Nightingale Health - Uutta verta pörssiin

Analyytikon kommentti:
https://www.inderes.fi/fi/uutiset/nightingale-h1-torstaina-vilkaisu-kasvusiementen-versoihin

Yhtiön lyhyen tähtäimen tavoitteet:
https://nightingalehealth.com/sijoittajat/strategia

Liiketoiminnan tavoitteet

Nightingalen liiketoiminnan tavoitteet tilikaudelle 2021–2022 ovat:

FDA:n (Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto) hyväksyntä

  • FDA:n hyväksyntä mahdollistaa Nightingalen analyysiteknologian käytön terveydenhuollon ratkaisuissa Yhdysvalloissa.

Uuden version lanseeraaminen yhtiön mobiilisovelluksesta

  • Mobiilisovelluksen uusi versio tulee sisältämään kokonaisvaltaisemman terveysnäkymän ja kotitesti-integraation.

Kotitestiin perustuvan kaupallisen palvelun lanseeraaminen

  • Yhdistämällä Nightingalen analyysiteknologia ja kotitestikyvykkyys luodaan nopeasti skaalautuvia terveys- ja hyvinvointipalveluita, jotka eivät ole riippuvaisia asiakkaan käynnistä laboratoriossa.

Kansainvälisen kaupallisen yhteistyösopimuksen solmiminen

  • Nightingale odottaa seuraavan kaupallisen sopimuksen olevan merkittävä kansainvälinen sopimus, joka kasvattaa yhtiön terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttäjämäärää.

5 miljoonan euron tilauskannan saavuttaminen tilikauden loppuun mennessä

  • Tilauskannan odotetaan sisältävän sitoumuksia yritysasiakkailta sekä toistuvaa liikevaihtoa jatkuvaa tilauspalvelua käyttäviltä asiakkailta.

Nightingalen listautumisen yhteydessä julkistamat lyhyen aikavälin liiketoiminnan tavoitteet ovat:

  • Allekirjoittaa kumppanuussopimus vakiintuneen terveydenhuollon palveluntarjoajan kanssa (saavutettu huhtikuussa 2021)

  • Tehdä sopimus vähintään 75 000 näytteen analysoimiseksi (saavutettu helmikuussa 2021)

  • Saada FDA:n (U.S. Food and Drug Administration) hyväksyntä

  • Lanseerata uusi versio yhtiön mobiilisovelluksesta

  • Saada ISO27001 -tietoturvasertifikaatti (saavutettu tammikuussa 2021)

@Antti_Luiro voisitko osavuosikatsauksen yhteydessä kysyä:

  • Mikä on tilanne FDA:n hyväksynnän kanssa?

  • Millaisia ovat eri jakelukanavien kautta tapahtuvan myynnin tulonjakomallit?

  • Mikä on mobiilisovelluksen uuden version tilanne?

  • Kuinka ostettu geeniteknologia aiotaan käytännössä tuotteistaa?

9 tykkäystä

Juttu Nightingalesta Startup Health lehdessä. Pohjaa pitkälti tuohon haastatteluun, joka oli aiemmin ketjussa :point_down:







16 tykkäystä

Nightingale Health -konsernin puolivuotiskatsaus 1.7.2021-31.12.2021

Heinä-joulukuun 2021 keskeiset luvut

  • Liikevaihto oli 1,32 (1,01) miljoonaa euroa

  • Käyttökate (EBITDA) oli -3,25 (-2,15) miljoonaa euroa

  • Liikevoitto (-tappio) oli -4,78 (-2,34) miljoonaa euroa

  • Kauden voitto (tappio) oli -5,06 (-3,01) miljoonaa euroa

  • Oikaisematon osakekohtainen tulos (EPS) oli -0,09 (-0,09) euroa

  • Rahavarat kauden lopussa olivat 105,41 (6,09) miljoonaa euroa

Nightingalen liiketoiminnan tavoitteet tilikaudelle 2021-2022 ovat säilyneet muuttumattomina.

7 tykkäystä

Ihanaa!

Tilanne on paljon parempi kuin odotin. Pelkäsin, että kurssilaskun syyksi paljastuu, että kassavaroja on perseilty minne sattuu ja ollaan jo alle 80M euron tai jotain vielä kamalampaa.

Tosin keskivaihdon naurettava pienuus (suhteessa osakkeiden määrään) on todennäköisesti merkki ainoastaan piensijoittajien housuunkakkimisesta. Ja mahdollisesti tuota ilmiötä vahvistavan pelureiden edestakaisin veivaamisesta.

