Kamux - Kannattavuusparannusta metsästämässä (Osa 1)

En kyllä ole törmännyt autoliikkeeseen, joka oikeasti tutkisi ja korjaisi kaikki viat ennen myyntiä. Kaikki jää ostajan vastuulle ja sitten yritän taistella ne myyjän piikkiin. Varsinkin osa vioista on sellaisia, että ennakkoon ne pystyy selvittämään tai huomaamaan. Jos asiakas ei valita niin katetta jää enemmän.

Sitten vielä jos mennään johonkin Kamuxin kokoluokkaan, niin eihän niillä myyjillä ole keskimäärin mitään tietoa myymänsä auton kunnosta. Itse ostin aikanaan Kamuxilta auton, mitä kyseinen myyjä ei ollut ikinä nähnytkään, kun se tuotiin toiselta toimipisteeltä. Oli sentään pyynnöstä varmistanut varustetiedot ja kysynyt, että pellit olivat suorat.

Hyvä esimerkki löytyy lähipiiristä. Hakivat kaikkien Kamuxia omistavien mieliksi alku vuodesta Kamuxilta auton alle kaikilla mausteilla(rahoitus, vakuutukset ja Kamux plus). Autoa myytiin vielä juuri huollettuna, mutta ei huollosta kukaan viittinyt myyjälle saati ostajalle mainita, että jarrut olivat täysin loppu. Sitä en tiedä oliko edellinen omistaja auton huollattanut ja laittanut vain vahingon kiertämään, mutta pointti olikin eri. Tuli pienenä yllätyksenä ostajalle, kun joidenkin satojen kilometrien jälkeen ei ollut yhdessä kulmassa enää jarrupaloja ollenkaan ja loput olivat vaihtokuntoisia. En muista menikö remontti Kamuxin piikkiin, mutta vähän jäi asianomaisille paskamaku ostaa juuri huollettu auto ilman mitään mainintaa jarrujen todellisesta kunnosta. Pakko myös mainita, että fiksumpi ostaja olisi varmaan kyseisen auton kohtuullisilla kilometreillä koittanut selvittää onko jarruremottia tehty vielä ollenkaan, mutta nyt menivät laput silmillä “juuri huollettu”-miinaan.

Veikkaan, että ihan samanlainen tilanne olisi voinut käydä minkävain käytetyn auton myyjän kanssa eikä siten vähennä Kamuxin ansioita vaihtoautokauppiaana.

Jarrut on kyllä kuluvia osia ja ihan viimeisen päälle. Marmorilta voi hakea uuden mikäli haluaa varmasti uusilla

Jos palat finaalissa ja kirskuvat raudoilla niin kyllä ne silloin yleensä vaihdetaan, mutta ei muuten

Näin juuri. Lähinnä pointti oli, että huollossa noista yleensä mainitaan. Nyt menivät ostamaan auton “juuri huollettuna” ilman mitään mainintaa jarrujen kunnosta. Niin kuin aiemmin kirjoitin, niin täysin syytön ei ostajakaan ollut, kun ei ymmärtänyt kaivella oliko kyseiseen menopeliin jarruja vielä uusittu.

Nojoo. Öljyt ja suodatin niin siinähän sitä huoltoa jo on. Jos noista jotain papereita on olemassa niin kyllä siellä maininnat varmaan on. Jarrut sitten uusitaan mikäli uusitaan. Pätkääkään tuo ei kyllä vaihtohintaan vaikuta. Itse en ainakaan lähtisi vaihtamaan mikäli tietäisin vaihtavani autoa ja katsastukseen ei vaikuta

Toisaalta ajelenkin wanhoilla rupuilla ja rassaan jarrut ihan itse. Jos haluaa kunnollista niin pitää aina itte tehdä :stuck_out_tongue:

E. Työkaverin uudehkosta vaihdokista oli kansi mennyt pian oston jälkeen. Kamux kustansi remontin kokonaisuudessaan mistä vähän yllätyin. Yleensä jotain maksettavaa kuitenkin jää 100tkm ajetusta autosta

