Mitä sinulla on salkussa?

Asuntovelkaisen korjausliikettä pelkäävän salkku:) Pientä keventelyä tämän vuoden puolella.

Viime aikoina kevennelty/myyty kokonaan: Fiskars, Kone, Ponsse, Raute, Kesko, Neste

Ostettu/Lisäilty: Kamux, Sampo, TietoEvry, Qt, Fortum

17 tykkäystä

sijoitukset

Kovasti on vatkattu osakkeita ees taas ja melkoisen sisäisen keskustelun jälkeen totesin, että pakko tasapainottaa salkkua maksimiriskin ja mahdollisen maksimituoton hakemisen sijasta.

Näkisin että red eye ja voxtur tarjoavat suurempaa riskiä sekä tuotto-odotusta ja lopuilla osakkeilla haetaan sitten salkkuun vakautta. Jossain vaiheessa luultavasti salkkuun palaa EVO sekä myös Lohilo, mutta näillä mennään tällä hetkellä.

Loppuun kevennykseksi kuva, kuinka käy kun tuottoja haetaan kovalla riskillä eikä markkinoita osata ajoittaa.

35 tykkäystä

Päivitän omaa salkkutilannetta. Syksyn ja talven aikana sisältö on vähän muuttunut. Perusajatus minulla on ollut osta ja pidä. Mielenkiintoista ostettavaa on kuitenkin syksyn ja talven kuluessa tullut eteen. Käytettävissä olevat rahavarannot ovat rajalliset ja jostain on pitänyt luopua, ja myynnistä saaduilla rahoilla on hankittu muuta. Vaihdellen 5-40% voitolla myyntiin ovat menneet Kemira, Telia, UPM, Kesko ja Carasent. Kaikki ovat sinällään olleet ihan hyviä yhtiöitä ja mielelläni olen niitä omistanut, mutta uutta hankkiakseni jostain on pitänyt luopua.

Tällä hetkellä salkun osakejakauma on seuraavanlainen:

Sampon osuus korostuu edelleenkin vähän liikaakin. Sen suhteellinen osuus pienenee kuitenkin jatkossa salkun karttuessa. Muutoin tämmöiselle tukevasti keski-iän puolelle astuneena sijoittajana olen yrittänyt kasata salkkuun sekoituksen osinkolappuja ja kasvuyhtiöitä sitten sinne rinnalle. Noista myydyistä osakkeista ainakin UPM:ää hankkinen jatkossa takaisin, ostopaikkoja tarjoutunee tulevina vuosina. Muutoin salkun sisältö on sellainen, että vähän töyssyisempäänkiin markkinaan uskallan tuolla mennä yöuneni nukkuen. Mutta eihän salkku ole koskaan valmis, sehän tässä mielenkiintoista onkin.

17 tykkäystä

Salkun päivitys. Harvia tehnyt suurimmat tuotot ja tämä on samalla ainut osake, jota olen holdannut sijoitusuran alusta alkaen 2018 syksystä. Bitcoiniin aloin sijoittaa pääasiassa vuosi sitten, kun hinta liikkui 6500-8000 usd välillä. Myös tämä on ikiholdissa, ja arvonnousu onkin ollut tähän mennessä erinomainen, kun hinta on nyt noin 60 000 usd.

Pääasiallinen strategia on sijoittaa kurssiltaan pitkän aikajakson nousutrendissä oleviin yhtiöihin. Salkustani löytyy niin täysiverisiä kasvuyhtiöitä kuin myös tylsempiä osinkokoneita. Osinkoyhtiöitä olen ostanut viime aikoina sektorirotaatiota myötäillen (kasvu → --> arvo), ja koska olen aloittanut velkarahalla sijoittamisen ja tarvitsen tätä varten hyvän lainoitusarvon vakaita sijoituskohteita.

Kasvuyhtiöiltä haen:

  • strategian mukainen liikevaihdon voimakas kasvu
  • trackrecordia mieluusti noin vuoden verran, tai sitten muutama kvartaali ja vahva luotto trendin jatkumisesta
  • realistinen näkymä siitä, että liiketoiminta skaalautuu, jolloin bisnes alkaa lopulta tuottaa tulosta viimeiselle riville

Esimerkkejä:

  • Qt 6,5 % painolla (toki nyt jo positiivinen kannattavuus)
  • Software High Growth -osakekorini 3,6 % painolla:
    • Smart Eye
    • Redfin
    • Fiverr
    • Efecte
    • Snowflake
    • Palantir
    • Unity Software
    • Social Capital Hedosophia Holdings (IPOE)

Yritän tunnistaa mielenkiintoisia trendejä ja sijoittaa näihin. 5G-osakekoriini (7,2 % painotus salkusta) kuuluu:

  • Nokia
  • Ericsson
  • Bandwidth
  • Cloudfare
  • Fastly
  • Keysight Technologies
  • Applied Materials

Bitcoinin (8,3 % paino) lisäksi kryptovaluuttasijoituksiani ovat Ethereum (1,0 % paino) ja muut Alt-coin sijoitukset (0,8 %).