Massia on pussit pullollaan ja tavoitteet (jotka tähän on onnistuttu vain ylittämään) eivät ole muuttuneet.

On siis edelleen vuosia aikaa rakentaa isoa liiketoimintaa. (Ja kerätä ISOA dataa.)

Ihan niin kuin meille on kerrottukin.

Tämä on hyvä näin.

14 tykkäystä

Luottamusta herättäviä lukuja. Erityisesti pidän kassan kunnosta, ottaen huomioon että onhan tässä puskettu kumppanuuksia, markkinointia ja vieläpä yritysostoja.

7 tykkäystä

@Antti_Luiro :n tuloskommentti:

https://www.inderes.fi/fi/uutiset/nightingale-h1-aamutulos-pienia-askelia-levealla-rintamalla

Nightingale julkaisi odotusten mukaisen fiskaalisen vuoden H1-raportin (1.7.21-31.12.21). Vuoden takaisen listautumisensa jälkeen yhtiö on työstänyt aktiivisesti teknologiansa kaupallistamista ja palvelunsa kehittämistä, mihin liittyvät hankkeet vaikuttavat etenevän alkuvaiheissaan hyvin. Liikevaihto oli odotetusti edelleen vähäistä ja investoinnit kaupallistamiseen painoivat kannattavuuden negatiiviseksi. Yhtiö ei raportoinut vielä tilauskantaansa, jonka se tavoittelee nostavansa 5 MEUR:oon kesäkuun loppuun mennessä. Raportti ei ensivilkaisulla sisältänyt erityisempiä yllätyksiä.

Positiivisia asioita oli useita. Kassa on kestänyt yllättävänkin hyvin ja tilikauden 21-22 ennallaan säilyneet tavoitteet ovat selkeä positiivinen signaali. Kaupallistaminen on kiihtynyt vuodenvaihteessa ja kun lukuja peilaa ennusteisiin niin olettaisin, että pieniä muutoksia tulossa ainakin ennustettuun liikevaihtoon (+) ja liikevoittoon (-).

Nightingale Home -palvelumalliin pohjautuva palvelu tuli saataville Yliopiston Apteekin verkkokauppaan joulukuussa 2021, joten siitähän ei vielä tässä raportissa näy liikevaihtoa ja vasta kevään aikana sekä seuraavista raporteista saa myynnin kehityksestä lisää tietoa jos johto ei sitä erikseen lähde kommentoimaan.

Kustannuksia lisäävät aluvuoden järjestelyt sekä kaupallistamisen kiihdyttäminen.

Katsotaan mitä 13.00 alkavassa lähetyksessä kerrotaan…

6 tykkäystä

Nightingale H1’21: Strategia etenee

Toimitusjohtajan haastattelu. Mitä mietteitä tämä herättää?

2 tykkäystä

Oppinut puhumaan firmastaan jo selkeämmin, mutta vielä on vähän treenattavaa. Välittyy kuitenkin kuva toimarista, joka on tilanteen päällä ja iso visio.

5 tykkäystä

Erittäin vaikee kyllä itelle saada kiinni siitä mitä kaveri haluaa sanoa kun täytesanoja että jotta öö kun sun muuta on lauseissa enemmän kuin itse asiaa. Lausahdukset kuten “miksi juuri nyt” - “no miksipä ei?” ei myöskään ainakaan itsessäni herätä juurikaan luottamusta :smiley:

Kummastuttaa myös toi miten tosta muutaman ihmisen puljun ostamisesta saadaan luotua kuva jostain mullistavasta liiketoimintamahdollisuudesta, onko tässä jotain mitä en tajua? :open_mouth:

Itse oon lappua seurannut koko pörssihistorian ja niin kauan kun konkretia puuttuu niin ainakin itselleni vaikuttaa täysin arvalta koko lappu

4 tykkäystä

Tehtiin Antin kanssa video Nightingalesta, se löytyy tästä alta:

17 tykkäystä

Mielestäni on melko outoa, että tavoitehintaa on laskettu Inderesillä. En tiedä mitkä odotukset siellä on olleet listautuminen aikana, mutta omasta mielestäni yhtiön taival on ollut parempi kuin osasin odottaa. Mitä te odotitte tapahtuvan, että tuo 6€ hinta olisi motivoitu?

