Mitä sinulla on salkussa?

Mun tarkoitus olis ostella näihin samoihin lisää.
image

7 tykkäystä

Päivitetäänpäs tänne mitä muutoksia tullut. Laitetaan data ensin, avataan sitten ajatuksia.

20.11.2020 → 5.3.2021 (prosentit) // lisätty tai vähennetty

Lihavoituna merkittävimmät muutokset.

Ajatuksia salkusta / suunnitelman toteuttamisesta:
Keskittäminen on jatkunut, nyt top 10 salkuista on n. 75 % koko arvosta. Tämä oli yksi tavoite keväältä lähitulevaisuuteen kun rommattiin - omistetaan yhtiötä ja keskitytään tarinaan kurssin sijasta. :slight_smile: Rivejä otettu pois.

Pienemmissä omistuksissa, joita en listannut (~3 % salkuista) on entuudestaan Siiliä, QT:ta, Capmania, Applea, Mastercardia, Viafinia. Ei myyntejä (Capman todennäköisin, jos kone yskii vähänkin 2021).

Näiden lisäksi näkemyslappuja (pieni erä) EVO, Lion, Serviceware, Zaptec, Ilkka, Kojamo. Näistä olen valmis heittämään sivuun käytännössä koska vaan Ilkan ja Kojamon. Toimivat lähinnä käteisen korvikkeena. Muissa haluan seurata tarinaa hieman pidempään.

Ps. Merkkasin Titaniumin hoivarahastoa. Oli tarkoitus ostella sijoitusasuntoa, mutta kaikki paskakuntoisetkin on ostettu mielestäni kalliilla pois (itse siis remontoisin huonokuntoisen itse, BRRR - montas R-kirjainta tähän nyt tulikaan). Eli ns. kiinteistösijoituslaastari tuli asetettua. Postailin siitä Titanium-ketjuun syitä syvällisemmin. Toisen sijoitusasunnon ostaminen ei ole poissuljettu ajatus, mutta en usko, että mulle löytyy hyvää (lue: mulle hyvää diiliä).

En tällä hetkellä kuukausisäästä SP500. Raha menee käytännössä puskuriksi peliliikkeitä varten. Teknoissa on laskuvaraa edelleen. Katsotaan myöhemmin mitä rahalle voisi tehdä.

Ajatuksia (lähi)tulevaisuudesta:
YIT:n vähennykset voi jatkua. Olin yhtiössä käytännössä ex-tj Kauniskankaan vuoksi. Nixua voi lisäillä (nyt 2,4%). Jos rommaillaan selvästi lisää, niin rajallisen määrän voi irrottaa Fortumista ja siirtää vedossa oleviin muihin top10 -osakkeisiin. Sijoitushorisontti on pitkä ja suurimmissa omistuksissa luottamus yhtiön johtoon on vahvistunut. Eli Hodl.

12 tykkäystä

Salkkupäivitys, edellinen taisi olla marraskuun alussa viime vuonna. Tasaisen tylsiä osingonmaksajia edelleen , joten pelkästään lyhyehkö katsaus lukijoiden säästämiseksi :slight_smile:

Sampo 23,55%, keskihinta 31,47 e, ROE -25,7%( Kauppalehden luku, Q4/2020, negatiivisuus selittyy Nordean isolla alaskirjauksella). Helmikuun pääomamarkkinapäivä toi esiin omistajan kannalta erittäin herkullisia skenaarioita, joka puoltaa vahvaa näkemystä Sammosta omassa salkussa. Mikäli luvattuja(@Sauli_Vilen lupasi, ei Torbjörn :slight_smile: ) ylimääräisiä osinkosuihkuja on tosiaan tulossa tulevina vuosina, niin nehän on luonnollisesti sijoitettava entistäkin tarkemmin takaisin Sampoon, koska tulostasohan tietysti laskee ilman Nordeaa. Tässä todellakin ovat paikallaan Martin Paasin opit “korkoa korolle”-ilmiöstä! Itse pidän tällaisista rahansiirroista taskusta toiseen, en rahojani kuitenkaan ole heti hassaamassa esim. pimeään pulloon, toki Nalleilla(Wahlroos ja Magnusson) voi olla jonkin verran enemmän näkemystä pääomien allokoinnista, mutta näillä mennään :slight_smile: Se, mitä tapahtuu Sammon arvostuskertoimille ilman Nordeaa, onkin mielenkiintoinen juttu, ylöspäinhän ne menevät, mutta kuinka paljon!?

