Mitä sinulla on salkussa?

Tämä rivi Ishares Msci World 16%, on kuitenkin USA 65,56%.
Jos kaipaat lisää USA altistusta Handelsbanken USA indeksi on hieman pienemmillä kuluilla kun tuo Nordnet USA. Indeksi on hieman eri, ESG screenattu mikä on ainakin historiallisesti ollut tuottoisampi.

3 tykkäystä

Tuo MSCI Worldin osuminen USAa:n on kyllä aivan totta ja ehkä se tuo riittävästi USA-painoa mukaan.

Kiitos paljon avusta ja vinkistä koskien Handeslbanken Usa Indeksiä! Täytyy tutustua tuohon ja tehdä mahdollinen siirto. :ok_hand:

Mä oon myymässä Handelsbankenin USA ja Eurooppa indeksit pois tän vuoden lopussa, koska melkein kaikki muut rahastot on tuottanet 1,5-3x näihin verrattuna viimeiset 2 vuotta. Tosin otan pienet voitot niistä talteen (+20-25%) ja alan katella niille euroille uutta ostokohdetta.

2 tykkäystä

Vasta viimeisen parin vuoden aikana olen alkanut kiinnittämään muunkin kuin asuntovarallisuuden keräämiseen huomiota. Tämä toisaalta on mahdollistanut puskurivarojen keräämisen tulevia isompia hankintoja varten.

Pari vuotta sitten tuli aloitettua suorilla osakehankinnoilla. Tällöin termit kuten, sijoitussuunnitelma, allokointi, riskinsietokyky ym. olivat täysin vieraita. Tämä on opettanut paljon ja sen takia onkin “kiva” nähdä tämä listaamattoman yhtiön osakkeet omassa sijoitussalkussa muistuttamassa realiteeteista. Jää nähtäväksi realisoituuko tämä sijoitus ikinä tuotoksi ja jos realisoituu, millä aikajänteellä. Nyt se on muistuttamassa virheistä: älä ryhdy sellaiseen mistä et ole varma tai mistä et ole valmis kantamaan riskejä. Onneksi tämä yritys on hyötynyt koronasta, kun toimii lääketieteen alalla. Näille osakkeita en ole kuitenkaan omaan kaaviooni antanut käypää arvoa.

Ensimmäiset suorat pörssiosakkeet hankin juuri ennen koronan jyrkkää alamäkeä. Onneksi menin kevyesti markkinoille sisälle ja alamäen alettua uskalsin ja pystyin hankkimaan osakkeita myös koronadipistä “alennuksella”, jolloin sain alennettua keskihintoja siten, ettei nyt tilanne ole tuntunut niin kamalalta missään vaiheessa. Nyt myöhemmin ajateltuna, pörssiin olisi voinut sijoittaa enemmänkin, mutta kaiken kaikkiaan olen nykytilanteeseen tyytyväinen. Tarkoituksella olen jättänyt muiden ytd-käyrien seuraamisen, koska muuten vain harmittaisi. Joistakin kevään hankinnoista olen jo luopunut, kun olen todennut sietäväni jonkin verran enemmän riskiä (myös OST:llä kasvuyritysten muodossa) ja kun huomasin, että tietyt yritykset syystä tai toisesta eivät sopineet portfoliooni.

Tulevan vuoden aikana tarkoitus olisi edelleen kasvattaa OST:n pääomaa ja tiivistää yhtiöiden määrää sekä erityisesti allokoida varallisuutta ainakin (Atlantti-)valtameren toiselle puolelle - todennäköisesti rahastojen kautta, kun aikaa ja osaamista ei ole riittävästi. ETFiä haluaisin suosia, mutta niiden kustannukset per ostos tulevat tässä kohtaa, huomioiden kuukausittain sijoitettavat varat, vähän turhan kalliiksi, jolloin aktiivisesti hoidetut rahastot kohtuullisin kuluin on mielestäni parempi vaihtoehto. Turhan Suomi-keskeisesti vielä ollaan liikkeellä.

