Nightingale Health - Uutta verta pörssiin

Itsekään en ymmärrä edes vähää alusta tuota heittoa, että firma X tai Y eivät kuuluisi pörssiin, koska ovat vasta niin varhaisessa vaiheessa kehityspolkuaan. Keneltä se on pois, että joku varhaisen vaiheen kasvufirma tulee pörssiin? Kuka näihin pakottaa sijoittamaan rahojaan?

Omasta mielestäni on vain mahtavaa, että myös piensijoittajat saavat näiden varhaisten listautujien kautta EDES MAHDOLLISUUDEN päästä mukaan riittävän aikaisin yhtiöiden tarinaan. Enemmän ja erilaisia sijoituskohteita markkinoille. Jokaisen vastuu ja velvollisuus on luonnollisesti tehdä itse se taustatyö näiden(kin) yhtiöiden kohdalla, ennen mahdollisen sijoituspäätöksen tekemistä.

17 tykkäystä

Nyt kun hieman vielä luin lisää Nigthingalesta, niin kyllä seuraaviin kolmeen aihealueeseen laittaisin aika paljon paukkuja ROASTissa:

Ansaintalogiikka

Mistä se raha nyt lopulta aiotaan saada ja mitkä on eri ansaintakanavien merkitykset?

Välillä puhutaan, että ollaan alusta ja välillä tästä alustapuolesta ei mainita mitään.

  • Mikä se käyttöliittymä kuluttaja-asiakkaan tai asiakasorganisaation suuntaan oikein on?
  • Missä ja milloin raha liikkuu?
  • Miksi kuluttaja-asiakas tai asiakasorganisaatio edes haluaisi maksaa Nightingalelle mitään ja jos haluaa, niin miten tuo halu saadaan mahdollisimman korkeaksi, pitkäkestoiseksi ja mieluusti vielä kasvavaksi?

Kaupallistaminen

Kaupallistamisen strategia ja “markkinoillemeno” jäi mulle ainakin kaiken materiaalin perkaamisen jälkeen vielä hieman epäselväksi:

  • Mitkä on keihäänkärjet? Jos kuluttaja-asiakkaat, niin missä, mitä kanavia pitkin ja millä keinoin? Jos terveydenhuollon organisaatiot, niin missä, mitä kanavia pitkin ja millä keinoin?
  • Kun kassaa kerran on ja kaupallistaminen halutaan nopeasti tehdä, niin miksi myynti- ja markkinointitiimi on niin pieni ja henkilöstö muutenkin pienentynyt?
  • Missä kovan luokan KV-myyntiosaajat?
  • Missä panostukset esim. työterveyskanavaan (onko sellaisia edes Suomen ulkopuolella)?

Asiakkaiden aktivointi

Tämä on mielestäni koko bisneksen akilleen kantapää. Lähes kaikki aikuiset ihmiset tietävät ainakin suurin piirtein, että mitkä on omat elintavat ja millainen vaikutus niillä on terveyteen. Samoin psykologian puolelta tiedetään, että pelkkä tietäminen saa hyvin harvoilla ihmisillä aikaan käyttäytymisen muutosta, vaan mukaan pitäisi saada myös muita elementtejä. Ihminen on erityisesti hyvin tunneohjautuva, vaikka analyyttisen viileäksi itseään kuvitteleva sijoittaja varmaan mieluusti muuta väittäisikin.

  • Jos asiakkaita ei saada sitoutumaan ja toimimaan, niin mitä käy lisäpalveluille (esim. hoitoon ohjaaminen, seurantamittaukset jne.)?
  • Jos asiakas ei halua tehdä terveydelleen parannusta, niin mitä käy jatkuvalaskutteisuudelle?
  • Tuleeko tästä hyväosaisten ja terveiden triathleettien kertakokeilubisnes?

@Verneri_Pulkkinen , “ennen tiistaita” -määräaika meni jo, mutta tässä kuitenkin vielä viimeiset pohdinnat.

22 tykkäystä

Kiitos kaikille kysymyksistä. Olen Maurin kanssa samaa mieltä, että ansainnan, kaupallistamisen ja asiakkaiden aktivoimisen ympärille tämä mysteeri pitkälti rakentuu. :smiley: Itse teknologiahan on suht todistettu, mutta kysymysmerkki kuuluu voiko sen päälle rakentaa järkevää bisnestä.