Edit: lisätty vielä tuottokuva Nordnetistä (ei sisällä kryptojen ja kasvuosakkeiden tuottoa Degirosta).

asplekios arvonnousu

27 tykkäystä

Vissiin täydelliseen aikaan ollut salkun tyhjennys viime helmikuussa, kun käyrässä ei ole värähdystäkään maaliskuun ryminästä?

6 tykkäystä

Shorttasin DAX:ia isosti ennen suurta romahdusta helmikuun lopulla. Suljin shortit aika lähellä pohjia siinä vaiheessa, kun nousu oli käynnistymässä ja keskuspankit printtasivat moraalittomasti. Kun ymmärsin keskuspankkien vaikutuksen osakemarkkinaan menin all-in ja kauhoin osakkeita salkkuun maalis-huhtikuussa. Siitä saakka olen ollut all-in osakkeissa, ja tämän hetkinen makronäkemykseni on vieläkin luottavaisen bullish.

Inflaatio ja nousevat korot pelottaa hieman, mutta uskon, että valitut osakkeet on silti paras valinta tähän kryptosijoituksien lisäksi. Noin neljäsosa kokonaisvarallisuudestani on kiinni omistusasunnossa, joka on myös hyvä sijoituskohde inflaatioympäristössä.

37 tykkäystä

Alkaneen loman kunniaksi päivitän salkkuani ja ajatuksiani salkustani. Viime päivityksestä on kaksi kuukautta ja olen veivannut positioita huomattavasti enemmän kuin ennakkoon odotin/halusin.
Veivailuihin on kaksi syytä:

  1. Markkinan muutokset esim. korot
  2. Vahvojen kilpailuetujen suosiminen

Nämä kulkevat siinä mielessä käsi kädessä, että koska pelko korkojen noususta avasi tilaisuuden tehdä entryjä tiettyihin yrityksiin, möin pois salkustani yhtiöitä joilla oli mielestäni heikommat edellytykset menestyä tulevina vuosina tai joiden arvostus oli niin ikään kireä.

Myynnit:
Etteplan → Kurssi on ottanut voimakasta etukenoa ja ostettuani kurssi jämähti paikoilleen nopeammin kuin odotinkaan. Ymmärtääkseni Etteplan saa myötätuulta silloin kuin teollisuus mielummin ulkoistaa, kuin palkkaa. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä että teollisuudessa menee pääsääntöisesti paremmin kuin odotettiin, mikä varmasti johtaa siihen että palkataan mielummin omaa väkeä. Toinen syy myynnille oli että oma tietämykseni oli rajallinen kuten edeltävästä “analyysistä” voi huomata. Siksi pienet tappiot tästä ja rahat etsimään parempaa kohdetta.

Aktia → Olen omistanut Aktiaa pitkälti yli vuoden. Kauan on ollut puhetta potentiaalista, mutta Q4 tulos oli itselleni pettymys (taas). Lopulta varainhoidon puolelta alkoi kantautua soraääniä irtisanoutumisten muodossa, joten laitoin laput myyntiin noin 10% tuotolla + osingot.

Exel Composites → On ollut ilo seurata Exelin toimintaa. Mielestäni tässä on hyvä yritys, mutta arvostus alkoi mielestäni olla korkean puoleinen. Q4 vaikutti kuitenkin vahvalta ja mukavaa oli huomata että liikevaihto oli tasoittunut useammalle eri sektorille. Kaipasin kuitenkin enemmän käteistä ja siinä tilanteessa valitsen aina myydä sen yrityksen jonka liiketoiminnasta minulla on vähiten tietoa, joten kotiutin voitot (noin 30%).

Lisäykset:

Vincit → Vahva Q4 suorittaminen oli mieluinen ja arvostustaso ei mielestäni ole erityisen kireä. Mukavaa olla kyydissä, odotan edelleen tuoteliiketoiminnan läpilyöntiä.

Marimekko → Tämän kyydissä kelpaa istua. Minulla on kova luottamus johtoon ja suoriutuminen koronassa on vain vahvistanut luottamustani siihen että Marimekko on erittäin laadukas yhtiö.