Omalta osaltani kiitokset foorumin jäsenille - ilman tätä salkkuun ei kyllä olisi löytynyt Kuuttia eikä kyllä Solteqiakaan! Pieni panos myös Smart Eye tehtynä. Rohkeus Revenion ostamiseen tuli myös aktiivisten jäsenten kautta, kun yrityksen potentiaalia ymmärsi paremmin. :blush:

16 tykkäystä

Laitetaan omakin salkku näkyville ensimmäistä kertaa, vaikka aikalailla nuo perus Inderes-foorumilaisen laput sieltäkin löytyy :smiley:
ps. Excelin Bar of Pie chart on godtier graaffi yli 10 omistuksen salkuille.

16 tykkäystä

Tuo Handelsbankenin Usa on minun ainoa passiivinen indeksi rahasto ja huonoiten myös tuottanut. En tosin osaa ennustaa tulevaisuutta jatkaako kasvu/teknologia/uusiutuvat ralli samalla vauhdilla. Mutta jos haluaa laajan sektori hajautuksen USA:n markkinoille on tämä minusta paras passiivinen rahasto siihen.
Oma rahasto patteri näyttää tältä.

11 tykkäystä

Muutaman tiedän: Ainakin osa noista HCP rahastoista.
HCP Focus | HCP → Entinen tämän rahaston manageri, joka perustaa nyt samanlaisen rahaston UB:lle.
Palkittu salkunhoitaja Ernst Grönblom perusti rahaston UB:lle | Arvopaperi

1 tykkäys

48 tykkäystä

Uusi viikko, uusi salkku.

7 tykkäystä

Välillä ainakin itse mietin “entä, jos olisin kaiken sijoittanut kuuttiin?”. Ihailtavaa omistautua firmalle tuolla lailla :smiley:

Olen kuitenkin pelkuri. Mietin jo hieman myymistä, kun nousu ollut niin hurjaa. :see_no_evil:

2 tykkäystä

Kuutti on pysynyt salkussa lähes koko lyhyehkön sijoitusurani ajan. Lisäillyt olen tasaisesti. Tavallaan salkun kivijalka, johon luotan. Muut siinä sivussa tulee ja menee, ettei olisi liian tasaista.

5 tykkäystä

Eilen tuli ekaa kertaa viides numero salkkuun ja nyt on saldo yli 10k! Olen laittanut OSTille 7300e. Päätin syksyllä, etten lisää käteistä ennen kuin tuo raja saavutetaan.
Seuraavaa numeroa kohti.

Sisältö:
QT 39%
Smart Eye 16%
Tokmanni 15%
Sievi Capital 10%
Käteistä 20%

Muutama tonni varaa lisätä vielä.

Lisäyksiä tulossa 1-2 firmaa.

Hieno fiilis nyt.

AOT:lla vielä yksi hyvä rahasto (auto&robotics etf) ja Nordea, josta tarkoitus luopua parempaan kohteeseen.

61 tykkäystä

Oma salkku saavutti juuri 120 % tuoton. Suurin yksittäinen omistus on 7 % salkusta ja pienin 3 %, joten hajautusta on tullut harrastettua. Sisältö aakkosjärjestyksessä:

  • Capman
  • Evolution gaming
  • Fortum
  • Harvia
  • Kamux
  • Kemira
  • Metso outotec
  • Nokia
  • QT
  • Remedy
  • Revenio
  • Rovio
  • Sampo
  • Sievi
  • Smart eye
  • Swedish orphan biovitrum
  • Taaleri
  • Tele2
  • Terveystalo
  • TietoEvry
  • Tokmanni
  • Valmet
19 tykkäystä

Näihin toivoisi aina että miltä ajalta se tuotto on saavutettu. 2 vuotta on eri asia kuin 10 vuotta, enkä tiedä mitä olet omistanut ennen näitä. Oletan että olet pitänyt näitä useamman vuoden ainakin osaa… Mutta hieno suoritus ja onnea!!

3 tykkäystä

18 kuukauden ajalta.