3 tykkäystä

Suosittelen vahvasti kuuntelemaan tavoitehintoja koskevan InderesPodin (inderesPodi 117: Suositukset ja tavoitehinnat (7.2.2022)), jos lähdet kritisoimaan tavoitehintojen laskua. Ihmiset muutenkin tuntuvat luottavan tavoitehintaan sokkona aika paljon, mieluummin kannattaa lukea sitä analyysiä ja tulkita analyytikon suositusta. Edellinen suosituksen (ja tavoitehinnan) julkinen tarkistus on tehty 16.9., tässä on ehtinyt tapahtua aika paljon maailmalla sen jälkeen mitkä vaikuttavat markkinaympäristöön.

7 tykkäystä

Olen viime keväästä asti ostellut hissukseen ja alle kolmosen kauhonut lisää sisään sekä nousuihin että laskuihin; touhuamisestani ei ole YOLO:n henki kaukana.

Muuhun markkinaan peilaten arvelen nyt olevani itse luomani vahvistusharhan uhri.

Kertokaa minulle, mitä en harhaisuudessani näe. Osoittakaa, että olen ihan kuutamolla ahneen toiveikkaan märän päiväuneni (NGH) kanssa.

Listaan tähän pari juttua viime torstain tiedotteesta, joita itse asiassa odotan tapahtuviksi. Syynä toiveikkuuteeni on, että NGH ei kertaakaan ole valehdellut tai edes liioitellut mistään tulevasta merkkipaalusta. Päinvastoin, kaikki ja enemmän on tullut kuin taaloja ATM:stä. Yleensä luvattua nopeammin.

Nyt siis pitäisi olla tulollaan (Lähde: NGH puolivuosikatsaus 24.2.2021):

  • Nightingalen ja Welltuksen tavoitteena on laajentaa ennaltaehkäisevän terveyspalvelun saatavuutta myös muihin (kuin Shin-Oyama City, jota NGH pitää merkittävänä saavutuksena) sairaaloihin ja klinikoille Japanissa vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.”

Jos NGH:n aiempiin näyttöihin vertaa, keskustelut muiden kanssa saattavat olla jo hyvinkin pitkällä (harhaisen IMO:ni mukaan).

  • FDA:n (Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto) hyväksyntä

Tämän suhteen olen yllättävän optimistinen. Osittain sen vuoksi, että TJ:n mukaan kaikkiin FDA:n kysymyksiin on pystytty vastaamaan nopeasti ilman ongelmia ja firman tiedotteiden mukaan menetelmä toimii todistetusti (satoja riippumattomia tutkimuksia). Mutta myös siksi, että NGH:n kohdalla ei ole kysymys esim suoneen ruiskutettavasta lääkkeestä tai jollain härpäkkeellä annettavasta terapiasta, joiden molempien turvallisuus ja ennenkaikkea tehokkuus pitäisi ensin pystyä useiden faasien kautta todistamaan.

  • Kansainvälisen kaupallisen yhteistyösopimuksen solmiminen. Nightingale odottaa seuraavan kaupallisen sopimuksen olevan merkittävä kansainvälinen sopimus, joka kasvattaa yhtiön terveys- ja hyvinvointipalveluiden käyttäjämäärää.

Tässä voin vain viitata edelleen NGH:n jäätävään kykyyn aliluvata ja ylitoimittaa kerta toisensa jälkeen. Olisi aika rohkeaa luvata tällaista 6kk ikkunaan ellei todella lupaavia keskusteluja olisi jo käyty hyvän aikaa. Näin siis ainakin harhaisen IMO:ni mukaan.

  • 5 miljoonan euron tilauskannan saavuttaminen tilikauden loppuun mennessä.

Tämä on allekirjoittaneelle tässä vaiheessa aivan yhdentekevää, mutta tapahtunee luvatun mukaisesti tai jälleen kerran roimasti ylitoimitettuna. Harhaisen toiveikkaan mieleni mukaan tietysti.

Jos FDA -lupa irtoaa (tai vaikuttaa lupaavasti siltä, että on tulossa esim vuoden 2022 aikana) ja NGH saa vaikka Japanista (kansainvälisen) ison yhteistyökumppanin (uusi sairaala), niin aika hyvältä vaikuttaa (IMHO).

Analyytikkokin haasteli InderesTöllössä ihan mukavia tulevaisuudennäkymistä yleensä:

”… Siellä on hyvät edellytykset sille, että yhtiö onnistuisi tässä teknologiansa kaupallistamisessa … Jos miettii sitä pontentiaalia … mitä siellä on tapahtunut, niin sehän on vaan vahvistunut tässä viimeisen vuoden aikana … Se on ollut tosi nopeeta … Mulla usko on kunnossa vielä siihen, että suunta on oikea ja yhtiö liikkuu hyvään suuntaan.”
- (Antti Luiro, InderesTV 25.2.2022, kohdassa 5:06) -

On tietysti söpöä ja kivaa, jos joku (kaltaiseni) ylioptimistisen toiveikas YOLO:ttaja tykkää viestistäni. Kukapa ei tykkäilystä tykkäisi=).