18 tykkäystä

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b9bc02c736f7d2701afd5ab4699586b65&lang=fi

Nightingale Health Oyj, ennaltaehkäisevän terveyden edelläkävijä, yhdistää voimansa johtavan kansainvälisen digitaalisen terveyden toimijan Physitrack Plc:n kanssa. Tämä kaupallinen kumppanuus laajentaa Livit-palvelun saatavuutta Saksaan ja Iso-Britanniaan sekä Pohjoismaissa lisäämällä Livit-palvelun keskeiseksi osaksi Physitrackin Access-hyvinvointituotetta.

Yhteistyö tuo Livit-palvelun Physitrackin hyvinvointipalveluiden käyttäjien saataville hyödyntäen kotona tai työpaikalla otettua verinäytettä. Käyttäjät ottavat verinäytteen sormenpäästä helppokäyttöisellä laitteella ja lähettävät sen analysoitavaksi Nightingale Healthin edistyksellisellä verianalyysiteknologialla.

Kotitestiin perustuvan Livit-palvelun lisääminen keskeiseksi osaksi Physitrackin hyvinvointipalveluita mullistaa sen Pohjoismaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa saatavilla olevat valmennuspalvelut. Kumppanuus osoittaa Livit-alustan monipuolisuuden tuodessaan ennennäkemätöntä ennaltaehkäisevää terveystietoa osaksi terveys- ja hyvinvointitoimijoiden palveluja. Livitin avulla terveys- ja hyvinvointitoimijat, kuten Physitrack, voivat osoittaa palveluidensa vaikuttavuuden ja tarjota lisämotivaatiota asiakkailleen erittäin edistyksellisen, yksinomaan Nightingale Healthilta saatavilla olevan veritestin antamalla palautteella.

“Livit-palvelu integroituna Physitrackin hyvinvointipalveluihin muodostaa todella uraauurtavan yhdistelmän. Näin syntyvä uusi palvelu yhdistää johtavat digitaaliset valmennusohjelmat ja ennennäkemättömän ennaltaehkäisevän terveystiedon, joka saadaan kotona otettavasta verinäytteestä Nightingale Healthin kehittämällä teknologialla. Tämä on merkittävä askel Livit-palvelun laajentamisessa uusille markkinoille ja hyvinvointialan osa-alueille, ja olemme erittäin innoissamme voidessamme julkistaa tämän mullistavan kumppanuuden Physitrackin kanssa”, sanoo Teemu Suna, Nightingale Healthin toimitusjohtaja ja perustaja.

“Veritestin tuominen saataville etänä on todella iso hyppäys eteenpäin Access-tuotteellemme. Se mahdollistaa tämän ainutlaatuisen ominaisuuden skaalaamisen kansainvälisesti, kun tytäryhtiömme voivat tarjota hyvinvointiratkaisuja yritysasiakkaillemme sisältäen sijainnista riippumatta helposti käytettävissä olevat testaus- ja valmennuspalvelut. Tämä ainutlaatuinen kokonaisuus parantaa entisestään kokonaisvaltaisia yrityksille tarjoamiamme terveys- ja hyvinvointipalveluja”, sanoo Henrik Molin, Physitrackin toimitusjohtaja ja perustaja.

Kansainvälisen kaupallisen kumppanuussopimuksen allekirjoittaminen oli yksi Nightingale Healthin tavoitteista kuluvalle tilikaudelle, ja kumppanuus Physitrackin kanssa on merkittävä askel eteenpäin ennaltaehkäisevän terveyden liiketoiminnan kasvattamisessa.

Physitrack ketjussa yrityksestä lisää:

16 tykkäystä

Näyttää siltä että olet tuota Physitrackia seuraillut niin osaatko sanoa minkä kokoisen asiakaskunnan Nightingale tällä sopimuksella saattaisi tavoittaa?

