Mitä sinulla on salkussa?

12 yhtiötä salkussa ja se tuntuu juuri sopivalta. En ymmärrä edes miten esim. 30 ”hyvää” sijoituskohdetta on onnistunut joku löytämään. Käteistä olisi nytkin, mutta tällä hetkellä en keksi yhtään mitään ostettavaa pörssistä.

Itse olen ratkaissut tämän asian niin, että on sekä rahastoja, että puoli tusinaa suoraa osakesijoitusta isoilla painoilla. Ajatus on, että muutama osake riittää mutta kun summat ovat aika isoja niin olisi liian riskaabelia laittaa kaikki rahansa kiinni muutamaan firmaan, rahastot tuovat hajautusta.

Muutamankin yhtiön kanssa on jo aika paljon miettimistä, en kanssa hahmota, miten ihmiset pystyvät hallitsemaan kymmeniä yhtiöitä, että mitä niille kuuluu. Lisäksi painojen pitää olla mielekkäitä, että muutoksilla olisi oikeasti rahallista merkitystä. Ei viitsi nähdä hirveää vaivaa yhtiön etsimisessä ja analysoinnissa ja sitten laittaa siihen pikkurahoja kiinni. Tosin minä olen oppinut tämän Fisheriltä, hän sanoi, että jos löytää loistavan yhtiön niin “buy a meaningful amount of stock”. Esim. Harvian listautuessa tein ison taustatyön ja vakuutuin yhtiöstä. Lopputulemana laitoin melkein 10% koko sijoitusvarallisuudestani sen osakkeisiin muutamassa erässä.

Minulla tyypillisesti yksittäisen osakkeen paino on joku 7-10%, paitsi Harvia, joka on melkein 30% koko salkusta. Alunperin ajattelin, että n. puolet olisi rahastoissa ja toinen puoli suorissa osakkeissa mutta suorat osakkeet ovat tuottaneet rutkasti enemmän kuin rahastoni niin nyt suhde on se, että osakkeissa on selkeästi enemmän rahaa kuin rahastoissa.

Osakepoiminta ja rahastot eivät mielestäni ole vastakohtia vaan ne täydentävät mainiosti toisiaan. Sopiva määrä rahastoja auttaa siten, ettei suoria osakepoimintoja tarvitse niin paljoa.

13 tykkäystä

85 lappua löytyy tällähetkellä salkusta. YTD + 49,4 %… olisihan se voinnut olla huomattavasti parempi, jos olisi osannut valita mukaan vain parhaimmat 20 :thinking: tai sitten ei…

Todennäköisesti tuo lappujen lukumäärä kannattaisi oikeasti pienempikin olla, mutta näin amatöörinä olen nähnyt laajan hajautuksen itselleni hyväksi vaihtoehdoksi, koska yksittäisen hudin aiheuttama tappio on näin kohtalaisen pieni.