Remedy → Seurantapositioon lisäys, ostin Control pelin ja tein lynchimäistä tutkimustyötä. Vahvisti luottamustani.

Uudet ostot:

Talenom → Seurantapositio, Kinnunen kääntyi positiiviselle puolelle ja aloin tutkimaan tarkemmin yhtiötä, joka tähän asti oli ollut minulle usvan peitossa. Pidin siitä mitä näin ja avasin position. Arvostustaso on tiukka, odottelen suotuisaa hetkeä jolloin positiota voi kasvattaa.

Revenio → Tein virheen kun möin Reveniot pois. Palautin salkkuun korkeammalla hinnalla. Virheistä oppii…ehkä.

Qt → Olen seurannut Qt:tä sivusilmällä siitä saakka kun kurssi oli 18€, mutta en ole tutkinut keissiä sen tarkemmin, enkä ole ostanut. On ollut helpompi todeta että tämä on kupla hinnoiteltu…ja niin kurssi on jatkanut nousuaan. Tällä tavoin olen tehnyt omat suurimmat virheeni sijoittamisessa. Leimannut yrityksiä kurssinousun perusteella, tutkimatta kurssinousun syytä tai alla olevaa liiketoimintaa. Aloin 60€ kohdalla tutkimaan tätä tarkemmin ja huomasin yllätyksekseni miten poikkeuksellinen tapaus on kyseessä ja että kurssinousu on täysin perusteltua. Nyt otin pienen seurantaposition jota kasvatan kun hetki on oikea. Olen tästä viisastuneena yrittänyt tutkia laajemmin yrityksien liiketoimintaa ja vähemmän P/E P/B lukuja.

Salkku näyttää tällä hetkellä seuraavanlaiselta:
Tokmanni 11%
Harvia 9%
Sampo 7%
Nordea 7%
Marimekko 7%
Gofore 6%
Capman 4%
Vincit 4%
Fortum 4%
Remedy 3%
Qt 2%
Detection Technology 2%
Musti Group 2%
Talenom 1%
Revenio Group 1%
NN Suomi Indeksirahasto 3%
Käteinen 26%

Olen hienosäätänyt strategiaa sen verran, että olen pyrkinyt jaottelemaan selkeämmin osakkeet kahteen eri koriin. Ensimmäisessä korissa on perinteisemmät arvo-osakkeet. Nämä olen lähinnä valinnut sen perusteella, että mielestäni niissä on realisoitumatonta arvoa (kuinka yllättävää), ok liikentoimintaa ja houkutteleva osinkotuotto . Olen tahalleen pitänyt lukumäärän eri osakkeita pienenä sillä olen suhteellisen varma valinnoistani, mutta tarkoituksenani on kasvattaa näiden positioiden kokoa, ne toimivat myös tietynlaisena vakuutuksena sektorirotaatiota vastaan. Toisessa korissa on kasvuosakkeet. Olen kasvusijoittajana noviisi ja sen takia positiot ovat pieniä ja lukumäärältä eri osakkeita on enemmän, jotta ehkä muutaman kanssa onnistuisi. Aloitan aina pienellä seurantapositiolla ja yritän siten tutustua yhtiön toimintaan tarkemmin. Mikäli olen vielä varma ostoksestani parin kuukauden kuluttua, ostan lisää hyvän paikan tullen.

Käteispositiota pidän oman pessimistisen luonteeni vuoksi aika korkealla. All-in ei ole minulle vaihtoehto vaan minimi 20% käteistä. Näin minun ei tarvitse lähtökohtaisesti myydä mitään, vaan voin käyttää Mr.Marketin tuomia mahdollisuuksia.
Tällainen strategia toi viime vuonna 23%ytd tuoton ja tällä hetkellä tänä vuonna 11%ytd tuoton. Naurettavan pieniltä nämä tuntuvat kun vertailee toisten salkkuihin, mutta viime aikaisista veivailuista huolimatta olen enemmän buy&hold tyyppinen sijoittaja, joka ostaa yleensä vasta kun tulosta näkyy rivien alla. Ottaen tämän huomioon, olen tyytyväinen salkkuni tuottoon, mutta eniten olen iloinen siitä, että olen sijoittana kehittynyt paljon siitä kun pari vuotta sitten aloitin lähes sokkona ostamalla Nokiaa ja Nokian renkaita.

