Miten rikastua eri elämäntilanteissa?

Hyviä vastanäkemyksiä sinulta, vaikka en samoilla linjoilla olekaan. Otin vastauksestasi yhden kohdan, johon haluan sanoa kyynisen (realistisen) vastakommenttini: Nuorena aloitettu säästäminen, työnteko ja sijoittaminen on välttämättömyys eikä vain järkevää niillä nuorilla, joilla ei ole tiedossa vanhempien tai isovanhempien taloudellista tukea/lahjaa jossain muodossa. Jos ei siis aloita nuorena, niin vaurastumisen ja rikastumisen mahdollisuus lipuu vuosi vuodelta kauemmaksi pois.

12 tykkäystä

Sanoisin, että koulutus (hyvälle alalle) on tuossa skenaariossa vielä tärkeämpää. Henkinen pääoma on hyvä sijoitus.

11 tykkäystä

Olen vaatimaton ja haluan vain ensimmäisen miljoonani nopeasti. Vinkkejä miten se onnistuu?

8 tykkäystä

Minimoi kulut, maksimoi tulot, tee paljon töitä, älä sijoita mörnijöihin vaan sen sijaan sijoita pelkkiin stonkseihin. :wink:

33 tykkäystä

Omaankin silmään ketju on lipsahtanut keinoista aika kauas, eli laitetaan omat vinkit ikäjärjestyksessä.

Itse kuitenkin suosittelisin ottamaan rahan käytössä huomioon, että opiskeluaikana matalalla elintasolla samalla rahasummalla saa enemmän vaikutusta elintasoon kuin myöhemmin. 500e kesäauto vs 1000e kesäauto on huomattavasti isonpi ero kuin 30000e auto vs 30500e auto. Siksi älytön kituutus nuorena ei mielestäni usein kannata.

  • Käy normaalin lukion tilalta kaksoistutkinto. Valitse ensimmäinen harjoittelupaikka huolella, sillä sen avulla voit päästä jo ammattikoulu/lukio aikana huomattavasti parempiin kesätöihin, sekä pääset hyvin mahdollisesti tekemään seuraavan harjoittelun palkallisena

  • Punnitse armeijan suhteen oma sotainto. Moto-AU:ksi tai normaaliksi kuskiksi hakeutuminen ja sieltä käteen jäävä CE -kortti voi tehdä opiskeluaikaisissa kesätöissä ison eron tuloissa

  • Nosta opiskellessa kaikki opintolainat

  • Pyri saamaan mahdollisimman äkkiä asunnon ostoon vaadittava pääoma kasaan, vaikka se sitten vaatisi auton ostamista rahoituksella jne.

  • Valmistu väh. tavoiteika + 1v, veroton 5k€ etu opintolainoihin

  • Aloita lopputyön etsintä jo 1.5v-2v ennen valmistumista jotta maksimoit mahdollisuuden tehdä se palkallisena

  • Jos sinulla on puoliso, ostakaa ensiasunto mahdollisimman isolta osalta toisen nimiin. Toisen ensiasunnon ostajan etu säilyy, mahdollisessa erotilanteessa ei tarvi lunastaa toista pois ja maksaa varainsiirtojeroja uudelleen yhtä paljoa

27 tykkäystä
  • Punnitse armeijan sijaan myös vaihtoehtona sivaria, jolloin saat ihan oikeaa työkokemusta, suhteita ja mahdollisesti jopa ok työpaikan palveluksen jälkeen.
7 tykkäystä

Tämän piti olla rikastumisketju. Oman asunnon osto ei yleisesti ottaen ole se keino rikastumiseen, harvoja poikkeustapauksia lukuunottamatta…

1 tykkäys

Toisaalta omasta asunnosta vapautuvaa vakuutta voi käyttää sijoituslainan vakuutena.

Jos haluaa olla uskottava asuntosijoittaja, niin sääntö nro 6 on se, että asuu vuokralla:
koska tietosi asuntomarkkinoista on sen verran parempi kuin vuokranantajasi.
Hyvissä kämpissä vuokranantajan motiivit ovat yleensä ihan eri kuin vuokratuloilla ja velkavivulla rikastuminen.

Sinänsä olet (jälleen kerran) oikeassa, että velkavakuutena sijoittamiseen kämppä on parempi kuin saman hintaiset osakkeet…

1 tykkäys

Rikastumaan tuolla ei toki pääse, mutta kyllä siinä voi sijoittamiseen tarvittavan pääoman kasaan saamista nopeuttaa alussa kun saa asumiskustannukset painettua alas. Esimerkiksi Nordea tarjoaa tällä hetkellä 35 -vuoden asuntolainaa 5% omarahoitusosuudella ilman lisävakuuksia ja 2 -vuoden lyhennusvapaalla.