PLUG POWER INC 10,6 %
NEL ASA 6,3 %
BERKSHIRE HATHAWAY 5,7 %
SAGAX AB NPV B 3,5 %
SMART EYE AB 3,1 %
FORTUM OYJ 3,0 %
KAMUX OYJ 2,7 %
APPLE INC - ORD SHS 2,7 %
UPM-KYMMENE 2,6 %
OLVI OYJ A-SARJA 2,6 %
QT GROUP OYJ 2,6 %
REVENIO GROUP OYJ 2,1 %
MICROSOFT CORP - ORD SHS 2,1 %
ADIDAS AG 2,0 %
ALIBABA GROUP HOLDING LTD ADS 1,9 %
HARVIA OYJ 1,8 %
CAPMAN OYJ 1,7 %
SAMPO A 1,7 %
DOMINOS PIZZA INC 1,7 %
DIGIA 1,6 %
ALPHABET INC -CL A 1,4 %
ORSTED A/S 1,4 %
INCAP 1,3 %
NIBE INDUSTRIER AB B SHS 1,3 %
AIR LIQUIDE (L`) 1,3 %
TESLA INC 1,2 %
AROCELL AB 1,2 %
MCPHY ENERGY 1,2 %
AIR PRODUCTS AND CHEMICALS INC ORD SHS 1,2 %
CVS HEALTH CORPORATION 1,1 %
TOKMANNI GROUP OYJ 1,1 %
COCA-COLA CO 1,1 %
NESTE 1,1 %
NIO INC ADR 1,1 %
MCDONALDS CORPORATION - ORD SHS 1,1 %
VESTAS WIND SYSTEMS AS 1,1 %
NVIDIA CORP - ORD SHS 1,0 %
FACEBOOK INC 1,0 %
MASTERCARD INC ORD 1,0 %
BYGGHEMMA GROUP FIRST AB 1,0 %
BURE EQUITY 0,9 %
INVESTOR B 0,9 %
VALMET 0,8 %
VISA INC ORD SHS 0,8 %
KONE OYJ B 0,8 %
ELECTRONIC ARTS INC - ORD SHS 0,8 %
NIKE INC - ORD SHS 0,7 %
INNOFACTOR 0,7 %
INVESTMENT AB LATOUR B 0,7 %
KINNEVIK AB SER. B 0,7 %
INTRUM JUSTITIA AB - ORD SHS 0,7 %
RELAIS GROUP OYJ 0,6 %
KESKO OYJ A 0,5 %
ASSA ABLOY AB -B 0,5 %
GOFORE OYJ 0,4 %
MARIMEKKO OYJ 0,4 %
INDUTRADE AB 0,3 %
ALTIA OYJ 0,3 %
EVOLUTION GAMING GROUP AB 0,3 %
SIILI SOLUTIONS A 0,3 %
EOLUS VIND AB -B SHS 0,2 %
LIME TECHNOLOGIES AB 0,2 %
KESKISUOMALAINEN OYJ A 0,2 %
TIETOEVRY OYJ 0,2 %
REMEDY ENTERTAINMENT OYJ 0,2 %
TAALERI 0,2 %
CIBUS NORDIC REAL ESTATE AB 0,2 %
HEXAGON AB B SHS 0,2 %
TALENOM OYJ 0,1 %
BITTIUM OYJ 0,1 %
ALMA MEDIA 0,1 %
POWERCELL SWEDEN AB 0,1 %
RESURS HOLDING AB 0,1 %
MEKONOMEN AB 0,1 %
ATLAS COPCO AB A SHS 0,1 %
SANOMA 0,1 %
METSÄ BOARD OYJ B 0,1 %
ERICSSON TELEFON AB - B 0,1 %
KABE HUSVAGNAR AB -SHS B 0,1 %
TIKKURILA 0,1 %
KEMIRA 0,1 %
STORA ENSO OYJ R 0,0 %
EQ OYJ 0,0 %
HONKARAKENNE B 0,0 %
KESLA A 0,0 %
10 tykkäystä

Itselläni satoja sijoituksia ja perusteluja niille on aikanaan löytynyt, osaan parempia ja osaan huonompia. Itse näen, että tekemättä ei opi. Aina jonkun sijoituksen noustessa suureen painoon otat riskin. Esimerkkinä meteoriitti tipahtaa sijoituksesi päälle.

Kirjoituksesta joka tapauksessa paistaa lyhyt aikajänne. Jotkut osakkeet on niitä tenbaggereitä, jolloin puhutaan 1000% tuotoista. Sijoittaminen on enemmän tai vähemmän todennäköisyyksien kanssa pelaamista. Yhtiöille voi tehdä laskelmia pidemmällä aika välillä ja piirrellä vaikkapa fast grapheja. Samoin voi laskella fair valueta erilaisilla skenaarioilla. Korkoa korolle, kun summaa pitkälle ja Kellyllä laittaa panoskokoa niin sinne saattaa löytyä yllättävästi fiksua pikku positiota.