Fortum 22,5%, keskihinta 14,76 e, ROE 8,0%. Tässä on ehdottomasti oltava mukana kärsivällisellä rahalla, Euroopan energiamurros ei tapahdu yhdessä yössä, mutta suuntaus päästöttömyyttä kohti kyllä etenee vakaasti, myös vetyyn tullaan panostamaan pitkällä tähtäimellä, joka tyydyttänee foorumin vetysiipeä. Skenaariot ulottuvat vuosikymmenten päähän, mutta ajan rattaan jauhaessa vääjäämättä, myös osinkoja kilahtelee omistajien tileille tasaiseen tahtiin.

Tokmanni 19,5%, keskihinta 10,89 e, ROE 35,5%. Rautiainen ja kumppanit ovat edelleen ihan liekeissä ja viime vuosi oli erittäin vahva, toki osittain koronakriisin takia, mutta tuskinpa tulos laskusuunnassa on tänäkään vuonna. Vahvaa defensiivistä osinkovirtaa tullaan näkemään tulevina vuosina. Isot bileet lienee tiedossa, kun 200. Tokmannin myymälä avataan lähivuosina, sitten onkin käsillä totuuden paikka, mistä revitään kasvua!? No, onhan noita markkinoita muualla pohjoismaissa ja herra Tokmanni siirtynee rekallaan ketterästi myös sinne, haettuaan lastin Etelä-Euroopasta, matkan varrellahan nuo käytännössä ovat :slight_smile:

TietoEvry 16,75%, keskihinta 24,08 e, ROE 14,8%. Tämänhetkisistä salkkuyhtiöistäni tämä aiheuttaa eniten päänvaivaa, jatkuvat kertaluonteiset erät, fuusion eteneminen, lupaukset kasvusta ovat vaikeasti hahmoteltavissa enkä täysin vakuuttunut ole Kimmo Alkion kyvyistä, mutta ainakin toiselle vuosipuoliskolle jaksan odottaa tämän kanssa. Vahva osinkotuotto tukee osaketta, joka äkkiseltään näyttää todella edullisesti hinnoitellulta. Mikäli kuitenkin yhä uusia kertaluonteisia eriä ilmaantuu, niin jossakin vaiheessa voi kamelin selkä katketa, näissä on se ongelma, että taitava numeronikkari saa ne näyttämään aina haluamaltaan ja sijoittajille ei välttämättä ole tarpeeksi näkyvyyttä niihin.

Orion 9,07%, keskihinta 34,64 e, ROE 28,9%. Orionin kaltainen yhtiö ei liene koskaan huono sijoitus, semminkin kun ruorissa on Timo Lappalainen, yksi parhaista toimitusjohtajista Helsingin pörssissä. Suomi on korkealaatuisen tutkimuksen huippumaa ja uusia lääkeaihioita tulee putkesta ennemmin tai myöhemmin, siihen asti nautitaan Nubeqan ja Easyhalerin tuotoista, toki tästä vuodesta lienee tulossa jonkinlainen välivuosi ja hurjan kasvutavoitteen(1,5 miljardin liikevaihto vuoteen 2025 mennessä) jahtaamiseen päästään tosissaan vasta ensi vuonna.

Nordea 8,61%, keskihinta 6,39 e, ROE 8,9%. Entry tähän onnistui varsin hyvin ennen Q4-tulosjulkkaria ja pientä kevennystäkin on jo tapahtunut. En vain voi olla herkuttelematta ajatuksella, että kunnon osingonmaksun aika koittaa vihdoin lokakuussa, jollei EKP näe uusi uhkakuvia horisontissa. Italiassakin on ruorissa super-Mario Draghi, joka osaltaan pienentää täysimittaisen katastrofin mahdollisuutta. Myöskin Nordean mahdolliset omien osakkeiden ostot jopa suoraan Sammon potista ovat kutkuttava mahdollisuus, jolla on mahdollisuus luoda omistaja-arvoa, mikäli ne mitätöitäisiin. Luottotappiovaraukset Nordealla ovat hyvällä tasolla, mutta toki mahdollinen tuleva konkurssiaalto hieman aina huolestuttaa, ihan jo inhimillisistäkin syistä. Rahanpesu-uutisointia en enää soisi näkeväni ainakaan pohjoismaisten pankkien kohdalla, mutta kenpä näistä koskaan tietää.

