Muut harrastuksesi

Sali ja lukeminen. Lenkkeily.

2 tykkäystä

Samat mitä timontilla, eli omakotitalon ja muksun ylläpito haukkaa yllättävän suuren osan vapaa-ajasta. Siinä sivussa yritän pitää kuntoa yllä kotisalilla treenaillen vaihtelevalla menestyksellä. Aerobiset onneksi menee talvella kivasti niin, että lapsi rattikelkkaan ja sitten mäkeä laskemaan.

Lisäksi joskus tulee iltaisin muiden jo nukkuessa pelattua CS:sää pari tuntia. Saa oikein kivasti tyhjättyä pään kaikesta.

Niin joo ja podcasteja tulee kuunneltua niin nukkumaan mennessä, treenatessa, lumitöitä tehdessä jne. Sisältö on välillä huumori/treenijutut/sijoitusjutut.

Lukemista tulee harrastettua kausittain, joskus aiemmin enemmänkin. Nykyään kun oman ajan arvo on noussut aivan eri luokkaan teen silloin mieluummin fyysisesti jotain, kuin sammun kirja kädessä sohvalle. Jossain vaiheessa toiveissa olisi ehtiä entisöimään yksi perintömopokin, mutta tähän voi mennä vielä muutama vuosi ennen kuin sellaista ehtii tekemään.

8 tykkäystä

Heh, melkein kuin omasta elämästä. Omakotitalo löytyy, joten lumityöt kera podcastin kanssa tuttua. Viime kesänä ostin 69-vuoden pappiskan ja muksu vie aikaa. CS:n sijaan tulee pelattua Call Of Dutya muun perheen jo nukkuessa :rofl: kotisalista haaveilen, mutta ei ole tällä hetkellä tiloja siihen.

3 tykkäystä

Mulla tuo sali on tehty lämpimän ulkovaraston päätyyn. Eihän tuo optimi ole, mutta yllättävän pieneen tilaan sai tehtyä toimivan setin. Veisikö tuo 2,4m*3m tilaa sisältäen half racking, vinopenkin, tangon, 180kg painoja, land minen, soutukahvan ja käsipainot.
Leuanvetotanko on sitten sisällä.

Pappatunturi minulla on vuosimallia 87, taitaa olla viimeisiä mitä on edes tehty. Tuo on suvussa periytynyt itselle, itse ostaessa olisin hakenut myös noita vanhempia jotka ovat täydellä metallirungolla :slightly_smiling_face:

10 tykkäystä

Vanhalle ketjulle hieman elvytystä.

  • Kävely: Hyvää hyötyliikuntaa, loogisin tapa edetä ja korvaan usein pyöräilyn käydessäni asioilla. Tärkeä taito ylläpitää ja jaksaa vielä vanhuksenakin, joten mun täytyy kävellä näin, mun täytyy kävellä näin.

  • Pyöräily: Ensisijainen ja ainoa ajoneuvoni, nyt ja aina. Ei kW-versio, vaan kcal-versio. Suurin määrä ajoja tulee työmatkoista vuoden ympäri, ehkä noin 10% siitä on hupihyötyajoja kesäaikaan. Katson, jos tarvitsen sähköavustusta joskus 70+ ikävuoden tietämillä, toistaiseksi ei tarvetta, annan tekniikan jatkaa kehitystä sillä rintamalla ihan rauhassa, minä poljen mäkeni ihan lihasvoimin mielelläni.

  • Sijoittaminen: Tätä tuskin tarvitsee sen kummemmin perustella.

  • Musiikki: Vähemmän yllättävä harrastus. Musiikkimakuni on hyvin laaja, mutta vaikkapa hevi tai rock ei mene jostain syystä. Eniten kuunnellut 18 vuoden ajan japanilaisia ja myöhemmin myös mongolialaisia urbaaneja rytmejä, japanilaista 80’s city-poppia, syntikkamusaa, experimentalia ja paljon musiikkia eri genreistä pitkin maailmaa. Lyriikat eivät ole musiikissa se minun juttu, vaan tunnelma ja siitä välittyvä fiilis, kun ei ymmärrä sanoituksista mitään, niin se tuo mukavaa eksotiikan maustetta lisäksi.

