Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

UBS maintains Buy rating on Neste stock with EUR41.00 target

Keskiviikkona UBS vahvisti myönteisen kantansa Neste Oyj:hin, joka on listattu Helsingin pörssissä nimellä NESTE:FH ja over-the-counter nimellä NTOIY, säilyttäen ostoluokituksen hintatavoitteella 41,00 euroa. Hyväksyntä on jatkoa Nesteen analyytikkopäivän tapahtumalle, johon sisältyi kierros yhtiön Rotterdamin tehtaalla, joka on erikoistunut uusiutuvaan dieseliin ja uusiutuvaan lentopolttoaineeseen (SAF).

Nesteen toimitusjohtaja Matti Lehmus yhdessä johtoryhmän kanssa vahvisti yhtiön tavoitteet ja korosti yhtiön kilpailuetua. Nesteen varhainen tulo uusiutuvan lentopolttoaineen markkinoille, joustava toiminta ja kyky käsitellä vaikeita raaka-aineita nostettiin esiin merkittävinä etuina. Lisäksi johto toimitti päivitetyn tarjonta- ja kysyntäennusteen, joka ennustaa optimistisempaa skenaariota vuoden 2024 jälkeen.

Vaikka yhtiön viestintä uusiutuvien tuotteiden tulevista marginaaleista ja uusiutuvan lentopolttoaineen mahdollisesta noususta ei ollut laajaa, se on edelleen keskeinen keskustelunaihe sijoittajien keskuudessa. UBS uskoo, että Nesteen osakkeen toipuminen aiemmasta heikosta tuloksesta edellyttää, että yhtiö osoittaa positiivista tuloskehitystä ja ratkaisee operatiiviset haasteet.

Rahoituslaitos ennakoi, että Neste alkaa osoittaa positiivista tulosvirettä koko loppuvuoden 2024 ajan, erityisesti uusiutuvan lentopolttoaineen tuotannon ja myynnin kasvaessa.

Edit

25 tykkäystä
43 tykkäystä

Nesteen johto vastaanotti osakepalkkioita. Tänä vuonna palkkion määrä on sangen vaatimaton. Rahapalkkiot olisivat tulleet omistajille kalliimmaksi :sleddown:

3 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn analyysinsä. Suositus Osta, tavoitehinta 49€.

44 tykkäystä

Proprius Partners oli haastalellut sitä kuuluisaa Mr. Markettia, joka totesi seuraavaa

image

Eiköhän tätä ole kohta niilläkin salkussa…

47 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Nokian Renkaat Oyj

Neste vaikuttaa edulliselta, miksi?

Onko tämän mulqvistin sanomisilla ja jos pääsee USAn tsaariksi mahdollisilla tekemisillä merkitystä? Näyttää olevan sitä mieltä, että fossiilisten polttaminen on ihan parasta? USA ulos ilmastonmuutostaistelusta?

E:

Energia­politiikassa Bidenin kauteen tehtäisiin merkittävämpi pesäero kuin ehkä millään muulla sektorilla. Käytännössä Trump haluaisi kaikin tavoin edistää fossiilisten polttoaineiden tuotantoa ja esimerkiksi huutokaupata lisää öljyn- ja kaasun­poraus­lupia liittovaltion maille.

Tarkoitus olisi päästä eroon säädöksistä, joiden tarkoitus on estää ilmaston lämpeneminen.

Valkoisen talon ilmasto­asian­tuntijan tilalle havitellaan energia- ja ympäristö­politiikan neuvonantajaa, jonka tarkoitus olisi palvella fossiili­teollisuuden etuja.

11 tykkäystä

Voitko lyhyesti referoida kysymystesi aihetta maksumuurin takaa, niin niiden hyöty vähintään tuplaantuu.

Edit. Kiitos! :slight_smile:

16 tykkäystä

Heathrowista saa nyt SAF-aamiaisen. Nam nam

24 tykkäystä

Ei taida Nesteen mydiesel pelastaa tätä tilannetta. Voihan se olla niinkin että poliitikot jossain vaiheessa myöntävät julkisesti että tilanteelle ei voida enää tehdä mitään ja seurauksena on uusiutuvien tuotteiden romahtaminen. Sinänsä olisi ihan hyvä ympäristön kannalta että jätteistä tehdään edelleen polttoainetta.

2 tykkäystä

Menee vähän politiikan puolelle ohi yhtiöstä ja sijoittamisesta, mutta Nesteen mydiesel ja toiminta ylipäätään tähdännee osaksi ratkaisua tai ylipäätään selviytymistä, mitä elämä lopulta aina on. Samoin ilmastopakolaisuuden ja vastaavien uhkien luulisi päinvastoin lisäävän tarpeen tunnetta asioihin vaikuttamiseen. Tuskin edes Trumpin hallitessa ilmastokysymyksissä olisi on/off säädin, että nostetaan kädet pystyyn koko maapallon tulevaisuuden osalta.

