Nightingale Health - Uutta verta pörssiin

Nightingalen toimari uskoi vuonna 2018 Talouselämän haastattelussa, että seuraavana vuonna saavutetaan 10 miljoonan liikevaihto. Todellisuudessa saavutettiin 2 miljoonan lv.

Ihan vaan sivuhuomiona, ettei kannata aina uskoa sokeasti mitä toimitusjohtajat hehkuttelee… :sweat_smile:

51 tykkäystä

Mihin tollanen nakkikiska tuhlaa miljoonatolkulla rahaa joka vuosi? Seuraan, mutta vähän epäilyttää. Tyhjiä lupauksia ja kassa palaa juhannuskokon lailla.

22 tykkäystä

Mielestäni tässä on kyllä aika iso kynnys kuluttajalle lähteä mukaan. Sovellukseen avaaminen (starter pack) maksaa vähintään 109€ ja vaatii käyttäjältä verikokeessa käynnin HELSINGISSÄ. Noista verikokeista tulee itselleni mieleen lähinnä peruskoulun pakolliset terkkarikäynnit.

Mitä arvoa perusjantterille tällainen terveyssovellus antaa? Kuinka moni teistä on tilannut Nightingalen palvelun? Täytyy myös pitää mielessä, että keskivertosijoittaja taitaa olla keskivertoa motivoituneempi kehittämään itseään. Toisaalta sovellus on saanut hyviä arvosteluja app storessa enkä kyseenalaistakaan kokonaisuuden toimivuutta vaan sen tarpeellisuutta. Onhan meillä jo kuitenkin nämä ilmaiset terveyssovellukset. Kuinka moni teistä jaksaa käyttää edes niitä?

20 tykkäystä
2 tykkäystä

Saa nähdä minkäläinen määrä jää merkittäväksi piensijoittajille, kun on tällainen anti.

  • Osakkeita tullaan tarjoamaan kokeneille ja institutionaalisille sijoittajille Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja kansainvälisesti (Yhdysvaltoja lukuun ottamatta) sekä yleisölle Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Tanskassa ja Ruotsissa osakkeet ovat tarjolla vain Nordnetin asiakkaille.
  • AP4 – Fjärde AP-Fonden, DNCA Invest, tietyt SP-Rahastoyhtiön hoitamat rahastot ja FIM Fenno -rahastot ovat tietyin edellytyksin ja ehdoin sitoutuneet osallistumaan Listautumisantiin.
1 tykkäys

Itelle tuli mieleen:

A) Onko patentteja?
B) Onko skaalautuva, jos on pystyykö lisensoida teknologiansa esim. Terveystalolle & Mehiläiselle?
C) Haluaako perussuomalainen investoida 109e paketin, jos saa kunnalta ilmaiset labrat =/ kysyntä Suomessa?
D) Mikä on yrityksen missio? Tarjota veritestejä, mitä sitten? Miten homma jatkuu?

12 tykkäystä

Tämä on mielenkiintoisin IPO kotimaassa mitä on pitkään aikaan nähty. Nightingale tekee mitä Theranos yritti. Teknologia on uniikki ja toimivaksi todettu, potentiaali valtava ja markkina globaali. Pelkästään nykyisten omistajien pohjalta olisin valmis lyömään todella paksusti.

16 tykkäystä

Olin paikalla 2018 launchissa Slushissa ja ostin ensimmäisen näytteenoton heti. Sittemmin käynyt asiakkaana vielä toistamiseen ja tutustunut henkilökuntaan. Kulttuuri firmassa vaikuttaa hemmetin hyvältä ja itse olen jo pieni fani. Innolla odotan lisätietoja annista.

16 tykkäystä

Tää on sairaan mielenkiintoinen keissi! Olen käynyt tutustumassa paikanpäällä kanssa firmaan ja teknologiaan ja vaikutti todella mielenkiintoiselta ja vallihautaa tuntui riittävän. Vahvistan myös sen mitä ylempänä sanottiin että firman työntekijät tuntuvat viihtyneen siellä, tänne on kuulunut samaa.