Omissa ajatuksissa olen Lynchin kannalla eli joka kääntää eniten kiviä menestyy parhaiten. Minulla tälläkin hetkellä sijoitus jota pidän parhaana johon teen töitä ja seuraan. Silti en usko, että olen välttämättä löytänyt sijoitusuniversumin parasta sijoitusta. Jos niin sanotusti seuraat ja panosta 20 osakkeeseen, mistä tiedät, ettet ole eksynyt kylmäveristen Suomen hevosten ikämiesten lähtöön.

10 tykkäystä

Riippuu varmastikin siitä, että mitä haluaa sijoittamiselta. Jos salkussa on lähinnä “tylsiä” yhtiöitä, niin ne nyt menevät melkein omalla painollaan. Minulle riittää osan yhtiöistä kohdalla, että seurailee osavuosikatsauksia ja yleistä uutisvirtaa. Äkilliset kurssinousut ja -laskut sitten kyllä pomppaavat silmään jos sellaisia tulee. Eri asia toki on, jos salkku on täynnä vety-hype-pump&dump -tyylisiä lappuja, jolloin seurantarve toki on suurempi.

Mun salkussa on yhteensä 40 paperia (32 osaketta, 4 ETF:ää ja 4 rahastoa) ja salkun kymmenen suurinta sijoitusta muodostaa 55% salkun arvosta. Tiedän varsin hyvin, että tuosta voisi karsia pois ainakin puolet ja hajautus olisi silti riittävä. Kustannukset eivät kuitenkaan nouse lappujen määrän kasvaessa, joten “eivät ne palkkaa salkussa pyydä” ja en nyt ole lähtenyt “ylimääräisiä” myymäänkään. Toki ne alle 0,5-1% kokoiset positiot on kokonaisuuden kannalta merkityksettömiä, mutta menevät siinä muiden mukana ja osa näistä on vaasta rakennusvaiheessa kohti suurempaa painoarvoa.

Salkussa on jonkin verran suuria yhtiöitä ja en usko, että kykenisin löytämään niistä tietoa, jota ei jo muilla ole, joten salkussani keskitän seurannan pienempiin yhtiöihin. Ja toisaalta se, että on monessa mukana, on jopa ihan hauskaa.

9 tykkäystä

On totta, että osakkeita ei tilastollisesti kannattaisi määräänsä enempää hajauttaa. Mitä enemmän osakepapereita salkussa on, sitä enemmän ne alkavat mukailemaan indeksiä, sillä tarkasteltavan joukon (jonkin pörssin yhtiöitä salkussa) koko määrällisesti kasvaa, jolloin keskiarvo (eli tuotto) lähenee jatkuvasti indeksiä. Tämä on siis matemaattinen fakta. Tästä on toki poikkeuksia ja hyvällä osakepoiminnalla varmasti pääseekin hyviin tuottolukemiin, vaikka yhtiöitä olisi lukuisia, sitä en kiellä. Todennäköisyydet onnistumiselle vain laskevat yhtiöiden määrän noustessa suuriin lukemiin. Lisäksi vielä @SijoitusSeppo:n mainitsema asia, eli yhtiöiden seuraaminen hankaloituu huomattavasti, niiden määrä kasvaessa paljon.

Tästä on monien täällä kritisoima Oksaharjukin samaa mieltä :wink:. Itsekin olen samaa mieltä allekirjottaneiden kanssa, ja tällaisella hajautuksella olenkin markkinalla mukana. Hajautusta saa tarpeeksi, myös toimialojen välillä, mutta tuotto ei lähde mukailemaan liikaa indeksiä.

Tämäkin on totta. Jokainen tekee lopulta itse sijoituspäätökset ja määrittelee salkkunsa sisällön. Virheitä tekemällähän oppii asioita ja on ensi kerralla taas viisaampi. Yhtiömäärän sopivuuden voi kuitenkin matemaattisesti perustella, eli se on validi fakta.

