamisen olen aloittanut vasta tänä vuonna. On ollut mielenkiintoista hypätä kyytiin tällä saralla. Samalla olen tutustunut Inderes-sivuston tarjoamiin selkokielisiin analyyseihin ja tähän erinomaiseen foorumiin. Foorumin keskustelut ovat hyvähenkisiä ja täältä on saanut hyviä ajatuksia tulevaa ajatellen.

Työuraa minulla on takana n 20 vuotta ja reilut saman verran pitäisi olla vielä jäljellä. Lainat on maksettu pois jo joitakin vuosia sitten ja on ollut aika kääntää katseita tulevaisuuden säästämiseen.

Rahastosijoituksia minulla on ollut joitakin vuosia. Lähinnä indeksirahastoa ja myös korkopainotteista yhdistelmärahastoa. Varsinkin jälkimmäisen tuotto-odotukset eivät ole kovin kummoisia nykyisin ja pankki vetää hoitokustannuksiakin välistä, joten tuolle puolelle en ole osuuksia enää lisäämässä. Nyt sitten koronakevään ja kesän kuluessa kypsyi ajatus lähteä mukaan osakesäästämiseen.

Sijoitushorisonttini on todella pitkä. Osakkeita hankin ajatuksella, että hankkimani pidän hamaan tulevaisuuteen. Ellei sitten yhtiön bisnes sula alta tai jotain muuta sellaista tapahdu, että tulee aika luopua tietyistä osakkeista. Osakkeet ovat valikoituneet siten, että ainakin osalle omistamistani osakkeista olen valmis odottamaan arvonnousua vuosiakin. Myös osinkotulot ovat yksi kriteeri osakevalinnoissani.

Tällä hetkellä sijoitusjakauma on jokseenkin seuraavanlainen:

-osakkkeet n. 47%
-rahastot n. 20%
-start up-sijoitus n. 4% (Omaa ammattialaani liippaava start up yritys, jonka ideaan uskon siinä määrin, että olen ollut valmis ottamaan riskin. Tässä on mukana myös pieni viihdearvo, josta olen valmis hiukan maksamaan)
-käteinen n. 29%

Osakesalkkuni on ehkä hiukan “tuulipukumainen”, mutta hankinnat olen tehnyt pitkää säilytystä ajatellen. Painotus ei ole vielä optimaalinen, vaan erityisesti Kamuxia on tarkoitus tankata matkan varrella lisää. Kamuxilla on vakuuttava kasvustrategia ja siinä kyydissä haluan olla mukana. Samoin UPM:n määrää kasvatan, kunhan sopivia ostopaikkoja ilmaantuu. UPM:n suuret investoinnit ovat käynnissä ja niille odotan tuottoa jatkossa vuosien päästä. Sampoa olen hankkinut salkun kivijalaksi. Wärtsilän suurehko osuus selittyy sillä, että sitä olen nyt ihan viime viikkoina tankannut n. 6,5€:n hintaan odottamaan tulevia vuosia. Minulla on luja usko, että Wärtsilällä on tulevina vuosina vielä sanansa sanottavana energiamarkkinoilla. Telia on kohtuullisen hyvä osingon maksaja ja osakkeen arvostus on vähän alamaissa. Kemiraa on mukana puhtaasti osingon vuoksi. Keskoa jossain vaiheessa olisi tarkoitus hankkia myös lisää, mutta tällä hetkellä osakkeen hinta on jo sen verran korkea, että näillä hinnoilla jää tankkaamatta.

Vielä muutamaa osaketta tuonne salkkuun mahtuisi. Tavoitteena olisi tässä vaiheessa n 8-10 eri osakkeen salkku. Jatkan tiiviisti markkinoiden ja analyysien seurantaa ja sopivien ostokohteiden metsästystä. Oma osaamiseni on kuitenkin hyvin rajallista ja sen vuoksi keskityn ainakin aluksi Helsingin pörssiin.

Salkun jakauma on tällä hetkellä seuraavanlainen:

Jakauma elää jatkossa vielä kunhan pikkuhiljan täydentelen salkkua. Täydentelyä odotellessa jatkan Inderesin tiivistä seurantaa (tämä sivusto vie kohta turhankin paljon aikaani :smiley:)

Kiitos vielä foorumille mukaan pääsystä.

43 tykkäystä

Kehittelin omaa seurantaani ja voisin samalla tänne hieman kertoa tämän hetkisestä tilanteestani. Olen sijoittanut jo teini-ikäisestä asti, mutta kunnon salkku on kehittynyt vasta viimeisen 5 vuoden aikana kun työstä on jäänyt enemmän käteen.