  • Musiikin tekeminen: Olen tehnyt musiikkia yli 23 vuoden ajan harrastelumielessä, alkuun kaverin kanssa räppibiittejä tehden ja myöhemmin sooloillen kokeellisia biisejä väsäillen. Oltiin aallonharjalla, kun suomiräppi alkoi kunnolla lyömään läpi 2000-luvulla ja biittejä tuli tuotettua monille UG-nimille, päästiinpä parhaimmillaan tuottamaan ulkomaillekin muutamat taustat. 2011 räppibiitit alkoi jäämään ja aloin tekemään itsekseni kokeellista musaa ja tämä rakas harrastus jatkuu yhä.

  • Matkustaminen: Tykkään matkustaa ja nähdä maailmaa, nyt tosin matkakuume on laantunut ja odotan sen syttymistä uudelleen. Sijoittamisen aloittaminen, korona ja sodat pitkälti syynä, että kuume laski, mutta kyllä se tästä. Olen lentänyt yli 80 kertaa, joten itse lentäminen on hieman tylsää jo.

  • Ravintolasyöminen: Olen paska kokkaamaan, voin sanoa ihan rehellisesti. Arkisin työpaikkaruokalassa kattava lounas, kotona kevyt iltapala. Viikonloppuisinkin joku muu saa tehdä mieluummin mun puolesta 100x parempaa, maksan mielelläni siitä.

  • Tekniikka: Tottakai kaikenlainen tekniikka kiinnostaa ja tykkään seurata, perehtyä ja syventyä aiheeseen, sitä kautta pysyä perillä, missä mennään. Tästä on hyötyä sijoittamisessakin paljon.

  • Tietotekniikka: Jos erikseen jokin lemppari tekniikasta pitää irrottaa, niin kyllähän se on tämä. Uusi tietokonekin pitäisi parin vuoden sisällä hankkia, saapa nähdä, millaiseen päädyn.

  • PC-pelaaminen: Viimeisin konsolini oli NES, muita ei ole, eikä tule. Olen PC-pelaaja henkeen ja vereen, mutta pelimakuni on rajallinen. Lähinnä vain FPS- ja 3rd person -pelit iskee, eikä niissäkään läheskään kaikki. Vihaan myös moninpelejä!

  • Japani: Harrastuksistani ehkä se kaikkein rakkain, käynytkin maassa seitsemän kertaa. Japaniin rakkaus syttyi 2004, kun kuuntelin yhden ainoan japanilaisen biisin. Tiedonhalu lisääntyi ja jostain syystä maa kolahti ja kovaa. Japanin kieltä opiskelin vuoden verran ihan koulun penkillä ja olen nähnyt elämässäni enemmän japanilaisia kaupunkeja, kuin suomalaisia. Jopa asunnossani on todella paljon japanilaista sisustusta, kuitenkin hillitysti.

  • Nukkuminen: Oi kyllä, pakko tällekin on harrastusleima läimästä, koska pidän tätä kovassa arvossa ja haluan, että se on syvää ja riittävää. En koskaan nuku päiväunia, vaan jos väsyttää, niin menen aikaisemmin yötä vasten nukkumaan. Lopultahan 1/3 elämästä tähän pauttiarallaa kuluu.

24 tykkäystä

Onhan näitä harrastuksia tasapainottamaan käppyröiden katselua

  • Tv: InderesTV:stä katson kivoja yhtiövideoita
  • Musiikki: Sijoitussepon mixtape soi usein.
  • Lukeminen: Kvartaalirapsoja tai Keskiväliä on kiva tavata takkatulen äärellä
  • Kävely: lenkillä on kiva kuunnella Rahapodia tai Inderespodia
18 tykkäystä

Harrastuksia on sijoittamisen lisäksi oikeastaan kaksi, jotka vievätkin sitten kaiken ajan mitä töiltä ja perheeltä jää.

Maastopyöräily: Tämän ympärille oikeastaan kytkeytyy lähes kaikki muu harrastustoiminta. Vauhdikkaammat alalajit kiinnostelee ja niiden parissa tulee touhuttua. Matkailu liittyy pääasiassa siihen, että menee uusien ajopaikkojen perässä ympäriinsä. Erilaisia pyöriä on ehkä liikaakin ja kaikkia ei kerkeä edes ajelemaan. Teen myös töitä lajin parissa, toki ilmaiseksi ihan rakkaudesta lajiin.