5 tykkäystä

Juu tilastollisesti varmasti näin. Pari menestynyttä sijoittajaa esimerkkinä Peter Lynch ja John Templeton on ostaneet suuren määrän osakkeita ja rikastuneet. Templetonista en tiedä löikö indeksin, mutta osti lähes kaikkia halpoja osakkeita pienen määrän.

Ajatus tasolla kuitenkin näin, että raha kannatta yleensä olla mielummin pienen postiion osakkeessa kuin käteisenä. Poikkeukselliset tuotot tulee poikkeuksellisista tapahtumista. Mainittu Lynch sanoi, että parhaat tuotot osakkeessa tulee vuosina 7-10 ostosta. Voin kertoa omasta salkusta esimerkin, ostin aikanaan erittäin pienen erän Reveniota hintaan 0,40€. Ihmettelin sitten tippumista 0,30€ ja edelleen 0,28€. Noista ostin sitten toiset pienet erät. Jollen olisi ostanut erää 0,40€ en kuuna päivänä olisi osannut ostaa sitä 0,28 ja 0,30€ erää. Reveniolla on ollut merkitys salkuuni, vaikka hankinta summa pieni ja osuus salkusta pienehkö. Kymmen vuoden jälkeen osasin ostaa sitä mielestäni “kalliilla” 20 € hintaan joku aika sitten. :grin: Mikään sijoitus ei ole opettanut minua niin niinkuin Revenio. Nyt olen uskaltanut panostaa muutamiin mahdollisiin vastaaviin skeneihin. Ja tiedän mitä siltä vaaditaan paremmin kuin ennen. Salkusani on toinen ostos jonka tein samoin 0,28€ ja se taitaa edelleen olla samoissa hinnnoissa. Valitettvasti satsasin siihen enemmän.

12 tykkäystä

Olen samaa mieltä hajauttamisen tärkeydestä ja sikäli ymmärrän kyllä kymmeniin osakkeisiin hajautetut salkut. Se, mikä on minulle täysi mysteeri on ajankäyttö, tuntuu että itselleni jo muutamien yhtiöiden kanssa on paljon hommaa. Otetaan esimerkiksi Harvia:

  • Ennen sijoituksen tekoa luin listalleottoesitteen (208 sivua) ja markkinointiesitteen (32 sivua) kahteen kertaan ajatuksella läpi. Samalla tein lyhyet muistiinpanot. Usean tunnin homma.
  • Tein kirjalliset perustelut sille, miksi ja millä perusteilla lähden sijoittamaan yhtiöön (parin tunnin homma)
  • Itse antiin osallistuminen ja myöhemmät ostot eivät sinänsä aikaa vaatineet, sen kun meni ja osti
  • Listautumisen jälkeen olen seurannut Harvian kotisivuilta olennaisimpia uutisia ja suurimpien omistajien listaa (on hyödyllistä tietää, kenen kanssa on samassa veneessä, etenkin tj:n omistuksia on hyvä seurata)
  • Neljä kertaa vuodessa tulee osavuosikatsaus / vuosikertomus
  • Inderes tekee yhtiöpäivityksiä muutaman kerran vuodessa
  • On myös hyvä pitää silmällä, mitä yhtiöstä täällä palstalla puhutaan ja osallistua keskusteluun, että saa sparrattua omia ajatuksiaan
  • Vähintään kerran vuodessa käyn läpi kirjalliset perusteluni, miksi omistan yhtiötä ja katson, ovatko ne yhä voimassa
  • jne.

Tämä kaikki työ yhdestä yhtiöstä. Jos tekisin saman työn vaikkapa 20 yhtiön kohdalla alkaisi se olemaan jo enemmän kuin kokopäivätyötä.Toki tuossa oli asioita, joita tarvitsee tehdä vain kerran - kun perustyöt on tehty niin jatkossa pääsee vähemmällä työmäärällä. Eli kun salkun “saa kasaan” niin työmäärä vähenee toki.

