Neste - Ilmastonmuutostaistelun eturivissä

Tuossa @Lartsa postauksessa näkyy google meetin id jolla pääsee linjoille. Myös soittamalla siinä esiintyvään numeroon ja tarjoamalla tuon tunnisteen päässee linjoille.

11 tykkäystä

Eikä kannata pelätä jos se kysyy yritystä, kirjoittakaa vaikka N/A tai “private investor” jos on pakko laittaa jotain. Yhtiö vain seurailee ketä on ollut linjoilla.

12 tykkäystä

https://x.com/Aktiellt/status/1772643830791102685?s=20

Maksumuuri, joten tästä ei ole monelle iloa. Otsikosta voi kuitenkin päätellä, että analyytikkopuhelun jäljiltä ei SwedBankinkaan mielestä ole uutta kerrottavaa.

Edit.

Illan A-studiossa on nesteen pääluottamusmies keskustelemassa lakoista

10 tykkäystä

Minulta mennyt ohi tuo A-studion keskustelu lakoista.Tuliko siellä mitään “uutta” lakkoja ajatellen?

1 tykkäys

Ei. Rikkuri ja luottamusmies keskustelivat lähinnä liitoista ja työnantajapuolesta.

edit

33 tykkäystä

Kävin eilen istumassa Nesteen yhtiökokouksessa ja nauttimassa äärimmäisen niukat reaaliosingot.

Koko tilaisuudesta jäi jotenkin valju ja huonolla tavalla virkamiesmäinen ja poliitikkomainen kuva. En ole Lehmusta ennen kuunnellut ja näin yhden yön yli nukuttuani täytyy sanoa, että olen petynyt kuulemaani. Lähtökohtaisesti tj:n katsauksessa asioita katsottiin ruusunpunaisten lasien läpi. Ongelmia käsiteltiin silkkihansikkain. Kun sitten tuli kysymysten aika, niin vastaukset olivat poliitikkojen vastauksia. Tavallaan ihan hyviä ja fiksuja vastauksia kysymyksen aiheen tiimoilta, mutta kuitenkin siten, että itse kysymykseen tai sen ydinkohtaan jäi usein vastaus saamatta. Jos TJ ei tiedä jotain nippelitason asiaa, niin kiertelyn sijaan olisi paljon fiksumpaa sanoa, että en tiedä tätä tarkasti. Sitten voi pyytää jotain johtoryhmän jäsentä taydentämään vastausta tai tarvittaessa luvata palata asiaan kysyjälle myöhemmin.

En niinkään ole huolissaan siitä, että joku kysymys ei saanut yhtiökokouksessa ansaitsemaansa vastausta, vaan enemmänkin siitä, että onko tällaisesta ei-asiaan-menevästä puheesta tullut tai vaarassa tulla organisaatiossa yleisemminkin vallitseva toimintatapa. En usko, että se olisi millään lailla eduksi meidän omistajien kannalta.

82 tykkäystä

Tuo on erinomainen nosto. Voisi näin intuitiivisesti ajatella, että vaikka osakkeenomistajat ovat sidosryhmistä hieman erilainen (heillä on valtaa hallituksen kautta nimittää johto ja firman suunta, esimerkiksi asiakkailla ja alihankkijoilla ei) ja sen takia heille myös viestitään vähän eri tavalla, niin toisaalta mikäli vastaukset ovat ympäripyöreitä niin miksi viestintä olisi firman sisällä yhtään erilaista? Jos ulospäin viestitään kuvailemallasi tavalla (en ollut itse paikalla koska en ole omistaja, ainakaan vielä) tärkeimmälle sidosryhmälle, miksi sisäinen viestintä poikkeaisi merkittävästi?

Vaikea tietää, kun ei ole Nesteessä tuttuja töissä. Tällöin voisi saada lisää kuvaa yhtiön sisäisestä viestintätyylistä.

