Nike - Just Do It

Nike on amerikkalainen urheilujalkineiden ja -vaatteiden valmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Oregonissa. Yhtiö on maailman suurin urheilujalkineiden ja -vaatteiden toimittaja sekä merkittävä urheiluvälineiden valmistaja. Nike perustettiin vuonna 1964 nimellä “Blue Ribbon Sports” Bill Bowermanin ja Phil Knightin toimesta, ja se nimettiin virallisesti Nikeksi 30. toukokuuta 1971 kreikkalaisen voiton jumalattaren mukaan.

Aluksi Nike toimi japanilaisen Onitsuka Tiger -kengänjakelijana, mutta alkoi myöhemmin valmistaa omia tuotteitaan. Bowermanin kekseliäisyys johti “Moon Shoe” -kenkien luomiseen vuonna 1972, ja siitä lähtien yritys on kasvanut valtavasti. Nike tunnetaan erityisesti “Just Do It” -iskulauseestaan ja Swoosh-logostaan.

Nike's Logo: Iconic Swoosh Stuns Consumers Through ...

Nike listautui pörssiin vuonna 1980 ja laajeni kansainvälisesti. Yritys on hankkinut useita brändejä, kuten Conversen ja Hurleyn, mutta on myös myynyt joitain omistuksiaan keskittyäkseen ydinliiketoimintaansa. Nykyään Nike on yksi maailman arvokkaimmista urheilubrändeistä ja työllistää yli 76 000 ihmistä maailmanlaajuisesti.

Enemmän asiaa sijoittajan näkökulmasta

Vuonna 2023 Nike saavutti ennätykselliset 51,2 miljardin liikevaihdon, mikä oli 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Nike Direct -myynti kasvoi 14 %, ja se muodosti noin 44 % brändin kokonaismyynnistä. Bruttomarginaali laski johtuen korkeammista tuotantokustannuksista, alennuksista ja yhtiön kannalta epäedullisista valuuttakursseista. Yhtiö palautti osakkeenomistajille 7,5 miljardia dollaria osakkeiden takaisinostoina ja osinkoina. Sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 31,5 %, kun se edellisenä vuonna oli 46,5 %. Nike kohtasi haasteita toimitusketjussa , mutta näistä huolimatta kuluttajakysyntä pysyi vahvana.

Vuonna 2023 Niken myynti jakautui alueittain seuraavasti: Pohjois-Amerikka (42,2%), Eurooppa, Lähi-itä ja Afrikka (26,2%), Suur-Kiina (14,2%), Aasian ja Tyynenmeren alue sekä Latinalainen Amerikka (12,6%). Tuotekohtaisesti: jalkineet (64,7%), vaatteet (27%), Converse (4,7%), varusteet (3,4%).

No mites Nikellä nyt meni?

https://x.com/EconomyApp/status/1806461761970897156

image

Kuva

Ennustetaan, että yhtiön liikevaihto laskee tilikaudella 2025. Tämä lisää sijoittajien huolia Niken kyvystä pysäyttää markkinaosuuden menettäminen uusille kilpailijoille, kuten On ja Hoka. Analyytikkojen mukaan Niken on pysyttävä mukana kehityksessä mm. tuoteinnovaatioiden kautta. Yhtiö on aloittanut kustannussäästötoimet ja uusia tuotelanseerauksia, mutta kilpailijoiden markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Niken markkinaosuus Yhdysvalloissa on laskenut, mikä saattanee kertoa yhtiön olevan todellisissa vaikeuksissa.

Toisaalta muotialalla ollaan, joten suunta voi muuttua äkkiä… ja eiköhän Nikellä ole mahdollista innovoida itsensä huipulle kasvaen tehokkaasti.