Lisäksi on hyvä seurata markkinoiden uutisia ja tapahtumia noin laajemminkin ja miettiä pidemmän tähtäimen juttuja (tähän käytän paljon enemmän aikaa kuin yksittäisen yhtiön pohdintaan). Ja kerran-pari kertaa kuukaudessa päivitän omistusten arvot exceliin ja tarkastan, että ei ole liikaa vinoumia.

Välillä olen jopa miettinyt että vähentäisin suorien määrän 3-4 yhtiöön ja ostaisin rinnalle paljon isommalla painolla hyvin hajautettuja (indeksi-) rahastoja. Voisi keskittyä enemmän itsensä kehittämiseen. Mutta ei malta, osakepoiminta on kivaa puuhaa :smiley:

14 tykkäystä

Mä oon itse mennyt jo pidemmän aikaa sillä taktiikalla, että kuukausi säästän neljään ETF:än kautta megatrendeihin ja kolmen rahaston kautta idekseihin. Tämän lisäksi noin 40% salkusta on 2-3 osakkeessa, joiden valintaan ja tutkimiseen käytän paljon aikaa. Tämä lähinnä harrastuksen ja huvin vuoksi, pysyy pakka kasassa kun seurattavia yhtiöitä ei ole toistakymmentä :octopus:

2 tykkäystä

Gofore on kyllä kiva, kun velaton ja kassassa rahaa ja taitoa yritysostoihin ja kassaan tulee aina myös lisää rahaa ja taitoa yritysostoihin ja…

Ja inderes ei ennusteissa huomioi tulevia yritysostoja :pray::kissing_heart::heart::smirk::trophy:

3 tykkäystä

Pakko vähän piikittää tähän, että mun uusiutuvat ja vety salkussa on n. 46 yhtiötä, niin ihan kelpo tuottoa vuoden alusta. :smirk:, vaikka ihan oikeassa olet, että mahdoton perehtyä niihin kaikkiin. Useimmiten kuitenkin tiivistyy voittajiin päin.

Suomi salkussa kin paljon osakkeita, mutta isoimmat ottavat isom % osuuden ja pienet positiot ovat riskisimpiä isomman tuoton hakijoita tai esim it palveluissa sektori hajautus digia, innofactor, gofore.

4 tykkäystä

Jos sijoittaa tällaiseen hieman spekulatiiviseen alaan jossa on iso riski että yksittäinen firma raketoi tai poraa isosti, tällöin hajauttaminen kuullostaa jopa fiksulta jos vain kokonaisuus on niin iso ettei hajauttamisesta tule osakevälittäjän kassavirran tukitoimintoa. Tällöin jos yksi tai kaksi lafkaa pissii pahasti kintuille niin ne eivät keikuta koko venettä juuri lainkaan.

Toisaalta en näkisi hirveästi iloa hankkia vaikkapa 20 eri pankkiosaketta…

7 tykkäystä

Näinhän se on. Minun energia salkku on nyt n. 160k eur. Kyllä välittäjäkin kiittää.

4 tykkäystä

Tästähän heräsi oikein aktiivinen keskustelu ja hyviä pointteja :slight_smile: Kommentoin lyhyesti muutamaa näkökulmaa, mutta sitten saa jäädä tämä ketju alkuperäiseen tarkoitukseensa eli omien salkkujen esittelyyn :+1:

Kuten alkuperäisessäkin viestissä totesin, ei ole tarkoitus kritisoida kenenkään sijoitusstrategiaa tai esittää, että oma tai joku toinen strategia olisi parempi tai huonompi kuin toinen. Jokaisella on oma tilanteensa ja eri strategia sopii eri lähtökohtiin ja tavoitteisiin ja monella eri strategialla voi saada hyviä tuottoja. Tarkoituksenani oli vain ymmärtää niitä perusteluita miksi joku näin tekee ja samalla haastaa jos jollekulle se ei ole itselleenkään selvää ja salkku on vain “ajautunut” nykytilaansa :slight_smile:

Tämä ei ollut todellakaan se mitä itse hain takaa. Ei minulla itsellänikään riitä aika/kiinnostus opetella firmojen asioita ulkoa, vuosikertomuksia en lue juuri koskaan ja osareistakin vain pääluvut ja tulevaisuudennäkymät. Itselläni tuo raja on tuntunut olevan, että pystyn ylipäätään edes näin pintapuolisesti seuraamaan tuota n. 10-15. Syvällisesti en tunne näistäkään juuri yhtäkään, en muista edes yhdenkään omistamani firman liikevaihtoa.