39 tykkäystä

Tämmönen piirakka muotoutunut. Harvia salkun ensimmäinen sijoitus 8,6e tasolta ja vankka kivijalka, luottoa löytyy ja tarkotus lisätä jatkuvasti löylyä salkkuun. Lähtökohtasesti kaikki pitkässä pidossa mutta seurataan tilannetta jatkuvasti. Rivejä lisätään sitä mukaa kun käteistä irtoaa. DCRB ostojen ajoitukset ois voinu mennä paremminkin, keskikurssi 15usd mutta eiköhän sieltä vielä nousta. Yritys olis nyt välttää liiallista kikkailua mutta katsotaan miten käsien päällä istuminen onnistuu :smile: :+1: :man_juggling:

13 tykkäystä

Osakekori

Porsche, Nintendo, Smart Eye, Kamux, Evolution Gaming ja Qt. Melko samankokoiset positiot keskenään.

Oroco

Vuoden verran oltu kyydissä ja hyvin tyytyväisenä tullut kasvatettu positiota uutisten niin kuparin, kuin firman osalta.

Fyysinen kulta & kultaminerit

Edellinen suurempi positioituminen viime viikolla. Tuplattu positio lisäämällä minereita. Nyt noin 50/50 fyysistä ja minereita. Suurimmat positiot Barrick Gold, Orca Gold ja Equinox.

Öljytankkerit

Lähinnä painottuu producteihin, mutta myös crudeja löytyy. Scorpio Tankers on yli 50% koko positioista. Muita Frontline, Teekay, Hunter ja Okeanis.

Uraaniminerit

Global Atomic, Denison Mines, Energy Fuels, Laramide Resources.

Voxtur

Tällä positiolla riskillä jonka vatsahapot kestää haetaan vain kovaa upside potentiaalia. Rehellisesti en tunne yhtiötä, enkä alaa kovin hyvin. Mariusz peesi.

Pienet positiot

Hopea-, kupari-, rauta-, platinakaivokset, hiili, bulklaivat ja aseet.

Öljy + Kaasu

Lukoil ja Golar LNG. Molemmat huikeita arvokeissejä.

Muut arvoesineet

Kelloa ja taidetta.

Bitcoin + Ethereum

50/50 painolla.

Arvaus:
Inflaatiota ja hyödykepulaa edessä. Indekseissä arvostukset kalliita, mutta korkeampiin arvostuksiin noustaan vielä ennen suurempaa korjausta. Poimittu yhtiöitä ja sektoreita joissa arvostukset eivät ole karanneet. Hajautusta yritetty hakea laajasti ja alipainottaa USA:a.

24 tykkäystä

Salkussa käynyt paljon muutoksia viime kerrasta.

Uusina positioina on Perion Network, mikä on mielestäni kovaa käännettä tekevä adtech, mikä vielä arvostetaan kasvuvauhtiin suhteutettuna matalilla kertoimilla, varsinkin suhteutettuna verrokkeihin. TAM on massiivinen ja jatkaa kasvamistaan, mikä jo tuo suurta boostia kasvuun. Posareita rykii hirveöä tahtia, Kannattaa tsekata!
Sitten uutena on myös tullut Huddly AS, vasta vähän aikaa sitten listautunut pieni norjalainen firma, millä on kokoonsa nähden todella isoja yhteistyökuvioita esim googlen kanssa. Toimittavat esimerkiksi googlen konffa kittiin kamerat, erittäin vahvaa kasvua isojen kumppaneiden tukemana. Todellakin tutustumisen arvoinen firma.

Loput samaa puuroa, paitsi remedy poistunut antihintoihin salkusta kun tuli näitä houkuttelevimpia alennuksia tässä parin viikon aikana :slight_smile:

Ajatuksena kasvattaa Perionin ja Huddlyn osuutta salkusta, Dermtech saa riskisenä olla tuolla alle 10% painolla kypsymässä ja hankkimassa lisää vakuutus korvaavuuksia ja uusia tuote launcheja :slight_smile:

Qt:ta tankkasin myös 72€ hintoihin, varmaan keventelen jos päästään joskus taas vähän laukalle arvostuksen kanssa.

13 tykkäystä

Tällä hetkellä omistukseni AOT ja OST:llä. AOT koostuu spekulaatio osakkeista, sekä 2 ETF-rahastosta, sekä USA indeksistä.

sekä OST. OST:lle olisi tarkoitus ostella lähiaikoina lisää yhtenä vaihtoehtona hajautukseksi olisi Faron.

7 tykkäystä

Itse olen löysät rahat sijoittanut Cityconiin, Zinzinoon, Kongsbergiin, SSAB B ja useampaan rahastoon.