Edit. Lähinnä mietin että joko se “tilauskanta yli 5 miljoonaa eur ennen kesäkuun loppua” ylittyisi tällä ja nuilla Japanin laajennuksilla. Jotenkin kuvittelisin että vielä tarttis saada jokunen soppari, mutta näkyvyys tuohon sopimuskannan sisältöön on aika heikko

2 tykkäystä

Physitrackin Wellness segmentti on vielä rajallinen, mutta sitä on kasvatettu täsmäostoilla. Hyvä huomioida, että kohdeasiakkaat on pelkästään yrityspuolella. Tästä voi olla kokonaisuudessa myös etua Nightingalen testien myyntiin, jos saadaan tehtyä hyviä palvelupaketteja.

Asiakasmääriä ei juuri ole saatavilla, pitää yrittää kaivella vielä tarkemmin.

Tämän vuoden Wellness segnemtin liikevaihto menee arviolta johonkin 2,5M€ luokkaan. Loppuvuosi on tuossa vahvempi, Q1 luvut ja yritykset tuossa segmentissä alla:

Lisäksi viimeisimpänä yrityshankintana on Champion Health UK:sta, jolla on tuore teknologia-alusta sekä jalansija yrityspuolella lähinnä UK:ssa. Championilla Todella pieni liikevaihto vielä 2021, mutta kasvaa merkittävästi tämän vuoden aikana. Alusta tulee lisäksi olemaan Physitrackin kannalta keskeinen toiminto.

Lisäksi Championin kautta on tarkoitus laajentaa toimintaa ajan kanssa kuluttajapuolelle, mutta siihen menee vielä aikaa vuosi-pari todennäköisesti.

7 tykkäystä

Ymmärsin näin että tää physitrack myy jotakin (palvelua/tuotetta?) fysioterapeuteille (=b2b) jotka voisi “myydä” / “suositella” nightingalen palvelua asiakkailleen… käsitinkö muiden mielestä edes sinnepäin oikeen?

1 tykkäys

Ehkä tälläinen pintapuolinen arvio, mutta selailin NG sivuja ja kyllä pelkästään käyttö tuntui vastenmieliseltä. Ajattelin että ei kai se haittaa, jos eivät osanneet palkata kunnollista firmaa tekemään kotisivuja. Menin etsimään raportteja.
Reports and presentations | Nightingale Health sivulla katsotaan heti ensimmäinen osio :
“Financial year 1 July 2021 – 30 June 2022”
Okei. Eli osiossa pitäisi olla raportteja ajalta 1.7.21-30.6.22.
Ja niinhän siellä linkissä lukeekin: " Half-year report 1 July 2021 – 31 December 2021" 21/H2 raportti. Avaan sellaisen.
Asiakirjan otsikossa onkin “Financial Statements Release
1 July 2020 – 30 June 2021”. Eli linkin takana väärä asiakirja.
Mutta ei sekään sinänsä mitään. Kysytään IR:ltä, että saisivatko korjattua asian ja saisko sen oikean raportin?
Toukokuun alussa laitoin säpöä IR:lle. Kuukausi mennyt noin eikä kukaan ole vastannut minulle yhtään mitään.
Joten jos tämä on Nightingalen tapa hoitaa asioita, niin en itse ainakaan sijoita senttiäkään enkä koske kyseiseen yritykseen pitkällä tikullakaan.

2 tykkäystä

Fysioterapeuteilla on pääasiassa käytössä omat Physitrack ja Physiotools -palvelut, joiden kautta voidaan tarjota loppukäyttäjälle pääsy harjoituksiin. Tämä siis myydään fysioterapiaa tarjoaville yrityksille SaaS -palveluna.

Virtual Wellness on suunnattu enemmänkin suoraan yrityksille, hieman työterveyshuollon tapaiseen toimintaan tai sitä täydentämään. Tätä kautta sitten myös Nightingalen palvelut tulevat jakeluun.

