Musti Group - Kotieläinten megatrendiin mukaan?

Tämä Variksen tviitti kiinnostanee tässä ketjussa. :slight_smile:

https://twitter.com/JuhaVaris/status/1729831958425850115

Kappas linkki ei aukea, laitan kuvakaappauksen myös:

image

6 tykkäystä

Aivan, sen kummempia kaneetteja tarvittane kun tuohon laittaa reunalle tämän:

Ja sen reunalle sitten taasen tämän:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-11-29/rover-rovr-dog-walking-company-sells-to-blackstone-bx-for-2-3-billion?sref=vA1um23j

Jenkeissä myös ostoja alalla.

4 tykkäystä

Onnea osakkeenomistajille ostotarjouksesta. Ja mahdollisesti vielä entisestään paranevasta sellaisesta.

Itse firma kuitenkin on edelleen syvältä. Paitsi että se vaarantaa lemmikkien terveyden, ei se näemmä kauheasti kunnioita myöskään yhteistyökumppaneitaan lainvastaisella toiminnallaan:

8 tykkäystä

Toivottavasti tämä pörssistä poistuminen ei tarkoita sitä, että yhtiö voisi toimia jotenkin vähemmän ”valvovien silmien” alla. Onhan yhtiö aiemmin saanut mainetta myös työntekijöidensä heikosta kohtelusta.

Ikävä kyllä lähes kaikki julkisuus mitä yhtiö on saanut pörssitaipaleensa aikana on ollut kielteistä.

6 tykkäystä

Musti ja Mirri -yhtiö on ehkä yksi Helsingin pörssin oksettavimmista firmoista. Näitä negatiivisia uutisia on jatkuvasti. Työntekijöitä kohdellaan huonosti ja näköjään myös ostopuolella ollaan ihan helvetin härskejä ja törkeitä. Nuo ruokakohut vain kirsikkana kakun päälle, vaikkei ne välttämättä firman toiminnasta edes johdu. Sitten oli välillä näitä sisäpiirin ostoja / myyntejä jotka vähän haiskahti. Ihmettelin myös että irtisanoivat tuon Inden seurannankin. Ei välttämättä kerro mitään yksittäisenä asiana, mutta tässä kokonaisuudessa en sitäkään positiivisena merkkinä näe.

Tässäkin valossa on hämmentävää miten hyvin firma on suorittanut numeroiden valossa. Vaikea kuitenkaan uskoa että näin toimiva firma pitkässä juoksussa olisi hyvä sijoitus. Hyvä että poistuu pörssistä, ei tule ikävä.

29 tykkäystä

“Jos velallinen on elinkeinonharjoittaja, maksuaika saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.” (Laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista).

Toisen osapuolen ilmoitus pidentyneistä maksuajoista ei ole mikään sopimus.

Näin pienyrittäjänä itse totean, että on hirveän sääli, että moni pienyrittäjä tyytyy nöyrän lampaan rooliin, sallien toiselta osapuolelta selkeästi lakien ja hyvien tapojen vastaisen toiminnan. He kusevat kaikkien pienyrittäjien kintuille. Onneksi jotkut pistävät myös kampoihin. Lakien noudattamattomuus ei ole mikään suurempien yritysten etuoikeus, vaikka jotkut sen sellaisena haluavatkin nähdä.

9 tykkäystä

Melko kova väite. Ajattele, että pörssissä on yhtiö, joka huijasi tuotetesteissä eli käytännössä antoi asiakkaalle tietoisesti todellista laatua paremman kuvan tuotteestaan. Ajattele, että pörssissä on myös yhtiöitä, jotka ovat kärynneet kartellista eli rikkoneet lakia tietoisesti.