Suoramyyntiä. Tuskin Stockan pörssissä olisi jos toiminta olisi laitonta.

Offtopic. Tuosta voi olla eri mieltä esim. Wirecard tai Enron omistajat. Olivat myös hiukan eri kokoluokan firmoja. Pörssissä olo ei ole tae mistään.

7 tykkäystä

No niinpäs onkin ruotsin kasvulistalla. Oma sidonnaisuus zinoo on jokunen pahvi muutama vuosi sitten ostettuna.

Luulin ketjun olevan “mitä salkussa” enkä “miksi salkussa”. Miksi kysymykseen on kaikilla sama vastaus. Tuotto.

2 tykkäystä

QT 95%
Harvia 5%

Hissukseen menty, molempia lisäilty pieniä eriä kun ovat dipanneet. Omat Buy/ Hold-perustelut löytyvät firmojen omista ketjuista :blush:

21 tykkäystä

75% Evolution Gaming :sweden:
20% Smart Eye :sweden:
5% Embracer :sweden:

Evon ostot aloitettu n. 660sek ja täydennetty 1033sek kohdilla. Yhtiötä joka ei tunnu kertovan kuin hyviä uutisia on kiva omistaa liikaa. Ruokapöydässäni ei vielä kiitetä Astonia ennen ateriaa mutta pikku hiljaa pitää sekin tätä Evon menoa katsoessa aloittaa.

33 tykkäystä

Ensimmäinen postaus, ja täytyy jo tässä välissä kiittää Inderesin ammattilaisia ja foorumin keskustelijoita kaikesta. Oma sijoitusura oli vuosien ajan vain rahastosäästämistä, ja rahastoissa on edelleen kiinni noin puolet osakemarkkinoihin kohdistuvista säästöistä. Suoraa osakekauppaa olen käynyt OST:n lanseeraamisesta alkaen. Olen siis yksi heitä, jotka ehtivät tekemään ensimmäiset kauppansa tammi-helmikuussa 2020, ja sitten lähes heittämään hanskat naulaan maaliskuun romahduksessa. Onneksi loppuvuosi menikin sitten paremmin, ja kokonaisuus on mukavasti plussalla kaikesta huolehtimisesta ja veivaamisesta huolimatta. Tällä hetkellä OST:n suorat osakesijoitukset näyttävät tältä:


Yritän muistaa päivittää vaikka kerran vuodessa, kun tässä on kuitenkin noita ns. spekulatiivisia pelilappujakin mukana!

25 tykkäystä

Onko salkku tarpeeksi iso että voi perustella noin suuren hajautuksen? Jos esim nordnetistä ostelee ulkomaan hinnastolla niin välityskulut saattaa prosentuaalisesti syödä tuottoa jo ihan reippaasti pienemmillä summilla. Jottei mene ihan offtopic niin tässä oma salkku.

16 tykkäystä

Osakkeet isoimmasta pienimpään yht n. 100t

Fortum
Kesko
Qt
Gofore
Sampo
Neste
Nordea
Musti Group
Vincit
Exel Composites
Kone
Volkswagen
Aallon group
Kemira
Elisa
Telia
Cargotec
Orion
Huhtamäki
Nokia
Rapala
UPM
Sievi capital
Faron Pharmaceuticals

Rahastot n. 70t
OP-Kiina
OP-Aasia indeksi
OP-Amerikka indeksi
OP-Eurooppa indeksi
OP-Maailma indeksi
OP-Pohjoismaat indeksi
OP-Suomi indeksi
OP-Suomi pienyhtiöt
OP-Suomi mikroyhtiöt
OP-Venäjä

Kulta n. 30t

Kryptot n. 14t

Käteinen n. 200t

Päättämättömyys ja ylivarovaisuus kuvastanee tätä salkkua :smiley: Nyt kun kirjasin nämä ylös, niin kyllä sitä hieman ihmettelee mitä nuo Suomirahastot tuolla tekee kotimaisen osakesillisalaatin lisänä. Käteisen määrä myös hölmöä, kun eläkeikään kymmeniä vuosia. Rahastoihin laitan vuoden loppuun mennessä tasaisesti 50t, mutta muuten on vähän vaikea muodostaa selkeää suunnitelmaa. Kuvittelen että kiva karhumainen heilunta voisi helpottaa ja saisin työnnettyä käteiset tuttuihin osakkeisiin. Kuten salkun sisällöstä voi päätellä, saatan yhtä hyvin vain istua kakat housussa käteisen arvon haihtumista ihmetellen :see_no_evil:

37 tykkäystä