Musti Group - Kotieläinten megatrendiin mukaan?

Näin Investorin omistajana toivon sitä päälle ysin merkintähintaa :smile: Yleisöannin koko oli pieni ja brändi tunnettu, joten ylimerkintä oli käytännössä sen osalta varma. Instikoiden kiinnostus kuitenkin määrittää antihinnan.

En osallistunut.

1 tykkäys

Katos vaan, EQT on Investorin lafka. Eipä taida paljoa hetkauttaa kokonaisuutta tämä vaikka yli tasearvon menisi IPO arvostus?

Niin, M&M on aika pieni osa EQT:n portfoliota.

1 tykkäys

Päätin sittenkin osallistua, koska ylimerkintä ja yleinen markkinakiima tuki pikavoittoa. Pelkkien lukujen valossa en olisi lähtenyt mukaan.

Pre-market / huutokauppa = 11 euroa. :sweat_smile:

Kaikki ulos ja heti. Nyt laskettelee jo. Ei harmita vaikka nousisi.

1 tykkäys

Musti Group lisätty yhtiösivuille: Musti Group | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

4 tykkäystä

Musti Groupin webcastit alkaa inderesTV.ssä 3.3. alkaen. JA KYLLÄ toi on Q1, niillä on poikkeuksellinen tilikausi :slight_smile: ! Musti Group Q1'20-webcast 3.3.2020 kello 10.00 alkaen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

2 tykkäystä

Mitä ajatuksia tästä? Ahkerasti sisäpiiriläiset olleet ostolaidalla, erityisesti Ruotsin maajohtaja. Luulisi kyllä, että trafiikki hiljenee koronan myötä myös lemmikkitarvikeliikkeissä. Nettikauppaa toki on, mutta ostetaanko sieltä vai otetaanko eläinten sapuskat samaan koriin muiden ruokien kanssa cittarista tai prismasta.

Hiljainen tieto kertoo varovasti kysynnän jatkuneen hyvänä ja liikkeissäkin vetoa. Yhtiö itse viestii erittäin vahvasti toiminnan olevan suhdanteen ns kestävää, ja mm. kissanhiekan, ruoan ja eläinlääkäripalvelujen olevan 75% myynnistä. Tämä järkyttävä määrä sai mut ostamaan aloitusposition.

Näistä elukoista pidetään lama-aikanakin niin hyvää huolta, ja kate on hurja myytävissä tuotteissa. Myös hinnoitteluvoimaa on verrattuna pienempiin liikkeisiin.

Se mikä on vähän huolestuttavaa tai kysymysmerkki on verkkokauppa ja sen osuus. 20% on äärimmäisen pieni, ainakin vallitsevaan tilanteeseen. Toki yhtiöllä on järjettömästi liikkeitä joka sekin on huolestuttavaa nykytilanteessa. Tällöin jää täysin epävarmaksi verkkokaupan veto ja asiakkaiden siirtyminen sinne.

Tein laskelmia ennen ostoja mutta voin tänne laittaa jossain kohtaa kun ne teen uusiksi. Ehkä pitäisi siirtyä proaktiivisempaan ja käytännön kirjaustapaan pilvitallennustilan sijasta (pääkoppa). :grin:

Olen myös huomannut, että muutamissa keskikokoisissa firmoissa ollut poikkeuksellisen aktiivinen sisäpiiri. Musti ja Mirri on asiakaspalvelun ja tuotteidensa puolesta ehdottomasti parasta, mitä Suomesta löytyy. Itse päätin kuitenkin jättää tarttumatta tähän tarinaan seuraavista syistä:

  • Ostan koiranruokani Zooplussasta, jossa parempi valikoima, huomattavasti edullisempaa, sekä säkki kannetaan kaupan päälle kotiovelle.
  • Käyn hakemassa Mustista ja Mirristä lähinnä yksittäisiä erikoisjuttuja, joissa haluan hyvää laatua eikä härskillä katteilla ole niin väliä (flexit, erikoisruoat yms)
  • Ei ole tullut mieleenkään käyttää M&M:n verkkokauppaa (onko niillä edes sellaista?) - verkkokaupassa on tulevaisuus
  • Mustissa ja Mirrissä on aina muutamia yksittäisiä asiakkaita, mutta ei tunkua. Riittääkö korkea kate kattamaan myymälöiden kulut? (tosin tällaisella syyllä jättäydyin Marimekosta pois, ja kuinkas siinä kävikään…)
  • Mieluummin sijoitan verkkokauppaan, joka takoo jatkuvalla sykkeellä, kuin luotan, että huikea asiakaspalvelu ja korkea laatu pitävät asiakkaat kivijalkamyymälöissä.

Koronalla ei ole ollut lainkaan merkitystä omaan asiakkuuteeni - ei yksi korona estä hakemasta possun korvia ja muita herkkuja vaan päinvastoin, tullut normaalia enemmän vietettyä aikaa kotona, hemmoteltua koiraa, ja mietittyä, miten voisi panostaa välineiden puolesta koiraan enemmänkin.

Edit: Kun muut hamstrasivat vessapaperia, ensimmäinen asia, mitä tein, oli uuden ruokasäkin tilaaminen siltä varalta, että posti jumiutuisi ja liikkeet suljettaisiin. Zooplus ilmoitti saman tien, että toimituksissa on viiveitä (liekö syynä koronan aiheuttama toimitusketjun hidastuminen vaiko kasvanut kysyntä…?)

4 tykkäystä

Woltin kautta myös toimituksia.

2 tykkäystä

Jatkoa edelliseen: Aiemmin en edes harkinnut tähän yritykseen sijoittamista, mutta nyt kun yllä olevaa kirjoitti, tuli itse asiassa selitettyä itsellenikin, miksi Mustilla ja Mirrillä on selkeä, oma segmenttinsä lemmikkituotesektorilla, ja realistiset mahdollisuudet menestyä.

Tuskin tulen jatkossakaan tilaamaan possun korvia tai lääkeaineita postitse, ja asiakaspalvelulla on poikkeuksellisen oleellinen rooli lemmikinhoidossa - joka kerta tulee hyödynnettyä henkilökunnan kokemusta ja tietämystä, ja ääneen pohdittua, mikä omalle lemmikille olisikaan oikea valinta - tällaista palvelua tuskin lähivuosina verkkokauppaan tullaan saamaan. Huomasin myös, että Musti ja Mirri on alkanut tarjoamaan lääkäripalveluja, ja eläinlääkäribisnes jos jokin on varmasti pirun kannattavaa (lemmikin jokainen pieni patti tulee käytyä näyttämässä maksoi mitä maksoi).

Sääli, ettei Mustista ja Mirristä taida olla tarjolla analyytikoiden analyysejä, kun ei itse jaksa laskeskella osakkeelle käypää arvoa tai tutkiskella, paljonko sinne rivin alle jääkään.

2 tykkäystä

Possun korvat oli niin suurta herkkua edesmmenneelle lappikselleni että meinasin alkaa niitä itsekin syömään. Ah, niin rasvaisan rouskuvia! Vieläkin vesi kielelle nousee!

1 tykkäys

Ev ebit oli 14 ja ev ebitda 8 luokkaa 2019 vuodelle jos muistan pilvitallennustilastani ulkoa. Mutta kuten sanoin, tuun luvut laskemaan lukijan vastuulle myöhemmin.:v:

Velkaisuudesta olikin juttua jo. Rahavirta on hyvä, ja käyttökatteella houkutteleva uniikilla alallaan hyvällä marginaalilla (oikaistu 2020 kerroin). Kun kyseessä vielä on defensiivinen bisnes niin tulin mukaan tähän.

