Nesteeltä tulee viikoittain hyviäkin Saf uutisia mihin kurssi ei reagoi millään lailla. Tehty uusia sopimuksia lentoasemien jne kanssa. Onko nämä sit aivan nappikauppaa nämä myynnit?
Jep, ja lisää pitäisi sopimuksia pikaisesti tehdä, jotta lentäminen jatkuu etelän turistikohteisiin…
Äärisäät osuvat pahimmin aivan muualle kuin suomalaiseen turistiin – Tulossa on todella pysäyttävä lasku | Kauppalehti
Onhan siinä mielessä huvittavaa kuinka huolissaan ollaan ilmastosta mutta saamaan aikaan lennetään biitsille juomaan mythosta ja tietysti instaan kuvia että muutkin ympäristöstä huolissaan olevat voivat tykkäillä.
Uskon että EU:sa tullaan lainsäädännöllä rajoittamaan järjetöntä matkustelua, joka heijastuu myös nesteen liiketoimintaan.
Ei tule onnistumaan. Lentoveroja jne. voidaan toki korottaa. Etelä-Eurooppa ei yksinkertaisesti voi suostua moiseen. Tuloista liian suuri osa tulee turismista ja sen jarruttaminen aiheuttaisi vain jättimäisiä rahansiirtoja pohjoisesta lämpimään. Painetta ympäristöystävllisempään lentämiseen kyllä tulee, mutta se on Nesteelle vain hyvä asia.
Mikä se lentämisen vaihtoehto muuten on - autolla ajaminen. Päästöt ovat tällä hetkellä melko lailla tasan. Autokannan sähköistyessä asia muuttuu, mutta muistettava on, että Euroopassa sähköä tuotetaan vielä paljolti fossiilisilla polttoaineilla, joten asia ei ole niin yksinkertainen. Nopeat junayhteydet olisivat järkevin ratkaisu, mutta löytyykö niihin poliittista tahtoa, jää nähtäväksi. Lentäminen muuttuu onneksi joka tapauksessa koko ajan ympäristöystävällisempään suuntaan.
Tässä on lainaus viime viikon haastattelusta, jolloin vuorossa oli Finnairin Erkka Salonen.
Ajattelin, että tämä vastaus voisi hieman kiinnostaa tässä ketjussa.
OP kertoi tänään aamukatsauksessaan, että brittiläinen bp peruuttaa osan suunnittelemistaan biopolttoainehankkeista (uusiutuva diesel, SAF). Tämä parantaa OP:n mukaan markkinoiden kysyntä–tarjonta-tasapainoa.
Yritin etsiä tästä infoa mm. bp:n sivuilta, mutta ei osunut silmään. Löysikö joku muu?
Tässä on bp:n tiedote asiaan liittyen:
Tutkimus: Lentoliikenteen päästöt rajusti luultua suuremmat | Uutisia lyhyesti | Yle Luulisi olevan positiivinen uutinen Nesteelle, vaikka ilmastolle ei niinkään.
Linkissä bloombergin uutinen asiaan liittyen, uutinen on maksuseinän takana.
Joku viisaampi vois avartaa, että mitä vaikutuksia tällä olisi ja kuinka suurista määristä puhutaan.
Moikka ketjuun!
Muistutan vielä näistä OP:n raporteista ja muista; niitä ei saa kopsata kopioida tänne, referoida niitä saa jonkin verran.
Siksi poistin täältä kuvakaappauksen OP:n materiaalista.
Kiitos ja mukavaa päivän jatkoa!
Uutisista puheen ollen niin:
-
”Lisämaksulla on tarkoitus kattaa osa tasaisesti nousevista lisäkustannuksista, jotka johtuvat viranomaisten ympäristömääräyksistä”
-
Aiemmin muun muassa amerikkalainen United Airlines ja brittiläinen Easyjet ovat uutistoimisto Bloombergin mukaan ottaneet käyttöön vapaaehtoisia ympäristömaksuja…
…eli suomeksi sanottuna SAF tulee, mutta markkina määrää päivän, kuten sanotaan…
Neste and OK Slurink provide Neste MY Renewable Diesel to Scylla’s 40 river cruise ships in the Netherlands
Neste MY Renewable Dieselriver cruise shipsriver cruise industry
Neste Corporation, News, 27 June 2024
Photo: Scylla river cruise ship. Source: Scylla
In a partnership aimed at advancing sustainability in river cruises, Neste and OK Slurink, subsidiary of Catom B.V. and a specialist in bunkering services, have joined forces with Scylla, a provider of river cruises, to supply Neste MY Renewable Diesel™ in the Netherlands for Scylla’s river cruise operations. The collaboration, ongoing since February 2024, marks a step towards more sustainable practices in inland shipping, especially the river cruise sector.
OK Slurink will supply Scylla’s 40 river cruise ships with Neste MY Renewable Diesel. Neste MY Renewable Diesel is an immediately available solution for reducing greenhouse gas (GHG) emissions. Made from 100% renewable raw materials, the use of Neste MY Renewable Diesel results in up to 75% or up to 95%* reduced GHG emissions over its life cycle compared to fossil diesel.
“Neste MY Renewable Diesel is an effective and readily available solution for reducing greenhouse gas emissions. Its production from 100% renewable raw materials aligns with our commitment to help our customers reduce their GHG emissions, making the renewable fuel an important solution for making river cruises more sustainable,” says Marc Wouters, Sales Manager, Renewable Products at Neste.