4 tykkäystä

Päivitetään tilannetta rehellisyyden nimissä.
Meni 2 tuntia sen viestin jälkeen, jonka tänne laitoin, niin heti korjasivat linkin(tarkastin juuri ennen edellisen viestin lähetystä, että ongelma oli viel ajankohtainen) ja vastasivat sähköpostiin, että jäi roskapostisuodattimeen. On erittäin positiivistä, että IR-osasto seuraa Inderes palstaa.
Tosin on kyllä ihmeellistä, että he ovat ensimmäisiä, ketkä ilmoittivat viestin menneen roskapostikansioon, vaikka kyseisestä osoitteesta olen vaihtanut viestejä jopa erilaisten ministeriöiden kanssa ja monen muun tahon kanssa, eikä kenelläkään ollut koskaan ongelmaa :man_shrugging:.
Samalla viestissä kirjoittivat, että linkkiongelma kerettiinkin jo (“Lähettämäsi rikkinäinen linkki onkin onneksi jo ehditty korjaamaan.”) korjailemaan ennen kuin viestini luivat. Mutta koska tarkistin asian juuri ennen edellisen viestin lähetystä niin en kauheasti usko.
IR reagointiaika oli yllättävän pieni, mutta vastauksista jäi sellainen pieni jälkimaku suuhun…

6 tykkäystä

Olisiko IR-osasto tarkastanut Nighingale-palstan keskustelusta vinkkejä TJn roastiin, joka juuri alkoi…
On muuten aikamoinen selittelijä tuo TJ, esim ansaintamallia koskevan kysymyksen kierteli ja kaarteli niin, että vastausta ei oikeasti tullut lainkaan.

Tuossa suora linkki roastiin

1 tykkäys

Yhtiökokouksessa äänestetään mahdollisuudesta osallistua etänä tietoliikenneyhteyksien päästä myös poikkeuslain jälkeen

4 tykkäystä

Nyt tuli roastikin katottua.

Kyllä Verppu osaa hienosti hiillostaa :smile: Ensialkuun tuli muutama vaihe että mietin että tuleekohan “survived roast” tägiä inden osakevertailuun vai lanseerataanko “burned”, mutta parin tunnin maratonroastin aikana alkoi pääsemään “dynamiikkaan” sisään ja sanoisin että oli ehkä suurin infopläjäys mitä yhtiöstä on missään vaiheessa saatu irti. Seuraavaa askelmerkkiä, seuraavaksi seurattavaa asiaa, uutta stuffia tulossa, keskustelut myös USA:n markkinalle menosta aluillaan, miten tätä aiotaan myydä ja kenelle jne jne. Suurin osa vastauksista tuli hiilloksen kautta, mutta tieto että miksi se My Nightingale data ei ole sillä livitissä niin se jäi auki.

Sanoisin että Suna on “visionäärinen biotecinsinööri” toimarin saappaissa ja siksi ulosanti ei välttämättä ole suurimman osan mieleen, mutta kyllä sieltä sitä tietoakin verpun 45 Nokialaisella sai potkittua hyvin ulos. En sanoisi että kysymyksiä kierretään, ehkä ennemminkin vastataan insinöörikielellä kun pitäisi vastata sijoittajakielellä. Ehkä inderes voisi pitää IR konsultaatiota jonkun päivän :slight_smile:

Sanottakoon vielä että HPJ markkinointikokemus ja muu johtoryhmän ja hallituksen myynti- ja markkinointiosaaminen mahdollistaa tämän seuraavan askeleen oikeaan paikkaan. Perustajien polte tähän tekemiseen on myös pykälää korkeammalla kuin erittäin korkea (Suna tarttee seuraavaan roastiin turvavyöt kun innostuu selittämään). Söin myös perustelut näin alustavasti että miksi ei ole vielä myyntiä ja markkinointia, mutta on juuri alkamassa.

Paljon haukuttu roast, mutta veikkaisin että kyse on ulosannin kielestä, ei datasta. Suosittelen katsomaan uudestaan jos tuntuu että kysymykset jäi auki.

gj Suna ja gj Verppu, hyvin vedetty :smile:

42 tykkäystä

Itse en ole yleensä näiden roastien suuri fani, mutta olihan tämä ihan mahtava setti, odotin jo että jossain kohtaa tämä menisi ihan kummmeliksi, mutta hyvin pitää Sunan pokka ja yrittää selittää ympäripyöreyksiä tavallaan niinku onnistuneesti samalla kun Verneri yrittää kovasti miettiä vastattiinko kysymyksiin vai ei…

Teemun höpötys lähentelee semmoista startup-BS-pöhinähypeä, mutta tarjoaa kuitenkin riittävästi konteksia, avaa polkua ja valaisee tarinaa, josta vain toistaiseksi vain itse kirjoitettu esipuhe valmiina.