Tällä kertaa kuitenkin olisin erityisen kiitollinen raadollisen rehellisestä palautteesta. Jos olen harhainen ääliö, kertokaa se minulle. Suoraan.

Pyydän moderaattoreita ystävällisimmin jättämään kaikki mahdolliset palautteet seinälle. Ajatuksenani ei ole säästellä tässä itseäni, vaan oppia tarkastelemaan omia ajatusprosessejani kriittisesti. Ja kenties oppiakin jotain samalla.

”Yhteistyömme BBJ:n (BioBank Japan) kanssa on jo nyt tuottanut vahvan näytön Nightingalen teknologian käyttämiselle Japanissa ja osoittanut, että Nightingalen sairastumisriskien tunnistamiseen kehittämät algoritmit toimivat erinomaisesti japanilaisessa väestössä.”
- NGH puolivuosikatsaus 24.2.2021 -

”Ei ole, eikä ole ollut missään vaiheessa tuote. Tämä on alusta.”
- Teemu Suna, InderesTV 24.2.2022, kohdassa 4:30) -

19 tykkäystä

@Nalle_Karhu on hyvä minusta huomata, että nämä Nightingalen viime kuukausina julkaisemat yhteistyösopimukset yms eivät ole sellaisia, jotka olisivat nyt isolla todennäköisyydellä avaamassa rahahanoja. Toisin sanoen, MIKÄÄN näistä soppareista ei ole sellainen, joka osoittaisi Nightingalen palvelun/tuotteen vetovoiman ja markkinoinnin onnistumisen. Ne ovat vain yksittäisiä avauksia, jotka ovat toiselle osapuolelle hyvin vähäriskisiä ja siten näille osapuolille katsomisen arvoisia, esim. tämä Terveystalon kanssa tehtävä yhteistyö.

Tämän vuoksi minusta ei voi tehdä mitenkään johtopäätöksiä, että koska NGH systemaattisesti “alilupaisi” ja sen takia homma lähtisi kohta isosti rokkaamaan.

Iso kuva ei ole mielestäni muuttunut mihinkään. Riskit on edelleen tapissa ja mielestäni mitään selkeitä merkkejä että homma lähtee rokkaamaan ei vielä ole, joten sen suhteen tilanne on edelleen alkutekijöissä. Nämä yhteistyösopparit toki sillein hieno juttu, koska nehän ovat ihan vähittäisvaatimuksia että on edes mitään edellytyksiä onnistua tässä kaupallistamisessa.

16 tykkäystä

Tällaista käytännössä liikevaihdotonta lappua ei nyt näissä olosuhteissa markkina hinnoittele muuta kuin pelon kautta.

2 tykkäystä

Kiitos hyvästä vastauksesta @JNivala !!

Kieltämättä vaikuttaa juurikin siltä, mitä pelkäsin.

Oon firman omasta mielestäni nerokasta “alilupaus - ylitoimittaminen -viestintästrategiaa” (kuten mainitsit, mahdollisesti pahasti virheellinen määrittely, joka siis allekirjoittaneen täysin omaa itsensälietsomispropagandaa) seurannut lohenpunaiset kakkulat kärsän tyvessä.

Huh-huh. Toivottavasti kurssi nyt pysyy sen kakkosen yläpuolella tai joudun taas laittamaan kättä lompsakolle. Minulla on (IMHO) vielä reilut 100M syytä tehdä niin=).

1 tykkäys

Tämä tietysti olisi se, minkä toivoisin pääsyyksi markkinan ja oman näkemykseni lähes täydelliseen eroon. Tämä olisi varmaan se ensimmäinen kerta, kun muita pelotti, ja itseä ei. Ainakaan aivan kamalasti=).

Mutta kuten @JNivala tuossa hyvin minulle huomautti, riskiä piisaa, ja kaikki mitä tähän asti on saavutettu, ovat “vähimmäisvaatimuksia, että on edes mitään edellytyksiä onnistua tässä kaupallistamisessa”.

I stand corrected.

Siitä huolimatta en vähennä ennen kuin saan selviä viitteitä, että olen arvioinut potentiaalin täysin liian optimisesti tai alkaa ilmaantua selkeitä epäonnistumisen (tai alusta asti masinoidun kylmäkiskoisen kusettamisen) merkkejä.