Varmasti jenkkivaalien tulos ja linjaukset seurauksina vaikuttavat Nesteeseen, ehkä rajustikin. Mutta 8 miljardin yhtäaikainen Aimo Nivaska mode jossa poliitikot myöntävät että se oli tonnin seteli ja kaikki nostavat kätensä pystyyn, kuulostaa aika pessimistiseltä extrapoloinnilta. Mikä toki hesulin sentimenttiin istuu nyt.

7 tykkäystä

Keplerin päivitys analyytikkopäivän jälkeen. Target 43€/OSTA.

Tässä translatorilla:

Nesteen ylin johto piti eilen (12. maaliskuuta) esittelyn ja kierroksen lippulaivabiojalostamossaan Rotterdamissa (nykyinen nimelliskapasiteetti 1,4 Mt). Tapauksesta ei tullut uusia viestejä, mutta johto halusi esitellä strategiaa heikon osakekurssikehityksen jakson jälkeen. SAF (Sustainable Aviation Fuel) oli matkan suurin kiinnostuksen kohde. Viime vuonna SAF-määrien osuus Nesteen biopolttoaineiden myynnistä oli vain noin 4 prosenttia, mutta luvun odotetaan nousevan 40 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä (räjähdysmäinen kasvu liittyy pääasiassa globaaliin kysyntään ja osittain vapaaehtoisiin sitoumuksiin). Neste olisi selkeästi aktiivinen toimija näillä markkinoilla ja aikoo kasvattaa tuotantokapasiteettiaan 1,5 miljoonaan tonniin vuoteen 2026 mennessä ja 2,2 miljoonaan tonniin vuoteen 2028 mennessä. Neste korosti, että SAF on todennäköisesti premium-tuote, jonka pitäisi osaltaan suojata. (tai lisää) sen uusiutuvan katetta sen historialliseen tasoon verrattuna. Uskomme, että Nesteen osake on liiallisesti devalvoitunut. Tulosvauhdin puute (uuden kapasiteetin käyttöönoton viivästyminen, kiinteiden kustannusten nousu ja uusiutuvien energialähteiden marginaalien lasku huipusta) voivat osittain selittää heikkoa vauhtia. Uskomme kuitenkin, että tämänhetkinen osakekurssi ei johda viimeaikaisiin tai käynnissä oleviin sijoituksiin positiivista lisäarvoa, mikä on meille liian vaikea olettaa, kun otetaan huomioon sijoitetun pääoman 23 prosentin keskimääräinen tuotto viimeisten neljän vuoden aikana ja sitä tukevat sääntelyn myötätuulet. 2G biopolttoaineita. Toistamme Osta tavoitehinnalla 43 euroa.

46 tykkäystä

Neste poimittu uutena osakkeena OP:n osakevalintoihin. Perusteet tiivistetysti: 1) kasvava uusiutuvien tuotantokapasiteetti ja -volyymi, ml. uusiutuva lentopolttoaine, 2) Nesteen vankka tase, joka antaa mahdollisuudet investoida edelleen raaka-aineiden “valinnaisuuden kasvattamiseen”, sekä 3) osakkeen nykyarvostus. USA:n biopolttoainetikettien (RIN) hintojen lasku on OP:n mukaan merkittävin syy osakkeen kurssilaskuun ja nykyinen kurssi painottaa ”ylikorostetusti lyhyen aikavälin markkinaepävarmuutta” ja aliarvioi Nesteen kasvumahdollisuudet. Näin siis OP.

73 tykkäystä

(MT Newswires) – RTX’s (RTX) Pratt & Whitney was among a consortium of international engineering and aviation firms that said Monday that they had successfully tested a jet engine with sustainable fuel in Germany’s Hannover.

The aviation fuel was made of hydroprocessed esters and fatty acids synthetic paraffinic kerosine produced by the Finnish oil refinery Neste. The IAE International Aero Engines consortium said it tested the fuel on the same V2500 that currently powers around 3,000 Airbus A320ceo and Embraer (ERJ) C-390 Millenium aircraft in operation.

Kim Kinsley, president of the consortium and a vice president at Pratt & Whitney, said the industry would start using the fuel “in the next few years” as part of its stated goal to produce net zero carbon dioxide emissions by 2050.

Among the eight companies in the consortium are Japanese Aero Engines and Germany’s MTU Aero Engines, which hosted the test site.

Ps. Kun minusta aika jättää, testamenttaan kehoni rasvat Nesteelle. Siinä pääsee sitten joku perhe hiilidioksidivapaasti etelän lämpöön viikoksi <3

31 tykkäystä

Mietin myös Nesteen uusiutuvien polttoaineiden etua tulevaisuutta ajatellen. Tässähän rupeaa sinänsä tulemaan kannustetta uysiutuvien käyttöön sitä mukaa kun lentoliikenteen ilmaiseksi jaettavia päästöoikeuksia vähennetään vuosittain, taisi olla 2.2%/vuosi. Tämän lisäksi meriliikenne tulee päästökaupan piiriin. Sikäli mikäli päästöoikeuksien hinta+fossiilinen polttoaine on suurempi kuin uusiutuvan löpön hinta, sataisi tämä Nesteen laariin.