Ymmärrän kyllä sovelluskehityksen kokeilevan otteen, mutta esim tuohon app sekamelskaan olisi kaivannut suoraa (suomalaista) vastausta ja toteamusta, että jokainen kokeilu ei onnistu ja toimiva kokonaisuus löydetään epäonnistumisten kautta.

10 tykkäystä

Tästä Roastista mielestäni vahvistui että siellä on kyllä ihan oikea henkilö toimitusjohtajaksi päätynyt. Kun lähdetään rakentamaan aivan uudenlaista bisnestä pitkälti nollista, niin pitääkin olla visionäärinen ja hieman hullu hyvällä tavalla. Optimismia tarvitaan myös väistämättä aimo annos, koska parhaassakin tapauksessa vastoinkäymisten määrä on joka tapauksessa hirmuinen. Konservatiivisia sijoittajia voi tietenkin hieman ärsyttää selkeän bisnesmallin ja lineaarisen, helposti ymmärrettävän sijoitustarinan puuttuminen, mutta ei tämän vaiheen yrityksillä ole varaa fiksautua yhteen kapeaan asiaan vaan heidän pitää heitellä lonkeroita tunnustelemaan joka puolelle ja katsoa mikä toimii ja sitten pivotoida sinne.

Hieno roasti täynnä mielenkiintoisia idea-aihioita! Hyvä Teemu!

41 tykkäystä

Itse pidän myös Teemua piristävänä poikkeuksena kohtalaisen harmaassa toimariskenessä. Visiot ajoittain hyvinkin ylitsepursuavia mutta alalla, jossa operoivat tuo on melkeinpä lähtövaatimus suuressa maailmassa.

Sijoituskeissinä kyseessä on täysin luottamuspeli yhtiön johtoon, mutta sijoittajan kannalta erittäin positiivisena pidän sitä, että yrityksestä ja draivista ei jää kiinni. Osakehan treidaa hieman tasearvon yläpuolella, että siinä mielessä maltillisella arvostuksella pääsee sisään mikäli uskoo, että rahaa käytetään edes hieman omistaja-arvoa luoden. Näen myös yhtiön IP:n potentiaalisena ostokohteena isommalle toimijalle vaikka kaupallistaminen ei ikinä Nightingalen käsissä etenisikään (toki tässä saattaa esteenä olla Roastissakin puhuttu äänivaltakysymys)

10 tykkäystä

Roastia katsellessa kyllä tulee todella selvästi esiin, että ainain Suomessa Nightingale on hyvin uniikki yhtiö. Harvoinpa yritys on samaa aikaa näin start up, sekä näin turvallisessa tilanteessa kassan suhteen. Tämän seurauksena keihäänkärkiä liikevaihdon kasvattamiselle lisääntyy kasvavaa tahtia. Nyt ainakin public health, vakuutusyhtiöt, retail, platform, testien suora myynti jne. Suna perustelee tätä sinänsä vakuuttavasti, mutta samalla vaikea olla sivuuttamatta sitä, että nousevat firmat puhkeavat kukkaan yleensä fokusoimalla kaikista parhaaseen segmenttiin. Toki myöhemmässäkin vaiheessa voi fokusoitua, mutta mitä pidempään pidetään monta keihäänkärkeä niin burn rate kasvaa. Oma tulkintani on se, että rahakkaimmilla markkinoilla (julkinen terveydenhuolto/vakuutusyhtiöt) tie on kivisin, mutta sitä ei haluta luopua potentiaalisesti isojen volyynmien ja isoimman palkinnon takia. Varmimmin kysyntää ja liikevaihtoa löytyy hyvinvointipuolella ja privapuolen lääkärikeskusten kumppaneina, mutta tämä ei varmasti ole rahakkain bisnes pienehköjen voluumien takia.