Vielä se kova läpimurto tuntuu puuttuvan missä product-market fit olisi niin ylivoimainen että lähtisi kovaan lentoon. Siinä mielessä näkisin että tuotehallinnolla ja kliinisellä kehityksellä on vielä näytettävää jotta tää saataisiin laajennettua pois tutkimuskäytöstä rutiinihoitoon ja massoille. En ole pariin viimeiseen vuoteen niin tarkasti seurannut, joten en osaa sanoa että mitä tällä hetkellä juonivat, mutta pitääkin alkaa analysoimaan tarkemmin :slight_smile:

Edit: Tosta kuluttaja-appista ja kuluttajien mahdollisuudesta mittauttaa omia veriarvojaan on jäänyt vähän semmonen fiilis että yritetään tehdä pieniä rahoja niillä investoinneilla mitä on käynnissä samalla kun matkataan kohti suurempaa tavoitetta. Toivon että asia on niin ja en ole itse nähnyt sitä mitenkään kovin core-bisneksenä vaan mahdollisuutena kerryttää myyntituloa kohtuu pienillä lisäinvestoinneilla.

5 tykkäystä

Sain kutsun Nordnetiltä ja ilmoittauduin mukaan:

"Tule kuulemaan lisää Yhtiön suunnitelmista virtuaaliseen yhtiöesittelyyn!

Päivämäärä: 8.3.2021

Aika: 18:00"

3 tykkäystä

Firmana, tarinana ja toimariperustajana hyvin mielenkiintoinen keissi. Jos ne asiat unohtaa hetkeksi ja miettii pelkkänä sijoituksena, niin miksei muut tee tätä ja miksi Nightingale tulee olemaan se, joka tämän tekee? Veren NMR-analyysi on ihan peruskauraa ja biopankeista saa dataa, eli kumpikaan näistä ei nähdäkseni tarjoa mitään etua. Onko algoritmi ylivertainen, vai ovatko vain saaneet idean ennen muita ja sen takia pari vuotta edellä, vai onko tekijätiimi/yrityskulttuuri muuten vain ylivertainen? Luulisi ainakin jonkinlaisia kilpailijoita jo olevan kuitenkin.

Mietin myös valuaatiota, että jos meinaavat 100 miljoonaa kerätä rahaa ja tekijätiimi aikoo säilyttää äänivallan yrityksessä, niin tuleeko kaksi osakesarjaa, jolloin listautumisessa on äänivallattomia lappuja, vai valuoidaanko tämä esim. 250 miljoonan arvoiseksi, jolloin nykyisille perustajille jäisi vielä yli 50 %:n osuus? Sekin kiinnostaa, että mihin rahaa tällä hetkellä palaa? Syökö tutkimus vielä leijonanosan, vai joko tätä aletaan markkinoimaan agressiivisemmin maailmalle, joka varmasti syö alkuun resursseja?

Toivottavasti näihin saadaan vastauksia listautumisesittelyssä.

28 tykkäystä

2 miljoonaa vaihtava firma kerää 100 miljoonaa? Yllättävän positiivinen vastaanotto ketjussa, itse pyörittelin päätä että onko tullut yksi nolla vahingossa liikaa…

44 tykkäystä

Aika skeptinen olen, vaikka en ole tutustunut yhtiöön tarkemmin.

Miksi sairastumisriski pitäisi tutkia verikokeesta? Jokainen voi pohtia, kuinka vanhoiksi vanhempani ja isovanhempani elivät. Sairastelivatko he kakkostyypin diabetesta tai sydän- ja verisuonitauteja tai syöpää ennen kuolemaansa? Mikä on painoindeksini ja verenpaineeni ja lepopulssini? Paljonko juoksen Cooperin testissä? Kolesteroliarvot voin tutkituttaa ilmaiseksi terveyskeskuksessa.

Jos riskini sairastua johonkin krooniseen tautiin on kohonnut, niin mitä sellaista Nightingale Health ehdottaa, mitä en voisi omalla päätökselläni tehdä?

Voin oma-aloitteisesti pudottaa painoani, lisätä liikuntaa, syödä vähemmän punaista prosessoitua lihaa, syödä enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja, lopettaa tupakan polton.