Katsantokaudella salkussa käväisivät tuottoa tekemässä korjausrakentaja Consti sekä vihaisten lintujen kotipesä Rovio. Kumpaakaan en kuitenkaan vielä ole hyväksynyt eläkesalkkuni vakioasukkaaksi, toki tilanteen mukaan omistajaksi voisi vielä palata, koska tietynlaista luottoa molempien tekemiseen kyllä löytyy. Lassila & Tikanojasta niinikään luovuin toistaiseksi, sen verran raju oli osingonleikkaus viime vuoden 0,92.sta tämän kevään 0,40:een euroon. Kuinka järkevää on sitten ollut maksaa osinkoa yli tuloksen viime vuosina eli eipä tämä täysin puskista tullut. Tämäkään kivi ei liene vielä lopullisesti käännetty vaan palataan asiaan myöhemmin. Kaikkia kolmea yhtiötä yhdistää myös yritysosto-optio, joka voi realisoitua koska tahansa, varsinkaan L&T:n kohdalla en täysin kevein mielin ole sitä omistamatta, olenhan kohtuullisen määrän aivoenergiaa yhtiön pohdiskeluun käyttänyt viime vuosina ja tämä työ valuu hukkaan, mikäli ostotarjous tulee vaikkapa tänä viikonloppuna :slight_smile: Katsantokaudella tällainen ostotarjous juurikin toteutui salkkuyhtiössäni Tikkurilassa, jälkiviisautta harjoittaen, myin sen ennenaikaisesti jo ensimmäisen ostotarjouksen jälkeen ja missasin 4-5% tuotot salkussani, no, tällaisia ei pidä jäädä harmittelemaan vaan opitaan virheistä ja ollaan ensi kerralla viisaampia.

Luonnollisesti ehdin tuhoamaan myös tuottoja WSB-huumassa treidaamalla Nokiaa, kuinkas muutenkaan. Ei ollut edes ensimmäinen kerta. Taidanpa hankkia huoneentaulun, jossa sijoitusohje numero ykkösenä on: "ÄLÄ OSTA NOKIAA! Toki ykkösohjeeni on ennenkin ollut yksinkertaisesti: Älä tuhoa pääomia, joka ajanee saman asian.

Viime vuoden tuottoihin(29,96%) olen enemmän kuin tyytyväinen, tarkoitushan minulla on nimenomaan sijoittaa mahdollisimman pienellä riskillä ja tuotto-odotukseni on ollut ihan jotakin muuta kuin yliampuvan hyvin mennyt viime vuosi. Tämäkin vuosi on alkanut myönteisesti ja salkun tuottolukema 6,5%. Shareville näyttää Sharpen luvuksi 1,55, joka lienee oman sijoitushistoriani korkein. Kaupankäyntitahti on ollut kiivas, noin 270 kauppaa viime vuonna ja tänäkin vuonna jo 57 kauppaa. Yhtiöt pysyvät pääosin samoina, mutta osaa positioista veivaillaan tavoitteena keskihinnan alentaminen. Osinkotuotto suhteutettuna hankintahintoihin on tänä keväänä 7,4%.

Olen melko puhdasverinen arvo- ja osinkosijoittaja ja ohjenuorana lähinnä “osta halvalla ja myy kalliilla” on toiminut tähän asti varsin hyvin. Elämässä tulee kuitenkin väkisinkin jaksoja, jolloin markkinoiden seuraaminen jää vähemmälle ja haluan, että salkussani on silloin osakkeita, joita voi seurata lähinnä kvartaaliraporttipohjaisesti neljä kertaa vuodessa. Täytyy kyllä samaan hengenvetoon myöntää, että viimeiset kolme vuotta, puhumattakaan yhä jatkuvasta koronavuodesta, ovat kuluneet hieman turhankin tiiviisti markkinoita seuraten eli melko addiktoivaa ajanvietettähän tämä on :slight_smile:

Toisaalla olevaan salkkuun hankin perjantaina pienet pläjäykset QT Group:ia ja Kamuxia, ihan vaan kokeillakseni kasvusijoittamista ja ikään kuin lottolapuiksi, mutta näkemykseni niistä on hyvin ohuenlainen enkä niitä tähän raporttiini ala sekoittamaan.