37 tykkäystä

Kun asiakas kerran menetetään, se ei välttämättä enää palaa. Esim Hoka on juoksukengissä kova. Kerran Hoka, aina Hoka. Merkkiä ei niin vaan enää vaihdeta, jos joku toimii. Onko ne esim Suomessa pilannut vähän koko brändin halvoilla XXL:n Nike t-paidoilla? Stockmannin urheiluvaateosastollakin jyllää nykyään muut merkit. Nike ei ole enää Apple vaan väsynyt Nokia ? Kallis virhe oli aikanaan uskoa, että Nokia tulee vielä takaisin ja lyö Applen kännyt. Aika näyttää…

7 tykkäystä

I would be a bit careful and making similarities to Nokia. That is unfair to Nike (note I/we own Nike shares bought in 2017 and 2022, added yesterday as well).

Nike has some current challenges, but I view these as cyclical and natural in their business environment. There are up and downs, and new competitors (now Hoka etc) arrive all the time. But this is the name of the game. We bought Nike in 2017 when there was the Adidas Yeezy boom and everyone thought Nike was out of the game.

Nike (along with Adidas, which now has corrected this) have tried to improve their margins by cutting out the retailers, such as Stockmann which has resulted in that new entries such as Hoka have gained shellspace. Nike tried to sell only via their own webpage, which is clearly not working. They need to stay relevant and innovate by using the retailers as shopping channels as well.

Nike’s down turn might continue for some time but Nike trademark is above and beyond competitors such as Adidas, Underarmour, Lululemon and also upstarts like Hoka and On etc.

Nike EPS is currently 3.72 usd and the share trades at 75-76 usd. That equals ca 20 P/E which is not too bad considering the quality company that it is. The share will probably go lower in the near future but long term investors might compelled to look at Nike in more detail now…

16 tykkäystä

Olen tutkinut Nikeä alle kymmenen tuntia, eli en tiedä tästä silleen mitään. Enkä ota tähän omia kokemuksiani ja vaikka olisin muutenkin tutkinut kymmeniä kymmeniä tunteja, niin oma asiantuntemus olisi silti 2/5 sijoituskohteena ja muutenkin.

Onkohan Nikellä pitkän historiansa aikana ollut paljonkin tällaisia tilanteita, mutta kuinka kauan niistä on mennyt palautua jne. Eli meneekö tässä todennäköisesti kauan aikaa, vaikka tehtäisiin oikeita asioita. On mulla kaikenlaisia perusajatuksia, mitä voisi käydä, mutta ei niillä sinällään ole mitään merkitystä. :slight_smile:


Nikellä on mahdollisuuksia kasvaa mm. Brasiliassa, Intiassa ja Kiinassa, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Logistiikkaketjussa on käsittääkseni aika paljonkin parantamisen varaa ja jälleenmyyntipuolella. Siirtyminen pois tukkumyynnistä Yhdysvalloissa voisi parantaa kuulemma marginaaleja.

Innovaatiot ja… huah… en jaksaisi sanoa, mutta tekoälyhommat :smiley: voivat olla uusia kasvuajureita. Korona-aikana Nike onnistui nettikaupan puolella, joten yhtiö kykenee kyllä


Onhan ilmeisesti vähän niin, että Nike jossain määrin nähdään vähän väsyneempänä kuin ennen, mutta en ole asiaa tutkinut eikä omilla mielikuvilla ole niin väliä. Yhtiön tai tuotteiden pitää uusiutua, mutta perinteisemmälle Nikelle on aina iso joukko ostajia, mutta en osaa tähän puoleen mitään tarkemmin sanoa, mitä heidän pitäisi tehdä tai ei pitäisi tehdä. Joskus yllättävän nopeasti jonkun merkin nousu (tai lasku) tapahtuu.


Uusi Bond eli @Verneri_Pulkkinen nostaa Niken uuteen loistoon:

SUomalainen brunette mies nousee Niken speedoissa kävelee merestä kuin James Bond. Miehellä vähän partaa

7 tykkäystä

Hei, kannattaa ehdottomasti ottaa lukuun myös Nikeen liittyvä kirja Shoedog.