1 tykkäys

Siinä mun salkut. Kaikista ostoista ei voi olla ylpeä mutta on siellä hyviäkin. Jonkin verran on ETFiä vielä

9 tykkäystä

Huhtikuussa aloitettu sijoittaminen Nordean OST:in kautta. Ikää tällä hetkellä 23v, joten sijoitushorisontti on pitkällä. Salkun arvo nyt 24k, mutta kuukausittain pyrin lisäämään 1000e tilille.

Salkkuni:

Aktia 8,9% kh 8,9e
Bittium 3,7% kh 6,5e
Efecte 17,1% kh 8e
eQ 14,8% kh 13e
Fortum 10% kh 14,7e
Herantis Pharma 7,8% kh 6,7e
Nokia 14,2% kh 3e
Sievi Capital 9,6% kh 0,88e
Tokmanni 8,2% kh 13e

Näiden lisäksi pienet siivut Faronia, Taaleria sekä Finnairia.

19 tykkäystä

Ei pitänyt säätää, mutta säädin kumminkin. Tällä yhtälöllä nyt kuitenkin loppuvuosi. Apple tekisi mieli ottaa vielä takaisin, mutta silloin täytyy myydä jotain tieltä, koska käteinen on kaput.

QT Group Oyj 21,65%
Revenio Group Corporation 15,02%
Harvia Plc 13,40%
Amazon. com, Inc. 8,68%
Kamux Corporation 8,45%
Microsoft Corporation 7,37%
Smart Eye AB 6,02%
Remedy Entertainment Oyj 5,55%
Kesko Corporation B 4,29%
Evolution Gaming Group 2,49%
Kahoot 2,47%
Alphabet Inc. – Class A 2,47%
Marimekko 2,08%

Lisäksi ostilla
Fortum Corporation 52,40%
Sampo Plc A 47,55%

Näiden lisäksi kolmas salkku, mitä hallinnoin. Siellä on Applea, Marimekkoa, Metsoa, AMD, Kamux, Kesko, Neste, Sampo, Revenio, Alibaba, EVO, Teslaa yms härpätintä.

15 tykkäystä

Tulikin tehtyä yllättävän paljon muutoksia alkuviikosta, joten tässä uusi ruokaympyrä.

13 tykkäystä

Piti laittaa tämä jo alkuviikosta, mutta laitetaan nyt kun vielä ajankohtaisempi.

Parit kommentit:

  • Lehto on salkussa muistuttamassa miten putoavaan puukkoon ei pitäisi tarttua.
  • Rahasto käsittää Nordnetin indeksi Suomi, Ruotsi ja Tanska.
  • ETF:stä IQQH on vasta avattu possa, nyt vähän raskaammin painoitettu/kk.
  • Sekä rahastot että ETF menee kuukausisäästönä.
  • Muutama alle 2% painotuksella oleva osake löytyy lisäksi joita tarkoitus siivota.

Salkkua pitäisi saada “turvallisemmaksi”, mutta en oikein tiedä miten.
Käteispossaa pitää kasvattaa kunhan löytää leikattavaa,
mutta sijoitusta tehdään pitkäjänteisesti ja usko esim. PLUG:iin on kova (sitä painotettu kyllä IQQH:n kautta myös). Harvian ja Kamuxin painotusta olisi tarkoitus kasvattaa kunhan vain löytäisi sen oikean ajankohdan. Molemmissa tuli odotettua liian kauan mukaan lähtöä.

KÄTEINEN 7,22 %
RAHASTO 5,46 %
Plug Power, Inc 16,23 %
QT Group 13,50 %
Smart Eye AB 9,30 %
Efecte Plc 7,30 %
Remedy Entertainment Oyj 6,89 %
NEL 6,27 %
EUNL (ETF) 6,16 %
IS3N (ETF) 4,59 %
Evolution Gaming Group AB (EVO) 4,44 %
AroCell AB 3,99 %
Lehto Group Oyj 3,57 %
Harvia 2,79 %
Kamux Corporation 2,79 %
IQQH (ETF) 2,16 %

20 tykkäystä