This collaboration also aligns with the immediate need for more sustainable solutions in the river cruise industry. Since Neste MY Renewable Diesel has a similar chemical composition to fossil diesel, it is a drop-in solution that can be used in all diesel-powered vessels without the need for investments or modifications to engines or fuel distribution infrastructure.
“Partnering with Neste and Scylla allows us to make significant strides in our commitment to reducing greenhouse gas emission. The availability of Neste MY Renewable Diesel for river cruise operations in the Netherlands is a game-changer, aligning with OK Slurink’s sustainability goals,” says Alwin Slurink from OK Slurink.
Scylla, operating a fleet of 40 ships, recognizes the importance of embracing more sustainable solutions in the river cruise industry. According to Robert Reitsma at Scylla: “By incorporating Neste MY Renewable Diesel into our river cruise operations, we are contributing to a more sustainable future. The partnership with Neste and OK Slurink signifies a collective commitment to reducing our carbon footprint in the Netherlands.”
This collaboration sets an important precedent for the river cruise industry to utilize more sustainable alternatives in their operations. The use of Neste MY Renewable Diesel reduces the environmental impact of river cruise operations but also showcases the feasibility of adopting more sustainable solutions seamlessly.
Neste, OK Slurink, and Scylla’s joint effort sends a clear message to the industry, encouraging a swift and comprehensive shift towards more sustainable and more environmentally responsible river cruise operations in the Netherlands and beyond.
Vaikuttaa siltä, että Nesteellä menee nesteet sukkaan eikä nestekauppa käy toivotusti.
Mielestäni nykytoiminnoilla Nesteen yli 18€ tavoitehinnat on yltiöoptimistisia. Tavoitehintana 12€ lienee lähempänä toteutuvaa - vaikka siinä ei mitään tavoiteltavaa olekkaan.
Uusiutuvien tuotanto sortuu siihen, että kilpailijat tuottaa edullisemmin volyymiä. Ja Nesteen kulta-ajan raaka-aineen - itäöljyn - saanti on tyrehtynyt ja sen jalostustuotteiden menekkikin on supistunut.
Selviytyminen vaattii rankkaa muutosta, ja tullee aika, että Neste käy omistajien kukkarolla. Siinä tapauksessa tavoitehinta painuu alle 10€.
OP pankkiiriliike antoi tuoreimmassa varsin perusteellisessa analyysissa tavoitehinnaksi 32 €, mihin perustunee sinun ‘analyysi’, oletko tarkkaillut sammakon liikkeitä luonnossa, niin kuin eräs sammakkoprofessoriksi nimetty henkilö teki säätä ennustaessaan 1990-luvulla (alussa säänennustus onnistui vähän aikaa, mutta sitten meni systemaattisesti pieleen ja vika oli tietenkin sammakossa).
Mihin perustuu muiden kyky tuottaa edullisemmin volyymia? Kun Neste on maailman suurin uusiutuvan dieselin ja lentopetrolin tuottaja, niin volyymietu pitäisi vielä olla Nesteen puolella. Lisäksi Neste on investoinut paljon raaka-aineiden hankintaketjuun. Näitä paistorasvajätteitä ei ole rajattomasti saatavilla ja sen ketjun hallinnan pitäisi tuoda kilpailuetua.
On ymmärrettävää, jos jalostusmarginaalit eivät toteudu ennustetunlaisina ja osake ei koskaan toivu aiemmille tasoille. Mutta en nyt vielä sanoisi, että kilpailijat menevät ohi vasemmalta ja oikealta.
Ihan markkinoiden kehitykseen perustuu oma arvioni.
Itse olen pannut merkille näissä “virallisissa” analyyseissä esiintyvän kapeakatseisuuden. Menneelle loistolle annetaan ansiotonta painoa tulevaa arvioitaessa. Entiset tuotantotekijät ovat muuttumassa kuolleeksi painoksi yhtiön taseeseen.
Laajakin analyysi voi olla väärässä - ei OP niille mitään takuuta anna.
Mitkä kilpailijat tuottavat edullisemmin volyymiä?
Toki yli 30€ tavoitehinnat tuntuvat aika korkeilta, mutta taas 10-12€ hinnat taas aivan liian pessimistisiltä. Nesteellä on kuitenkin uusiutuvissa toimitusketju kunnossa ja pystyy tuottamaan tavaraa ok katteella kysynnän kasvaessa.
No ei ne pankkiriliikkeiden ennustukset mitään takuutuotteita ole, mutta on niissä yleensä yritetty perustella varsin perusteellisesti miksi ko ennustukseen on päädytty. Jos itsellesi riittää ennustuksen perusteluksi ‘markkinoiden kehitykseen’ niin mikäpä siinä, toivottavasti muut yrittävät analysoida vähän kattavammin Nesteen nykytilaa.
Peruseellisesti - kyllä.
Mutta jos koko analyysi perustuu oletukseen “Arvioimme myyntivolyymien kasvun ja uusiutuvan lentopolttonesteen (SAF) myyntiosuuden nousun johtavan huomattavaan tulosparannukseen vuosina 2025 ja 2026. Arvioimamme volyymien kasvu on vahvan ehdollista Singaporen tuotantolinjan ja Martinezin yhteistyöjalostamon operatiivisen suorituskyvyn parantumiselle”
Analyysin lopputulos on täysin erilainen, jos oletus on väärä. Ja tunnustavat itsekin että arviossa on merkittäviä ehdollisuuksia.
Pieleen menee, jos Singapore sakkaa ja/tai Martinez sakkaa. Ja voi tässä vielä tulla tilanne, että Neste on biopolttoaineiden edelläkävijä väärään aikaan.