En mielestäni ottanut aikajänteeseen kantaa ollenkaan. Jos salkussa on tenbäggeriä 0,1% painolla, niin tuon 1000% tuoton jälkeen sen osuus salkusta on 1%.

Tämä on mielestäni paras perustelu kymmenille eri lapuille :+1: Eli luot käytännössä itsellesi oman indeksin jostain sellaisesta toimialasta jne., josta sitä ei ole muuten tarjolla.

Monissa näissä kymmenien osakkeiden salkuissa on kuitenkin vilkkunut pienillä painoilla monia isoja firmoja sekä Suomesta (Kesko, Kone, Elisa jne.) että maailmalta (Mastercard, Facebook, Disney etc.) niin pointtini oli lähinnä näistä, että kannattaako niistä ruveta kasaamaan itselleen omaa “indeksiä”, että eikö olisi paljon vaivattomampaa ostaa vaan jotain hyvää vähäkuluista Suomi/USA-indeksiä ja keskittyä omissa osakepoiminnoissaan sitten vain muutamaan valikoituun yritykseen? Tämä näyttikin monella olevan strategiana ja se on varmasti tosi toimiva kombo.

9 tykkäystä

Jos haluaa omistaa Helsingin pörssin suurimpia laadukkaita firmoja ja saada niistä osinkoja mutta ei halua omistaa esim Nokiaa niin ei kai silloin mitään indeksiä kannata ostaa?

Kaikista vaivattominta olisi myydä kaikki osakkeet ja rahastot pois ja käyttää sijoitustoiminnasta vapautuneet pääomat kaikkeen kivaan esim autoon ja dokaamiseen. :+1:t2:

4 tykkäystä

Aletaan kohta raportoimaan sitten salkun sisällöistä, vaikka itsekin vähän osallistuin keskusteluun omilla sektorihajautuksilla​:triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post:

Koitin tuota auton, kotiteatterin, elektroniikan ja viinan osto -taktiikkaa muutaman vuoden eikä jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa😂

Tämän vuoden Viro/Latvia -reissun varat laitettiin toukokuussa suoriin osakkeisiin ja siitä tää oma innostus lähti😇

Ketjun aiheeseen liittyen salkusta löytyy tällä hetkellä:

Marimekko
Kamux
Nordea
CapMan
Fortum
Vincit
Wärtsilä

Loppuviikosta haetaan äskettäisten myyntien rahoille kivaa ostopaikkaa➡️

7 tykkäystä

Olen samaa asiaa itse pohtinut ja kerron omalta osaltani mitä johtopäätöksiä itse olen tehnyt. Mutta ennen sitä kommentoin noihin osakkeisiin.

Mainitut osakkeet on minusta nyky tilanteessa hyvä ratkaisu. Keskolla menee hyvin nykyisessä korona tilanteessa, se jopa hyötyy. Tilanteen korjaantumista ei ole toistaiseksi näköpiirissä. Ravintoilaiden aukioloja rajoitettiin juuri eilen. Kone puolestaan on pystynyt selviämään hyvin, sen tilanteessa korona on näykynyt vähän. Elisa samoin on aika immuuni koronalle, netin käyttö lisääntyy koronan myötä. Minusta on ymmärettävää nyt sijoittaa noihin ja jättää pääomaa syövät Outokummut, SSAB:t ja YT-neuvottelevat tehtaita sulkevat paperifirmat poissa.