43 tykkäystä

Fortum
Nordea
Sampo
Metso-outotec
4 suurinta noin 40% salkusta

Loput meneekin aikalailla kristillisesti tasan
Bittium
Harvia
Titanium
Upm
Valmet
Incap
Dovre
Kemira
Tieto
Saab Ab
Excel
Suominen
Qt

Tässä oli vielä lisäksi Palantir, aphria ja smarteye mutta nyt on suuret odotukset odotettu ja keskitytään arvomörnijöihin ja kotimaiseen osinkokevääseen.

12 tykkäystä

Tässä parikymppisen salkku, joka valaistui sijoittamiseen noin vuosi sitten koronadipin innostamana: “Pakkohan tässä olla hyvä paikka ostaa kun ollaan monen vuoden takaisilla tasoilla”.

Erittäin vahva peesailu-salkku, jossa on käytetty mentaliteettiä: “hajauta tuottosi pois, kun et tiedä mitään”.

1v: +82,75%

EDIT: kuvaajaa päivitetty, Excel sekoili

EDIT 2: Kolmas kuvaaja toden sanoo, Remedyn positio päivitetty

28 tykkäystä

Salkussa pelkästään BBS sekä pienesti Attanaa eli high risk, high rewards.

6 tykkäystä

Aot:
-Sampo
-Bittium (hyvin pieni possa)
-Eunl ja is3n
-SPP global
-Suomen,Ruotsin ja Tanskan superrahastoja
(Näillä sijoittaminen aloitettu 2017).

Ost:
-Harvia
-Innofactor
-Sampo

9 tykkäystä

Salkussa on tuttuja suomiosakkeita ja yritän olla hajauttamatta liikaa.

Sampo
Upm
Kemira
Konecranes
Wärtsilä
Tieto
Citycon
Almamedia
Fortum

13 tykkäystä

50 tykkäystä

Mutta missä on kuutti? Vai onko se tuo vihreä mörkö?

image

7 tykkäystä

image

Makoisa osinkokevät tulossa, jos ei muuta. Nukun yöni hyvin tällä kokoonpanolla, ja päivisin sitten katkerana katson teknojen tuottoja.

Rahastoista (ETF) muutama sana, menen aika voimakkaasti S&P500+emerging markets teemalla. Uskon etenkin Kiinan ja Kaakkois-Aasian kasvuun tai pikemmin siihen, että näiden maiden talouskasvu tulee heijastumaan paikallisiin osakemarkkinoihin, positiivisesti. PYN Elite kovasti kiinnostaisi, mutta 10.000 € minimisijoitus vaatisi tiettyjä uhrauksia ja mukaan tulisi vielä veroseuraamukset niistä. Lisäsin alle vielä nostalgiahuuruissa kuvan, jonka nappasin Shanghaista vähän ennen koronapandemian alkua. Tältä talouskasvu näyttää!

35 tykkäystä

Tää on kyl ketjun huikein graafi. En siis pilkkaa salkkusi osakkeita ( koska en saa mitään käsitystä mitä puolet edes on ), eikä varmaan pitäisi edes pilkata tota graafia kun en itse pystyisi parempaan vaan piirtäisin varmaan kynällä paperille ja ottaisin valokuvan, mutta herranjestas silti🤣. Osa teksteistä pilkkoutunut pois kuvasta, noita värejä ei erota toisitaan ja firman tickereistä ei ota mitään selkoa ellei ole itsellä ollut vasta treidattuna tai seurannassa.

Annan silti 5/5 koska sen mitä sain selvää niin ihan hyviä firmoja siellä on ja sai mut hyvälle tuulelle kaikessa nykytaiteellisuudessaan.

