Tän päivän uutisointiin sellainen kommentti, että tuo 500 MEUR kuulostaa omaan korvaan todella suurelta erolta, kun puhutaan noin 1,5 miljardin investoinnista nykytiedolla. Oon taipuvainen uskomaan, että ei tuo ero voi olla noin merkittävä pelkästään sellaisilla tyypillisillä maakohtaisilla eroilla (työvoiman kustannus, verotus yms.). Näin ollen tulee mieleen, että suurta eroa voisi selittää esim. erot lokaatiossa ja esim. siinä millaisia maatöitä alueella olisi tehtävä, jotta koko tarvittava infra saataisiin rakennettua.
Tässä tulee mieleen noi viime aikoina tehdyt ostokset tonne hollannin jalostamon ympäristöön. Luulisihan niistä tulevan jotain synergiaetua jatkossakin ja niissä rupee olemaan kokoluokka tarpeeksi merkittävä että voisi aiheuttaa ton kokoluokan eroa. Tarkoitan siis synergioita mitä tulee yhdessä kun on samassa kokonaisuudessa jalostamo, Demeter, Bunge & Count terminal Rotterdam.
Tässä mielenkiintoinen Reutersin juttu Uusiutuvista ja raaka-ainemarkkinoista: Renewable diesel boom highlights challenges in clean-energy transition | Reuters
Veikkaan, että kyseessä normaali vedätys saada tukipaketti kohdilleen, kun luodaan kunnon paine hallitukselle. Tulevat tekemään kyllä kaikkensa, että rahaa löytyy ja löytyyhän sitä, kun EU “elvytys paketti” tukee viherpiperrys toimintaa.
Pitkässä juoksussa yhtiön ja sijoittajan kannalta Amsterdam parempi vaihtoehto, kun kulutus on suurempaa siellä ja logistiikka kustannukset pienet.
Itse asiassa hallituksen pitäisi tukea Amsterdam vaihtoehtoa, koska CO2 päästöt logistiikasta jäisivät marginaalisiksi ja halumme olla CO2 vapaa maa ennen muita on kärkihanke vailla järkeä😁
Taisi löytyä yllättävä asia lisää eduksi Hollanin sijoittumiseen.
Viesti siirrettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, taivastelut ja hehkuttelut - ketju
Pystytkö avaamaan näitä? Onko lähiaikoina tullut uusia laajennuksia (aikeita) kilpailijoilta? Miksi Neste ei veisi kohta enää dieseliä ympäri maailman?
Vastaa kun kerkeät, eipä foorumi mihkään katoa.
Hiukan kiire nyt, kun pitää tehdä rahhoo, mutta Googlesta saat nopeiten vastauksia esim. Major biodiesel producing countries 2021 | Statista
Laita hauksi biodiesel jne…
https://www.porvoo.fi/neste-oyjn-ymparistolupahakemusta-koskeva-kuulutus-103-1642021
Mikäli rakentamispäätöstä ei kuitenkaan tehtäisi, rakennettava alue vapautuu muuhun teolliseen käyttöön, lupahakemuksessa todetaan.
Videolta:
“As part of our aspiration in becoming a leader in circular and renewable solutions, I think we also have to understand that there will be a multitude of technologies that could be a part of the portfolio for us in the future. So we are investing heavily also into innovation currently and we are looking into the new technologies that are emerging and hydrogen being oviously one of them as well… We are actually doing some piloting on hydrogen currently”
Gevo, tähtää juuri Nesteen tontille, lentokoneiden biopolttoaineet.
https://gevo.com/
Sekä kontaktit kunnossa, maailma on pieni. Joku on joskus kuullut ilmaisun: Hyvä veli!
Gevo Congratulates Nobel-Prize Winner and Co-founder, Bidenin Science Team:issa siis toinen Gevo:n perustajista.
Gevo ei sekoile palmuöljyn yms kanssa, joten samoilla asiakkailla, mutta eri tavoilla. Gevolle avasin oman säikeen. Tällä foorumilla ei (onneksi) ole kykyä vaikuttaa Amerikassa ja Saksassa noteerattuun yhtiöön. Tontille on pyrkijöitä monilla eri ratkaisuilla autonrenkaista alkaen öljyn eli vaurauden lähteitä etsitään. Varmaa on, että kaikki fossiilinenkin öljy tullaan käyttämään, menee se sitten polttoon, renkaisiin, teihin tai muovikuppeihin. Vihertävin keinoin saadaan asioita hidastettua, mutta ei pysäytettyä. Ennen kaikkea vihertävin keinoin saadaan aikaan uutta bisnestä.
Saakohan Rotterdamissa huseerata yhtä vapaasti kuin Porvoossa…
Eiköhän byrokratian hammas siellä hiukan puraise välillä…
Nythän Solidium voisi mennä myynti laidalle kun kurssi kiittää “lähtöpäätöstä”