22 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Lääketieteellisesti koko keisi on total bullshit. Sijoitusnäkökulmasta se voi kuitenkin olla hyvä lyhytaikainen betsi. Palvelun käyttäjät eivät ole todennäköisesti sairaita vanhuksia vaan terveitä huolestuneita keski-ikäisiä. Kyseessä ei ole siis järjellinen sijoitus, koska faktat eivät enää toimi fomonollakorkopörssissä.
Sovellus ja hyvät nettisivut :ballot_box_with_check:
Nordnet :ballot_box_with_check:
Hyvä yritysnimi :ballot_box_with_check:
Megatrendit :ballot_box_with_check:

17 tykkäystä

Juu siis rahastustahan tämä on mutta menee samaan kategoriaan kuin muutkin terveysalaan liittyvät hommelit joihin löytyy paljon asiakkaita. Eli yrityksenä voi sijoittajalle olla erinomainen, mutta tuotteena ei löydy multa luottoa

3 tykkäystä

Mihin perustuu ajatus tuotteesta täytenä sekundana? Katselin eilen tuon Sarasvuon pätkän jossa Teemu Suna oli haastateltavana. Sain mielikuvan että veren tutkiminen on muista poikkeavalla tavalla toteutettu ydinmagneettisella resonanssilla. Toisin sanoen magneetilla jotenkin “ammutaan” verinäytettä niin että sen kaikki molekyylit saadaan reagoimaan magneettiin ja nämä reaktiot tallennettaan.

1 tykkäys

Voithan sä paukutella molekyylejä vaikka millä mutta onko siitä mitään hyötyä? Sain yrityksestä käsityksen että pyrkivät etsimään ihmisiltä riskejä sairastua tauteihin, noh… onko tuosta loppupeleissä mitään hyötyä suurimmalle osalle? Tietyt syöpägeenit tottakai, mutta jotain perussairauksia… rahastuksena minä tuon näen, niinkuin ylempänä oli mainittu niin maalaisjärjellä ja peruslab kokeilla pääsee jo aika pitkälle.

Ja ne henkilöt jotka eivät maalaisjärkeä omaa/muuten laiskoja niin tuskin maksavat näistä palveluista tai tekisivät asialle mitään vaikka saisivatkin tietoon riskinsä

6 tykkäystä

Muhun ainakin vetosi ajatus jossa ihminen kävisi säännöllisesti verikokeissa ja saisi omaan appiinsä siten säännöllisesti dataa riski %:sta sairastua johonkin tautiin. Kuten videossa todettiin niin ei ihminen ole tyhmä, sillä puuttuu tietoa seurata oman elimistönsä tilaa. Kun ihmiselle tuotetaan tätä tietoa niin hän muuttaa herkemmin omaa toimintaansa. Olen itse käynyt säännöllisesti Terveystalossa testeissä ja seurannut verikokeiden tuloksia. Niiden käppyröiden merkitystä on mun mielestä avattu aivan liian vähän siinä palvelussa.

Mua jäi mietityttämään että miten tällä tehdään rahaa. Onko tarkoitus kerätä rahaa lähinnä markkinointiin joka kuulostaisi omaan korvaan kovin laimealta. Ilmottauduin mukaan virtuaaliyhtiö esittelyyn, siellä se varmaan selviää.

8 tykkäystä

Tuossa tulee taas se ongelma että mikä data on oikeasti hyödyllistä. Jos äppi tuottaa kokoajan prosentteja lukemattomista eri sairauksista niin onko kovinkaan hyvä juttu? Kyllä sen tiedon pitäisi joku terveydenhuollon ammattilaisen avata potilaalle. Onko yrityksellä tuollaista tulossa? Primääripreventaatio on tärkeää, mutta pitää siinäkin joku järki olla.

4 tykkäystä

Mietin tässä, että jos heillä on joku uraauurtava menetelmä veren tutkimiseen, niin eikö olisi helpompaa myydä/lisensoida sitä labroille/lääkäriasemille/sairaaloille? Tälle olisi välittömästi globaali markkina ja jäisi heti se hankalin osuus eli kuluttajat pois yhtälöstä.

Pitääpä konsultoida paria tuttua alan tohtoria aiheesta.

8 tykkäystä