Kamux laajentaa pääkaupunkiseudulla ostamalla Autosillan liiketoiminnan

Kamux laajentaa toimintaansa pääkaupunkiseudulla ostamalla Espoossa toimivan Autosillan liiketoiminnan. Kamux-konserniin kuuluva Kamux Suomi Oy on sopinut ostavansa Autosillan liiketoiminnan Jagro Oy:ltä. Sopimus allekirjoitettiin 2.12.2019. Kauppahintaa ei julkisteta. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Autosilta on keskittynyt käytettyjen autojen myyntiin, ja se sijaitsee Espoon Niittykummussa. Autosillan liikevaihto vuonna 2018 oli 23,0 miljoonaa euroa. Autosilta työllistää kaupantekohetkellä 12 henkilöä, jotka siirtyvät Kamuxin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Kaupassa Autosillan yli 400 auton varasto siirtyy Kamuxille.

”Autosillan liiketoiminnan ostamisella vahvistamme edelleen Kamuxin jalansijaa pääkaupunkiseudulla ja kasvatamme myynnissä olevien autojen valikoimaa. Liikepaikka sopii erinomaisesti tarkoituksiimme ja kasvuumme pääkaupunkiseudulla”, Kamuxin maajohtaja Tommi Iiskonmäki sanoo.

Kasvu jatkuu!

13 tykkäystä

2018:

Autosillan liikevaihto vuonna 2018 oli 23,0 miljoonaa euroa

2019 Firman omilta sivuilta (https://www.autosilta.com/yritys):

Budjetoitu myyntitavoitteemme vuodelle 2019 on 35 miljoonaa euroa ja kappalemääräinen tavoitteemme on 4.000 vaihtoautoa.

Aikamoinen kasvuloikka budjetoitu vuodelle 2019, jos tuo budjetoitu toteutuisi. :thinking:
(Jagro Oy - Y-tunnus: 0929970-7 - Yritystiedot, taloustiedot, päättäjät & hallituksen jäsenet)

Jees, että ostokohteita löytyy ja myös epäorgaaninen kasvu otetaan käyttöön työkaluna. Ilman kauppahintaa on kuitenkin mahdotonta lähteä vetämään sen suurempia johtopäätöksiä.

5 tykkäystä

Mielenkiintoiset käppyrät! Liikevaihto kasvaa ja tulos laskee. Kertooko tuo kilpailun paineista?

Hinnasta on paha sanoa mitään. Optimistisessa tapauksessa hinta ei olisi välttämättä ollut pahakaan. Mutta joka tapauksessa todennäköisesti Kamux näkee pystyvänsä tekemään parempaa kannattavuutta, jolloin molempia tyydyttävä hinta on ollut helppo löytää.

Joo tiukalta näyttää kilpailu. Helppo löytää perusteluja ostolle, jos joku polkee hintaa. Pääkaupunkiseudun hintataso on muuta Suomea alhaisempi ja Kamux saa varmasti ihan katetta myymällä PK-seudulkta ostettua muualle Suomeen.

Joo Kamuxin ostos on kartalla ihan hyvässä paikassa.
Vanha omistaja lienee jo hiukan kylläinen, tullut 20vuotta autokaupalla kuin suokuokalla rahaa,
nyt uudet tuulet tontille, porukasta 25% kierrätyksen ja lisää töppösiin töminää.

Hienoa, että saadaan ensi tiistaina Kamuxin uusi talousjohtaja Marko Lehtonen Inderes Roastiin.
Kalliokoskihan oli jo täällä ensimmäisessä Roastissa lähes pari vuotta sitten, mutta nyt on hyvä aika ottaa seuraava episodi, kun yhtiön toimintaa on viety taas pari vuotta pidemmälle.

Tänne voi laittaa vapasti Kamuxiin liittyviä kysymyksiä tulemaan, niin @Verneri_Pulkkinen ottaa sitten talteen ja esittää Markolle parhaimmat/pahimmat.