Käytännössä voit asua ensimmäiset 2v koroilla ja yhtiövastikkeella, olet säästänyt vuokrissa jo 2-vuodessa tuon asunnon omarahoitusosuuden.

10 tykkäystä

Vanhaan ketjuun uutta virtaa!

Pohdiskelen tilannetta, että myisin ensiasuntoni ja toivon saavani siitä 300t€. Tällä hetkellä toteuma olisi varmaankin alle, mutta jos malttaa odottaa niin tuon summan voisi saada. Aikahorisontti 1-2v. Velkaa asuntoon ei ole. Nykyisin asunto on vuokralla ja vuokrataso on hyvä. Sijainti Helsinki.

Keskimäärin ihmiset luultavasti ottaisivat tämän rahan ja kuittaisivat sillä loput velat ja päivittäisivät autonsa. Mutta koska ollaan sijoitusfoorumilla, niin ajattelin laittaa tämän koko summan sijoituksiin. Siitä päästään itse pihviin eli allokaatioon. Luonnollisesti ydinsalkku löytyy jo nytkin ja sitä on kasattu vuodesta 2007 lähtien. Osakesäästötili tuli mukaan kuvioihin, kun se lanseerattiin. Ja sen lisäksi on pieniä rahastosijoituksia.

Suunnitelma olisi jakaa tuo 300t€ kolmeen osaan.

  • 100k€ sijoittaa nykyisen ydinsalkun mukaisiin osakkeisiin. Salkku on tuottanut melko hyvin (8-12% per vuosi) kaikki nämä vuodet. Sijoittaa siis siihen mikä toimii. Viimeiset 5 vuotta olen jatkuvasti karsinut rivejä nykyisessä salkussa ja nykyään salkussa merkittävillä painoilla vain 6 osaketta.
  • 100k€ erilaisiin osinko-osakkeisiin tuomaan kassavirtaa. Tässä OST tulisi pääomitettua täyteen ja toki hyödynnettyä osinkojen veroetu.
  • 100k€ SP500 ETF. Tämä tuomaan sparrausta verrattuna muihin sijoituksiin sekä tuomaan laajaa hajautusta.

Jos tälle pääomalle saisi keskimääräisen tuoton (8%) saavuttaisi tuo noin miljoonan rajan 15v kuluessa.

Ajatuksia allokaatiosta? Miten sijoittaisit 300k€?

14 tykkäystä

Mitä nämä kohdat pitää käytännössä sisällään? Millaiseksi kokonaishajautus jäisi maantieteellisesti ja toimialoittain?

Itse varmaan laittaisin suuremman osuuden globaaleihin indeksirahastoihin, niin tulet varmemmin miljonääriksi. Tuon osinko-osake ajatuksen hylkäisin.

9 tykkäystä

Suunnittelisin tuonkokoiselle rahalle jonkinlaisen ‘‘entrysuunnitelman’’. Missä ajassa haluat laittaa rahat markkinalle? Kerralla vai useammassa erässä? Maailma makaa tällä hetkellä mielenkiintoisessa asemassa ja viime vuosina jotenkin tuntuu, että kaikki mitä ollaan pidetty täysin varmana seuraavana markkinaliikkeenä onkin ollut väärä oletus. Epävarmuuksia on ja tulee aina olemaan, mutta vähintään muutamien vuosien ajallinen hajautus rahan sijoittamisessa kannattaa ottaa pohdintaan.

Olisiko osinko-osakkeiden rooli mikä? Korvata osittain vuokra-asunnosta luopumisen myötä johtuvaa passiivisen pääomatulon kuihtumista? Tai jos OST on tarkoitus pääomittaa täyteen niin sekin kannattaa pohtia millaisella aikavälillä sen tekee.

Tietämättä mitä ydinsalkussa tällä hetkellä on ja minkälaisia osinko-osakkeita haluaisit haalia on vaikea sanoa oikeastaan allokaatiosta juuri mitään. Jokuhan saattaa haluta keskittää kehittyneisiin talouksiin, toinen panostaa tekno-osakkeilla höystettyihin indeksirahastoihin.