Moottoripyörät: Tällä hetkellä tallissa katulaillinen ysärin Honda XR600R. Pitäisi tässä talven aikana vielä vähän tuunata ja puunata vaikkei pyörässä tälläkään hetkellä mitään valittamista ole.

Näiden lisäksi autot kiinnostelee, mutta ei ole tällä hetkellä oikeastaan tallissa tilaa tai aikaa millekään projektille. Valo- ja videokuvausta tulee myös puuhasteltua, mutta ne liittyvät lähinnä noihin ylempiin koska kuvaan 99% vain omia harrastuksia. Tähänkin löytyy kalustoa ehkä yli omien tarpeiden.

Matkailussa suosin lähinnä automatkailua ja kalustona on pakettiauto kattoteltalla. Tätä tekisi mieli harrastaa vielä enemmän ja kierrellä autolla laajemminkin Euroopassa, nyt keskittynyt lähinnä Pohjoismaihin. Työaikataulut nykyisin sen verran tiukkoja ja lapsiperhearki rajoittava tekijä, että toistaiseksi reissut lähinnä viikonloppuisin ja yksi pidempi reissu vuoteen.

6 tykkäystä

Minulla on aina ollut useita harrastuksia, jotkin tulevat ja menevät mutta valokuvaus ja liikuntaharrastus pysyvät. Valokuvauksessa olen pitäytynyt mustavalkofilmissä (hoidan koko prosessin itse) ja enimmäkseen modernin arkkitehtuurin/geometristen yksityiskohtien parissa. Liikunnassa lajit ovat vaihtuneet ajan mittaan, nykyisin aktiivisimpina lenkkeily, sup-lautailu sekä kehonpainoharjoitteet (erityisesti leuanveto).

Valokuviani voi halutessaan katsoa instagramista: Niko (@nikoakoskela) • Instagram photos and videos

Muita tämänhetkisiä harrastuksia, nahkatyöt, maalaus, japanin opiskelu, darts, retkeily, konsolipelit.

7 tykkäystä

Rullalautailua tullu 25 vuotta harrastettua ! Tänään taas rullailemaan.

5 tykkäystä

Tietokoneella pelaaminen ja erilainen urheilu (säbä, juoksu, salilla käynti, koiralenkit) on ollut aina vakiona ala-asteelta asti. Jummi jammi, kun Warcraft I ja II, Quake, Unreal Tournament, Heroes Of Might And Magic 1-3, Command Conquer, Red Alert, Starcraft ja Setters 2 tuli niin se oli menoa. Jääkiekkoharrastuskin ja yleisurheiluharrastukset tuli ja meni, mutta tietokonepelit on pysynyt tiiviisti mukana.

Sijoittamisen tullessa harrastukseksi 2021 vuoden aikana, pelaaminen on loppunut oikeastaan pitkälti kokonaan ja se “jännitys” on sitten tullut uutisia lukemalla ja tulevia peliliikkeitä hahmottamalla. Se on strategiapeliä sekin! Selvästi. Kummasti maailma näyttää mielenkiintoisemmalta paikalta kun on himo ymmärtää taloustapahtumia syvemmin.

Sittemmin “build order” vihkot on vaihtunut sijoitusvihkoihin mitä tekee seuraavilla pelimerkeillä.

Tietokoneella tulee toki harrastuksen puolesta edelleen istuttua liikaa, kun pelaaminen on vaivihkaa vaihtunut RTS-pelien selostamiseksi suomeksi. Lähinnä Starcraft II-peliä ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös Stormgatea. RTS on lähellä sydäntä, vaikkei Suomessa niin suosittua olekkaan.

Ensin sitä häpesi tietokonepelien selostamista niin ettei viittiny liikaa julkisesti mainita ja sama sittemmin kävi sijoittamisenkin kanssa myös. Sitten on käynyt niin, ettei sijoittamispiireissä kehtaa mainita pelimaailmaa ja pelimaailmassa ei kehtaa mainita sijoittamismaailmaa. Kummallinen on oma päänsisäinen maailma välillä!

Mutta hiljalleen näiden kanssa alkaa olla enemmän sujut. Harrastuksensa kullakin, niin se on.

15 tykkäystä