Edit. Jottei mene ihan offtopicin puolelle kun oli pakottava tarve tohon kommentoida niin top10 positiot satunnaisessa järjestyksessä:
Evolution gaming
Oroco resources
Embracer
Voxtur analytics
Scorpio tankers
Smart eye
Hive blockchain
Arocell
Sampo
Harvia

Mitähän tosta sanois. Riskilappuja suurin osa, mutta ainakin melko nätisti hajauteltu. Vähän on ikävä talven isoja positioita kuten eHang ja Plug mutta salkkuni on kokenut kovaa rotaatiota ja pyrin pääsemään joskus taas isolla mukaan. Plugista löytyy muutamien tonnien avauspositio perjantailta ja eHang odottelee vielä ostoa.

10 tykkäystä

Salkkupäivitys.

Rivejä tiivistetty Capmanin, Terveystalon ja NoHon myyntien jälkeen. Terveystalossa olin mukana osakeannista asti, mutta kehitys ei vastannut odotuksiani. Capmanissa olin mukana vain seurantapositiolla.

NoHosta 4,79€->7,16€ (heinäkuun loppu - helmikuun puoliväli) tuli ensimmäinen minulle lyhyt omistus, jossa perspektiivi jo ostettaessa oli asetettu kuukausien päähän. (Tosin monille täällä tuo taitaisi olla hyvinkin pitkä pito.)

7 tykkäystä

25 tykkäystä

Onneks tuosta saa riittävästi selvää, ainakin sen että olen pikkuhiljaa hajauttamassa tuottoni pois. :grin:

1 tykkäys

Toistaiseksi olen ihan ok tämän allokaation kanssa. Isoimmat osakeomistukset TSM ja AMD myin pois vuosi sitten helmikuussa. Sen jälkeen olen ostanut salkkuun lähinnä osinko/metalli/arvo-osakkeita.

Tässä toisessa piirakassa kryptot poissa niin näkee vähän tarkemmin noita pienempiä osuuksia. Puhtaan osake / rahastosalkun tuotto viime vuonna n. 19%. Osakkeet olen valinnut hieman matalammalla riskillä pitkojen tasapainoksi. Käteinen ja samoiten IS04 (TLT) eli USA 20+ vuotiset velkakirjat vaihtuu osakkeisiin, jos korot laskee reippaasti. Muutama yhtiö on tarkassa seurannassa, erityisesti osinkoa ja arvoa painottaen.

18 tykkäystä

Aot:

NVIDIA
eunl ja is3n
Invesco Elwood Global Blockchain UCITS ETF
Lyxor MSCI Russia UCITS ETF - Acc

Handelsbanken Kestävä Energia
Nordnet Indeksirahasto Suomi

Ost:
Harvia Plc
Qt Group Oyj
Kamux

13 tykkäystä

image
pientä päivitystä, viimeisenä lisätty IQQH:ta vähän lisää

10 tykkäystä

image
Tilannepäivitys:
Saatu vähennettyä osakkeiden määrä, kuten oli tavoite.
Fortum ja Sampo tukijalat. Ei ole tarkoitus vähentää. Sampoa voisi jopa lisätä.
Scorpio Tankers on noussut hyvin ja on jo Sammon edellä (tällä hetkellä). Tarkoitus myydä pois, kun aika tuntuu sopivalta.
QT, Nordea, Kamux, UPM pidemmässä pidossa.
Evolution, Faron, DCRB, Shell, Smart Eye, Ocean Yield, Arocell ja minierä Peptonicia myydään pois, kun aika tuntuu sopivalta. Tästä listasta näkee, että ulkomaalaiset ei ole mulla pidempään pitoon tarkoitettuja. Toki näitäkin pidän, jos oletan osakekurssille nousua.
Citycon, Tietoevry ja Orion pidossa, mutta osuudet aika pienet eli voi olla, että jotain vähennän ja kohdennan enemmän yhteen.
Myyntien jälkeen pitää miettiä mitä lisäisi vai etsiikö uusia kohteita. Enää ei ole niin helppo löytää hyviä kohteita, kuten vuosi sitten. Pidemmällä aikavälillä on tarkoitus tasapainottaa salkkua täysin pitosuuntaan eli ostaa vain sellaisia, joita on tarkoitus pitää pitkään. Tämä oli tosin alkuperäinen tarkoitus, mutta osittainen veivailu on vienyt mukanaan.
Kommentit erittäin tervetulleita. Aloitteleva sijoittaja kyseessä.

15 tykkäystä