En ollut Fortuminkaan yhtiökokouksessa, jossa taas olen omistaja, mutta Fortum-ketjun kommentin perusteella (ja ne vastaavat omaa kokemustani Markuksen haastatteluista) vastaukset olivat erinomaisia ja kansankielisiä. Se, että firma on iso, siellä häärii iso viestintäosasto ja takana on pitkä historia ja ties mitä legacya menneisyydestä ei tarkoita, että kommunikaation pitäisi olla jäyhän jäykkää poliitikointia.

57 tykkäystä

Täältä pääsee kuuntelemaan tuon AGM:n nauhoitteen. Täytyypä pistää tulille ja tehdä omat arviot.

edit.

Tässä toimitusjohtajan katsauksen ja Q&A jälkeen voin kyllä todeta, ettei Lehmuksen vastauksessa tai ulosannissa ollut mitään erityistä virkamiesjargonia tai erityistä silkkihansikkain katselua. Hyvin asiallista ja tiivistettyä / kansantajuista vastausta monimutkaisista asioista. Tuossa tilaisuudessa ei toimarin kannata, saatikka kuulu, alkaa selittämään jostain yksittäisten kattiloiden teknisistä asioista ym.

Esimerkkinä monella kysyjällä huolta aiheutti mm. Singaporen laitoksen tekniset ongelmat. Laajamittaisten uusien prosessilaitosten ylösajo ei ole mikään simsalabim ja monella ei ymmärrystä tähän tunnu riittävän. Verrokiksi voi ottaa vaikka OL3, jonka rakentaminen kesti osimoilleen 17 vuotta.

T. nimimerkki reilu kymmenen vuotta kokemusta turvallisuuskriittisistä laitoksista (turvallisuusosastoilta) kemian- sekä ydinvoimateollisuus

edit 2.

Tässäpä tuore uutinen tältä päivältä

TVO on siis OL3:n ensimmäisessä vuosihuollossa historiallisesti kaksi kertaa pidentänyt vuosihuollon kestoa. TÄssä on kyse siitä, että on uusi laitos ja kokenutkin organisaatio opettelee hiljalleen laitoksen ajoa ja näitä eri laitoksen tiloja, kuten vuosihuolto ym.

Samoin myös siellä Singaporessa käyttöorganisaatio on yksi, joka “opettelee” laitoksen asioita toivottavasti vielä pitkään.

Ol1/Ol2 vuosihuolloissa olleena on aika vaikuttavaa seurata, kun käyttöorganisaatio ja huoltoväki (ulkopuolinenkin) on 4 vuosikymmentä hinkannut vuosihuoltojen suunnittelua ja toteutusta. Huoltoväen saamat millisievertitkin on ennustettu tarkasti etukäteen vuosihuollon ajalle jne.

73 tykkäystä

First time when I started following quarterly result webinars, I was also a little surprised that answers to some questions are very broad, not close to giving more details to what we already knew… And it was very confusing, especially looking at how detailed the reports are… But recently I felt I understood why management’s replies are so dry: Its about commercial secrets; know-how that Neste has… I am pretty sure Neste is well ahead in the growing market, and competitors are listening to every word what Neste says publicly…

30 tykkäystä

Nesteen yhtiökokous tarjoili juuri sitä mitä odotin ja omaa kokemusta löytyy lukuisissa kymmenissä, jos ei ihan yli sadassa virallisessa kokouksessa istumisesta. Katsoin kokouksen jälkikäteen ja oma ajatus oli, että asiallisiin ja sanotaanko maanläheisiin, mutta samalla kriittisiin ja laajoihin kysymyksiin vastattiin lyhyesti ja vastauksen tiesi jo ennen, kuin Matti/Matit sen antoivat.

Sinänsä mitään uutta ei kuultu ja ihmelääkettä ei saatu ja kuten @timontti mainitsi, mitään laajempaa ja yksityiskohtaisempaa selvitystä on vaikea yhtiökouksessa alkaa antamaan.