Roast vol. 2 alkaa tiistaina 17.12. klo 11.

Tässä vielä linkki ensimmäiseen Roastiin Kalliokosken kanssa (16.3.2018).

22 tykkäystä

Markolle: Nyt kun epäorgaanisen kasvun portit on avattu niin minkälaisella yhdistelmällä yritysostoja ja uusien liikkeiden avaamisia Kamux aikoo edetä ja miksi?

2 tykkäystä

Kysymys roastiin: Kuinka Kamux rahoittaa autojen ostotoiminnan ja voiko varaston kiertoajan pidentyminen radikaalisti huonontaa yhtiön omavaraisuutta?

Sellaista skenaariota siis mietin, että autot ei käy kaupaksi ja sen vuoksi pääomaa sitoutuu auton arvon lisäksi myös rahoituskulujen maksamiseen paljolti.

2 tykkäystä

Mikä on Ruotsin ja Saksan Grossmargin-kannattavuustaso, jos se puhdistetaan konsernin sisäisistä ostoista ja myynneistä? Tällä hetkellä raportoitu on Suomi yli 12%, Ruotsi ja saksa 8%.

Jos nämä ovat kuvaavat prosentit puhdistusten jälkeenkin, onko näkyvissä, että näiden maiden taso saataisiin Suomen tasolle? Esim. suuremman Skaalan myötä?

Mikä edelleen on Ruotsin ja Saksan kannattavuustaso puhdistettuna edellämainitusta konsernin sisäisestä ostotoiminnasta Suomea varten ja toisaalta puhdistettuna mittavista kasvupanostuksista, ja jälleen verrattuna Suomeen? Mikä on esim. Suomen vanhojen myymälöiden suhteellisen kannattavuuden keskiarvo ja vaihteluväli. Mikä se on Ruotsissa ja Saksassa?

Mikäli myös ns. “underlying” kannattavuus ulkomailla on selkeästi heikompi, saadaanko nämä nostettua lähemmäksi Suomea? Millä keinoin ja kuinka nopeasti?

5 tykkäystä
3 tykkäystä

Saapa nähdä, paljonko alle 7 euroa on potin hinta. NoHo:ssahan myivät reilusti alle päivän kurssin.

1 tykkäys

katellaanpa, oisko se ostoksen paikka vaikka?

2 tykkäystä

Juha Kalliokoski on ilmoittanut aikovansa ostaa osakemyynnistä osakkeita 500 000 eurolla.”

Kovaa tankkausta toimarilta. Eikö se jo miljoonalla ostanut syksyn dyykauksessa.

6 tykkäystä

Jos tämän johdosta on lappuja tarjolla alta seiskan niin taatusti kerään taas läjän.

1 tykkäys

Roastiin pari kyssäriä:

  1. Edellinen Suomeen avattava uusi myymälä julkistettiin jo kahdeksan kuukautta sitten huhtikuussa Forssaan (jätin huomioimatta valikoiman kasvatukset Vaasassa ja Joensuussa), joten edellisestä uuden myymälän avaamisesta on kulunut jo noin puolivuotta eikä uusia avauksia ole tiedossa. Tämä on oletettavasti pisin aika moneen vuoteen ilman myymäläavausta Suomessa, ja toisaalta samaan aikaan on siirrytty ensimmäistä kertaa epäorgaaniseen kasvuun Autosillan oston myötä. Ollaanko Suomessa saavutettu kannattavan orgaanisen kasvun rajat?

  2. Ruotsissa liikkeiden määrän kasvu on julkistusten perusteella jäämässä H1/2020 huomattavasti edellisvuotta pienemmäksi niin absoluuttisesti kuin etenkin suhteellisesti (n. +50% H1/2019 vs. n. +20% H1/2020). Miksi tahtia on hidastettu? Eikö kasvu ole Ruotsissa kannattavaa? Eikö suuruuden ekonomian saavuttamiseksi olisi järkevää painaa kunnolla kaasua kasvun saavuttamiseksi?

11 tykkäystä