Päivitetyissä näkymissä Öljytuotteiden kokonaisjalostusmarginaalin odotetaan olevan merkittävästi aiempia odotuksia korkeampi. Samaan aikaan Singaporen uuden linjan ylösajossa on tullut lievää takapakkia, mikä pienentää sen myyntimääriä pääasiassa Q4:llä. Kokonaisuutena arvioimme segmenttien eri suuntaisten ennustemuutoksien pitkälti kumoavan toisensa vuositason ennusteissamme, joiden muutospaine jää siten maltilliseksi.
Autokannan sähköistyminen ei ole vielä lähivuosina Nesteen liiketoiminnan ongelma, sillä iso osa dieselin kulutuksesta on raskaassa liikenteessä (tavarakuljetukset ja bussit). Lisäksi Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen pidemmän tähtäimen näkymät ovat hyvät, sillä lentokoneiden sähköistyminen kestää vielä kauemmin kuin autokannan. Toisaalta sijoittajien muistissa on vielä Nesteen johdon kommentit yhtiön pääomamarkkinapäiviltä, joissa Neste arvioi uusiutuvien dieselin ja lentopolttoaineen tuotantokapasiteetin ylittävän kysynnän vuoteen 2027 saakka.
Toisin kuin Petri kirjoitat eikö ole juurikin loogista että puolet tiedotteesta on pimennossa ja se ei mitenkään pudota pohjaa linkitykseltä.
Eli käytännössä jos haluaa spekuloida sillä että tieto Nesteen tulevasta profit warningista vuotaa niin eihän se mitenkään virallisena tai täydellisena se tieto koulukaverilta toiselle kulje.
Näin olleen kurssireaktiokin olisi suunnilleen looginen → huhu nostaa kurssia joka sitten lässähti kun profarissa oli muutakin (negatiivista) infoa mukana.
Oli niin tai näin niin isossa kuvassa tämä on kuitenkin sivuseikka ja jäänee tämän viikon kuriositeetiksi.
Validi pointti! Viittasin tuolla pohjan putoamisella siihen, että oli mun mielestä väärä tulkinta, että se tiedote olisi ollut kokonaisuutena positiivinen. Tämä siis siksi, kun näin useamman toteavan, että edellisen päivän kurssinousu selittyykin tällä ohjeistuksen nostolla.
Eilinen päätös /EU, oliko tää iso muutos aiempiin linjauksiin…?
Vuoteen 2025 mennessä lentoliikenteen polttoaineista kaksi prosenttia on oltava kestävästi tuotettuja. Sen jälkeen minivaatimustaso nousee asteittain joka viides vuosi seuraavanlaisesti:
6 % vuonna 2030
20 % vuonna 2035
34 % vuonna 2040
42 % vuonna 2045
70 % vuonna 2050
Onko jollain näppituntumaa, millainen 6% volyymi on suhteessa nykyiseen saf-tuotantoon / Nesteen saf-tuotantoon…?
Arvioitu jet fuel tarve 2030 on 46 miljoonaa tonnia, josta 5% = 2.3 Mt ja 6% = 2.76 Mt.
Nykyinen SAF-kapasiteetti EU:ssa tuon lähteen mukaan 0.24 Mt, ja 2.3 Mt mikäli biopolttoainelaitokset EU:ssa maksimoitaisiin tuottamaan SAF:ia. Muualla maailmassa toki lisää kuten Nesteen Singapore yms.
Aiemmat haarukat oli:
2% 2025
5% 2030
32% 2040
63% 2050
Nesteen CMD:n mukaan target 2030 on 9 Mt uusiutuvia kokonaisuudessaan, josta 30-40% eli 2.7-3.6 Mt SAF:ia. Tämä riittäisi siis itsessään täyttämään EU:n vaatimukset vuonna 2030 mutta Neste on jo nyt päässyt monelle kentälle Jenkeissäkin käsittääkseni.
Nyt oli löydetty Nesteeltä selväsanainen henkilö Anssi Tammilehto kertomaan osakkeesta sijoituksena.Todella ammattilainen ja asiansa osaava.Ei moitteen sijaa.
Analyytikoille Neste on vahvasti ostopaperi, ja varsinkin uusimmat suositukset ja tavoitehinnat ovat mairittelevia. Tällä hetkellä 21 Neste-analyytikon keskimääräinen tavoitehinta on noin 47 euroa, mikä tarkoittaa 34 prosentin nousuvaraa nykyhinnasta. Syyskuussa useampi suosittelija on antanut yli 50 euron tavoitehinnan seuraavalle 12 kuukaudelle.
Neste avaa Suomessa sijaitsevilla asemillaan viisi uutta sähköautojen Neste MY Uusiutuva Lataus™ -suurteholatauspalvelupistettä vuoden 2023 loppuun mennessä. Samaan aikaan Nesteen Baltian asemaverkostossa avautuvat ensimmäiset Neste MY Uusiutuva Lataus -asemat. Nesteen tavoitteena on rakentaa pääteiden varsilla sähköautoilijoita kattavasti palveleva suurteholatausverkosto, johon kuuluu vuoden 2023 loppuun mennessä yhteensä noin 15 asemaa Suomessa ja Baltiassa. Julkinen sähköautojen suurteholatauspalvelu on osa Nesteen päästöjä vähentävien ratkaisujen valikoimaa.
Loppuvuoden 2023 aikana Suomessa avattavat Nesteen julkisen sähkölatausverkoston suurteholatauspisteet sijaitsevat:
Nesteen Baltiassa sijaitsevista suurteholatauspisteistä ensimmäinen on avattu Virossa, Tallinnassa Kadakan asemalla heinäkuussa 2023. Neste avaa Latvian ja Liettuan asemillaan ensimmäiset suurteholatauspisteet vuoden 2023 loppuun mennessä.
Nesteen tavoitteena on avata eri puolilla Suomessa sijaitsevien Neste-asemien yhteyteen noin 30 ja Baltiassa 12 suurteholatausasemaa vuoden 2024 loppuun mennessä. Ensimmäiset julkiset, yritys- ja kuluttaja-asiakkaiden tarpeeseen vastaavat Neste MY Uusiutuva Lataus™ -suurteholatauspisteet avattiin Suomessa Neste Hankasalmi Jari-Pekka -liikenneasemalla sekä Neste Oulunbaari Maikkulan liikenneasemalla vuoden vaihteessa 2022–2023.
Toki näin voi olla, joskaan en ymmärrä miksi ilmastorahastolta valtiolle alkuperäisellä arvolla ilman rahan vaihamista tehdyllä osakesiirrolla olisi suoranaista vaikutusta ellei sitten oleteta valtion valmistautuvan osakkeiden myyntiin markkinoille. Osaisiko joku viisaampi kommentoida tätä Nesteen tilannetta?
Nesteen hallitus on päättänyt jakaa toisen osinkoerän (0,51€/osake) yhteydessä myös toisen lisäosingon (0,25€/osake) eli lokakuun ekalla viikolla osinkoja omistajille kilahtaa 0,76€/osake.