Katsoin videon tosin 1,25-1,50x nopeudella, ja kokous oli pitkästyttävä, kuten virkamiesmäiset ja osakeyhtiölakia tarkasti mukailevat kokoukset yleensä ovat, joten ymmärrän hyvin, jos kokouksessa paikalla olleille on jäänyt valju ja mitäänsanomaton kuva. Osakkaat kaikki varmasti toivoisivat selkeitä vastauksia, miten Nesteen (eli etupäässä osakkeen) alakulo saataisiin kääntymään. Ilman merkittävää kurssipudotusta sävy olisi ollut vivahteeltaan luultavasti erilainen. Harva pidempään osakkeenomistajana ollut ei voi olla tyytyväinen Nesteen menneeseen vuoteen ja valtaosa alkupään kommenteista tiivistyivät laskeneeseen kurssiin.

Hra nro 386 kysyi ja totesi juuri sen mitä varmasti kaikki kokouksiin osallistuvat tulevat toiveikkaina kuuntelemaan, mutta kiinnostaviin aiheisiin saadaan vastauksia valitettavan harvoin. Laajemmin käsitellyt hallituskäytännöt, palkkiot- ja palkitsemiset kiinnostavat harvoja. Osallistujat haluaisivat kuulla tutkimus- ja tuotekehityksistä, patenteista ja bisneksen positiivisista näkymistä. Tästä kommentista tuli pienet taputukset.

1000-3000€ kokouspalkitsemisesta keskusteltiin pitkään ja 40% korotus hallituksen palkkioihin on toki prosentuaalisesti iso, mutta korotuksia ei ole nähty kymmeneen vuoteen (paitsi viime vuonna).

Valitettavasti yhtiökokoukset menevät osakeyhtiölakiin vedoten lähes aina samalla kaavalla ja tarjolla on lähes aina normaalia hallitustoimintaa, kokouskäytänteitä ja virkamiesmäistä peruspönotystä. En silti osaisi yhdistää, että kokouksessa nähty kyseinen virkamiesmäinen toimintatapa olisi yhtiön arkityössä jotenkin erityisesti esillä.

Mielenkiintoisin kohta oli uusien hallitusjäsenten esittelyt, jotka ovat Clariant:n toimitusjohtaja Conrad Keijzer (ACC:n ja Cefic:n jäsen), Valmetin väistyvä toimitusjohtaja Pasi Laine ja Sari Mannonen (aiemmin mm. UPM ja nykyään Helen). Kyseisiin valintoihin olen ainakin itse hyvin tyytyväinen.

46 tykkäystä

Tuore podcasti (26.3.2024) uusiutuvista tuotteista

Katja Wodjereck, executive vice president/renewable products at Neste, is interviewed by S&P Global Commodity Insights editors Iris Poon and Dias Kazym on Neste’s views on renewable fuels and chemicals

Ps. Muistin, että minullahan on ihan hyvä kontakti Nesteellä töissä. Ehkäpä palaan myöhemmin täälläkin keskustelluista kulttuuri-, viesintä-, johtamis- yms. asioista.

33 tykkäystä

Kiinnostuneiden kannattaa käydä lueskelemassa Glassdooria, siellä on aika paljon arviointeja. POimin tähän Suomen alueen arvosanan

image

Yleisesti kiitellään työkavereita, työvälineitä, työelämän ja yksityiselämän yhteensovittamisen tukeminen jne.

Eniten kritiikkiä saa palkkaus suhteessa muihin teollisuuden toimijoihin, organisaation ajoittainen jäykkyys (vanhoja toimintatapoja, ei helppoa kehittää toimintatapoja jne.), etenemismahdollisuuksien puute vaihtamatta positiota sekä tänä vuonna osittainen työpaikan epävarmuus (YT:t). Ilmeisesti myös eri osastoilla/tiimeissä tunnelmat vaihtelevat ja kiirettäkin koetaan välillä.

Vaikuttaa siltä, että uusiutuvien liiketoimintaa kuitenkin arvostetaan talossa ja se nähdään hyvänä mahdollisuutena

Edit.

Menee vähän yksinkertaistaen, mutta:

  • 50 milj säästöt 360 henkilöstä
  • tekee 138k€ per työntekijä työnantajamaksut huomioiden
  • 60/40 nyrkkisäännöllä tuosta laskien perusjantterin palkka on 55k€
40 tykkäystä

Nesteellä on muuten ihan hyvä youtube-kanava, jossa selitetään asioita (tietysti lehmä ojassa). Videot eivät kuitenkaan saa juurikaan katseluita.