Johto on aika massiivinen mutta vakuutti viimeistään hallitustaustat. Lisäksi johto on viime aikoina ostanut osaketta.

1 tykkäys

Kyllä Mustilla ja Mirrillä on verkkokauppa ja sieltä saa tuotteet kotiovelle kannettuna ilmaiseksi jos tilaa vähintään 50 eurolla. Nyt korona-aikana päätin tuotakin hyödyntää ja tilasin kerralla 2kpl 15kg säkkejä, jotta sain 50e rajan täyteen.

Nettikaupan käyttöliittymä omaan makuun kehnoin mitä olen käyttänyt (ehkäpä joku toinen tykkää). Katetta noiden säkkien rahtaaminen varmaankin syö ihan hyvin. Vaikka olisi postin kanssa hyväkin diili niin eiköhän ainakin noiden painavien säkkien kuskailu tee hyvän loven katteeseen.

Markkina-asema yhtiöllä on erittäin vahva ja lähes kaikki lemmikinomistajat tuntuvat olevan valmiimpia tinkimään ennemmin oman kuin lemmikin ruuan “laadusta”.

2 tykkäystä

Laittelen tosta kysymystä firmalle. En itse jaksa uskoa kyllä samaan; ei firma muuten tarjoaisi jatkuvaa toistuvaa tilausmallia kissanhiekoille jossei se olisi kannattavaa sille.

1 tykkäys

No nyt on tullut näiltäkin eka osari (puolivuotis katsaus). Miltä tuo teidän mielestä näyttää. Plussalla reilut 30% IPO hinnoista ja tankkaus jäi tekemättä kun kävi alempana :persevere:

Itse olen seurannut ja lähinnä kurssikehitystä. :sweat_smile: Olin mukana dipistä ja otin pikavoitot, jonka jälkeen hintakin kohonnut ainakin puolet siitä. Täytyy mielenkiinnosta laskea, mitä kertoimia tämä pitää sisällään. Ne oli jo siellä kympin tuntumassa korkeita, joten päätellään siitä. Toki yhtiö kuuluu koronan aikaan konsolidoituvalla markkinalla voittajiin.

2 tykkäystä

Kaipa sitä kurssia siivittää se että kun jengi on enemmän kotona, myös mustit ja mirrit saavat lisää luksusta kun johonkin pitää rahat törsätä kun kesän kaukomatka jää väliin. Haukkuva ja naukuva sektori kuuluu koronan hiljaisiin hyötyjiin… :dog2: - :cat2:

1 tykkäys

Olin katsovinani, että kolmen analyytikon konsensus-EPS on jotakin 0,26 e luokkaa tälle vuodelle, että repikää siitä kertoimia🙂. No, tavoitehinnat näyttää pyörivän 12 ja 16 euron välillä. Kaipa lemmikinomistajat ovat ottaneet tämän omakseen ja mikäs siinä, onpahan jotakin tuntumaa liiketoimintaan ja tuotevalikoimaan, jos kerran Mustissa ja Mirrissä asioi.

5 tykkäystä

Puskaradioista kuultuna ainakin koirat ovat tuntuneet menevän hyvin “kaupaksi” kasvattajilta koronakevään aikana. Lähipiirissäkin on pari perhettä hankkimassa ensimmäisen koiran tulevina kuukausina. Omista suppeista havainnoistani arvioiden voisi kuvitella potentiaalisten asiakkaiden määrän kasvun kiihtyneen koronakevään takia. Kennelliiton sivuilta kätevämmät pystyvät kaivelemaan koirien rekisteröintimääriä.

Lopuksi vielä mainitakseni vanhempi omista koirista on jo 12+ vuotias, eikä ruokahalu ole kadonnut vielä mihinkään. Lemmikin kun hankkii niin on potentiaalinen asiakas vielä pitkään.

Ylläoleva pohdinto perustuu omaan “mutuun” ja osake vain seurannassa.

1 tykkäys