Nexstim - Aivostimulaatiolla maailmanvalloitukseen

Tämä osake ui kohta pörssin vastavirtaan, kuin nuori purotaimen🐟

3 tykkäystä

Huvittavaa tässä on se, että kulkee juuri kuten tj kesällä sanoi…

5 tykkäystä

Itsellä on sellainen kuva TJstä, että hänen puheensa pitävät aika hyvin kutinsa. Ei lupaile turhia.:+1:

11 tykkäystä

Firmalla menee paremmin kun koskaan ja kohta 50% ales 2023.

Hieman kyllä mietityttää. Nordean laina pitäisi olla siltarahoitus siihen saakka kun Magnuksen rojaltit alkaa juoksemaan.

Eli antia ei pitäisi tulla mielestäni.

5 tykkäystä

Eikös Nordean laina ole mainittu käytettäväksi investointeihin? Yhteistyöklinikat? Luulis, että antitarve olisi ollut jo kohta tiedossa. Nythän mennään vielä plussa käyttökatearviolla ja kassassa on vielä rahaa.

Sekä että. Myös käyttöpääoma mainittiin.

2 tykkäystä

Tuo kai sitten varmistaa viimeistään sen, ettei ainakaan 2024 antia ole tulossa.

4 tykkäystä

Ei seuraavan analyytikon mukaan.

Hän sitä antia alkoi buustaamaan.

Hyvä muistaa, että mikäli Finnvera tulee mukaan lainaan (kuten tullut), niin täytyy käyttötarkoitus tarinoida jossain määrin sen mukaan. Jälkikäteen ei oikein pysty sanomaan, mitkä rahat 5 v aikana käytettiin ja mihin, joten tämän vuoksi koko 1,5 meur voisi halutessaan käyttää käyttöpääomaan.

1 tykkäys

Lisäksi antiin, tosiaan inderes ennustaa + 6 meur liikevaihtoa. Mikäli q4 menisi kuten q3 (yleensä q4 parempi), niin liikevaihto olisi tällöin n. 7-7,8 meur. Taas jos kauppa kävisi ohjeistuksen mukaan, niin liikevaihto olisi noin 9 meur (1,5 meur aktivoinneilla ohjeistus toteutuisi). Täten tuo inderesin ennuste vaatisi historiallisen huonoa q4 sekä ohjeistuksen totaalista kyykkäämistä. Jokaineinen voi itse päättää, onko sitä odotettavissa.

Olet ymmärtänyt nyt jotain väärin. Nexstim raportoi puolivuosittain ja H1’23 liikevaihto oli 2,5 MEUR. Meidän ennuste H2:lle on 3,8 MEUR, mikä on linjassa Nexstimin ohjeistuksen kanssa.

Kassavarat laski H1’22 → H1’23 4,45 MEUR:lla ja kassa oli H1’23 lopussa 2,1 MEUR. Annin mahdollisuuteen kannattaa ainakin varautua. On varmaan periaatteessa mahdollista että tuo laina käytettäisi täysin käyttöpääomaan, mutta olen yllättynyt jos pääosaa ei käytetä mainittuihin kasvuinvestointeihin.

7 tykkäystä

En nyt saa kiinni, miten siis olet laskenut tällä laskelmalla, että käyttökate on positiivinen? Paljonko se mielestäsi vaatisi aktivointeja?

Ja mallinsin tuon Q3 toteutuneista kaupoista, mitkä tiedotettu, mikäli sitä vertaa H1 kokonaisuuteen.

Positiivinen käyttökate on Nexstimin oma odotus, ei meidän ennustus.

Kannattaa muistaa että osa laitteistoista menee leasingin kautta jatkuvaan liikevaihtoon. Se tuo liikevaihdon ennustamiseen väistämättä isohkon virhelähteen.

Esim viime vuonna taisi olla 22 laitteistokauppaa ja laitteistomyynnin liikevaihto 3,1 MEUR

3 tykkäystä

Hei, kyllä. En ole väittänyt missään että ennustat positiivista käyttökatetta, päinvastoin? Kävin vain pessimistisesti ennustetta läpi, koska uskon vahvasti inderesin ennusteen ylitykseen. En täten ymmärrä, mitä olen käsittänyt väärin?

Eli inderesin ennuste vs ohjeistus / oma ennustus käyttäen näitä paria eri skenaariota.

Itse kommentoit tuossa inderesin ennusteesta, että ”on linjassa nexstimin ohjeistukseen” eihän ole jos ennustat negatiivista käyttökatetta? Tästä en saa siis kiinni.

Asia selvä. En alkuun ymmärtänyt mistä noinkin korkeat kuvut tuli ja miten olit niihin päätynyt.

Tässä siis puhun liikevaihdosta, joka on linjassa Nexstimin ohjeistuksen kanssa. Käyttökatteen osalta on eroa. Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni kovinkaan oleellista koska ero johtunee pääosin aktivointien tasosta. Kassavirta on oleellisempaa.

4 tykkäystä

Ok kiitos,

Tämä selvensi, koska ajattelin sinun tarkoittavan koko ohjeistuksen täyttymistä.

Itse laskin ”mitä vaatisi”, että ohjeistus toteutuisi kokonaisuudessaan, sekä oletuksen 1,5 meur aktivoinneista. Tästä päädyin tuohon 9 meur, mikä on totta kai äärimmäisen iso luku.

Siksi päädyin oman liikevaihdon mallintamisen (mistä voi toki olla montaa mieltä) kautta tuohon 7-7,8 meur base skenaarioon. On totta että jatkuvaa lv on vaikea arvioida, mutta toisaalta jos träkkää laitekauppoja, niin olihan H1 myös mahdollisia leasing- kauppoja. Täten en tee siitä erillistä muuttujaa, vaan seuraan puhtaasti kauppamääriä.

3 tykkäystä

Olin melko varma, että Kauppalehti olisi kaivanut Nexstimin tähän artikkeliin mukaan. Olin positiivisesti yllättynyt, kun firma loisti poissaolollaan :v:

4 tykkäystä

Faron ykkösenä ja ei ikinä tehnyt eurookaan lv ja moni fanittaa paljon. Market cap korkealla myös.

2 tykkäystä

Se alkaisi sitten olemaan niin, että kevään arvosta on hävinnyt puolet.

Kieli pitkänä odotan business & clinical updatea, että mennäänkö metsään vai olisiko valoisia uutisia.Toivottavasti metsäreissu jää tekemättä, koska nyt jos tässä yleisessä tilanteessa räväyttää negauutiset, niin alamäki jyrkkenee, vaikka siihen ei edes varsinaista syytä olekaan. Se, että päästäisiin takaisin kevään lukemiin tarvitsisi kyllä poikkeuksellisen hyviä uutisia.

Itse en vieläkään ymmärrä näin hurjaa laskua.

2 tykkäystä