Edit: Kirjoitusvirhe.

4 tykkäystä

Lue nousua odotellessa “100 to 1” -kirja. Vaikkakin on 70 -luvulta niin ihan kuranttia tavaraa. Se ainakin itseni pitää tässä sisällä tällä p/b -kertoimella kun hommat etenee. Tiedostan riskin että ei tämä välttämättä tässä synny miksikään, mutta sen seuraamiseen auttaa tuo kassan seuraaminen suhteessa liiketoiminnan etenemiseen. Ja mikäli nyt kävisi niin että 80 sentillä saa ostaa euron ja saa liiketoiminnan kaupan päälle niin sitten olen valmis riskeeraamaan isomminkin. Mutta kyllä tää nykyinenkin liiketoiminnan hinta on mulle kelvannut ihan hyvin. Btw kotitaloudet omistaa aika tarkalleen 66% yhtiöstä, jotenka jos oikeen tuulipukupaniikki tulee niin saattaahan tässä niinkin käydä että eurolla voi ostaa useammankin euron :slight_smile:

Kaiken kaikkiaan, ei tämä kaikkien salkkuun ja kaiken kokoisiin salkkuihin varmasti sovi, ja riippuu mikä on oma tavoite. Jos tavoite on pelata “upporikasta tai rutiköyhää” niin siihen tämä taitaa olla helsingin pörssin paras lappu.

10 tykkäystä

Kiitokset hyvistä kommenteista @JNivala , @Blobfish ja @anttirs !!

Odotin kyllä paljon pahempaa paskamyrskyä niskaani, sillä ainakin Kauppalehden foorumilla on välillä suorastaan jäätävän tylyä “on-tämä-niin-paska-osake” tai “kuka-idiootti-tähän-sijoittaa” -kommenttia. Nämä luonnollisesti ilman mitään perusteluja=).

Olen varmasti ajatuksineni siitä bulleimmasta päästä tämän kanssa. Pelkään pahoin, että jos todistetaakka ei muutu täysin toisen suuntaiseksi, ja varsinkin jos todisteiden kertyminen jatkuu saman suuntaisena, joudun pitämään bull-foliohatustani kiinni jatkossakin. Ja ravistelemaan kolikkopurkkien pohjalta lisää kapitaalia tähän työnnettäväksi.

Ymmärrän, että esim joku Terveystalon kaltaisen nakkikioskin kanssa tehty pilotti on rahalliselta arvoltaan marginaalinen. Mutta se onkin pilotti maassa, jossa ainakin väitetään olevan yksi maailman parhaista terveydenhuolloista. Ja maailman onnellisin, (vaikkakin itsemurha-alttein) kansa=). Mutta koeponnisteluun teknologian varsin vahvan omaksunnan vuoksi mitä mainioin testimarkkina.

Japanin jo nykyisissä pilotoinneissa näen merkittävää rahallista potentiaalia. Mutta näissäkin tällä hetkellä mielestäni kovin juttu on se itämainen japaniinia, yksi maailman kovimmista markkinoista penetroitua. Erityisesti jollain kuluttajalle suunnatulla high-end -palvelutuotteella. Tämän täytyy tietysti myös realisoitua ensin. Mitsuin paksut hauikset auttavat varmasti jonkin verran.

Ja edelleen omasta mielestäni vajaa 105 miljoonaa hyvää syytä antaa muutama vuosi aikaa busineksen rakentamiseen ja parhaiden yhteistyökumppaneiden koluamiseen jatkossakin.

Amen veljeni.

Itse olen vielä optikkoluonteena sen verran linssit vaaleanpunaisessa usvassa, että luonnehtisin pelin hengen olevan pikemminkin “riskilappu upeilla kertoimilla tai raketti kohti siivotonta keskiluokkaisuutta”.

To the Moon!

En muuten ole sijoitusneuvoja. Tämä ei ole sijoitusneuvo. Minä tykkään tästä osakkeesta henkilökohtaisesti.

11 tykkäystä

Sivuhuomiona (täälläkin varmaan aiemmin mainittu) fakta, että jenkeissäkin monet terveysteknot omaavan mcapia korkeamman kassavarannon. Kassan koko ei itsessään välttämättä vielä ole mikään alaraja firman arvostukselle, kun ei sitä nopeasti sijoittaja pääsisi realisoimaan, ja jos omistajana on vieläpä vaikka CEO ym, ei firman lihoiksi pistäminen välttämättä koskaan tule onnistumaan.

6 tykkäystä