Vanha tiedote, mutta siinä hieman tietoa asiasta.

12 tykkäystä

Fossiilisilla polttoaineilla voidaan teoriassa mennä toistaiseksi, mutta entäs kun maapallon varat hupenevat jatkuvasti? Mielestäni uusiutuvat ovat tulevaisuutta väkisinkin, koska ne nimensä mukaisesti ovat uusiutuvia joita voidaan tuottaa ilman fossiilisia raaka-aineita. Korjatkaa toki jos olen väärässä. En itse näe syytä miksei Neste olisi kova tekijä tulevaisuudessa tässä pelissä.

6 tykkäystä

Jos elettäisiin täydellisessä maailmassa missä kaikki autot käyttäisivät polttoaineena uusiutuvaa dieseliä joka tuottaa noin 50% vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin täyssähköauto olisi Neste mahtavassa asemassa. Ehkä tulevaisuudessa joudutaan jopa luopumaan sähköisestä haaveista monien ratkaisemattomien ongelmien vuoksi mistä ainakin yksi on se että sähköinen kulkuneuvo on tavallaa aina käynnissä kun polttomoottori sammuu pelkästään avainta kääntämällä.

3 tykkäystä

Hyviä pointteja tässä ketjussa. Toivottavasti väki ei hermostu kun hoen taas samaa mantraa. Eli en usko että raakaöljyn määrä vähenee yhtään vaan päinvastoin sen pumppaaminen vain lisääntyy niin kuin se on lisääntynyt tasaisesti vuosikymmeniä. Lentämisen on ennakoitu kolminkertaistuvan vuoteen 2050. Jos 1l raakaöljyä pystytään valmistamaan vain se 0,1l lentokerosiiniä niin jo siinä nähdään kuinka paljon tuotantoa pitää lisätä. Muistaakseni on myös laskettu että biopolttoaineita voidaan maksimaalisesti tehdä vain niin paljon että se kattaa 30% nykykulutuksesta. Jos hyväksytään pienet heitot oletuksissa ja ennusteissa niin silti tuo on järisyttävää faktaa siitä että öljyn jalostaminen ei todellakaan katoa minnekään vaikka kuinka haluttaisiin olla vihreitä. Vedystä voidaan toki tehdä lentokerosiina. Arlandan kenttä aikoo siirtyä 100% biopolttoaineeseen vuonna 2050 ja siihen tarvitaan 400kpl tuulivoimalan puisto tukholman edustalle. Kuinkahan monta lentokenttää maailmassa on jotta jokainen siirtyisi täysin uusiutuviin?
Ja kun kerran sieltä öljyn tislauksesta saadaan lisäksi se diesel ja bensiini niin mitä niillä tehdään. Onko maailma parempi kun autot kulkee onnellisesti sähköllä. Voidaan sitten lentää pari kertaa vuodessa etelään lomalle kun ollaan pelastettu maailma :grin:.

16 tykkäystä

Vähän yksinkertainen näkemys modernista öljynjalostuksesta ja kulutuksesta. Ensinnäkin lentopolttoaineet ovat vain pieni osa öljynjalostuksesta ja jalostusta voidaan tehdä monella tavalla - suurin kasvu tulee tällä hetkellä petrokemiasta ja prosessi crude-to-chemicals on hyvinkin olemassa. Kaikki tutkimuslaitokset (IEA, DNV, Rystad, McKinsey, öljy-yhtiöt itse) ennustavat, että “peak oil” globaalilla tasolla saavutetaan seuraavina vuosikymmeninä. “Peak gasoline” on jo tänä vuonna Kiinassa. DNV:n näkemys on alueittain on alla ja tässä kannattaa Nesteen kannalta katsoa Euroopan kuvaa. Punaisen kulutusviivan laskukohta on Euroopassa jo ohitettu.

Uudet jalostamot siis jatkossa tuottavat enemmän naftaa kemianteollisuuden tarpeisiin. Kiinassa viimeisimmissä on 30% tuotannosta bensaa, dieseliä ja lentopolttoaineita, kun nykytuotannossa on liikennepolttoaineita keskimäärin 65% tuotannosta.

https://www.reuters.com/business/energy/chinas-gasoline-demand-peak-nears-ev-boom-hastens-transition-2023-07-28/

15 tykkäystä

Kuinka paljon arvelette meneillään olevan lakon vaikuttavan Nesteen tulokseen?Näkyykö lakkoilu jo riittävästi pörssikurssissa vai onko suunta vielä alaspäin,mitä mieltä olette.Osinko irtoaa 28.3 ja mietin hankkisinko ennen vai jälkeen irtoamisen?

Kemianteollisuudessa on synkät näkymät nyt ja ihmisiä on jo aloitettu irtisanoa.Asiakkuuksia on menetetty jne.