  • Seligson Suomi Indeksirahasto: Ostin tätä useassa erässä 2008-2010 välillä. Koska olen omistanut näitä jo 10+ vuoden ajan tarkoitukseni olisi säilyttää nämä ikuisesti, jos ollenkaan mahdollista. Moni muukin on varmaan lukenut artikkeleita ja blogeja, joissa kuvaillaan mielenkiintoisia “jos olisit omistanut indeksiä vuodesta x ajan olisit miljonääri” tyyppisiä skenaarioita ja tässä on minulla mahdollisuus illustroida miten toimii oikeassa elämässä. Jos elän elinaikaodotteen mukaisesti, omistusaika voi olla 60v.+. Voin sitten vaikka testamentata hyväntekeväisyydelle. Tähän mennessä tuottoa n. 300% eli 12% CAGR. Ei ole tarkoitus ostaa enempää.
  • Kamux: Kova usko yhtiöön, jonka suuri paino havainnollistaa. Harvoin saa kasvua tähän hintaan. Tuotto n. 50%.
  • Remedy: Iso paino johtuu pääasiassa kovasta tuotosta. Hieman pohtinut keventämistä. Tuotto n. 200%.
  • Talenom: Iso kiitos tämän löytämisestä Inderekselle. Tuotto n. 380%. Olen keventänyt merkittävästi viimeisen vuoden aikana, koska yhtiön kehittymisen kulmakerroin on hieman loiventunut samalla kun arvostus on kasvanut.
  • Microsoft: Ostin jo monta vuotta sitten. Microsoft on ollut pitkään hyvästä syystä vihattu ja Steven Ballmer oli huono CEO. Satya Nadella on toisaalta aivan loistava ja saanut aikaan merkittävän kulttuurimuutoksen yhtiössä. Yhtiö on siirtynyt lyhyt näköisestä asiakkaiden lypsämisestä avoimempaa ja asiakaslähtöisempään strategiaan tietenkään tuotto unohtamatta. Microsoftin ote enterprisestä on todella kova ja Azure on erittäin kilpailukykyinen. En ihmettelisi jos Azure ohittaa AWS joskus tulevaisuudessa. Ostin 2017/2018 aikoihin. Tuotto n. 150%.

Tuotot näyttävät paremmalta kuin salkun todellisuus, koska suurimmat ovat helposti myös parhaiten kehittyneitä sijoituksia ja heikosti kehittyvät tulee helposti myytyä.

Näiden lisäksi minulla on n. 30% käteistä, joka vapautui asuntokaupasta ja joka pitäisi saada töihin sitä mukaan kun hyviä kohteita löytyy.

23 tykkäystä

Tällä viikolla on ollut hyvää keskustelua siitä millainen yhtiömäärä olisi ok. Itselläni on käteisen osuus ollut ylisuuri vähintään siitä asti kun makselin oppirahoja pahimmassa IT kuplassa. Silloin kun talletuskorot oli useita prosentteja tällainen hajautus oli suht ok, nykykoroilla ei niinkään.

Toinen “ongelma” on psykologinen vaikeus tehdä lisäostoja nouseviin kursseihin.

Osittain edellä mainituista syistä yhtiömäärä helposti kasvaa ja jos aloituspositiot ovat jääneet pieniksi ja kurssi ampuu heti ylös postiot ovat jääneet mitättömiksi varallisuuteen nähden. Toki pienille positioille on muitakin syitä, jonkun yhtiön kurssi saattanut laskea ja pidempään salkussa olleista osa saattanut olla hankintahetkellä merkittävän kokoinen mutta ei enää ja kun käteistä ollut salkussa aina liikaa niin myyntipainetta ei ole ollut. Koronamylläkkä laittoi pitkästä aikaan tutustumaan niihin yhtiöihin mitä salkusta löytyy ja tuolloin salkkua tuli myllättyä.

Tällä hetkellä AOT ja OST tileiltäni löytyy noin 30 eri lappua, mitkä jaoin karkeasti kolmeen kategoriaan, joista kussakin 7-12 yhtiötä.

“Uusiutuvat” osastoa olisin mieluummin ostanut ETF kautta vielä suuremmalla hajautuksella, mutta kun sopivaa ei ole niin siksi näin. Voittajia en usko vetylapuista löytyvän, joten salkkuun poimittu “arvalla” muutama.

Osinkoa maksavia perinteisempiä yhtiöitä salkusta löytyy reilu 10, näidenkään liikkeitä ei tule tarpeeksi seurattua. Pari niistä saattaa lähteä vielä tänä vuonna myyntiin ja tilalle saattaa tulla salkussa olevien lisäyksiä tai pari uuttakin olisi taas kiikarissa. Yhtiömäärän ja kaupankäyntikulujen kohtuullisena pitämiseksi suorien osakesijoitusten lisäksi joka kuukausi lähtee pieni siivu indeksirahastoon.

image

9 tykkäystä