IMG_5250

Se kertoo todella hienosti yhtiön tarinan

13 tykkäystä

Allekirjoitan tämän, että Nike on jokseenkin väsynyt nykyisin. Pandemian aikoihin suosituimmat sneakerit oli pitkälti Dunkit, Jordanit ja Air forcet, jotka mielestäni kaikki ovat sysirumia.

Nythän muotiskene on palannut tuohon ysärityyliin, jonka myötä Adidas on ottanut markkinat haltuun sen osalta, mitä muotiin ja vapaa-ajan jalkineisiin tulee.

En tiedä, olisiko Nikellä asiat toisin, jos näitä em. malleja olisi oikeasti saanut ostaa ilman raffleja. Voihan se tietysti olla, että ihmiset vain yksinkertaisesti kyllästyi siihen, että näistä hypemalleista joutui maksaan melkoista provikkaa, jos ei arvonta suosinut ja joku tietty malli kolahti omaan makuhermoonsa.

Summa summaarum; Nike on kyllä itse ajanut itsensä tähän pisteeseen olettaen, että heidän tennarit tulivat jäädäkseen ja näistä tehtiin entistä haluttavammat arvonnoiden kautta. Onneksi tämä kupla puhkesi. Se vain on kylmä fakta, että muoti muuttuu aina ja jos näistä muutoksista jäädään pahasti jälkeen, niin sitten siihen on paha enää mukaan päästä.

3 tykkäystä
3 tykkäystä

En tiedä, onko tässä mitään ihmeellistä, kun ei lue ":rotating_light: BREAKING NEWS :warning:

No olihan tuossa tviitissä ihan mielenkiintoinen nosto.

https://x.com/HedgeVision/status/1807879946175447105

image

Kuva


Tässä on mukana Nike ja moni muu. :slight_smile:

https://x.com/StockSavvyShay/status/1805202209547985078

image

Kuva

Ihan hirveetä googleurakkaa ei tarvi tehdä et löytää jotain arviota siitä kuka tota tossumarkkinaa vie eteenpäin:

Niinku tekstissä mainitaan, tossa ei oo mukana tiettyihin lajeihin tarkoitetut tossut. Jos miettii esim. juoksemista, niin uskon että sielläkin Nike löytyy kärkisijoilta sillä keskimääräinen lenkkeilijä todennäköisesti hommaa Niken tai Addun lenkkarit vaikka Hoka varmasti onkin lajiin enemmän hurahtaneiden suosiossa.

Juoksemisen lisäksi on vielä läjä muita lajeja, joissa Nike on aivan varmasti kärjessä pienempiin fokusoituneisiin valmistajiin verrattuna.

5 tykkäystä

P/E luku on melko korkea huomioiden, että liikevaihto pysyy nyt paikallaan. Idea Niken ostoon voisi ehkä tulla melko alhaisesta liikevoitto%, joka on n. 12%. Jos sitä saisivat nostettua. Jalkinevalmistajista Deckers outdoor (Hoka brändi) ja Crocs ( edelleen pop, myös Mel Gibson käytti hiljan Suomessa) tekee tuplat parempaa liikevoitto%. Ne myös kasvavat paremmin. Kumpikin on noussut tänä vuonna yli 40% . Crocksilla P/E edelleen vain n. 11 eli halpa. Nike ainoana maksaa osinkoa. Olympialaiset voi tuoda myyntiin lisäbuustia ?

2 tykkäystä

I have a comment about cutting retailers. Both Nike and Adidas (like many other brands) have been cutting out retailers and focusing more direct to consumer business. However, they want to cut out lower end retailers which are hurting brand equity (discount retailers etc). If I were Nike CEO and I noticed that Hoka is taking shelf space from Nike at Stcokmann, I would be very worried. This is not a reason to celebrate. On the contrary, this shows that Stockmann mgmt has noted that Stockmann customers prefer Hoka over Nike.

3 tykkäystä