Otetaan nyt ensin käsittelyyn tuo viittaamasi työntekijöiden kohtelu. Se oli ikävä kohu ja olen sitä osaltani kommentoinut tässä ketjussa. Mutta Musti Group ei ole suinkaan ainoa kohuun joutunut suomalainen pörssifirma. Ensimmäisenä mieleen tulee Indoorin (Sievi Capital, nyk. KH Group) palkkasotkut ja muutosneuvottelut noin vuoden takaa.

Sitten jos kommentoisin tuota hankintaketjun tehostamista, niin tuota maksuaikojen pidentämistä ja yleisesti hankintaehtojen kiristämistä tapahtuu hyvin monessa pörssiyhtiössä. Onhan tälläkin palstalla esim. Keskoon viitattu siinä, miten sillä on hankintaketju tiukassa kontrollissa, missä alkutuottaja ei paljoa tienaa.

Sitten tämä ruokakohu. Se on todella ikävä asia. Mutta saatujen tietojen pohjalta tuo pilaantunut raaka-aine-erä olisi voinut osua minkä tahansa ruuanvalmistajan tuotteeseen. Eikö Musti Group kuitenkin nykyisten tietojen valossa toiminut tässä hyvinkin vastuullisesti?

Näiden valossa mielenkiintoista, että valitset Musti Groupin Helsingin pörssin oksettavimmaksi firmaksi. Minä muuten omistan kaikkia niitä yhtiöitä, joihin viittaan kirjoituksessani. Jokainen yhtiö tekee virheitä, tärkeintä on, että niistä oppii.

16 tykkäystä

Tai joku Alexandria joka kusettaa ihmisiä päivästä toiseen.

3 tykkäystä

Tekeekö kaikki muut yhtiöt näin paljon virheitä? Kaikki tekevät tosiaan virheitä, mutta Musti on tehnyt niitä lähivuosien sisään useita. Eikä tässä voi mielestäni edes käyttää sanaa ”virhe”. Esimerkiksi lain noudattamatta jättäminen maksuajoissa ei ole luullakseni ihan pelkkä virhe tuon lukemani jutun perusteella, vaan enemminkin tietoinen päätös (ellei sitten oikeasti tunne lakeja). Lisättäköön toki, etten itsekään tunne noita lakeja paremmin. Joka tapauksessa ikävän kuuloista toimintaa, vaikka menisikin lain puitteissa.

1 tykkäys

Luin tuon jutun ja minä ymmärsin sen niin, että Musti Group on ilmoittanut, että jatkossa uusissa tilauksissa maksuaika on 60 pv tai jos se on 30 tai 45 pv niin tällöin hinnan on oltava alhaisempi. Tässä ei käsitykseni mitään laitonta ole. Jokaisella osapuolella on oikeus määritellä kaupan ehdot ja jos toinen ei niihin suostu, niin kauppaa ei synny. Oikeasti nyt, nämä maksuaikaneuvottelut ovat arkipäivää hyvinkin monessa yhtiössä.

4 tykkäystä

Toistan tuon lakisitaatin, jonka jo edelle laitoin "Jos velallinen on elinkeinonharjoittaja, maksuaika saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu.” Se ei ole sopimista, että yritys lähettää sopimuskumppaneille kirjeen, jossa ilmoittaa maksuajan olevan jatkossa 60 vrk.

Kieltämättä nykyinen lainsäädäntö on melko hampaaton lain tahdon piittaamattomuudelle. Onneksi EU-komissio on esittänyt, että viranomaisten tulee valvoa maksuaikoja ja jatkossa yli 30 vrk:n maksuajoista ei saisi edes sopia tuon kaltaisissa kaupoissa. Toki tuo rajaa myös sitä aitoa sopimusvapautta tavalla, josta periaatteessa en pidä, mutta ongelman laajuus huomioiden tuo on ilman muuta tervetullutta.

