Nike on amerikkalainen urheilujalkineiden ja -vaatteiden valmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Oregonissa. Yhtiö on maailman suurin urheilujalkineiden ja -vaatteiden toimittaja sekä merkittävä urheiluvälineiden valmistaja. Nike perustettiin vuonna 1964 nimellä “Blue Ribbon Sports” Bill Bowermanin ja Phil Knightin toimesta, ja se nimettiin virallisesti Nikeksi 30. toukokuuta 1971 kreikkalaisen voiton jumalattaren mukaan.
Aluksi Nike toimi japanilaisen Onitsuka Tiger -kengänjakelijana, mutta alkoi myöhemmin valmistaa omia tuotteitaan. Bowermanin kekseliäisyys johti “Moon Shoe” -kenkien luomiseen vuonna 1972, ja siitä lähtien yritys on kasvanut valtavasti. Nike tunnetaan erityisesti “Just Do It” -iskulauseestaan ja Swoosh-logostaan.
Nike listautui pörssiin vuonna 1980 ja laajeni kansainvälisesti. Yritys on hankkinut useita brändejä, kuten Conversen ja Hurleyn, mutta on myös myynyt joitain omistuksiaan keskittyäkseen ydinliiketoimintaansa. Nykyään Nike on yksi maailman arvokkaimmista urheilubrändeistä ja työllistää yli 76 000 ihmistä maailmanlaajuisesti.
Enemmän asiaa sijoittajan näkökulmasta
Vuonna 2023 Nike saavutti ennätykselliset 51,2 miljardin liikevaihdon, mikä oli 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Nike Direct -myynti kasvoi 14 %, ja se muodosti noin 44 % brändin kokonaismyynnistä. Bruttomarginaali laski johtuen korkeammista tuotantokustannuksista, alennuksista ja yhtiön kannalta epäedullisista valuuttakursseista. Yhtiö palautti osakkeenomistajille 7,5 miljardia dollaria osakkeiden takaisinostoina ja osinkoina. Sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 31,5 %, kun se edellisenä vuonna oli 46,5 %. Nike kohtasi haasteita toimitusketjussa , mutta näistä huolimatta kuluttajakysyntä pysyi vahvana.
Vuonna 2023 Niken myynti jakautui alueittain seuraavasti: Pohjois-Amerikka (42,2%), Eurooppa, Lähi-itä ja Afrikka (26,2%), Suur-Kiina (14,2%), Aasian ja Tyynenmeren alue sekä Latinalainen Amerikka (12,6%). Tuotekohtaisesti: jalkineet (64,7%), vaatteet (27%), Converse (4,7%), varusteet (3,4%).
No mites Nikellä nyt meni?
https://x.com/EconomyApp/status/1806461761970897156
Ennustetaan, että yhtiön liikevaihto laskee tilikaudella 2025. Tämä lisää sijoittajien huolia Niken kyvystä pysäyttää markkinaosuuden menettäminen uusille kilpailijoille, kuten On ja Hoka. Analyytikkojen mukaan Niken on pysyttävä mukana kehityksessä mm. tuoteinnovaatioiden kautta. Yhtiö on aloittanut kustannussäästötoimet ja uusia tuotelanseerauksia, mutta kilpailijoiden markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Niken markkinaosuus Yhdysvalloissa on laskenut, mikä saattanee kertoa yhtiön olevan todellisissa vaikeuksissa.
Toisaalta muotialalla ollaan, joten suunta voi muuttua äkkiä… ja eiköhän Nikellä ole mahdollista innovoida itsensä huipulle kasvaen tehokkaasti.