Samaa voi sanoa noista Facebook, Mastercard ja Disney. Ne osoittaneet selviävänsä korona tilanteessa. Master card on esimerkkinä luonut uutta bisnestä korttidatasta. Miksi siis ei sijoittaa noihin ja olla ulkona lentoyhtiöistä, ravintoista ja muista, jotka kärsii tilanteesta.

Jos laittaa pikku possan jokaiseen esimekkinä 3% ja odottelee tilanteen kehittymistä ja nautiskelee pikku kassavirrasta osingoista ja miettii vuoden päästä mihin sitä sijoittelee tai lataa mahdollisessa dipissä sisään.

Oma salkkuni on pitkälle oma indeksi. Siinä on satoja sijoituksia ja siinä on päällekkäisyyksiä. Minulta löytyy esimerkkinä mainittu Elisa salkusta pienellä painolla. Olen ostanut sen 10.6.2011 hintaan 15,37€, koska se oli mielestäni siihen aikaan hyvä sijoitus. Elisa on mielestäni markkina-alueellaan vahvin toimija ja sillä erinomainen pääoman tuotto. Sama teesi jatkuu edelleen. Elisa kuuluu Helsingin 20% osakkeista, jotka tekee voittoa kaikissa markkinatilanteissa eikä syö tai tuohoa paaomaa. No nyt tapahtuuko se, että jotkut tuohoaa pääomaa esimerkkinä seuraavan vuoden aikana. Korona väijyy kokoajan taustalla ja se voi olla hyvin todennäköistä. Voi olla, että ensi keväänä pörssi on paljon alempana. Siinä vaiheessa uskon, että Elisan kyydissä on ihan hyvä olla. Edelleen työkkäri hakemuksent tehdään netissä ja ei tehdä ilman nettiä. Jollei ole rahaa nettiin, laskut menee toimeentulo tuen haun kautta. Elisan osinko kilahtaa tilille ja sillä voi ostella sitten dipannutta indeksiä, esimerkkinä Nordnetin kautta. elisast iaheutuva kuluni on verot ja osa salkkupalvelun maksust. Vähennän varainhoidon kuluista osan verotuksessa osinko verosta 25,5% joka halvin vero nostaa tuottoa sijoituksista.

Kannataako minun myydä Elisa? Se 229% plussalla eli siitä menee sievoinen vero. Lisäksi maksan myyntipalkkiot noin prosentin. Kanattiko minun sijoittaa Elisaan? Se tuottanut mainitun ja osingot päälle. Se on hyvä tuotto, suurin kysymys mitä olen tehnyt osingoilla? Sijoittamalla ne takaisin yhtiöön olisin pärjännyt erinomaisesti. Minulla on kaksi muuta teleoperaattoria, Telia ja AT&T. Ne ovat olleet huonompia sijoituksia. Kaikki ovat kaikesta huolimatta tuottaneet minulle. Elisa on ollut lähellä indeksiä. Elisalla olen mahdollisesti pärjännyt indeksille. Juttuni näissä onm kuitenkin se, että ne jauhaa osinkoa kokoajan ja sitten aikanaan heikommassa taloudellisessa tilanteessa pörssin olessa alempana minulla millä ostella. Ne jauhaa korkoa korolle efektiä vielä silloin. Niiden kustannus ei ole mitään indeksisijoitusta korkeampi. Verot pitää joka tapauksessa maksaa lopulta. Kun pidän, pidän ja pidän kustannukseni pysyvät kurissa.

4 tykkäystä

Jotta pysytään aiheessa ja ei tule sellainen olo, että käyn vain huutelemassa täällä niin laitan nyt omankin salkkuni tänne.