Esimerkiksi tällä kuukauden vanhalla videolla Deltan täti kertoo, miten lentoyhtiöt imevät itselleen kaiken saatavilla olevan SAFn. Syntyy siis ainakin mielikuva, että kysyntää on

Tässä taas Airbusin setä on bullish SAF:n käytöstä jatkossa

40 tykkäystä

Saksassa jotain myönteistä kehitystä 100%:n uusiutuvien dieseleiden käytölle

Tässä osa suomennettuna translatorilla

Neste Oyj: pitää tervetulleena liittoneuvoston päätöstä antaa täysi valtuutus 100-prosenttisesti uusiutuvan dieselin (HVO100) myyntiin Saksassa

  1. maaliskuuta 2024 klo 13.19

Jakaa

Neste Oyj, Uutiset, 25.3.2024

Neste on tyytyväinen liittoneuvoston myönteiseen äänestykseen polttoainestandardin DIN EN 15940 mukaisten parafiinisten dieselpolttoaineiden myynnin rajoittamattomasta hyväksymisestä Saksassa 22.3.2024. Hyväksynnällä Saksa seuraa muita EU-maita, kuten Belgiaa, Alankomaat, Suomi ja Ruotsi, joissa Puhtaan uusiutuvan dieselin myynti julkisilla huoltoasemilla on ollut pitkään sallittua. Tässä maassa 100-prosenttisesti uusiutuvan dieselin (HVO 100), kuten Neste MY Renewable Diesel™ -dieselin käyttö oli aiemmin mahdollista vain off-road-sovelluksissa ja paikallisessa joukkoliikenteessä. Päätös on virstanpylväs tiellä kohti kipeästi kaivattua liikennealan defossilisaatiota, joka edellyttää kaikkien saatavilla olevien ratkaisujen hyödyntämistä.

“Olemme erittäin tyytyväisiä, että liittoneuvosto on tunnustanut uusiutuvien dieselpolttoaineiden myynnin rajoittamattoman hyväksynnän kiireellisyyden Saksassa ja että enemmistö kannatti vastaavaa hallituksen päätöstä”, sanoo Katja Wodjereck, Nesteen uusiutuvien tuotteiden johtaja. "Paikallisen joukkoliikenteen lisäksi yksityisen ajoneuvokannan toimijoilla ja yksityishenkilöillä on vihdoin mahdollisuus välittömästi vähentää dieselajoneuvojensa kasvihuonekaasupäästöjä. Nyt toivomme, ettei viivytyksiä enää tule ja päätös astuu voimaan mahdollisimman pian”, Katja Wodjereck sanoi.

38 tykkäystä
13 tykkäystä

EDIT: tämä on siis kunneltavissa

9 tykkäystä

Muutaman uutislähteen mukaan Saksassa HVO tulisi kuluttajille saataville huhtikuun puolivälistä. Yksi uutisesimerkki alla

Ilmeisesti siellä olisi intoakin huoltoasemilla tuoda näitä tarjolle (en tiedä kuinka laaja halukkuus on).

19 tykkäystä

Saksa Auto Bild uutisoi myös asiasta artikkelin kanssa. Näyttäisi siltä, että sille on kysyntää. Hnta on 16c-20c korkeampi kuin perusdiesel. Nyt, kun Eurooppa alkaa aukeamaan niin se on Nesteelle hieno juttu. Neste on kuitenkin alan suurimpia toimijoita. Nesteen nimi My Dieselille Saksassa on “My Renewable Diesel”. Euroopassa ainakin osa autotehtaista näyttää ottavan polttomoottoriautot takaisin tuotantoon ja tuovan uusia malleja. Joten kysyntää näyttää riittävän myös parjatulle dieselille. Puhumattakaan työkoneista traktoreista, kurottajista, kuormaajista jne…

43 tykkäystä