Yksi kirjoittaja poisti ketjusta kommenttejaan, jossa vähätteli oikeuksiaan peräävää pienyrittäjää ja korosti Mustin suurta kokoa. Kun me puhumme liiketoiminnan eettisyydestä, en ymmärrä tuollaista ajattelua. Päinvastoin, sen yksinyrittäjän kohdalla pitäisi ymmärtää entistä selkeämmin se, että ei ole kohtuullista, että tämä joutuu odottamaan kaksi kuukautta korvausta työstään. Tavarantoimittajien ja palvelutuottajien tehtävä ei ole toimia Musti Groupin - tai minkään muunkaan yrityksen - pankkina.

Mutta jotta puhutaan nyt nimenomaan Musti Groupista, niin tämän päiväinen Yrittäjät-lehden artikkeli on taas jatkumoa negatiiviselle maineelle. Suomessa on noin 300 000 yritystä, josta noin 2/3 yksinyrittäjätoimintaa, joten tällaiseenkin mainehaittaan kannattaisi yrityksessä tietyllä vakavuudella suhtautua.

2 tykkäystä

Jokunen vuosi sitten eräs iso pörssiyhtiö-asaikkaamme ilmoitti, ettei se pysty maksamaan laskuja 14 päivässä, koska olivat ottaneet uuden sähköisen laskujen kierrätys / hyväksymisjärjetselmän käyttöön. Eli halusivat 30 pv maksuehdon. Vastasin, että kyllä se käy, mutta hinnat nousevat sen viivästyskoron verran joka muistaakseni oli silloin luokkaa 11%. Vastauksena tuli, että 14 pv netto onnistuu sittenkin.

Sama tapahtui erään toisenkin ison Suomalaisen firman kanssa, ei tosin ollut pörssiyhtiö.

Tämä ei tosin onnistu, jos myyt bulkkikamaa mitä muutkin myy.

8 tykkäystä

Subjektiivisia asioitahan nämä on ja saa olla ihan perustellusti eri mieltä. On ihan totta että etenkin suurfirmat käyttävät pitkiä maksuaikoja hyväksi hyvinkin paljon. Siinä ei ole mitään uutta tosiaan että tähän pyritään, Mustin tapa vain toteuttaa tuo on törkeä. Musti kulkee näistä negatiivisista uutisista toiseen, ei meillä Helsingissä oikein toista samanlaista ole.

Minun henkilökohtainen mielipiteeni, ei sen kummempaa. En tästä aiheesta näe tarpeelliseksi tämän enempää keskustella tässä yhtiöketjussa.

4 tykkäystä

Otetaas pieni nopea galluppi miten meinaatte vastata Mustin 26€ Ostotarjoukseen?

  • Liian alhainen tarjous pidän lappuni ja odotan parempaa,sitten voin myydä.
  • 27%Preemio on ihan riittävä,laput laitaan ja kohti uusia seikkailuja.
  • Pidän kunnes kuolema meidät erottaa.
0 äänestäjää
2 tykkäystä

Pörssiyhtiö Musti Groupin omistaman Premium Pet Food -tehtaan useissa tuotteissa on käytetty ulkomaista perunahiutaletta, vaikka he ovat mainostaneet käyttävänsä vain kotimaisia raaka-aineita. Kun lemmikit alkoivat saada käytetystä perunasta vakavia oireita, kieltäytyi yhtiö kertomasta, mistä raaka-aineet oli hankittu

Hylättyjä tuotteita

Alankomaissa toimiva Planture Loop on vuonna 2017 perustettu yritys. Se markkinoi itseään ympäristötietoisena yrityksenä, joka antaa hylätyille elintarvikkeille tai tuotteille, joilla ei ole elintarviketurvallisuustodistusta, “toisen elämän.”

Verkkosivujensa perusteella yhtiön liikeideana on siis ostaa hylättyjä kasvisraaka-aine-eriä ja etsiä niille käyttökohteita, joissa niistä saadaan mahdollisimman hyvä hinta. Vastaavasti taas ostajat saavat raaka-aineensa tavallista halvemmalla, kun se on myyjän näkökulmasta jätettä.