Mutta eipähän ole mikään suomalainen pörssi start up tainnut olla näin hyvässä asemassa sadan miljoonan kassan kanssa. Taisi listautumisen ajankohtakin osua aivan nappiin. Realisoituuko tämä sitten menestystarinaan ja 500 miljoonan liikevaihtoon? Tämän tapainen menestystarina on tainnut Suomessa onnistua yhden kerran ja se oli Nokia. Nokiakin lopulta fokusoitu, mutta vasta aivan äärimmäisen pakon edessä kipuillen. Jos Nightingale onnistuu niin luultavasti tie olisi samanlainen kriisiytyminen ja pakotettu fokusointi, sillä tuo 100 miljoonan kassa noin 5-10 miljoonan burnratella tuo liian mukavat olot seuraaville vuosille.

Terveydenhuollollisiin näkökulmiin olen tänne joskus aiemmin kirjoitellut ja en usko, että Nightingalia otetaan Suomessa julkisella puolella käyttöön ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana, vaikka käynnissä olevista tutkimuksista tulisi mitä tuloksia. Uskon näin siksi, että Suomen johtavien lääketieteen asiantuntijoiden konsensus on enemmän sen suuntainen, että ei kannata mitata ennaltaehkäisevästi. Tämän tilanteen muuttuminen vaatii niin paljon lobbaamista ja useamman vakuuttavan tutkimustuloksen, että vuosia menee. Todennäköisintä on, että koskaan tämä ei päädy Suomessa julkisen terveydenhuollon työkalupakkiin. Japani voi toki olla eri tarina. Mutta jos Japani/Aasia on todella lupaava niin haluaisin kyllä nähdä fokuksen selkeämpää siirtoa sinne.

Jotenkin tässä koko keississä itseä häiritsee se, että (jos ymmärrän oikein) koko homma vaikuttaa perustuvan hypoteesille, että veri-bigdatan avulla saadaan varmasti linkityksiä elintapoihin ja niiden muutoksiin, mutta ei ole tarvetta selittää tarkemmin sitä, miksi muutos tapahtuu. Se riittää, että saadaan kerättyä tarpeeksi dataa ja tekee datasta johtopäätökset. Ja näinhän se jossain määrin onkin, mutta toimiiko tämä näin yksinkertaisesti myös terveysalalla, joka on hyvin tutkimusintensiivistä ja konservatiivistakin sen suhteen, että väitteet ja hoidot pitää pystyä perustelemaan ja todentamaan.

Jos palaa Nightingalen ydinosaamiseen niin se on yksinkertainen verimittaus kotona ja sen pohjalta datan kerääminen. Hypoteesina on hyvien elintapojen edistäminen ja elintapasairauksien ehkäiseminen. Mutta Nightingale ei mittaa niitä elintapoja mitenkään? Suna sitten Roastissa jopa karkeasti naureskelee älykelloille ja -sormuksille, jotka kuitenkin jollain tapaa mittaavat elintapoja.

Tiedotteissa painottuu strategiset tavoitteet ja nämä ovatkin hyvä tapa tuoda positiivista uutisvirtaa yritykseen, jonka liikevaihto polkee paikallaan/laskee, työntekijämäärä vähenee ja tappio kasvaa. Miksi minulla on suuri pelko, että tämän yrityksen kanssa jokin päivä koetaan keisarin uudet vaatteet-hetki?

12 tykkäystä

Miten perustelet tämän? Aivan lääketieteen 101: primaaripreventio on tärkeintä. Mutta jos ei ole rahaa niin resursseja on pakko siirtää sekundaaripreventioon koska siitä on hankala säästää.

8 tykkäystä

Jos olisi monta tuotetta olisi tarvetta varmasti focusoitua, se että kenelle kaikille samaa tuotetta kaupataan ei pitäisi olla paljon merkitystä. Ihan kuin nokia olisi aikanaan keskittynyt kauppaamaan puhelimiaan vain valtionhallintoon…miksi kukaan tekisi niin? Se että samalla tuotteella on erilainen lisäarvo ereille kohdeyhtiöille toki vaikuttaa markkinointimateriaalin tekoon ja ehkä sovelluspäivityksiin yhteensopivuuden vuoksi jne.

En usko itsekkään, ei ole järkeä panostaa nuin pieneen kohdemarkkinaan. Suomihan on ihan testialusta, ei oikea kohdemarkkina.