Huomiot:

  • Salkussa on viimeisen 1kk ollut tavallista paljon enemmän käteistä kun keventelin elokuun lopun huipuissa ja olen haistellut ostopaikkoja korjausliikkeestä, yleensä pyrin olemaan lähellä 100% osakkeissa.
  • Salkku sisältää vain julkisesti noteeratut instrumentit, todellisuudessa n. 20-30% salkusta on noteeraamattomissa yrityksissä, mutta niiden arvonmääritys on hieman hankalaa niin en laittanut niitä tähän.
  • Koostumus muuttuu myös paljon, koska veivaan aktiivisesti. Esim. Fortum oli vielä pari kuukautta sitten toiseksi isoin positioni, nyt sitä ei ole salkussa enää lainkaan. Voisihan sitä vaikka kuukausittain/kvartaaleittain laittaa koostumusta niin tulisi itsellekin hyvät snäpshotit siitä miten salkku on muuttunut ajan saatossa.

Yleisperiaatteista sen verran, että n. 5% on tarkoitus pitää vaihtoehtoisissa sijoitusinstrumenteissa (kryptot + kulta) ja n. 10-20% jenkeissä (nuo indeksirahastot on pääasiassa S&P500 ja Nasdaq). Loput sitten n. 10 eri suomalaisessa osakkeessa niin, että aloituspositio on yleensä n. 3% (pidän tätä omana minimipanostuksenani niin ei lähde salkku rönsyilemään), jos tulee hyviä kasvatuspaikkoja niin lisäilen n.5-10%iin ja yli 15% pidän vain harvoin. Lähinnä Kamux on viime aikoina heilunut tuolla 15-20% tienoilla.

Näyttökuva 2020-9-30 kello 13.21.34

21 tykkäystä

Pistetäämpä omastakin salkusta ensimmäinen päivitys ja alla pikaiset kommentit vielä :slightly_smiling_face:
Pari ostosta on mielessä, jotka ennen Q3:sta tullaan tekemään :wink:
Kommentit, risut ja ruusut ovat tervetulleita :stuck_out_tongue:
image

Qt
Todella hyvää tulosta kvartaali kvartaalilta ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Teknologia ja kosketusnäytöt jatkuvasti vahvemmin esillä kaikkialla. Kasvupotentiaali erittäin iso edelleen ja mahdollinen tulevaisuuden markkinaosuus hyvin merkittävä.
Kamux
Johtava asema Suomen markkinalla ja laajeneminen käynnissä Ruotsissa ja Saksassa. Tuloksenteko vahvaa ja osinkokin kohtalainen.
Fortum
Salkun vakain osingonmaksaja ja osinkokone. Mukana myös rakentamassa puhtaampaa tulevaisuutta vedyn saralla.
Harvia
Vahvaa tulosta tekevä suomalaispiirteinen yhtiö, jolla hyvät mahdollisuudet laajentua spa-markkinalla. Maksaa lisäksi kohtalaista osinkoa.
Metso Outotec
Synergiaedut alkavata tuottamaan tulosta ja seuraavina vuosina tullaan näkemään hyvää tulosta. Maksaa myös kohtalaista osinkoa.
Smart Eye
Autoilun turvallisuus ja teknologian kehittyminen ajavat yhtiön kasvutarinaa. Tulevaisuuden potentiaali erittäin suurta ja kilpailijoita ei paljoa.
CapMan
Salkun toinen osinkokone, maksaa erittäin korkeaa kasvavaa osinkoa. Yhtiö oli varainhoito-sektorilta koronan vaikutuksista parhaimmin selvinneitä yhtiöitä. Tuloksenteko vahvaa tulevaisuudessa.
NEL
Tulevaisuuden yhtiö. Mukana rakentamassa puhtaampaa tulevaisuutta vedyn saralla. EU:n vetystrategiat ja puhtaamman tulevaisuuden megatrendit yhtiön puolella.
Tecnotree
Käänne käynnissä, jonka myötä mahdollisuus hyvään jatkuvaan tuloksentekoon sekä kasvamiseen.

Kaikissa yhtiöissä on tietysti omat riskinsä. Itse näen omistamissani yhtiöissä tuottopotentiaalin riskien arvoisena. Yhtiöitä koskevista ketjuista saa loistavasti lisää tietoa ja perusteluja omistaa tai olla omistamatta yhtiötä!

19 tykkäystä