10 tykkäystä

Jotenkin sellainen tuntuma, että asiakkaatkin lukevat näitä juttuja ja kommentteja mielenkiinnolla. Minä en ainakaan kuuna päivänä ostaisi mitään tuotteita tuollaiselta firmalta. Kuka näitä uskaltaa lemmikeillensä syöttää, kun ei voi tietää missä kaikessa muussa yhtiö huijaa?

Yhtiö on ilmeisesti aiemmin kunnostautunut laaturuoan myyjänä. Nythän tuo on vedetty täysin vessasta alas.

“Musti Group on markkinoinut Smaak-tuotteita kotimaisina. Yritys myönsi vasta koirien sairastumisten jälkeen, että tuotteeseen oli ”saatavuusongelmien” takia ostettu ulkomaalaista perunahiutaletta.”

Yhtiö käytti siis ihan pokkana ulkomaista raaka-ainetta, vaikka myi tuotetta kotimaisena. Tämä on jäänyt hieman taka-alalle, kun sairastumiset ovat vieneet enimmän huomion. Aiempien kohujen mukaisesti yhtiö jäi ensin kiinni pahanteosta ja alkaa sitten vasta sammutella tulipaloja. Vasta ongelmien ilmaannuttua lisättiin tuo teksti eli kukaan ei voi tietää kuinka kauan näin on toimittu, mutta joka tapauksessa tuo olisi ollut helppo mainita välittömästi, kun ulkomaista tuotetta aletaan käyttämään. “Saatavuusongelmiin” uskominenkin jää täysin lukijan vastuulle, vaikka se ei paikkaansa pitävänäkään selittäisi ilmoittamatta jättämistä.

Yhtiö on siis ihan tietoisesti huijannut asiakkaita maksamaan kotimaisesta laadusta, mutta samalla he ovat tunkeneet tuotteeseen ainetta sellaiselta firmalta, joka ihan mainostaa antavansa tuotteille “toisen mahdollisuuden”.

Jäädään odottelemaan seuraavaa juttua…

19 tykkäystä

Tuo kotimaisuudella markkinointi on vähän kaksipiippuinen miekka. Esim. monen tunteman Suomalaisen työn liiton Avainlippu-merkin saantiin riittää että tuotteesta vähintään 50% on valmistettu tai tuotettu Suomessa.
Tuohon verrattuna näitä ruokia voidaan siis hyvinkin pitää kotimaisina.

4 tykkäystä

Avainlippu nyt on silkkaa k***tusta. Siihen saatat törmätä vaikka cd-levyssä, joka sisältää suoja-ajoista vapautunutta amerikkalaista musiikkia ja joka on painettu jossain Baltian maassa. Suomalainen työ rajoittuu wavien kokoamiseen ja kannen suunnitteluun.

Ps. Puolentoista viikon takainen reklamaatio Musti Groupille ötököitä vilisevästä kaninruokapussista ei ole tuottanut vieläkään mitään vastausta. Hyvin toimii asiakaspalvelu!

6 tykkäystä

Musti leikkii tulella. Maineensa voi useassa tapauksessa pilata vain kerran. Varmasti on hyvä tapa kohottaa voittomarginaaleja myymällä silmänkääntötempulla paskaa timantteina, mutta vahinko on peruuttamaton kun siitä jää kiinni ja menettää asiakkaiden luottamuksen - unohtamatta että tällä tavoin ihmisille rakkaita lemmekkejä on jopa menehtynyt.

Musti on yksi surullinen keissi lisää yhtiöistä, jotka treidaavat laadun voitontavoittelun vuoksi. Tämä on ollut havaittavissa jo myymälän tarjontaa seuraamalla. Esimerkiksi kissanruuissa valikoima on supistunut ja laatu heikentynyt selvästi viiden vuoden takaisesta.

9 tykkäystä