Laajasti hajautetuilla passiivisilla indeksirahastoilla, ajallisella hajauttamisella, pitkällä sijoitushorisontilla ja rauhallisilla peliliikkeillä pääsee aika pitkälle. Siihen kylkeen sitten oman mielen mukaan sopivia lisämausteita jos sellaiselle on tarve. Lisäksi jos tuntuu hassulta makuutta rahoja tilillä, voihan ne laittaa tähän ajan hetkeen sopivaan korkorahastoon ja sieltä napsutella sopivia siivuja ajan myötä rahastoihin ja muihin ostotoimeksiantoihin.

5 tykkäystä

Jos myyntivoitto olisi veroton, näillä parametreilla tilanteestasi riippuen saattaisin miettiä myös vaihtoehtona ottaa sijoituslainaa asunto vakuutena myymisen sijaan. Toki jos nimenomaan haluat päästä asunnosta eroon, eri juttu.

3 tykkäystä

Olipas erittäin kiinnostava ja inspiroiva ketju! Tästä olisi monelle rikastumisesta haaveilevalle opittavaa! :sweat_smile:

Mä en voisi sanoa haluavani rikastua ihan kymmeniin miljooniin, vaikka niin oon joskus saattanut haaveilla. Varastun ja ikäisekseni melko vauras olen (tän foorumin mittapuulla en :sweat_smile:)

Työskentelen melko hyvällä palkalla ja oon säästäväinen, lisäksi asuntosijoituksest tukee vaurastumista. Mulle on tuonut rikastumiseen rauhaa, kun luotan omaan tekemiseen ja olen huomannut että varallisuuden kasvu kiihtyy vuosi vuodelta. Joskus ajatellut et tuleekohan olemaan miljoonaa koskaan, nyt tiedän että varmasti (tietysti mitä vaan voi sattua) tulee olemaan osakkeissa ja asunnoissa miljoona sitten joskus.

Mitä olisin voinut tai voisin tehdä paremmin: asunnot :sweat_smile: tuotto olisi osakkeissa voinut olla parempi, mutta toisaalta kiinteä omaisuus helpottaa esim tulevan uuden kämpän rahoitusta, vakauttaa taloutta.

4 tykkäystä

Tarkoitatko verollinen? Eikös laina olisi parempi vaihtoehto, jos myyntivoitto on verollista? Saa käteistä sijoittaa, mutta ei tarvitse maksaa veroja ja korotkin ovat lyhennyskelpoisia?

Itse vivuttaisin asunto vakuutena ~50% sen arvosta, jotta velkataakka pysyy suht maltillisena. Riski vähän kasvaa, mutta niin kasvaa potentiaaliset tuototkin.

Tarkoitin kyllä veroton, ajatuksena että nykyinen asuntojen hintataso ei olisi enää ainakaan kovin korkea ja näin olisi “verotonta arvonnousupotentiaalia”. Mutta vähintäänkin kömpelösti muotoiltu ajatus, kun en tiedä mm. paljonko veroja olisi mahdollisesti realisoitumassa.

Luultavasti sijoittaisin rahan noin vuodessa, ehkä 3 erässä. Ymmärrän näkemyksen pitemmällekin ajanjaksolle, mutta yleisesti olen ostanut ajatuksen “time in the market is more important than timing the market”. Tällä hetkellä monet osakkeet ovat mielestäni varsin kohtuullisesti hinnoiteltuja eli ostettavaa kyllä löytyisi. Etenkin Suomi-osakkeita.

Osinko-osakkeet tuovat luonnollista hajautusta, kun osinkorahat voi sijoittaa haluamiinsa kohteisiin. Lisäksi näen ne yleensä ottaen varsin defensiivisinä (suhdanteita vastaan) ja tuottovarmoina. Jälkimmäisestä ajatus, että jos osinko on yritykselle ollut tasainen tai kasvava x vuotta, niin monesti se on sitä myös jatkossa. Eräänlainen kuponkikorko siis.

Koko peliliikkeen perimmäinen ajatus on a) vähentää varallisuutta seinistä b) hakea kaksinkertaista tuottoa kuin asunnosta tällä hetkellä saa (n. 5% vs 10%).

6 tykkäystä

Myyntivoitto on veroton eli olen asunut kyseisessä asunnossa sen vähimmäismäärän eli 2v.
Vivuttaminen on ihan hyvä idea, etenkin kun vuokratulot lähtökohtaisesti hoitaisivat lainaa. Pääomaa toki olisi käytettävissä ehkä puolet vähemmän. Sijoituslainan korko olisi varmaan 0,8 + euribor, 5% pyöreesti. Nordnetin superluotto olisi halvempaa, mutta vakuusriski merkittävästi inhottavampi.

1 tykkäys

Mielenkiinnosta kysyisin kysymyksen: miksi?