Taitaa kaikki tuotannonlisäysinvestoinnit olla menny Japaniin ainakin viimeisen vuoden ajan, kapasiteetin kasvatuksista löytyy ylempää ketjussa sijainnit.

Homma ei perustu enää hypoteesiin, vaan hypoteesi on ollutta ja mennyttä jo joskus vuosia vuosia sitten. Nyt se perustuu tutkittuun tietoon.

Nightingale ei mittaa elintapoja vaan elintapojen vaikutuksia, ja esittää nämä vaikutukset yksinkertaisessa muodossa. Jos elintapoja muuttaa niin uusien elintapojen vaikutus esitetään uuden testin jälkeen. Siitä olen samaa mieltä että ei pitäisi väheksyä älylaitteita, mielummin ottaisin ne toisia täydentävänä. Älylaitteet kun pääosin yrittävät kertoa joistakin elintavoista (liikkuminen ja lepo lähinnä) mutta heikohkosti sen vaikutuksista ja etenkin vaikutuksen merkityksestä. Näen toki omasta kellosta että alin syke on laskenut 5 lyöntiä puolen vuoden aikana, tiedän että se on hyvä asia, en tiedä kuinka hyvä asia se on.

Eikös liikevaihto ole kasvussa? Eikös suna juuri sanonut että tuotekehityksessä ei enää tarttenu niin paljoa sakkia vaan focus siirtyy myynti ja markkinointiorganisaation luontiin, eli ainakin itse ymmärrän lauseen niin että työntekijämäärä kasvaa. Ainoa mistä olet näissä erittäin todennäköisesti oikeassa on että tappio kasvaa, tuotannontekijät maksaa.

Suomen pörssissä on “muutama” yli 500 miljoonan liikevaihtoa tekevä yritys…

7 tykkäystä

En ehtinyt/jaksanut katsoa roastia kuin noin 20 minuuttia, mutta joitain ajatuksia silti:

Suna antoi ymmärtää, että yhtiön veritestausteknologia tuottaa olennaisesti halvemmalla samat tulokset kuin “perinteiset” laboratoriomenetelmät. Jos näin on, NGH voisi tehdä määrättömästi tiliä ihan vaan tekemällä samoja testejä kuin mitä terveydenhuollossa teetetään tälläkin hetkellä valtavasti, mutta vaan halvemmalla. Siis veriarvot asiakkaalle esim. puoleen hintaan siitä, mitä perinteinen testi maksaa. Okei, hyvä juttu, mutta… tietääkseni yhtiön käyttämä NMR-teknologia ei ole mitenkään heidän omaansa. Kuka vaan voi ostaa itselleen samat laitteet ja ryhtyä teettämään samoja testejä, oletettavasti yhtä halvalla. Missä on siis vallihauta tällä perinteisellä testauspuolella? Ja miksi maailmassa tehdään varmaan miljoonia veritestejä päivittäin kalliimmilla menetelmillä, jos NMR on paljon halvempi? Ehkä asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen.

Toisaalta ei kai NGH:n idea missään vaiheessa ole ollut ryhtyä bulkkitestaajaksi, joten sikäli koko puhe “Yhdysvaltain markkinoista” taisi olla enemmänkin höpinää höpinän vuoksi. NGH:n idea on ennustaa sairauksia valtavasta määrästä dataa. Tässä ideassa tökkii vain toteutus. Olen itse käynyt tekemässä yhtiön veritestin listautumisen alla. Kokemus oli kaikin puolin mukava, mutta lopputulos oli eräänlainen lässähdys. Sain kännykkääni tulokset, joiden mukaan kaikki on ihan ok, ja ohjeistus oli, että kannattaa liikkua, syödä pehmeitä rasvoja ja välttää liikaa sokeria ja kovia rasvoja. Sovelluksen tarjoamissa ohjeissa ei ollut kerta kaikkiaan mitään, mitä suurin osa ihmisistä ei jo valmiiksi tietäisi. Olen hyvin skeptinen, että kukaan jaksaisi näiden ohjeiden vuoksi tehdä testejä toinen toisensa perään. Itse en ole jaksanut mennä edes seurantatestiin, vaikka se olisi ollut ilmainen.

Toistaiseksi en ole nähnyt aihetta sijoittaa tähän firmaan.

10 tykkäystä